Paard doet wat ie wil!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Paard doet wat ie wil!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:48

even voor de duidelijkheid: Ik ben niet de eigenaar van het paard.
De dochter van de eigenaresse geef ik wat beginnerslesjes op mijn oude pony en dit gaat goed.
Nu staat hun paard sinds gisteren in een wei naast de onze en ze hadden gevraagd of ik er eens op wou. Ze zeiden dat het paard verschrikkelijk lui was en dat je veel been moest geven voor die in draf ging. Ik ging er op, warmde wat op, gaf been, altijd harder en harder tot ze uiteindelijk in draf ging. Daarna belonen en na een rondje rond de bak draafde ze al bij een redelijk normale kuithulp. Daarna galop geoefend, en dit ging ook goed.
Daarna ging dus de dochter van de eigenaresse erop, en er werd afgesproken dat ik ze nu les zou geven op haar paard ipv op mijn pony.
Maar echt, niet normaal! Ze gaf totaal geen reactie meer op het been, trok continu haar hoofd naar beneden, alhoewel de teugels los waren en begon op een bepaald moment zelfs wat grasjes te plukken! Het meisje deed echt haar best, op het einde lukte het sturen al, maar in draf gaan of versnellen ging niet.
Nu willen ze dus dat meisje spoortjes aandoen, of ik moet het oplossen..
Het is duidelijk dat dat paard totaal geen respect heeft voor het meisje, dus daar wou ik via grondwerk al wat aan doen, maar heeft iemand tips??
Zweep erbij gaat niet, daar heeft ze bang van en ik wil het niet riskeren dat ze met het meisje op de rug in paniek raakt.
Ik ben vandaag wel wat bezig geweest met het desensibiliseren van de zweep, maar dat is niet in 1 2 3 opgelost..

Stendo

Re: Paard doet wat ie wil!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:03

Kun je hem niet zelf eerst rijden en goed op been maken, dat tie daar goed op reageerd, en dan aan een zweepje laten wennen en dan pas les gaan geven aan dat meisje.
want als jij hem goed onder controle hebt dan kun je al beter vertellen wat dat meisje moet doen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:05

het paard voorlopig aan de longe houden als het meisje les heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:48

Als het paard geen respect heeft voor het meisje, moet het meisje er ook niet op. Dat is vragen om problemen, niet doen dus.
Hoe oud is dat meisje (reden van die vraag staat verderop in mijn antwoord) ?

Misschien is het wat om het meisje en het paard op de grond dingen te laten doen, zodat het paard leert luisteren naar het meisje.....
Een andere mogelijkheid (die je wel serieus moet overwegen) is dat het meisje gewoon nog niet oud genoeg is, en dat het wijzer is een paar jaar te wachten....

Over het algemeen luisteren paarden, pony's en honden pas redelijk naar een kind als dat kind een jaar of 14, 15 16 geweest is..... voor die tijd vegen ze de vloer ermee aan. Vandaar mijn opmerking over leeftijd.
Mijn hond bv lachte zich altijd ziek om mijn jongste zusje, en nu.... is ze 15 en opeens toont hij wél respect.... blijkbaar is ze pup-af.
Paarden zien kinderen tot een bepaalde leeftijd ook als veulens, en naar een veulen zullen ze niet luisteren, een veulen kan immers geen leiding geven.... als dat het geval is, kun je niets anders doen dan het respecteren. We verwachten tenslotte van jou ook niet dat je gehoorzaam bent aan een klein kind. En als je het wel bent, verklaren we je voor gek.

