Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:37

En wat denk je van de rug bij die opgekrikte paarden?

Ik zeg het vaker, aan elk systeem is wel wat verkeerdeerds te noemen.
Maar dat ziet anti ldr niet
Klassiek is altijd goed.. Verward

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:37

runningkawa schreef:
Maar hoe kun je er nu op afstuderen als je geen goed meteriaal er voor hebt?
Dus dan bedoel ik foto's van binnen van de paarden van deze ruiters.
Niet van paarden van wannabee ldr ruiterjes

En wat is er met goliath en dit systeem?

Dan zou je ook vanaf jongs af aan alles mee moeten nemen. Inscharing, ouders, erfelijkheid, training, voeding etc. Alles moeten volgend met rontgefoto's en dan zou je een redelijk raaport kunnen maken. Daar ben je zeker 20 jaar mee bezig, en heb je medewerking van topruiters voor nodig. Denk niet dat ze die nu nog zullen geven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:40

Idd fleur er komt meer bij kijken.
Vandaar dat ik het erg raar vind allemaal.

En datzelfde onderzoek ook doen bij klassiek rijders en dan ook het hele paard van jongs af aan op de foto

Pas dan kan er eerlijk wat gezegd worden over beide methodes en heeft een onderzoek waarde
Op deze manier niet

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:57

En dan nog moet je je afvragenin hoeverre je betrouwbaar materiaal zou kunnen krijgen - je kunt nl niet werken met controlegroepen en je zou een relatief grote groep paarden moeten volgen die zelf enigszins gelijkwaardig zijn met ruiters die dat ook zijn. Onmogelijk dus.
Ik vraag me ook af of de wetenschap er uiteindelijk veel toe doet - misschien is de enige goede vraag de vraag die iemand hier een paar bladzijden geleden stelde: In hoeverre mag een mens een paard, binnen welk systeem dan ook, tot het maximale van zijn kunnen dwingen om tot dergelijke toppprestaties te komen?
Dat is een discussie zonder eind. Ik denk dat er op andere fronten dingen gebeuren die uiteindelijk veel erger zijn voor een paard, ben ervan overtuigd dat een paard alleen tot dergelijke prestaties kan komen als het qua verzorging etc super voor elkaar is. Maar dat is een andere discussie.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:00

spiker schreef:
Dit is extreem, hoe je het ook bekijkt.
Dat ben ik met je eens en ik ben er geen voorstander van, maar extreem is nog niet perce fout.

Ik snap alleen ook het begin stuk van het filmpje niet in de zin van het stappen en LDR. Ik zie daar nog weinig extra's bijkomen dat het nut onderstreept (behalve misschien extra controle). Het ziet er niet uit als een tijdelijke toestand maar meer een standaard manier van rijden, met misschien soms wat extremer LDR en soms wat minder, maar wel altijd LDR. (afgewisseld met ontspanning, maar de arbeidsstap is blijkbaar altijd LDR).
Verder viel me op dat er behoorlijk wat takt fouten en zo waren in de overgangen naar draf en verzameling. Wordt dat geaccepteerd of is dat bij "klassiek" op dat nivo ook zo?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:19

Ben ik weer Clown

Door de moderators een ban om de oren gekregen wegens 'beledigende opmerkingen'. Mag ik aan jullie vragen wie ik beledigd heb? Heb een dag in de hoek gestaan maar kom er niet uit. Help me even?

Ben wel bijgelezen en vraag me af: wat verstaan jullie onder klassiek? Alleen maar hoog ingesteld zonder ruggebruik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:45

Ik denk de kippen zonder kop friemel?
Maar misschien ook nog meer wat mij niet opgevallen is? Lachen

Nee ik bedoel bij klassiek ook met goed achterbeen en ruggebruik, alleen zie je dat ook zo vaak zonder.
Maar volgens sommige hier bestaat er geen verkeerd klassiek Verward

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:09

Pipo schreef:
Ik ben heel erg anti LDR. Niet als Anky of Edward of een van de GP ruiters het doen. Maar wel als de basisruiters het proberen na te doen. Degene die net zoveel gevoel in hun lijf hebben als Anky in haar topje van der pink.

