afstanden bij springen zien : iemand tips ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

afstanden bij springen zien : iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 21:38

Hej,
ik moet van m'n trainer momenteel heel hard werken aan m'n afstanden,
ik wil namelijk hoger gaan rijden (M) en dan redt m'n paard me natuurlijk niet meer elke keer.

Nu ondervind ik het probleem: ik zie het gewoon echt niet !

Heeft er nog iemand dit gehad? En zie je het ondertussen wel al beter ?

En zijn er zo tips die je kan doen ofzo ? om er een beter zicht op te krijgen ?

hopelijk kan iemand me helpen, ik voel me gewoon erg hopeloos en vooral totaal talentloos momenteel... Huilen

CaPrIoLe`79

Re: afstanden bij springen zien : iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:40

In het boek van Michel Robert staan daar veel nuttige tips voor. Het is nu niet alleen in het frans, maar ook al in het engels en duits uitgebracht.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:58

Ik denk dat je vooral gevoel moet krijgen. Verder zijn er ook al erg veel topics over geweest dacht ik. Ik denkt dat je het beste even in de zoekfunctie kan kijken. Knipoog Ik denk dat je thuis als je gaat springen, gewoon veel lijntjes moet gaan rijden om gevoel te krijgen voor de afstanden.
Heb je je paard tijdens het springen wel helemaal onder controle? Dat is erg belangrijk namelijk, springen is gehoorzaamheid, dressuur gaat erom dat het spectaculair is. Haha!

Probeer als je thuis dressuur aan het rijden bent, de galoppassen te verkorten en te verruimen, op ieder moment.
Succes Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:06

Veel balken en lage kruisjes rijden. Lijntjes, recht en gebogen, in-uitjes etc..
Verder kan je op losse balken gaan schakelen, dan weer een pas minder maken, dan weer een pas meer etc.

Spelenderwijs ga je daarin meer gevoel krijgen en dan stellen de hindernissen niet veel meer voor Haha!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:11

femmefatale1 schreef:
Veel balken en lage kruisjes rijden. Lijntjes, recht en gebogen, in-uitjes etc..
Verder kan je op losse balken gaan schakelen, dan weer een pas minder maken, dan weer een pas meer etc.

Spelenderwijs ga je daarin meer gevoel krijgen en dan stellen de hindernissen niet veel meer voor Haha!

Hoogte maakt hier ook niet uit! Knipoog

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:06

Oké, dankje wel alvast Lachen !
Dat met die balken moet ik idd van mijn trainer nu ook tot vervelenstoe doen, en het begint al wel iets beter te gaan, maar heb toch het gevoel, dat wanneer er dan een echte sprong in de plaats staat, alles weer helemaal misloopt... maarja, blijven oefenen is dus de boodschap Lachen ?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:16

Je moet niet anders gaan rijden als er ineens wel een hindernis voor je neus staat. Gewoon normaal blijven rijden..
Oefenen, oefenen, oefenen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:18

en kijken naar de grondbalk, niet naar de bovenste. Voor mij werkt dat niet, maar voor veel anderen wel.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:22

Ik heb juist geleerd naar de bovenste te kijken en dat werkt bij mij goed. En bij een oxer naar de voorste paal alsof er geen 2e achter is. Misschien eens met verschillende inzichten daarover gaan experimenteren om te zien wat het best werkt bij jou?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:24

ik kijk eigenlijk gewoon naar de hindernis, niet naar een specifieke balk. Idd gewoon mee gaan proberen.

En eerst en vooral zorgen dat je ritme en impuls hebt. Zoalng je dat goed voor elkaar hebt, is 90 % van je afstand al in orde.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:29

probeer gewoon altijd de laatste 3 galopsprongen te tellen. Zodat je echt de laatste 3 hardop zegt zo van 1,2,3 en dan moet je afzetten. klinkt misschien heel stom als je aan het springen bent en dat steeds hardop zegt maar het werkt wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:32

even een simpel vraagje? Hoe weet je dat het de laatste drie galopsprongen zijn als je geen afstand ziet?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:32

Afstanden zie je ook niet, die moet je gewoon voelen, je voelt het als het gaat passen of als je nog moet regelen in het tempo. Een boek etc. kan wel helpen maar imo is de enige manier heel veel oefenen, zeer veel lijntjes springen, het liefste op verschillende afstanden. Laat je een parcourtje door iemand anders opzetten zodat je de afstanden niet weet en probeer dit dan eens te springen. Hoge hindernissen zijn uit den boze bij dit soort trainingen, neem maximaal een centimeter of 50/60.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:34

