Paard wil niet voor me werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Paard wil niet voor me werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:05

Hallo allemaal,

Misschien hebben jullie wat tips voor me...
Ik rij sinds kort op het paard van de moeder van mijn lesklant, een prachtig paard, lekker vlot en pittig in het bos, maar zodra we in de bak aan de slag gaan word het een regelrechte hel!

Hij is tegen de hand, tegen mn been, is absoluut niet voorwaarts te krijgen en op het moment dat ik hem op zn donder geef omdat ik me niet in de zeik wil laten nemen gaat hij er of vandoor, of hij komt omhoog. Door de eigenaresse ben ik al gewaarschuwd dat hij een hekel heeft aan zweep en sporen, want hij kan dan opeens uit elkaar barsten en niet zo'n beetje ook... Ik wil dit eigenlijk vermijden, want ik wil dat hij het rijden in de bak leuk gaat vinden.

Meestal gaat het zo:
We komen de bak in, dan is hij nog wel voorwaarts. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, bijv. hem gelijk aan het werk zetten, maar ook helemaal losrijden met een los teugeltje, zonder ook maar iets te vragen. Soms begint hij in stap al te protesteren tegen mn been (zonder dat ik ook maar iets met mijn hand van hem heb gevraagd, als hij niet voorwaarts is, begin ik daar namelijk niet eens aan), maar soms blijft hij lekker voorwaarts stappen.

Na een paar minuten zet ik hem in draf, en ga ik beginnen met figuren en overgangen rijden. Iets wat erg lastig is als je paard absoluut "doof" lijkt voor je hulpen! Als ik bijv. linksom rijd en ik wil hem afwenden, blijft hij gerust een halve lange zijde mijn been, zweep en teugelhulp negeren. Opeens schiet hij dan naar de middelijn (weglopend over de buitenschouder, met het bit vast) en moet ik alle zijlen bijzetten om hem weer verder te kunnen rijden. Meestal gaat hij dan gelijk weer in de remmen en als ik hem een flinke schop geef omdat ik het zat ben, komt hij helemaal terug naar een draf op de plaats/tot stilstaan en als ik niet snel genoeg ingrijp stijgert hij. Ik heb geprobeerd om hem af te leiden van het staken, door plots af te wenden, maar hij houd gewoon het bit vast en negeert al mijn hulpen volkomen. Soms laat ik hem een stuk galoperen, in de hoop dat hij dan wat relaxter en voorwaartser gaat lopen, maar soms rent hij plots onder me weg en het volgende moment (ondanks dat ik er bedacht op ben en grondig oplet met zit en benen) staat hij gewoon stil. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Ik wil hem af en toe gewoon eens flink op zijn flikker geven, maar dan moet ik me inhouden, want het is lastig als je gewaarschuwd bent voor een tikkende tijdbom!

Na een half uur rijden ben ik bek af, maar heb ik nog totaal niets bereikt. Ik heb al op een hoop lastige paarden gereden, maar dit slaat alles. Op deze manier heb ik er geen zin meer in, want een paard moet toch op een gegeven moment wel voor je willen werken. Heb al zoveel geprobeerd en ik hou niet van opgeven, dus misschien hebben jullie nog tips?? Mochten jullie vragen hebben, dan hoor ik ze graag, want ik heb volgens mij nog lang niet alles neergetyped! Haha!

fjordnina

Re: Paard wil niet voor me werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:07

Hoe wordt hij buiten gereden? Gewoon lekker met een los teugeltje, of wordt hij ook buiten wat dressuurmatig getraind?

Als het buiten alleen lang leve de lol is zou ik eerst een bezoekje aan de fysio brengen, het zou zomaar kunnen dat hij ergens vast zit waardoor hij het gewoon niet kán.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:09

Waarom zou je in de bak rijden als dat steeds op een drama uitloopt, en hij buiten lekker vlot en pittig is. Kan je dan niet beter buiten dressuurmatig aan het werk gaan. Overgangen rijden en schakelen kan overal, bochtige paadjes wordt 'ie lekker soepel van. Beetje creatief omgaan met de mogelijkheden die je buiten hebt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:11

interessant probleem...blijf ik even volgen!
De eerste dingen die in mij opkomen:
1. hij vindt er echt geen bal aan; dan zou ik zeggen, zo kort mogelijk houden als het even goed gaat, al is het maar 2 rondjes stappen aan de lange teugel, en dan stoppen en uitgebreid belonen (en dan lekker naar buiten!).