En aangezien dat 99,999999999 % van de ruiters is. Denk ik nog steeds dat Bokt.nl ruiters zich er maar niet aan moeten wagen. Hoe Anky ze zich ook voelen Clown

Tineke wist het in een artikel in de IDS goed te verwoorden. Het is de universiteit van paardrijden. En die universiteit begint pas als je meerdere paarden in de GP hebt gestart.

Maar goed, dat is mijn mening Haha!

En dat antwoord zocht ik dus... geen zin om 40 blz helemaal door te lezen, maar wilde wel weten of iemand dit al had gezegd.

Over LDR heb ik verder geen mening, daarvoor heb ik te weinig verstand van dressuurrijden en de anatomie van een paard.

Waar ik wel bang voor ben, is dat de "gewone" ruiter zonder begeleiding zijn of haar paardje in dezelfde positie gaat dwingen, onder het mom van "Anky doet het ook".
Ik denk dat de meeste paarden en pony's (lees de eerder genoemde 99,99999 % slaat nu op de paarden) niet voldoende getraind zijn om zo te lopen.
Daarom vind ik dat we ons geen zorgen hoeven te maken over wat Anky, Edward en de hele rataplan doet, maar wel bedenken dat wij als ruiter dit niet kunnen vragen van onze paarden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:12

friemel schreef:
wat verstaan jullie onder klassiek? Alleen maar hoog ingesteld zonder ruggebruik?
Je zou haast zeggen dat wat de LDR rijders ook willen, maar dan zonder LDR. Dus wel actief en wel licht in de hand en wel met vlugge reacties op het been, met ruggebruik en de neus min of meer op de LL. Achter de LL komt bij mij wel (eens) voor maar is geen doel op zich. VWNW rijden is misschien ook nog een verschil.
Klassiek is niet alleen maar hoog ingesteld zeker niet zonder ruggebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:13

Helemaal mee eens, Ilsje
Maar dat geld ook over het gewone aan de teugel rijden

kijk eens op rt hoe vaak dat hier gevraagt word
en met een beetje pech ook nog erbij, welke hulptegel daarvoor. Want alleen met de hand krijgen ze het paard niet naar beneden getrokken.

Bij paardrijden heb je gewoon goede les nodig.
En helaas hebben veel ruiters die niet.
Er word alleen maar gelet op de voorkant, paarden zijn totaal niet aan zit en been hulpen.
En rechtrichten, nog nooit van gehoord.
Dat geeft ook zeker weten schade (kiijk maar eens ff hoeveel klanten AdB heeft )

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:35

Jaaaaa, ik ga ff terug naar de foto's op pag 1&2 (niet alles gelezen Knipoog) Ik vind dat geen Laag, diep en rond... Ik vind het alleen die en rond Haha! Het lage mis ik een beetje Scheve mond

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:51

machie schreef:
Jaaaaa, ik ga ff terug naar de foto's op pag 1&2 (niet alles gelezen Knipoog) Ik vind dat geen Laag, diep en rond... Ik vind het alleen die en rond Haha! Het lage mis ik een beetje Scheve mond

Ik vind het vooral alleen diep.

(Onder rond versta ik toch iets met verbinding en over de rug)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:55

Afbeelding

ff een foto van mijzelf. Hier vind ik het paard op een correcte manier aardig LDR lopen...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:05

Dat heeft echt niets met LDR te maken,
het paard zakt gewoon wat, van stretchen is hier geen sprake.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:17

Is het trouwens niet zo dat bij elke methode 'fouten' ontstaan behalve als ze goed uitgevoerd worden? Denk dat dat voor allebei geldt, LDR of hoger instellen. De ruiters op topniveau weten waar ze mee bezig zijn, of ze nou LDR rijden of niet. Moet zeggen dat niet alle foto's er zo vriendelijk uitzagen op die site. Een aantal zag er helemaal niet fijn uit, van voren dan.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:30

Citaat:
Een aantal zag er helemaal niet fijn uit, van voren dan.

Als het er van voren niet uitziet, dan is het aan de achterkant per definitie helemaaaal naatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:40

Sorry Machie, je slaat de plank mis, dit is geen LDR. Jij omvat direct de kritiek die er is tegen het systeem: er zijn te veel mensen die daar thuis maar mee gaan knutselen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:48

runningkawa schreef:
Helemaal mee eens, Ilsje
Maar dat geld ook over het gewone aan de teugel rijden

kijk eens op rt hoe vaak dat hier gevraagt word
en met een beetje pech ook nog erbij, welke hulptegel daarvoor. Want alleen met de hand krijgen ze het paard niet naar beneden getrokken.