Helemaal mee eens. En bovendien, zo lang je het niet ziet, concentreer je je op ritme en impuls, en doe je verder niets. Als je gaat corrigeren terwijl je niet weet wat je moet corrigeren, maak je het alleen maar moeilijker.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:40

Inderdaad veel lijntjes springen.
Mijn stagebegeleider gaf me nog een tip. Ik moest een pion op 3 of 4 galopssprongen van de hindernis zetten en zodra ik dan bij die pion was de galopssprongen mee tellen. Hier heb ik ook heel erg van leren inschatten..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:04

femmefatale1 schreef:

Heeft mij ook erg geholpen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:22

Lielle schreef:
en kijken naar de grondbalk, niet naar de bovenste. Voor mij werkt dat niet, maar voor veel anderen wel.

naar de grondbalk?? Verdrietig nooit gehoord vooruit kijken ?

over de hindernis heen kijken, je moet een punt nemen achter de hindernis bv een paaltje of zo en daar naar kijken, zo ga je niet mikken op de hindernis en blijf je in het zelfde ritme verder rijden,
verder veel oefeningen tussen de hindernissen in doen, verkorte en verruimen, normale afstand rijden bv 6 galopsprongen daarna keer 7 of 8 daarna keer 5 zodat je de galop van je paard leert kennen, heel belangrijk!
verder niet anders gaan rijden als dat je nu rijdt als t L goed gegaan is, wel zou ik zorgen goed terug te blijven zitten zo zie je makkelijker je afstand, tis een ook een beetje gevoels kwestie,
verder zou ik in de bak wat sprongetjes opzette hoge en lage en gewoon rondrijden, niet een vast parcours maar gewoon beetje rond rijden en de hindernis die je tegen komt nemen, beetje spelen ermee.
komt goed succes!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:35

juudje84 schreef:
Lielle schreef:

naar de grondbalk?? Verdrietig nooit gehoord vooruit kijken ?

als je nou ook verder leest, zie je dat dat voor mij niet werkt Knipoog

Om je afstand te zien zul je toch iig ook naar de hindernis zelf moeten kijken Pling Als je die hebt, kijk je over de sprong heen en houd je je ritme vast. Maar met alleen maar over de hindernis heen kijken kom je er niet, dat is wel een goede manier om je ritme en je lijn na de sprong te houden, maar je zult toch echt moeten weten waar de hindernis staat om te zien of je afstand klopt.

/edit
typo's
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-09-08 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:39

Het beste is je te richten op de hoogste paal, omdat die de afstand van afzetten bepaald. Maar als je je centraal op het middelpunt ervan richt is dat ook niet goed. Probeer je op een groter oppervlak te richten. Je merkt waarschijnlijk ook dat het bij bredere hindernissen makkelijker is om de afstand te bepalen als bij die smalletjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:40

oneilltje79 schreef:
Het beste is je te richten op de hoogste paal, omdat die de afstand van afzetten bepaald. Maar als je je centraal op het middelpunt ervan richt is dat ook niet goed. Probeer je op een groter oppervlak te richten. Je merkt waarschijnlijk ook dat het bij bredere hindernissen makkelijker is om de afstand te bepalen als bij die smalletjes.

hm, dat kan ik niet zeggen. Maar dat kom mss ook omdat smalletjes in het crosswerk heel veel geoefend worden, dan is een smallere hindernis in het parcours al snel aan de brede kant.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:48

[quote="Lielle"]

hehe natuurlijk kijk je eerst naar de hindernis, is toch handig als je door een wending komt dat je weet waar die staat, maar daarna pak je een punt achter de hindernis, tis alleen maar om jezelf af te lijden van t afstand rijden. hoeveel mensen zijn zich aant focussen op die hindernis om er maar goed bij te rijden en gaan vooruit of juist terug rijden, zolang je je op een punt focust en houdt een normaal ritme aan let dan maar op dat je goed erbij gaat komen.
maar ja...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:02

juudje84 schreef:
hehe natuurlijk kijk je eerst naar de hindernis, is toch handig als je door een wending komt dat je weet waar die staat, maar daarna pak je een punt achter de hindernis, tis alleen maar om jezelf af te lijden van t afstand rijden. hoeveel mensen zijn zich aant focussen op die hindernis om er maar goed bij te rijden en gaan vooruit of juist terug rijden, zolang je je op een punt focust en houdt een normaal ritme aan let dan maar op dat je goed erbij gaat komen.
maar ja...