2. Hij heeft een probleem met de wendingen door wat voor fysieke oorzaak dan ook. met een buitenrit rijd je nauwelijks wendingen maar vooral rechte stukken. Zou dat kunnen?
Als je in het bos rijd, en je komt op een veldje, en je rijdt een paar voltes, hoe reageert hij dan?

even in aansluiting hierop; een kennis had een zwaar protesterend paard. Al een echte 'paardenman' erbij gehaald, die hem goed zou 'aanpakken'. Er was geen land meer mee te bezeilen. Wat bleek? In het zadel zat een spijkertje die net door het kussen heenprikte als de ruiter wat naar rechts zat, bijv. in de wendingen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 23-09-08 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:12

Het paard en harnachement zijn helemaal nagekeken en oke voor het paard?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:14

Buiten word hij over het algemeen met een los teugeltje gereden. Omdat hij buiten wel voorwaarts is, probeer ik hem na een stuk in het bos te hebben gereden (inderdaad met overgangen en veel bochtige paadjes, wat zijn de paden bij de Soesterduinen toch heerlijk), wat nagevelijk te rijden. Zodra ik begin te vragen en hij toe begint te geven en naar beneden komt, word hij heet en begint hij toeren uit te halen. Op een gegeven moment moet ik dan stoppen om de rust erin te krijgen, omdat ik niet met een halve randdebiel de weg over wil gaan...

Ik probeer bak en bos af te wisselen, maar ik had met de eigenaresse afgesproken dat ik niet alleen in het bos zou rijden, omdat ze het fijn vond dat het paard af en toe ook dressuurmatig in de bak gereden zou worden.. Ik heb overigens het idee dat de eigenaresse er zelf niet al te veel mee rijd en hij voornamelijk op het land of in stal staat... En als ik de verhalen mag geloven krijgt ze les van een instructrice die de verkeerde dingen aanleert (zoals je hand over de hals tillen wanneer je wilt afwenden), misschien dat het daar ook wel aan ligt..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:15

Een bekend verhaal voor mij, mijn eerste paard deed dit ook toen ze een paar maanden onder het zadel was, bleek bij nader onderzoek een zeer ernstige peesblessure te hebben. Paard wat ik nu heb ging dit op een gegeven moment ook doen, gelijk naar de kliniek er mee gereden en ook hier bleken er beenproblemen in het spel. Is het paard al eens medisch goed nagekeken, voordat je hem op zijn flikker gaat geven?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:16

Hoe is het gedrag op stal en aan de hand? Is dat vlekkeloos, of loopt hij je zowat omver, voor je uit, komt ie binnen je eigen zone zodat jij een stap achteruit moet? Doe je iets aan freestylen, dan is dat interessant om bij dit paard toe te passen, want ik kan me haast niet voorstellen dat het een doetje is aan de hand, en een draak onder de man. Is dat wel zo, dan zou er iets fysieks niet in orde kunnen zijn...

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:25

beantsje schreef:
interessant probleem...blijf ik even volgen!
De eerste dingen die in mij opkomen:
1. hij vindt er echt geen bal aan; dan zou ik zeggen, zo kort mogelijk houden als het even goed gaat, al is het maar 2 rondjes stappen aan de lange teugel, en dan stoppen en uitgebreid belonen (en dan lekker naar buiten!).

2. Hij heeft een probleem met de wendingen door wat voor fysieke oorzaak dan ook. met een buitenrit rijd je nauwelijks wendingen maar vooral rechte stukken. Zou dat kunnen?
Als je in het bos rijd, en je komt op een veldje, en je rijdt een paar voltes, hoe reageert hij dan?

even in aansluiting hierop; een kennis had een zwaar protesterend paard. Al een echte 'paardenman' erbij gehaald, die hem goed zou 'aanpakken'. Er was geen land meer mee te bezeilen. Wat bleek? In het zadel zat een spijkertje die net door het kussen heenprikte als de ruiter wat naar rechts zat, bijv. in de wendingen.