Je zou dan wel samen met het meisje en het paard kunnen gaan wandelen, en allerlei leuke dingetjes gaan doen, maar erop rijden is er dan voor haar niet bij. Natuurlijk kan ze op de grond wel een goede band met het dier opbouwen, maar omdat het paard de eerste jaren geen respect zal hebben voor het kind, moet er wél altijd iemand bij zijn voor wie het paard wel respect heeft.
Je kunt dan prima grondwerken, maar wel altijd onder begeleiding, het kind mag nooit alleen zijn met het paard

Je zou dan het kind alsnog op je pony les kunnen geven Lachen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:23

Marigold schreef:
het paard voorlopig aan de longe houden als het meisje les heeft?

dat is niet zo fijn voor het meisje

@ yamcha: bedankt voor je reactie, dat verklaart waarom die naar mij wel luisterd en naar haar niet.
ze is een jaar of 8. Grondwerk was ik van plan, maar eerst goedkeuring van de ouders vragen.

@ stendo: bij mij is ie wel aan het been, bij het meisje niet. dat is net het probleem Lachen

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:28

Yamcha, noooit geweten... gelukkig hoor ik het nu pas en niet toen ik nog zo jong was. Dorienn.. sterkte met les geven. Super dat je dat doet. Kan zij voorlopig niet even op jouw pony om wat zelfverzekerder te worden? Maar ja.. ze wil natuurlijk ook op haar eigen pony.. dat snap ik..
Lastig...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:47

amsterdam_30 schreef:
Yamcha, noooit geweten... gelukkig hoor ik het nu pas en niet toen ik nog zo jong was. Dorienn.. sterkte met les geven. Super dat je dat doet. Kan zij voorlopig niet even op jouw pony om wat zelfverzekerder te worden? Maar ja.. ze wil natuurlijk ook op haar eigen pony.. dat snap ik..
Lastig...

Heb het vandaag gevraagd en ze wil volgende keer weer les op mijn pony Lachen
Ik ga proberen haar wat zelfverzekerder te maken, en vragen of ze gronwerk wil doen met haar eigen paard. Verdere oplossingen zie ik momenteel niet.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:40

Yamcha schreef:
Als het paard geen respect heeft voor het meisje, moet het meisje er ook niet op. Dat is vragen om problemen, niet doen dus.
Over het algemeen luisteren paarden, pony's en honden pas redelijk naar een kind als dat kind een jaar of 14, 15 16 geweest is..... voor die tijd vegen ze de vloer ermee aan. Vandaar mijn opmerking over leeftijd.

Dat hoeft echt niet zo te zjin hoor, het gaat erom dat degene die er op zit laat merken dat zij de baas is. Toen ik zelf 10 was liet ik de allergrootste etterbakken (zowel in gedrag als in afmeting) alle hoeken van de bak zien, en zij niet mij. Maar in dit geval is het kind dus duidelijk niet aan dit paard toe. Het heeft in mijn ogen dan ook niet zoveel zin om dat te forceren. Natuurlijk kan het geen kwaad om het kind vertrouwd te maken met het paard dmv grondwerk.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:43

Ik heb vaak gezien dat 1 paard heel verschillend reageerd op 2 mensen terwijl ze allebei wel de juiste hulpen gaven. Maar de ene heeft dan gewoon meer ervaring en rijd in het geheel beter.
Voor dit meisje is het waarschijnlijk toch nog even beter als ze op je oude pony blijft rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:15

Dorienn schreef:
amsterdam_30 schreef:
Lastig...

Heb het vandaag gevraagd en ze wil volgende keer weer les op mijn pony Lachen
Ik ga proberen haar wat zelfverzekerder te maken, en vragen of ze gronwerk wil doen met haar eigen paard. Verdere oplossingen zie ik momenteel niet.

Da's ook de enige oplossing denk ik Lachen
Fijn dat ze ook les op jouw pony wil, en niet alleen op haar paard Ja
MyrtheNH schreef:
Dat hoeft echt niet zo te zjin hoor, het gaat erom dat degene die er op zit laat merken dat zij de baas is. Toen ik zelf 10 was liet ik de allergrootste etterbakken (zowel in gedrag als in afmeting) alle hoeken van de bak zien, en zij niet mij. Maar in dit geval is het kind dus duidelijk niet aan dit paard toe. Het heeft in mijn ogen dan ook niet zoveel zin om dat te forceren. Natuurlijk kan het geen kwaad om het kind vertrouwd te maken met het paard dmv grondwerk.

