[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy1109

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:55

Ik heb heel veel geleerd door andere mensen goed te laten kijken naar hoe je het aan de teugel laten lopen aanpakt.
En zo samen een manier gevonden om je paard goed aan de teugel te laten lopen.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:07

ja en beja is niet de makkelijkste toch, in galop steekt die het liefst haar hoofd in de lucht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:25

Lindy1109 schreef:
Ik heb heel veel geleerd door andere mensen goed te laten kijken naar hoe je het aan de teugel laten lopen aanpakt.
En zo samen een manier gevonden om je paard goed aan de teugel te laten lopen.

Kan je veel van leren Ja
Houd er alleen wel rekening mee, dat het ene paard een manier niet hetzelfde aanpakt als het andere paard!
Het ene paard kan je bijvoorbeeld echt met je been naar je hand toerijden, terwijl je bij het andere misschien toch meer van voren moet vragen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:59

marouschka02 schreef:
mijn fjord heeft zo'n harde mond dat hij onmogelijk aan de teugel is te rijden dus ik heb het maar opgegeven.

Misschien een goed idee om les te nemen als je op deze manier denkt? Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:56

Mijn arabier (arabieren lopen vaak makkelijk aan de teugel aangezien ze vaak al een goede halshouding hebben) wil gewoon niét in draf en galop aan de teugel lopen. Met halthouden doet hij het meteen, met stappen meestal ook maar als ik dan aandraaf of aangaloppeer gaat meteen die neus weer de lucht in en valt hij weer uit elkaar. Hij is altijd heel vrolijk met rijden dus dan is het altijd neus in de lucht en oortjes naar voren. Dat maakt het er dus niet gemakkelijker op. Soms als ik hem in de wei zie stoeien met de andere paarden (lees: uitsloven), dus ook wegrennen e.d., dan loopt hij gewoon prachtig; achterhand eronder, nette gebogen halshouding, strekken etc. (dat is dus in draf) Maar onder het zadel vertikt hij het gewoon. Hij heeft een boterzachte mond, is heel intelligent en ook absoluut niet vervelend dus daar ligt het in ieder geval niet aan.

Iemand de oplossing? Ik ben ten einde raad namelijk. Nagelbijten / Gniffelen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:01

terug naar de basis, leren van je binnenbeen naar je buitenhand te rijden en dit uit te breiden naar schouderbinnenwaarts, dat moet hij wel ondertreden met een achterbeen, en vaak na een tijdje wendingen te hebben gereden geeft het paard vanzelf na, tenzij hij/zij lichamelijk niet in oorde is, het harnachement niet goed past, of de ruiter de hulpen niet correct geeft. Je hebt natuurlijk uitzonderingen, maar veel geven zo wel na, al is het maar een stapje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:36

Redrumfox schreef:
(arabieren lopen vaak makkelijk aan de teugel aangezien ze vaak al een goede halshouding hebben)

IMO is een arabier juist moeilijker. Ze kruipen zo vaak achter de teugel. Ook maken ze de hals vaak te kort ipv
deze uit te schuiven....

Wat zegt je instructeur ervan?
IMO is het altijd een kwestie van de hulpen geven met de juiste hoeveelheid druk op het juiste tijdstip.
Net als lichtrijden, moet je dat gaan leren aanvoelen.
Het ene paard doet het makkelijker in stap, de ander in draf en weer een ander in galop. (alhoewel de galop volgens mij wat moeilijker is om correct aan de teugel te lopen voor een paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:55

Wat ik me nu afvraag he .. Mijn pony is heel makkelijk rond te rijden, nouja bij mij loopt hij heel makkelijk rond Knipoog Ik begin gewoon altijd met los te rijden (in stap) met lange en ontspannen teugels.
Op een gegeven moment begint hij te knabbelen en ga ik ook steeds meer overgangen/schijnovergangen rijden en ga ik over in de draf. Daarbij maak ik ook veel figuren, en probeer ik zoveel mogelijk met de druk van mijn benen & zit te rijden (beetje teugelhulp).
Maargoed na een tijdje is hij dus helemaal los ; heb niks meer in mijn handen en loopt erg fijn, goed aan het been. Dus dan ga ik van laag over de rug naar steeds wat meer oprichting Lachen (niet dat die oprichting heel hoog is Knipoog maar dan komt hij van voor wat omhoog.)
Als ik mijn teugels in een boogje zou hebben, blijft hij gewoon daar met zijn hoofdje. (Tenzij ik vraag om diep/ronder/hoger/lager te lopen.)

Maar wat ik me dus afvraag .. Wat is nu eigelijk de beste methode om de halspieren (dus dat deze dikker/groter/ronder gaan worden) te trainen ? Moet er juist druk op die nek staan ? Juist ontspanning ? Laag rijden / opgericht rijden ?

Dus hoe doe je dat Lachen ? Ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat hij gewoon ontspannen loopt, maar ik wil hem dus niet aan laten klooien (dat hij misschien wel fijn loopt, maar geen spieren traint Knipoog)
Ik denk dat ik met deze vraag wel in dit Topic hoor Haha!
Dus iemand een idee ? Tips enz. ?
Xx Kusje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 10:45

[gast1122] schreef:
Als ik mijn teugels in een boogje zou hebben, blijft hij gewoon daar met zijn hoofdje.

Dit is niet goed hoor Verward
je moet altijd aanleunig hebben met iig 1 teugel en verder moet je gewoon aanleuning hebben op 2 teugels. Verander jij de druk, dan moet je paard daar gelijk op reageren....