Ik moet zeggen dat dit ook de eerste dingen waren die in mij opkwamen. Mijn paard heeft toen ik haar net had dezelde kuren gehad. Staken, niet wenden, bokken, stijgeren. Mijn instructice is Fysio en die heeft haar toen nagekeken. Ze bleek wat last te hebben van dr rug. Na twee weken aan de longe het rijden weer rustig opgepakt.
Nu was het echter zaak om haar te leren dat er ook zonder pijn gereden kon worden. Ik reed maar heel kort, gewoon puur om haar het gevoel te geven dat werken niet erg is en ook pijnloos kan zijn.
Ze staakt nu helemaal niet meer, maar heeft nog wel zo haar nukken (maar ja, welk paard niet Clown ).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:28

Ik ben niet van plan hem zomaar op zn flikker te geven, omdat ik niet met zekerheid kan zeggen waar het probleem vandaan komt. Of hij medisch 100% in orde is weet ik niet, van de eigenaresse heb ik niets gehoord over problemen met zijn gezondheid of bewegingsapparaat. Ik zal het volgende keer nog eens navragen.
Voor zover ik weet kan zij wel fijn op hem rijden, maar misschien hebben wij een heel ander idee over hoe je een paard fijn rijd.

Het harnachement is oke, het zadel vind ik persoonlijk niet geweldig, maar ik heb het laatst nagekeken en het drukt nergens, het is ook speciaal op hem aangemeten. Hij heeft overigens wel lichtelijk last van singelvrees, maar goed, dat hoeft niets te betekenen, misschien is zijn vorige eigenaar gewoon ruw geweest met opzadelen (hij is van een botte jachtruiter geweest) en hij heeft een gevoelig huidje. Krijgt snel schuurplekken.

Misschien heeft hij wel last van zijn benen, in het bos struikelt hij nogal eens, ondanks dat hij wel goed voorwaarts is.

Ik probeer de sessies in de bak vaak kort te houden en op het moment dat het minder slecht gaat (goed wil ik het niet noemen) stop ik en beloon ik hem met een stukje buiten rijden. Ik zal volgende keer inderdaad eens een veldje opzoeken om daar wat wendingen te rijden, kijken wat hij dan doet...

Aan de hand is hij een schatje, komt in het weiland gelijk naar je toe om te kroelen, volgt netjes, echt een engeltje. Ik ben dol op hem, maar zie gewoon zo op tegen het rijden in de bak, omdat hij dan totaal veranderd. Tijdens het poetsen kan hij overigens wel wat ongeduldig zijn, maar dat komt vaak door de vliegen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:31

Super trouwens dat iedereen zo mee denkt, thanks!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:35

misschien dat je eerst eens even moet gaan kijken als de eigenaar er zelf op zit,misschien ligt het niet eens aan jou,
maar ik ben bang dat dit paardje aardig is verpest in zijn mond.
en als dat zo is dan heb je nog een lange weg te gaan,vaak jaren.om het vertrouwen in de handen van de ruiter terug te krijgen.
vechten heeft geen zin....win je nooit en het word alleen maar erger. ben toch erg benieuwd hoe hij loopt met zijn eigennaar.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:44

Ik denk dat het paard het 'werken' in de bak gewoon saai vindt Bloos
Je zou kunnen proberen of focuspunten in de bak, zoals tonnetjes, emmers of pionnen zijn aandacht vast kunnen houden.

Zet bijvoorbeeld 2 pionnen met een meter er tussen op x, een paar andere zo dat je er voltes, achtjes of slalom omheen kan maken of in een groot vierkant. Begin met zo vaak mogelijk 'iets' (bv overgang, afwenden of tempowisseling) bij elke pion te doen. Rijdt zo min mogelijk logische lijnen, dus geen standaard manegefiguren!
Geleidelijk sla je steeds vaker een pion over, dus zonder iets van je paard te vragen. Waarschijnlijk zal je paard (in eerste instantie in buurt van de pionnen) gefocust zijn op wat er gaat komen en dus op jou Ja