Dan was jij op die leeftijd wss geestelijk best volwassen Lachen
Realiseer je wel dat jij een uitzondering was, en dat de meeste kinderen totdat ze 14/15/16 zijn, niet in staat zijn tot zeggenschap over een dier. Mijn hond lacht zich dood om het drukke gedoe van de meeste kinderen, maar piekert er geen ogenblik over om ze te gehoorzamen. En de meeste paarden (vooral merries en sommige ruinen) vinden die 'veulens' wel lief en schattig (hengsten zijn het wel vaak héél rap zat) en willen dan best even meelopen omdat het zo gezellig is, of even stilstaan bij het poetsen.
Maar luisteren doen ze echt niet, en als er iets aan de hand is, waarbij je echt even serieus moet optreden, worden de meeste kinderen gewoon ondersteboven gelopen.
Daarom vind ik kinderen bij paarden wel goed, maar wel altijd onder begeleiding van een volwassene, en mogen ze van mij niet rijden, wandelen en longeren.... er even op zitten en een rondje stappen mag wel, maar rijden, liever op een pony. Serieus rijden vind ik voor een kind helemaal nog niet aan de orde. Kinderen horen te spelen, of voor de lol onderlinge proefjes te rijden, maar het serieuze werk is niet voor kids.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:55

Het is ook afhankelijk van de rijervaring. Je kunt niet van een kind dat net begint verwachten dat ze een groot paard met gebruiksaanwijzing kunne handelen, maar ik zie hier ook wel (wedstrijd)foto's van rijdende kinderen van 10-12 jaar waar ik best jaloers op ben soms.. (jaloers in de goede zin van het woord dan).

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:29

als je het niet wil risceren dat dat meisje er op gaat met een zweep kan je misschien eerst zelf oefenen met een zweep?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:49

Ik zou ook het meisje er niet op laten, zou eerst eens lekker met de pony aan d egang gaan en gaan voelen waarom hij zo traag reageert.
Want bij jou reageert hij ook niet omdat je steeds harder en harder moet schoppen, dat is ook niet de manier lijkt me , je wil uiteindelijk toch verfijnde hulpen , dat krijg je niet door hard te schoppen, juist helemaal niets met het been doen lijkt me meer een oplossing.
Heeft het paard gheen lichamelijke klachten, soms kan een paard gewoon niet vanuit de achterhand weg, omdat er ergens iets is geblokkeert, zou eerst dat soort dingen uitsluiten.
Zou ook wat grondwerk doen en de knopjes erop zetten aan de hand, heb je erg veel profijt van en je win er ook meer het vertrouwen van de pony mee,
Hoe oud is de pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:23

MyrtheNH schreef:
Het is ook afhankelijk van de rijervaring. Je kunt niet van een kind dat net begint verwachten dat ze een groot paard met gebruiksaanwijzing kunne handelen, maar ik zie hier ook wel (wedstrijd)foto's van rijdende kinderen van 10-12 jaar waar ik best jaloers op ben soms.. (jaloers in de goede zin van het woord dan).

