Ze blijft het bit maar vastpakken!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Ze blijft het bit maar vastpakken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:54

Hallo mensen!

Ik ga het nu toch maar op bokt gooien, want ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.
Ik rij een Fries van iemand anders omdat de eigenaresse te veel moeite heeft met dit paard. Het paard is een goedzak maar heeft wel een dikke kop, en de eigenaresse mist dan net de ervaring.

Sinds een langere tijd pakt ze het bit op rechts vast...Ze is niet meer oncontroleerbaar en blijft (in de draf) verzameld, maar lekker rijden is anders....Als ze het in de galop doet valt ze helemaal uit elkaar.

Omdat het niet mijn paard is wil ik mijn handen er niet aan branden, dus heb ik de tip gegeven meteen een paardentandarts te laten komen. Deze heeft iets weg kunnen vijlen maar zei ook al dat dat kleine beetje eigenlijk niet de oorzaak zou kunnen zijn.

Weer verder gereden en ja, ze pakt nog steeds vast...Het stomme is, is dat ze sinds een geruime tijd steeds meer ontspannen durft te lopen...Ze maakt zich lang, loopt door het hele lijf, kan (eindelijk!) rechtuit lopen, laat zich makkelijk oprichten en stellen en heeft (weer eindelijk) een actieve en voorwaarste stap. Een beetje contra dus.

Om zeker te gaan toch een fysio erbij gehaald. Weer niks....Zadelinspectie en zowel iemand met verstand van zadels als de fysio hebben mij ook op het zadel zien zitten. Het zadel ligt er perfect op en is perfect voor mij (hier was ik zelf ook al van overtuigd, maar in zo'n situatie ga je toch twijfelen....want waar ligt het dan aan...?)

Gisteren heb ik een buitenrit gemaakt, weer helemaal niks aan de hand! Ze is een beetje kijkerig, maar ook dan pakt ze het bit niet vast. En zo voorwaarts als ze nu is was ze nog niet (hier ben ik al een hele tijd mee aan de gang geweest, dus daar ben ik alleen maar blij om...!)

Maar nu ben ik toch echt ten einde raad...Ik heb geen flauw idee wat het nog is. Ik laat haar op het moment laag lopen, want dan pakt ze het bit niet vast. Dit doet ze namelijk vooral wanneer ik haar opricht en ze linksom loopt, vooral in de bocht. Wat me echter wel weer opgevallen is, is dat ze dit bijna altijd aan de kant van de uitgang van de bak doet, en niet aan de achterkant...Ze doet dit ook bijna altijd in dezelfde hoek...

Houdt dit paard mij voor de gek? Moet ik gewoon even iets harder doorpakken of is er echt wat aan de hand...!

Vertellen jullie het me maar, want ik weet het niet meer!

Krissie0

Re: Ze blijft het bit maar vastpakken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:58

Kun je geen ander bit proberen? Sommige paarden vinden het bit gewoon niet fijn en zodra ze buiten in een andere omgevig zijn hebben ze andere dingen om naar te kijken. Mijn vorige ruin die sloeg met zijn hoofd en probeerde ook het bit vast te pakken en toen hebben we er een kunstof bit in gehangen en hij heeft het nooit weer gedaan.
Je hebt er ook speciale bitten voor met koperen ringetjes maar sommige paarden pakken dat nog vast maar het is t proberen waard. Veel succes

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:03

kris_bobby schreef:
Kun je geen ander bit proberen? Sommige paarden vinden het bit gewoon niet fijn en zodra ze buiten in een andere omgevig zijn hebben ze andere dingen om naar te kijken. Mijn vorige ruin die sloeg met zijn hoofd en probeerde ook het bit vast te pakken en toen hebben we er een kunstof bit in gehangen en hij heeft het nooit weer gedaan.
Je hebt er ook speciale bitten voor met koperen ringetjes maar sommige paarden pakken dat nog vast maar het is t proberen waard. Veel succes

De wissel met bitten hebben we al gedaan, en we kwamen op dit bit uit (een normaal, dubbelgebroken trensje). Ze heeft er in het begin super op gelopen...Het is echt iets van de laatste tijd...

Maar het is wel iets waar ik nog eens aan zou kunnen denken mocht niks anders baten...! Dank voor de tip!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:03

Ik maak eruit op dat ze gewoon vast zit op rechts.
Meestal is dit een gevolg van verkeerd gereden te zijn
dit kan bv zijn door iemand wat beter was op links dan op rechts.
Hoe oud is het paard ?

Ik zou veel voltes op rechts rijden zodat ze daar toch goed loskomt.
En stellen op rechts, dit kan heel vermoeiend voor de ruiter zijn maar probeer het rustig op te bouwen.
Het is dus zeker niet de bedoeling dat je gaat trekken en sleuren op rechts want dat maakt het alleen maar erger.
Hou contact met je buitenteugel en speel met je binnenteugel (2x knijpen, dan weer eventjes los , naar voor dus, dan weer 2x knijpen en zo verder..)
En eventueel longeren met bijzet zodat ze die spieren toch juist leert gebruiken.

