Struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:15

Hallo,

Ik ben de trotse eigenaresse van een 7-jarige shetlandpony ruin.
Ikzelf werk met de pony aan de lange lijnen, en heb hem voor de wagen staan.
Daarnaast loopt hij eens per twee weken ponyrijlesjes (4x een half uur rustig werk) en heb ik een verzorgster (die qua lengte en gewicht goed op hem past) die hem bijrijdt.

met het langlijnen, mennen of als de verzorgster hem rijdt vrijwel nooit problemen (a la, hij struikelt niet zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak) maar met de ponyrijlesjes loopt hij te sloffen, en struikelt hij regelmatig. Omdat de kindjes echt nog niet zo ver zijn dat ze hem goed bij elkaar kunnen rijden (lees: ze leren nu stap-draf-halt en sturen hem een beetje de baan rond) loopt hij fijn op de voorhand. Daar komt nog bij dat we op gras werken, en hij dus met een bijzetteugeltje loopt, anders vliegen de kindjes constant over zn oren het gras in Knipoog maar hij hangt dus vrolijk op de bijzetteugel en zn achterhand loopt er 3 paardlengtes achteraan.

Voor de kindjes natuurlijk bijzonder irritant. Laatst lag de pony bijna op zn knieën, en ligt het kindje op de grond. Zo leer je ook niet fijn paardrijden, en straks worden ze nog bang van hem.
Verder is de pony wel bijzonder voorzichtig met ze. Als hij voelt dat ze scheefzakken in draf ofzo, zal hij uit zichzelf stoppen, en als het mogelijk is stap hij opzij in de richting waarin ze dreigen te vallen, zodat hij ze zelf "opvangt" als het ware.
De pony vind de lesjes niet bijzonder leuk, maar ook niet afschuwelijk om te doen (soms geeft hij wel een beetje de indruk alsof hij zich een beetje te goed voelt om zulke simpele dingen te doen)

Heeft iemand tips voor mij?
Groetjes, Lacuna

EDIT wat info bijgevoegd

Kimmy19

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:29

op de manege waar ik mee help zijden ze tegen mij dat als ponys door hun benen met name achterbenen zakken dat dat kan betekenen dat ze geen zin meer hebben in hun werk. voor hoever dit klopt durf ik niet zeker te zeggen.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:35

Toen ik net leerde rijden reed ook ook wel eens op een paard dat veel struikelde. Dat gebeurde inderdaad omdat hij teveel op de voorhand liep en zich verveelde en daardoor niet meer oplette waar hij zijn benen zette. Als ik nu op hetzelfde paard rijd, struikelt hij eigenlijk nooit meer omdat ik hem aan het werk zet en hij niet saai z'n rondje loopt.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:42

Er even van uitgaande dat je pony struikelt dor zijn voorbenen, het kan vermoeidheid zijn, omdat hij het lesje draaien saai vind. En sommige ponies gaan struikelen als ze naar de smid toe moeten.
Voor het probleem van het hangen op de bij-zetteugel zou je een, wat de engelse een 'grass-rein' noemen proberen. Je maakt een touwtje aan de zijkant van het zadel vast, steek deze door de bitring, over het kopstuk heen laten lopen en door de andere bitring weer terug naar de andere kant van het zadel.
je pony zal minder de neiging hebben hierop te gaan hangen omdat hij dan druk voelt op het kopstuk en het bit. Succes

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:47

Er vanuit gaande dat je pony niks makeerd denk ik dat hij niet goed aan het werk gezet wordt in de lessen.
Een beetje meer been ofwel wat voorwaartser rijden kan het probleem al oplossen maar dat is natuurlijk wel weer lastig voor beginnende ruitertjes.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 14:16

_iza_ schreef:
Toen ik net leerde rijden reed ook ook wel eens op een paard dat veel struikelde. Dat gebeurde inderdaad omdat hij teveel op de voorhand liep en zich verveelde en daardoor niet meer oplette waar hij zijn benen zette. Als ik nu op hetzelfde paard rijd, struikelt hij eigenlijk nooit meer omdat ik hem aan het werk zet en hij niet saai z'n rondje loopt.