De manier van trainen om de hals meer te ontwikkelen, moet je eerst kijken naar wát (welk deel) je wil ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:39

Luister Knipoog
Er IS contact .. Maar hij is juist zo fijn, dat als ik de teugels in een boogje zou laten (dus niet extreem, maar wat losser in mijn handen) hij daar gewoon mooi blijft. Tenzij ik weer ga vragen Knipoog
Snap je. Mijn buitenhand houd ik er bij, met mijn binnenhand vraag ik. Daar is ook die aanleuning Knipoog
Verander ik mijn druk, verandert hij ook ..

Dat is mijn vraag juist Vork Hoe train ik dat dan ? Want de ontspanning is er.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:52

Maar Michele, je paard moet toch je hand volgen? Tenminste als ik bij Zembla mijn teugels bijv in een klein boogje laat hangen, zakt hij zelf ook van voren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:23

Snap het nog niet helemaal, maar goed.

Welk deel van de hals wil je dan trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:26

Somebitch schreef:
Maar Michele, je paard moet toch je hand volgen? Tenminste als ik bij Zembla mijn teugels bijv in een klein boogje laat hangen, zakt hij zelf ook van voren.

En dat is ook de bedoeling Ja

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:27

Ja toch Laus, hij moet dan toch je hand gaan volgen wat Zembla dus doet en de pony van Michele niet doet? Want die blijft op de zelfde plaats..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:42

Inderdaad Ja
Anders zal je dus nooit fijn kunnen halsstrekken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:19

Luister Knipoog
Als ik m'n handen gewoon ontspan, blijft hij daar mooi lopen. Zodra ik wil dat hij gaat halsstrekken, doet hij dat ook gewoon Knipoog
Hij volgt m'n hand juist heel goed.

Maar ik vraag me af, welke oefening je moet doen om welk deel van de hals te trainen. Dat is m'n vraag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:24

Somebitch schreef:
Ja toch Laus, hij moet dan toch je hand gaan volgen wat Zembla dus doet en de pony van Michele niet doet? Want die blijft op de zelfde plaats..

Hij volgt m'n hand juist wél .. Vork Maar als ik ONTSPAN ONTSPANT hij ook Tong uitsteken En blijft hij daar lekker lopen met z'n hoofd. Heb nog wel contact, maar niet dat ik constant aan het friemelen ben met m'n teugels.
Snappen jullie Lachen ? Zodra ik m'n handen naar voren doe, doet hij dat ook en gaat hij idd richting halsstrekken.
En dat m'n teugels in een boogje hangen is wat overdreven Knipoog Daarmee bedoel ik dat hij dan gewoon licht in z'n mond is en het contact ook heel licht Ja
Jaaa Haha! ?

Mijn vraag is dus, hoe moet hij met z'n hoofd lopen om welk deel van de hals te trainen ? Lachen
Kijk, ik vind het belangrijk dat hij gewoon lekker kan ontspannen. Zowel als hij laag over de rug loopt als meer in de oprichting.
Maar ik wil ook wel richting meer bespiering van z'n nek. Dus de vraag ; als mijn paard zus en zo loopt met zijn hoofd/nek welk deel train ik dan ?
Of iemand dus weet wat ik train als hij zus en zo loopt Knipoog

Duidelijk zat Lachen ?
Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:26

Geen flauw idee Lachen
Ik heb een 3/4 arabier. Hij is heel wantrouwig naar mijn hand. Ik rijd hem nu sinds 4 dagen met slof, lang, laag & los in de rug.. En dan durft hij fijn te zakken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:58

Mijne is ook arabier Knipoog Of iig een NRPS met veel Arabier erin Haha!
Maar okee, geeft niet Lachen Zal eens kijken of er nog meer antwoorden komen.
Maar het is nu wel duidelijk dan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:02

Ik denk dat je vraag te ingewikkeld is. Heb je niet een bepaald deel dat je wíl trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:28

Nee dat niet echt .. Jaa daarom stelde ik em hier ook, ik wist het ook niet echt Clown
Gewoon de spieren die zijn nek steviger/dikker maken Lachen

Maargoed, de rest van de nek eigelijk ook Knipoog Gewoon in z'n geheel. Is idd een lastige vraag Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:33

Bespriering in de nek verkrijg je niet alleen door hem een bepaalde manier aan de teugel te laten lopen, je kunt de nek niet specefiek trainen, dit gebeurd gewoon door werk, hier zijn geen speciale oefeningen voor. Ik denk wel dat bv iets meer aanleuning vragen in de voltes en iets lager laten lopen kan helpen..
Het ligt trouwens ook aan de bouw van de pony en het geslacht, hengsten krijgen van nature meer bespriering en een stevigere pony zal ook een gespierdere nek en hals hebben als een iele. Mijn pony heeft bv al een sterke nek en hals en daar heb ik nooit iets aan gedaan..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:40

Wanneer je meer lang en laag vraagt zal de bespiering van de hals voor je zadel verbeteren.
Daar krijg je een mooie ronde hals van. (als dat niet ontwikkeld is heb hij/zij een zwanenhals)
Wel onder begeleiding doen natuurlijk! Ook zorgen dat de achterhand er goed onder komt, want op de voorhand sukkelen is niet zo best Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:42

als je je paard in een (lichte) oprichting laat lopen krijg je die kap op de manenkam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:46

Dankjulliewel Lachen Met deze tips kan ik echt iets !
Xx