Ik heb een paard gereden dat bakwerk ook ontzettend saai vond Gaaaap
Bovenstaande oefeningen maakten het echt 'leuker' voor hem Knipoog
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 23-09-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:45

Ik heb hem wel eens bij zijn eigenaar zien lopen, maar dat was op de achtergrond toen ik haar dochter les gaf, dus heb toen niet echt kunnen kijken. Hij leek toen wel aardig te lopen, maarja, ze kent hem natuurlijk al een stuk langer en heb haar ook wel eens van haar gehoord dat het vaak een heel gevecht is om hem lekker te laten lopen. Ik ben in iedergeval van plan te vragen of ik eens mag komen kijken als ze les heeft. Ben benieuwd wat haar instructrice zegt en hoe hij loopt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:49

@ Wranglerbutt: Dit heb ik al geprobeerd met dezelfde achterliggende gedachte, er staan vaak pionnen of staanders in de bak, die ik gebruik om wendingen omheen te rijden, maar ook dit is drama. Als ik bijv. achtjes rijd, gaat hij de ene kant om heel netjes (de ene keer links, de andere keer rechtsom, dat wisselt) en naar de andere kant zwaait hij dan totaal uit of valt hij tegen mijn been in, zonder op mijn beenhulpen te reageren en als ik de oefening een paar keer herhaal eindigt het in staken.
Springen schijnt hij wel leuk te vinden, maar daar heb ik zelf een paar keer slechte ervaringen mee gehad (op andere paarden) dus dat durf ik niet meer zo goed, al helemaal niet als de dressuur niet goed gaat.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:54

Heb je al geprobeerd om hem te longeren in de bak? Het is weer eens wat anders dan rijden maar, nog steeds binnen.
Je kan ook een keer een ander bit proberen. Sommige paarden hebben een "buiten rijden lang leve de lol bit" en een echt "werk bit" nodig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 08:41

Ik heb hem 3 weken geleden inderdaad eens aan de longe gepakt, gewoon aan het hoofdstel, om te kijken hoe hij dan loopt en ik moet zeggen dat hij dan redelijk loopt, zet zijn achterhand er netjes onder en ziet er ontspannen uit in de rug. Probleem is wel dat hij bijna nooit gelongeerd word, hij snapt bijv. niet dat hij gewoon kan stappen aan de lijn, hij gaat dan of stilstaan en loopt naar je toe, of hij spuit weg in draf. Ook moet je heel alert zijn, want hij draait zich vliegensvlug om als je even je aandacht laat verslappen. Maar goed dat is een kwestie van oefenen en geduld. Hij wil ook altijd eerst even zijn ei kwijt, meestal gaat hij even over in een flinke galop met een paar mega bokken en dan is het goed.

Ik zou hem graag eens bijgezet longeren, om te kijken wat hij doet als hij ook aan de longe echt aan het werk gezet word. Ik wil weten of hij gaat protesteren aan de longe als ik hem wat inbuig. Alleen heeft de eigenaresse hier geen spullen voor...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:42

Om hem in de juiste gang en de juiste kant op te laten lopen kan je een lange zweep gebruiken. Als hij te hard gaat of naar je toe komt dan leg je die op zijn neus. Je hoeft echt niet meteen door te slaan maar, gewoon zacht aanraken.
Hetzelfde met de galop en bokken. Het ziet er misschien leuk uit maar, het is geen gedrag dat je aan wilt leren of goedkeuren. Zodra hij gaat galoperen even een flinke ruk aan de longe, duidelijk nee zeggen en de zweep er voor houden.
Ken je niet iemand waar je spullen kan lenen? En anders misschien een beetje creatief zijn met strotouwtjes?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 11:46

Ik weet hoe ik moet longeren en wat ik moet doen op de momenten dat hij niet luisterd, dat is absoluut het probleem niet, zoals ik al zei, dat komt wel goed met wat oefenen.