*edit* wat ook wel wilt helpen is op de volte wisselen van stelling.
Dus een paar passen de jusite stelling dan omwisselen en een paar passen buitenstelling.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:11

Miss_Maya schreef:
Ik maak eruit op dat ze gewoon vast zit op rechts.
Meestal is dit een gevolg van verkeerd gereden te zijn
dit kan bv zijn door iemand wat beter was op links dan op rechts.
Hoe oud is het paard ?

Ik zou veel voltes op rechts rijden zodat ze daar toch goed loskomt.
En stellen op rechts, dit kan heel vermoeiend voor de ruiter zijn maar probeer het rustig op te bouwen.
Het is dus zeker niet de bedoeling dat je gaat trekken en sleuren op rechts want dat maakt het alleen maar erger.
Hou contact met je buitenteugel en speel met je binnenteugel (2x knijpen, dan weer eventjes los , naar voor dus, dan weer 2x knijpen en zo verder..)
En eventueel longeren met bijzet zodat ze die spieren toch juist leert gebruiken.

*edit* wat ook wel wilt helpen is op de volte wisselen van stelling.
Dus een paar passen de jusite stelling dan omwisselen en een paar passen buitenstelling.

Dat zijn allemaal zaken waar we al mee bezig zijn (ik ben niet een leek in het vak, dus ik ken wel aardig wat truucs). Ze is voor mij door een andere amazone gereden. Ik heb haar destijds samen met mijn vriend ingereden en opgeleid, maar toen was ze op gegeven moment in mijn ogen klaar en ik had nog meer werk voor de boeg. De eigenaresse heeft haar toen gereden. Dat is helemaal fout gegaan. Zij heeft zich uit pure angst aan de teugels vastgeklemt. Daarna is er dus een andere amazone opgegaan maar die heeft in mijn ogen niet veel kunnen uitrichten, want toen ik haar uiteindelijk terug heb genomen om weer te rijden had ik te maken met een totaal gespannen en onzeker paard...

Maar zoals gezegd gaat dat nu allemaal heel erg goed. Ze loopt beter dan voorheen. Als ik haar wat lager instel loopt ze zonder problemen door, alleen als ik haar opricht paakt ze dus elke keer in dezelfde hoek het bit vast...Maar de bak heeft nog drie andere hoeken waar ze zich dan weer perfect door laat rijden, ook als ik haar wat meer opricht.

Overigens pakt ze linksom het bit vast en denk ik dat ik het liefste rechtsom met haar rij, misschien niet geheel irrelevante informatie...

Tijdens een galopje op een zandweg buiten kan ik haar stellen zoals ik wil, ze doet het echt alleen op de rijplaats!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:21

Dus ze pakt eigenlijk alleen maar in een hoek het bit vast ?
Dan zou ik eens ergens anders met haar gaan rijden en kijken of ze het daar nog doet.. Zo niet is het gewoon een tik ofzo van haar .. Wss omdat ze aan de omgeving gewend is en het zo gewoon is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:35

Miss_Maya schreef:
Dus ze pakt eigenlijk alleen maar in een hoek het bit vast ?
Dan zou ik eens ergens anders met haar gaan rijden en kijken of ze het daar nog doet.. Zo niet is het gewoon een tik ofzo van haar .. Wss omdat ze aan de omgeving gewend is en het zo gewoon is.

Bijna altijd in dezelfde hoek, dus vadaar ook mijn vraag Lachen
Ik heb haar nooit in het winterseizoen gereden, maar dat zal er deze winter wel aankomen. Dan moeten we de binnenbak in voor onze lessen in een voor haar vreemde omgeving. Misschien doet ze het daar inderdaad niet. Maar ik wil weten of ik het haar ook op onze rijplaats op de een of andere manier af kan leren (als je het zo mag uitdrukken), want als er niks aan de hand is zal ze ook bij ons normaal moeten kunnen lopen...

Het vervelende erbij is ook nog eens dat het nu al tijden heel erg goed gaat (op dit na dan) en de eigenaresse er graag weer op zou willen rijden (onder begeleiding). Maar naar mijn idee gaat dit nog niet, omdat ik simpelweg ervan overtuigd ben dat het dan weer mis gaat, ik durf dit alleen nog niet zo goed aan haar verstand te brengen...

Tamara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:06

Hoi,

In het kader van zaken die je nog kan proberen. Ik heb veel succes gehad met een correctie bit. Die is niet makkelijk vast te pakken en het andere gevoel geeft afleiding in de mond. Na een paar weken was mijn rij paard weer gevoelig en rustig in de mond. Wel alleen proberen als je een stille hand hebt.

Succes!