Denk dat dit voor mijn pony ook zo geldt. mja... leg een kindje van 6 maar eens uit dat de pony actiever moet lopen en dat ze hem aan het werk moet zetten Knipoog Ze is allang blij dat ze erop blijft zitten in "die hobbelgang" (draf) en dat ze hem in stap overal heen kan sturen.

willemieke schreef:
Er even van uitgaande dat je pony struikelt dor zijn voorbenen, het kan vermoeidheid zijn, omdat hij het lesje draaien saai vind. En sommige ponies gaan struikelen als ze naar de smid toe moeten.
Voor het probleem van het hangen op de bij-zetteugel zou je een, wat de engelse een 'grass-rein' noemen proberen. Je maakt een touwtje aan de zijkant van het zadel vast, steek deze door de bitring, over het kopstuk heen laten lopen en door de andere bitring weer terug naar de andere kant van het zadel.
je pony zal minder de neiging hebben hierop te gaan hangen omdat hij dan druk voelt op het kopstuk en het bit. Succes

De pony wordt wel altijd netjes op tijd bekapt, waarbij mijn smid steevast zegt dat ik bést nog 2 weken had kunnen wachten.
vwb de bijzetteugel. Ik heb hem ook een tijdje zo gehad, maar hij ging daar nog sterker op hangen. Heb hem nu vanaf de bovenste ring van het zadeltje (naast het handgreepje), naar de ene bitring, onder de kin door naar de tweede bitring, en dan terug naar de ring op het zadel. Dit bevalt eigenlijk het best, nu kan hij zn hoofd niet ver genoeg naar beneden brengen om te grazen.

pastel schreef:
Er vanuit gaande dat je pony niks makeerd denk ik dat hij niet goed aan het werk gezet wordt in de lessen.
Een beetje meer been ofwel wat voorwaartser rijden kan het probleem al oplossen maar dat is natuurlijk wel weer lastig voor beginnende ruitertjes.

Bedankt, goed dat je ook naar het medische plaatje kijkt. De dierenarts komt volgende week voor de jaarlijkse controle (en meteen inenten), dus ik durf nu niet 100% te garanderen dat er helemaal geen lichamelijk probleem aanwezig is. Echter, gezien zn gedrag tijdens de (veel zwaardere) trainingen voor de wagen of onder het zadel met de verzorgster, verwacht ik niet dat er een medische oorzaak is waardoor hij steeds struikelt. Je zou toch zeggen dat hij het anders toch ook zou doen, of zijn lichamelijk ongemak tijdens de andere trainingen op een andere manier wel zou uitten. Dit doet hij echter totaal niet, vandaar dat ik een lichamelijk probleem een minder waarschijnlijke oorzaak vind. (maar zeker niet uitsluit!)

Groetjes, Lacuna

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 00:44

Luiigheid, verveling, niet opletten door de pony zijn allemaal redenen om te struikelen. Mijn lespony struikelt ook steeds over haar eigen hoeven als ik niet genoeg been geef, en haar niet genoeg bezig hou. Haar manier van zeggen dat ze iets saai vindt. Zou dus toch proberen te werken aan mogelijke verveling. Mischien meer figuurtjes laten rijden? En overgangetjes van stap naar draf en omgekeerd om de paar passen? Dat kunnen kleine kindertjes ook als ze maar een beetje blijven zitten en leren ze zelf ook veel van.

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:32

klinkt alsof het geen goede beginners pony is, niet omdat hij niet lief ofzo is, maar omdat hij dat te saai vind. als je zelf aangeeft dat hij loopt te sloffen struikelt hij natuurlijk ook sneller. Knipoog