artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:15

judithh schreef:
Mijn mening is dat ieder gebruik van een hulpteugel een gebrek van de ruiter is, ik respecteer ieder zijn mening over het wel of geen gebruik van slof of andere hulpteugels, maar ik vind het pas kundig als je een paard correct aan het lopen krijgt zonder gebruik van hulpmiddelen.
als ik zo om mij heen kijk op diverse stallen en ik zie daar dan veel mensen met slof of ander hulpmiddel rijden, worden deze in de meeste gevallen niet goed gebruikt wat alleen maar averechts werkt en een paard er niet beter, maar slechter van gaat lopen, met als gevolg dat een slof er steeds vaker aangehangen wordt omdat de ruiter zijn paard zonder niet meer fatsoenlijk aan het lopen krijgt.

een voorbeeld: ik ken een vrouwtje die in het Z2 zit en haar paard alleen maar kan rijden met slof of stang en trens, hang er een gewoon trenshoofdstel in en het dier is niet meer rijden, als je dan op zo'n manier je winstpunten moet rijden... Scheve mond en dan zichzelf op de borst slaan dat ze Z2 rijd..triest

zelf heb ik nog nooit met welke hulpteugel dan ook gereden, beter gezegt ik zou niet eens weten hoe ik een slof zou moeten gebruiken, en ik wil het ook niet leren, vind het ondingen, maar goed deze discussie is al tot in den treuren langsgekomen, ne dit is zo'n typisch onderwerp waar de meningen nogal over uiteen lopen.

Dus jij concludeert dat bijvoorbeeld Anky een onkundige amazone is? whahahahaha

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:31

chalotje schreef:

nee ze concludeerd dat als jij je paard goed rijdt dat je hem zonder stang&trens of zonder slof ook aan het lopen moet krijgen..

probeer het nog een keertje te lezen volgens mij heb je een steekje laten vallen ergens.

Daaarbji.. ik heb anky wel eens gezien met een trensje en zonder sporen of zweep.. ff laten zien hoe je om de pas overspringt of hem in de piaff zet..!!!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:38

Ik vind de slof geen taboe , inderdaad mits goed gebruikt. Helaas denken ook een heleboel mensen dat ze hem goed gebruiken en wat dan helaas niet zo is. Maar om eerlijk te zijn... dat ding werkt eigenlijk het beste als ie niet werkt.. dus tja... Hij werkt alleen in als je paard omhoog komt.. maar mijns inziens laat je je paard nageven met je beenhulpen, en als de slof inwerkt is het nog een teugelhulp...
Dat profs een slof gebruiken prima, die weten hoe ze hem moeten gebruiken, en inderdaad.. sommige problemen zullen best makkelijker en sneller op te lossen zijn door middel van een slof. En helemaal als je je bedenkt dat die mensen ikw eet niet hoeveel paarden per dag moeten rijden..dan kan je niet helemaal kapot van een paard afstappen terwijl je er nog 8 moet doen.
Toch zet ik altijd mijn vraagtekens bij makkelijker en sneller.. want of dit ook altijd goed is?
Ik heb zelf niet eens een slof in huis, en heb hem ook nog nooit gemist om eerlijk te zijn.
Kijkerigheid, en veel meer rijtechnische problemen zijn altijd zonder op te lossen.
Bovendien.. ik los ze liever zonder op.. waarom? Omdat ik daar zelf "handiger" van wordt en meer van leer dan dat ik de "makkelijke" weg kies.
Laat mij het maar lekker zonder doen, ik ben toch geen prof Knipoog

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:08

Passionato schreef:
Ik vind de slof geen taboe , inderdaad mits goed gebruikt. Helaas denken ook een heleboel mensen dat ze hem goed gebruiken en wat dan helaas niet zo is. Maar om eerlijk te zijn... dat ding werkt eigenlijk het beste als ie niet werkt.. dus tja... Hij werkt alleen in als je paard omhoog komt.. maar mijns inziens laat je je paard nageven met je beenhulpen, en als de slof inwerkt is het nog een teugelhulp...
Dat profs een slof gebruiken prima, die weten hoe ze hem moeten gebruiken, en inderdaad.. sommige problemen zullen best makkelijker en sneller op te lossen zijn door middel van een slof. En helemaal als je je bedenkt dat die mensen ikw eet niet hoeveel paarden per dag moeten rijden..dan kan je niet helemaal kapot van een paard afstappen terwijl je er nog 8 moet doen.
Toch zet ik altijd mijn vraagtekens bij makkelijker en sneller.. want of dit ook altijd goed is?
Ik heb zelf niet eens een slof in huis, en heb hem ook nog nooit gemist om eerlijk te zijn.
Kijkerigheid, en veel meer rijtechnische problemen zijn altijd zonder op te lossen.
Bovendien.. ik los ze liever zonder op.. waarom? Omdat ik daar zelf "handiger" van wordt en meer van leer dan dat ik de "makkelijke" weg kies.
Laat mij het maar lekker zonder doen, ik ben toch geen prof Knipoog

helemaal mee eens hoor Lachen eindelyk is iemand die het goed formuleert!!! Knipoog

ik kan der serieus niks aan toevoegen en het is gewoon helemaal zoals het is --> mijn complimenten hiervoor *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 10:34