Heel misschien kan ik de spullen van een vriendin van me lenen, maar de eigenaresse heeft liever niet dat ik hem bijzet... Zij heeft zoiets, als het paard het niet doet, doet de ruiter het fout, dus waarom bijzetten. Ik probeer haar uit te leggen dat je door bijzetten aan de longe, je je paard echt kan trainen en dat je daarmee ook verder kan bouwen aan hetgeen je onder het zadel doet. En dat als je longeert, je dingen aan het paard kan zien, die je niet ziet als je erop zit. Zij ziet longeren gewoon als een manier van beweging geven, net als een stapmolen maar dan aan de hand.

Maar goed, het probleem gaat in principe niet over het longeren, maar over het rijden in de bak.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:56

En misschien een keer nar de tanden en bit laten kijken?
Vooral omdat hij heet wordt als je hand vraagt?

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:20

Als ik jou was zou ik eerst eens ontspannen gaan rijden. Niet teveel verwachten, leuke dingen met hem doen, laat hem eens vrij springen in die o zo saaie vervelende bak. Ga met hem spelen, ik zou het rijden eerst even uit mijn hoofd zetten.
Dit paard wil gewoon niet, soms moet je daar even vrede mee hebben.
En idd laten nakijken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:30

joyce2 schreef:
Maar goed, het probleem gaat in principe niet over het longeren, maar over het rijden in de bak.

Maar wellicht kan je beter zien waar het probleem zit als je hem bijgezet kunt longeren! Dit klintk wel vrij extreem, ik zou zo denken dat er meer aan de hand is dan "het werk in de bak saai vinden", maar ik ken het paard natuurlijk niet.
Zonder bijzet longeren vind ik eigenlijk nutteloos, behalve als je ze gewoon even lekker beweging wil geven. Dan heb je natuurlijk nooit dezelfde situatie als dat je erop zit en zul je ook niet dezelfde reacties van het paard krijgen als dat aan de orde is.

Maar als ik je verhaal zo lees dan denk ik wel aan een lichamelijk probleem eigenlijk, er zijn (zoals je zelf al aangaf) toch weinig paarden die je hulpen zo stelselmatig kunnen negeren en wanneer je in het bos wat van hem vraagt wordt het ook al lastig. Ik zou eerst alles uitgesloten willen hebben, maar kan me voorstellen dat het lastig is als de eigenaresse denkt dat hem niks mankeert.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:23

Precies, het probleem is deels natuurlijk dat het mijn paard niet is! Ik kan niet beslissen om de DA te laten komen, het enige wat ik aan kan geven, is dat ik tegen problemen aanloop. Alleen heeft de eigenaresse daar een hele andere kijk op.

@ AngelaWier
Springen is voor mij geen optie, zoals ik al eerder vertelde. En ontspannen rijden is er lastig als je paard niet vooruit gaat. Ik vraag niets van hem, gewoon met een los teugeltje lanterfanten, dat leek mij op een gegeven moment de oplossing, maar zelfs dan is het binnen 10 minuten raak.
Ik rij dus ook regelmatig in het bos, want dat gaat prima, maar vroeg of laat moet ik toch echt die bak in, dat is de afspraak met de eigenaresse en over een paar weken kan ik ook niet meer naar buiten, want dan is het donker als ik aankom op stal.

Het interessant maken in de bak heb ik ook al geprobeerd, zoals ik al schreef.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:27

Ik zou eerst eens een keer léúke dingen doen in de bak, de bak staat nu gelijk aan werken...! zorg dat hij er graag heen wilt.. Misschien vind het paardje springen wel heel leuk. Ga eens een paar keer aleen maar 10 minuutjes stappen, en breng hem dan naar de wei ofzoo en beloon hem heel uitbundig! en doe gewoon relaxt zoals je op een buitenrit ook doet! Knipoog Of zet wat pionnetjes neer waar je dan omheen moet lopen, figuurtjes enz! zodat je werk wat varieert Veel succes Knipoog
Laatst bijgewerkt door watdanhe op 24-09-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:27

Ik denk dan toch echt dat je hem eens flink op zijn nr moet zetten..Hij speelt een spelletje met je. Je geeft aan dat wanneer je hem op zijn flikker geeft hij een loopje met je neemt, maak daar dan gebruik van Knipoog Heb je zelf ook les met dit paard? Probeer veel (schijn)overgangen te rijden en te schakelen, hou hem bezig! Geef hem geen tijd om dingen te bedenken!