maar zo zei je het net niet Knipoog En iemand die al moeite heeft met afstanden zien gaat het niet beter zien door de hindernis maar te negeren. Ik denk dat wij best wel op dezelfde manier naar een hindernis zullen rijden, maar jouw uitleg in 1e instantie is IMO alleen maar verwarrend. Ik ben het wel met je eens dat je beter kunt concentreren op ritme en impuls, omdat dan je afstand voor 90 % al in orde is, maar IMO leer je dan wel afstanden zien als je dus ook daadwerkelijk naar de hindernis blijft kijken (zonder verder te gaan regelen).

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:23

hey

ik rijd dan nu M&Z met mijn pony's, en op deze hoogtes komt het ook op afstanden af.
ik zie ze redelijk goed, maar in het parcours moet het niet redelijk zijn maar "heel goed''. want een keer fout zitten op die hoogte is al een paal of een stop.

het lig ook aan de galopsprongen van een paard/pony of je de afstanden goed kunt zien.

ik doe vooral veel lijntjes thuis rijden. en balkjes op de grond, het hoef helemaal niet hoog te staan om afstanden te leren rijde

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:07

Van mij ook een stipje, want dit is voor mij ook een zwak punt..

Ben het helemaal eens met bovenstaande tips en heb ook nog wat aanvullende (denk ik) Lachen

Probeer zo vroeg mogelijk naar de hindernis te gaan kijken, al voordat je de wending naar de hindernis inzet.
Zelf heb ik moeite met behoud van ritme vooral als ik de afstand niet zie.. wat ik daarom doe is voor mezelf in ritme mee tellen met elke galopsprong. Als de galopsprongen niet ritmisch zijn merk je dat direct in jou tellen.. Als ik mee tel dan blijf ik meer geconcentreerd op het ritme waardoor vrijwel altijd de afstand beter past. En als dat niet zo is heb je toch voldoende ritme om bij een mindere afstand de sprong goed te overwinnen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:34

Passen tellen!
Heel dom in het begin maar werkt erg goed. ;)
Ik heb nooit echt problemen met mijn afstand gehad, maar een goede vriendin van mij wel!
Zij rijd echt al erg lang en momenteel op M niveau met super paarden, maar ze durft geen z starten omdat ze geregeld haar paard verkeerd zet. Nu ze van heel dichtbij begeleid wordt, moest ze ook beginnen met passen tellen... Dus eenmaal je de bocht uitbent richting de sprong elke galopsprong tellen (luidop of in je hoofd).
Ik doe altijd - 1-2-3-4-1-2-3-4 maar er zijn er ook die gewoon doortellen :P
Het heeft 2 voordelen: 1)Als je weet op hoeveel passen een lijntje staat, weet je ook hoeveel je er moet rijden en ben je er dus in je hoofd mee bezig en 2) door in je hoofd te tellen, maak je eigenlijk een soort galopritme voor je op, waardoor je, ik en mijn vriendin alvast, al snel doorhebt of je diep/groot gaat komen en dan kan je nog iets doen.

Wat ik vroeger bij vorige trainer moest doen was telkens naar de sprong komen met een balk op +-11 meter, na een tijd weet je deze 11 meter ongeveer liggen en moest ik altijd in 1 actief maar beheersd tempo naar de 11 meterlijn rijden en dan de laatste 3 galoppassen de galopsprong actiever maken.
Dat werkte heel goed voor een goede actieve sprong te krijgen en toch je afstand te zien. (zo lig je dus zeker niet meer te 'prullen' in de laatste meters)

Bij Albert voorn mocht ik niets doen en gewoon in 1 tempo rijden naar de sprong, maar dat kon ik slechts met 1 merrie, enkel met Acasia, die kijkt namelijk super mee en lost echt alles op :P Met de ander 2 gaf dat weleens een diepe of grote sprong. maar dan zei A. Voorn ook telkens: geen probleem, nog een keer komen nu denkt je paardje wel beter mee... En dat was dan ook vaak wel het geval.

Ik denk dat 'afstand zien' een beetje van nature uit bepaald is, maar door veel te oefenen en met (kleine) sprongetjes bezig te zijn kan je je er echt behoorlijk in bijscholen.