@CrOsSgIrL

heb jij dit topic eigenlijk al eens echt doorgelezen?

Dingen in die strekking staan er al 100 keer??
Dus waarom je eerste bericht over na beneden trekken met dat stomme ding??
Terwijl je het met bovenstaande bericht eens bent?

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:25

@ runningkawa Haha!
even voor de duidelijkheid *LOL* : Ik ben absoluut tegen de slof, want ik heb er zelf meegereden en ik ben er gewoon achter gekomen dat dat ding niet werkt. Ik begrijp het best wel dat topruiters een slof gebruiken om welke reden dan ook, maar die mensen kunnen er mee omgaan. en veel ruiters op bokt.nl die ook met slof rijden niet. En in zon geval verpest je je paard er alleen maar mee!! Haha!

maar het maakt mij niet uit hoor, verpesten jullie die paarden maar lekker daar heb ik geen last van Knipoog alleen ik waarschuw jullie gewoon --> of mag dan niet? :p
want ik dacht dat bokt ook voor een deel was opgezet op andere mensen te helpen uit de problemen te komen, of te VOORKOMEN dat mensen er weer inkomen.

en ja ik heb het topic goed doorgelezen hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:30

Ik verpest niks met de slof, rij er namelijk nooit mee (had je dat ook al gelezen Lachen )

En ook ik roep steeds, als je de slof goed gebruikt is het oke, alleen te veel mensen denken dat ze hem goed gebruiken

Dus zeg nog steeds hetzelfde als jij Haha!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:36

ik bedoel het trouwens in het algemeen (sorry dat @ runningkawa had ik er beter niet bij kunnen zetten). Ik wil iedereen die hem WEL gebruikt ervoor waarschuwen en niet mensen zoals jij die beweren hem niet te gebruiken, want die hoe ik dan niet te waarschuwen,, toch? Verward

en we zijn het trouwens niet echt met elkaar eens, want ik vind dat alleen topruiters mogen zeggen dat ze de slof goed gebruiken,, want die mensen hebben er echt verstand van. Je kan namelijk met de slof zo snel in de fout gaan!! Boos! topruiters weten heus wel wanneer ze de slof goed of niet goed gebruiken. Maar bijvoorbeeld kinderen die pas L rijden ofzo die weten dat niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:41

Ik noem L ruiters in het algemeen ook geen ervaren ruiters (B en L ruiters, schoot me)

Bij de pony's (of onder de 18) zou het van mij al helemaal niet mogen, die moeten zo maar eens gaan leren voelen.
Geld idem met scherpe bitten.

Zo met slof, vind ik vanaf Z wel een mooie eis.

Alleen niet iedereen rijd wedstrijden, dus hebben geen nivo en rijden misschien toch goed.
En niet elke Z ruiter rijd zoals het hoort.

Dus is het weer moeilijk te zeggen, welke ruiter wel en welke ruiter niet Lachen
Als je begrijpt wat ik bedoel.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:17

M3isSi3j schreef:
nee ze concludeerd dat als jij je paard goed rijdt dat je hem zonder stang&trens of zonder slof ook aan het lopen moet krijgen..

probeer het nog een keertje te lezen volgens mij heb je een steekje laten vallen ergens.

Daaarbji.. ik heb anky wel eens gezien met een trensje en zonder sporen of zweep.. ff laten zien hoe je om de pas overspringt of hem in de piaff zet..!!!

precies!...eerst even goed lezen voor je commentaar geeft wat niet klopt!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:56

CrOsSgIrL schreef:
@ runningkawa Haha!
even voor de duidelijkheid *LOL* : Ik ben absoluut tegen de slof, want ik heb er zelf meegereden en ik ben er gewoon achter gekomen dat dat ding niet werkt. Ik begrijp het best wel dat topruiters een slof gebruiken om welke reden dan ook, maar die mensen kunnen er mee omgaan. en veel ruiters op bokt.nl die ook met slof rijden niet. En in zon geval verpest je je paard er alleen maar mee!! Haha!

maar het maakt mij niet uit hoor, verpesten jullie die paarden maar lekker daar heb ik geen last van Knipoog alleen ik waarschuw jullie gewoon --> of mag dan niet? :p
want ik dacht dat bokt ook voor een deel was opgezet op andere mensen te helpen uit de problemen te komen, of te VOORKOMEN dat mensen er weer inkomen.

en ja ik heb het topic goed doorgelezen hoor..