Bij paardrijden heb je gewoon goede les nodig.
En helaas hebben veel ruiters die niet.
Er word alleen maar gelet op de voorkant, paarden zijn totaal niet aan zit en been hulpen.
En rechtrichten, nog nooit van gehoord.
Dat geeft ook zeker weten schade (kiijk maar eens ff hoeveel klanten AdB heeft )

Klopt en dan gaan mijn haren overeind staan. Helaas ben ik zelf zo'n ruiter geweest die het met trekken heeft geprobeerd. En mag God op mijn blote knietjes danken dat mijn paardje er nooit iets aan over heeft gehouden. Op een gegeven moment had ik hem al als "recreatiepaard" bestempeld en reed ik alleen nog buitenritten.

Na 10 jaar eindelijk priveles genomen en binnen 2 weken liep mijn dikke fjord "aan de teugel". Netjes aan het been alles erop en eraan.

Rechtrichten had ik ook nog nooit van gehoord.
Hij zo krom als een hoepeltje dus dat is vreselijk hard werken, maar nu weet ik in ieder geval wel dat een paard eerst recht en voorwaarts moet zijn, voordat je uberhaupt aan andere dingen gaat denken.

Daarom ben ik ook zo bang als mensen echt gaan dwepen met een bepaalde techniek. Hiermee trek je teveel aandacht en zullen veel meer mensen "proberen" hun paardje ook zo te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:50

Maar of mensen dat na gaan doen, daar ligt geen verantwoording bij bijv Anky.
Je hoort zelf zo slim te zijn om niet geen wannabee Anky of wie dan ook te zijn.
De verantwoording ligt helemaal bij jezelf

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:07

Juist, je moet zelf aanvoelen of je paard zo'n extreme streching aankan. En of het eigenlijk wel nodig is, voor jouw 'top'training...

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:17

runningkawa schreef:
Maar of mensen dat na gaan doen, daar ligt geen verantwoording bij bijv Anky.
Je hoort zelf zo slim te zijn om niet geen wannabee Anky of wie dan ook te zijn.
De verantwoording ligt helemaal bij jezelf

Ik bedoelde ook niet dat Anky dweept met haar techniek. Althans die indruk heb ik in ieder geval nooit gehad.

Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf, maar zeg nu zelf... als iedereen het maar over een bepaalde manier van rijden heeft, dan kan je je toch wel voorstellen dat mensen hier in mee gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:24

Dat moeten die mensen weten
Verstandig zonder goede instructie vind ik ze dan niet
Hoe de methode ook heet.

Paardrijden is nu eenmaal niet iets wat je jezelf wel ff goed aanleert
En daar zou veel meer aandacht op gelegd moeten worden.
Maar das een ander onderwerp geloof ik Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:18

Zo Friemel, ben je er ook weer!

Die foto op de vorige pagina vind ik persoonlijk niet om aan te zien!
Ik ben blij dat ik dat niet nodig om mijn paard ontspannen met inspanning, met een goed gebruikte rug, heerlijk nageeflijk, met schwung, tact en impuls over alle benen gelijk te kunnen rijden.

Goede(klassieke) instructie is zeer zeker van belang. Ik denk ook dat de waarde van goede instructie nog wel eens onderschat wordt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:22

friemel schreef:
Citaat:
Een aantal zag er helemaal niet fijn uit, van voren dan.

Als het er van voren niet uitziet, dan is het aan de achterkant per definitie helemaaaal naatje.

Niet per definitie, hiermee zeg je namelijk dat het er aan de voorkant super uit moet zien om aan de achterkant ook goed te zijn.

Begin nou eens achter....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:23

Aqua8horse schreef:
Zo Friemel, ben je er ook weer!

Die foto op de vorige pagina vind ik persoonlijk niet om aan te zien!
Ik ben blij dat ik dat niet nodig om mijn paard ontspannen met inspanning, met een goed gebruikte rug, heerlijk nageeflijk, met schwung, tact en impuls over alle benen gelijk te kunnen rijden.

Goede(klassieke) instructie is zeer zeker van belang. Ik denk ook dat de waarde van goede instructie nog wel eens onderschat wordt.

ABSOLUUT!!

Zorg dat je super les hebt en laat alles erbuiten over aan anderen.