Ook wel idd Lachen

Maar jij hebt het alweer over kinderen van 10-12 jaar, het meisje waar het over gaat is 8.... Knipoog

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 18:09

midgie schreef:
Ik zou ook het meisje er niet op laten, zou eerst eens lekker met de pony aan d egang gaan en gaan voelen waarom hij zo traag reageert.
Want bij jou reageert hij ook niet omdat je steeds harder en harder moet schoppen, dat is ook niet de manier lijkt me , je wil uiteindelijk toch verfijnde hulpen , dat krijg je niet door hard te schoppen, juist helemaal niets met het been doen lijkt me meer een oplossing.
Heeft het paard gheen lichamelijke klachten, soms kan een paard gewoon niet vanuit de achterhand weg, omdat er ergens iets is geblokkeert, zou eerst dat soort dingen uitsluiten.
Zou ook wat grondwerk doen en de knopjes erop zetten aan de hand, heb je erg veel profijt van en je win er ook meer het vertrouwen van de pony mee,
Hoe oud is de pony?

haar pony is 9 jaar, mijne is 17

Ik heb er vandaag weer mee gereden. Directe reactie bij een normale kuithulp. Ik heb zelfs een sprongetje genomen. Natuurlijk eerst wat dressuur gereden, en ze begint steeds meer uit de achterhand te lopen.
Het is van nature ook niet een al te hevige, want ze is een fjord x ?? .

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:07

Da laten kijken, het kan niet anders dan dat dit paard pijn heeft!!!!!!

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:15

Dit wel vaker de pony heeft door dat ze het altijd wint van het meisje ik had ook zo'n fjord super leuk dier zolang er een volwassene of iemamd boven 50 kg opzat daaronder was eht altijd mis. precies hetzelfde.
Nog een tijd geprobeerd met een longeer zweep in de bak staan en het meisje voorzichtig helpen maar meestal is dit van korte duur en hebben ze dat ook snel door. vrees dat ze gewoon nog te klein is voor de pony en te weinig overwicht heeft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:28

isadora schreef:
Da laten kijken, het kan niet anders dan dat dit paard pijn heeft!!!!!!

als je het goed doorleest, merk je wel dat dit paard medisch in orde is.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:30

Ik zou idd ook eerst zelf erop gaan rijden, en als jij hem helemaal doorhebt, kan je het haar goed uitleggen!
Ze is natuurlijk nog jong. En ze moet nog een hoop leren. Maar zo'n pony als dit maakt haar helemaal onzekerder. Daarom haar lekker op jou pony laten rijden. En jij op die van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:41

Het gaat niet om uitleggen, het paard luistert niet naar het meisje. Meisje zal gewoon eerst een aantal jaartjes ouder moeten worden voor het paard haar respecteert, daar ligt het probleem imo Lachen

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:24

Je kan kijken of het paard op spoortjes reageert.
als je niet probeert weet je het niet.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:32

Ik heb er ook bijgezet, dat het meisje nog heel jong is en dus ook nog een hoop moet leren, en dat ze lekker op haar pony moet rijden.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:18

xannemijn schreef:

Nou heb ik maar een paar jaar rijervaring, maar het lijkt mij niet verstandig om een kind van 8 wat nog heel veel moet leren spoortjes aan te geven.
Als iemand dat wel een goed idee vind, dan zou ik de onderbouwing wel willen weten, leer er altijd graag wat bij. (Voor ik verkeerd begrepen wordt: dit is niet sarcastisch bedoeld).

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:53

sillyhorse schreef:
xannemijn schreef:

Nou heb ik maar een paar jaar rijervaring, maar het lijkt mij niet verstandig om een kind van 8 wat nog heel veel moet leren spoortjes aan te geven.
Als iemand dat wel een goed idee vind, dan zou ik de onderbouwing wel willen weten, leer er altijd graag wat bij. (Voor ik verkeerd begrepen wordt: dit is niet sarcastisch bedoeld).

neen, dit is imo geen goed idee.
Nu wil ze dit weekend weer les op haar eigen paard. Ik ga eerst wat grondwerk doen en haar er dan pas op laten stappen. Ik verwacht eigenlijk geen verschil, maar tja..
Vandaag heeft ze ook les gehad op mijn pony, die reageert ook niet echt op beenhulpen zoals het hoort bij haar, maar dat kan je niet verwachten van een beginner he Lachen

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:45

ik zou inderdaad eerst zelf met em gaan oefenen