En als je nou goede begeleiding hebt en je rijdt toch met een slof? Vind niet dat je alle mensen maar over één kam kunt scheren.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:45

chalotje schreef:
En als je nou goede begeleiding hebt en je rijdt toch met een slof? Vind niet dat je alle mensen maar over één kam kunt scheren.

Lessen met slof als je er nog niet mee kan rijden vind ik onzin..
je instructie is er toch juist om jou handig te leren worden en problemen op te lossen. Eerst de problemen leren oplossen zonder slof.. en als je zo handig/snel etc etc bent dat je het zelf kan.. dan kan je naar mijn mening pas kiezen voor de slof.. Ook omdat je dan zelf "het gevoel" hebt ontwikkeld..

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:24

Van mijn instructeur mag ik gerust met slof rijden. Ook omdat mn paard nog wel 'ns lastig kan doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:01

GoldStar schreef:
Het feit dat je een dressuur proef kan winnen door deze methode te gebruiken zegt al genoeg. Elk paard dat in de hals aanspant of inbuigt op de manier zoals jij kennelijk doet, zal achter altijd korter lopen. Als het paard op deze manier goed ondertreedt, dan zal het met de neus voor de loodlijn, nog beter ondertreden.

Onderscheidt maken tussen training en proef is natuurlijk leuk om te horen, maar aan het paard zie je tijdens de proef hoe het getraind is. Je kan op deze wijze een leuke bovenlijn ontwikkelen, het inbuigen veroorzaakt onbalans in het paard, omdat het de spiergroepen die met elkaar in een bepaalde relatie staan, niet goed kan gebruiken. Omdat de jurering steeds slechter wordt en de prestatiedrang hoger, laten we bij dressuur steeds meer zien, hoe het tegenwoordig gebeurt, maar als het echte eerlijke dressuur is, juist niet gebeurt.

Door het paard achter de loodlijn te laten werken wordt het paard niet echt los in de kaak zoals het is bedoeld in de dressuur. Je krijgt een schijn aanleuning die goed aanvoelt, maar niet eerlijk, en dus niet goed is.

Als je alle trucjes ziet en begrijpt, om uiterlijke schijnkenmerken op te roepen die indruk moeten wekken dat een paard goed is getraind en gereden, alleen maar om dressuur proeven te winnen, is een aanfluiting voor de dressuur. Een paard dat je met de neus op/tegen de borst traint is niet in balans, vertoont takt fouten, heeft onzuivere gangen enz. Neem maar eens een video op en draai die af met halve of kwart snelheid. Dan zie je wat er mis is. Kijk eens naar goede oprichting in piaffe en passage, de kwaliteit hiervan wordt steeds slechter. Als je een jurylid kan vermurwen met een fraaie uitstraling en een leuke bovenlijn, dan is dat op zich misschien een kunst, maar het heeft weinig met dressuur als rijkunst te maken. Dressuur als rijkunst is fraai, al dat hang en trek werk wat je ziet, geeft eigenlijk aan wat er aan de hand is......

Een goed getraind en gereden paard is zo in de hand te stellen. Een slof is dan niet nodig. Een goed in de hand gesteld paard zie je erg weinig tijdens wedstrijden. Alles waar dwang in zit en wat communicatie tussen ruiter en paard kortsluit, brengt een paard in een onderworpen positie, er is geen sprake van harmonische communicatie tussen ruiter en paard, er is geen partnerschap zoals dat in de zin van dressuur hoort. Als je het maar vaak genoeg fout ziet doen, groei je ermee op en weet je niet beter.
Dat is wat nu gebeurt. Als iemand wint en dit soort methoden gebruikt, wordt het voorbeeld van bekende ruiters als voorbeeld door amateurs genomen en door trainers / instructeurs. Het verkoopt gemakkelijker om te roepen XX doet het ook zo, dan om het verhaal eens echt uit te leggen en proberen te begrijpen. Als ruiters zouden begrijpen wat ze onbedoeld aanrichten, zou dressuurrijden veel leuker kunnen zijn.

OK dan! *LOL* Het is alsof ik miin instructeur hoor. Klasse helemaal mee eens. Goed verwoord. Zo is het maar net OK dan! *LOL*

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:07

chalotje schreef:

Rijd Anky met slofteugel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:08

zeker weten
En nog wel achter de LL met slof

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:11

runningkawa schreef:
Ik noem L ruiters in het algemeen ook geen ervaren ruiters (B en L ruiters, schoot me)

Bij de pony's (of onder de 18) zou het van mij al helemaal niet mogen, die moeten zo maar eens gaan leren voelen.
Geld idem met scherpe bitten.

Zo met slof, vind ik vanaf Z wel een mooie eis.

Alleen niet iedereen rijd wedstrijden, dus hebben geen nivo en rijden misschien toch goed.
En niet elke Z ruiter rijd zoals het hoort.

Dus is het weer moeilijk te zeggen, welke ruiter wel en welke ruiter niet Lachen
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ja en het is bijna niet te controleren, je wilt niet weten wat sommige thuis doen met de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:13

Helaas kun je dat niet controleren
Dat ben ik met je eens

vandaar dat ik geen slof voorstander ben, alleen maar door de prutsers die denken dat ze er wel mee om kunnen gaan.
En dat geld ook met die bitten met hefboom die er zonder pardon in geknald worden.

naar jezelf kijken is voor vele te confronterend.

Maar daardoor weet ik nog wel, dat er mensen zijn die het wel kunnen.
Alleen zijn die heel erg in de minderheid...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:16

runningkawa schreef:
zeker weten
En nog wel achter de LL met slof

Die ANky toch. Ze is nog wel een voorbeeld voor velen van ons.
Nou ja ik vind haar heel mooi stil zitten dat zou ik ook wel willen.

Achter de LL is al helemaal slecht en dan nog met slof ook. Trekt ze hem erachter of rijd ze hem erachter?

Ik rijd dus idd altijd zonder slof, kan ook niet met het ding overweg. Meestal lukt het me zo het paard goed te rijden. De problemen krijg ik ook wel eens maar die los ik dan wel weer op als ik met mijn instructeur les. Of als ik spanning of drukte creeer rijd ik even met de lange teugel om weer tot rust te komen, even lekker doorademen en ontspannen en dan weer terug naar krietiek punt rijden en proberen erover te komen.

Ik weet in de wedstrijden kunnen je ook niet even terug in ontspanning komen met lange teugel maar het je ook geen slof. Sterker nog die mag je niet eens gebruiken zelfs niet met het losrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:20

Citaat:
Achter de LL is al helemaal slecht en dan nog met slof ook. Trekt ze hem erachter of rijd ze hem erachter?

mail haar ff Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:22

runningkawa schreef:
Helaas kun je dat niet controleren
Dat ben ik met je eens

vandaar dat ik geen slof voorstander ben, alleen maar door de prutsers die denken dat ze er wel mee om kunnen gaan.
En dat geld ook met die bitten met hefboom die er zonder pardon in geknald worden.

naar jezelf kijken is voor vele te confronterend.

Maar daardoor weet ik nog wel, dat er mensen zijn die het wel kunnen.
Alleen zijn die heel erg in de minderheid...

Dat bedoel ik maar. Alle rijtechnische problemen worden opgelost met scherpe bitten, hulpteugels en dergelijke. Terwijl het vaak al alleen maar helpt door correct te rijden.
Mijn manier van rijden is ook niet correct, maar regelmatige lessen en videoopnamen en het regelmatig samen rijden met mijn lesmaatje en goede vriendin helpen behoorlijk.

Ik durf de confrontatie met mezelf aan.
Maar eerlijk is eerlijk hoeveel instructeurs kunnen er nu goed les geven en proberen problemen rijtechnisch op te lossen zonder direct naar hulpteugels, ander bitten te grijpen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:24

Kafue schreef:
Dat bedoel ik maar. Alle rijtechnische problemen worden opgelost met scherpe bitten, hulpteugels en dergelijke.

is dit niet een beetje kort door de bocht Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:26

Sjeeeezzzz..... waarom 40 pagina's over die verdomde slof?!

Ondertussen is toch wel duidelijk dat de enige juiste manier om de slof te gebruiken is als ie niet inwerkt. Iets wat geen werking mag hebben, kun je dus net zo goed weg laten om wangebruik te voorkomen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:27

Aimee schreef:
Ondertussen is toch wel duidelijk dat de enige juiste manier om de slof te gebruiken is als ie niet inwerkt.

.....wanneer niet nodig

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:30

sjakie schreef:
.....wanneer niet nodig

En als ie nodig is, is er vast een betere oplossing denkbaar.