Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:47

Maar toch, als je het boek Gymnasium des Pferdes leest krijg je toch wel wat meer inzicht in hoe welk paard beweegt.
( nou ja, ik heb dan ook wel een exterieur certificaat op zak Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:49

gyzmo schreef:
Een soort certificaat wat je moet overleggen voor je een paard mag kopen :-D Ik denk idd niet dat dat haalbare kaart is. Haha!

Dat zei ik toch: Absoluut geen uitvoerbaar idee Haha! Maar ik vind het wel heel goed dat mensen zich verdiepen in het exterieur en interieur van een paard. Daar kan je heel veel van leren!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:07

Nog heel even een opmerking over dat verhaal van Horst Weiler.

De steekproef is idd heel erg groot en daar kan je ferme conclusies uittrekken (met behulp van de juiste statistische methodes)! De conclusie die wordt getrokken is dat
QQQQ schreef:
"constant achter de loodlijn rijden altijd permanente schade oplevert".

De meeste ruiters geven aan af te wisselen, dus bijv. losrijden achter de LL, maar daarna neusje eruit. Dat wordt in ieder geval inde proef gevraagt. Dus zijn deze resultaten van Horst Weiler het gevolg van het Constant in 1 houding trekken zonder echte nageeflijkheid; of van het LDR rijden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:10

Ik denk idd dat daar al 3 jaar het grote probleem in zit tussen de "2 partijen"

Klassiek betekend niet constant paard in het front, maar ook vwnw enz.

LDR betekend niet constant neus achter de LL, maar ook neus eruit enz.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:04

A8h, goed dat je kennelijk al veel meer weet van dat onderzoek van dr. Weiler dan wat er in de Bit stond! OK dan!
Alleen denk ik niet echt dat je objectief verslag geeft, als ik heel eerlijk ben..... sorry. Ik neem liever eerst zelf dat onderzoek door en trek van daaruit mijn eigen conclusies.

Voor de verandering zal ik nu wel een keer ingaan op de 'reclame voor jezelf', A8h, want de indruk die Pipo beschrijft heb ik helaas ook. Maar wat je in dit bericht schrijft, zijn ook exact de ideeën die ik over dressuur heb.

Aqua8horse"]
Mijn definitie van dressuur = de bewegingen van het paard met schwung en tact in de natuur, zoveel mogelijk te evenaren met ons op de rug.

Je zal dus zonder enige twijfel de bewegingen vanuit het paard moeten laten komen en moeten laten blijven. Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.

Bij deze visie is de kern de balans. Die balans moet in verhouding gelijk zijn. Dat houdt in dat de belaste balans gelijk moet zijn aan de natuurlijke balans De enige manier om dat te kunnen creeeren is dat je het paard leert dragen. Zodra hij kan dragen, heeft hij nauwelijks meer hinder van de last op zijn rug. Gevolg is dan automatisch dat het paard in balans loopt. OK dan! Op dit moment heb je dus geen kans op overbelastings problemen en blessures. Knipoog (Opm: harnachement en lichamelijke conditie moet uiteraard oke zijn Bloos! )

Je hebt dus een paard in balans, die nageeflijk is doordat hij draagt. Het
gevolg is dat de beweging vloeiend en soepel zullen zijn waardoor schwung en tact standaard aanwezig zijn in alle gangen.Pling
[/quote]

Bijna met identieke woorden leg ik mijn visie uit, bijvoorbeeld aan lesklanten. Ook ik werk niet met hulpmiddelen, niet met kracht en zo min mogelijk hulpen aan de voorkant. Ook ik werk vanuit het idee dat een paard dat in balans loopt en draagt, zich het beste kan bewegen. Mijn altijd geldende leus met rijden is:
Geen teugelhulp zonder beenhulp!
Alleen verbind ik daar andere conclusies aan, als ik doorredeneer kom ik uiteindelijk bij LDR uit.

Alleen dit:
[quote="Aqua8horse schreef:

Ook hoef je niet te varieeren in hoofd/ hals houding
omdat tijdens het rijden op deze manier het paard zijn eigen hoofd/ hals houding perfecter dan wie dan ook zal aanpassen aan de balans waar het dier zich in bevindt op een bepaald moment.

Dus toch alleen een constant opgerichte houding A8h?

Waar ik het echt helemaal niet mee eens ben, is dat je niet meer beweging uit een paard zou kunnen rijden dan dat ie van nature zou hebben. Ik denk dat je onder het zadel best de natuurlijke mogelijkheden van een paard kunt verbeteren. Mits ze goed gereden worden, natuurlijk.... Knipoog
Zo heb ik krabbelaars tot goede bewegers zien worden, paarden met bar slechte ruggen tot succesvolle dressuurpaarden.
Waar ik in geloof is dat een goed bewegend paard een paard is dat beweeglijk is in de rug en die beweeglijkheid van de rug valt te trainen. Door ruimte te creëren tussen de wervels wordt de wervelkolom beweeglijker. Die ruimte wordt gecreërt door een stukje relatieve opbolling van de rug. De rug wordt bol door aanspanning van de onderlijn, de onderlijn krijgt optimale aanspanning door een snel, voorwaarts tredend achterbeen en een lage ronde houding van de hals. Zie verder de berichten van Aimee.

Hiermee wil ik trouwens géén reclame maken, noch voor mezelf, noch voor LDR. Ik probeer alleen uit te leggen wat ik denk dat er achter het LDR-rijden zit, met dank aan de uitleg van Aimee eerder in dit topic.

Verder: zoals ik al eerder in het topic voorstelde, misschien is het idd interessant om nog andere deskundigen bij de clinic te betrekken?
Ermelo lijkt me ook een erg geschikte locatie.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:06

Slapen heb alles wel gevolgd maar was wat aan het nadenken over alle reacties. Maar om even over dat rond en diep gaan terug te komen. Ik werk daar ook altijd mee, het is wel vermoeiend om het altijd maar uit te moeten blijven leggen aan mensen die "diep rijden"als onjuist beschouwen. Als je paard beter belijnd, fijner losgewerkt word en zich beter laat bewerken omdat je hem daar mooi doorheen hebt, waarom zou het dan niet juist zijn? Het is eigenlijk ook best vreemd dat in de dressuurproeven een en dezelfde houding aangehouden word. Ik weet wel dat het nu eenmaal regel is maar vele paarden lopen echt veel beter door het lijf en in de benen wanneer zij ächter de loodlijn gereden worden.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:52

Als je het zo slaapverwekkend vindt, muiltje, waarom reageer je dan?
Je hoefde niet 'terug te komen' op LDR hoor, daar ging het topic nog steeds over. Wonderbaarlijk genoeg, maar waar.
Kennelijk ben jij tevreden met een simpele reden waarom LDR in jou ogen beter is, als diepergaande uitleg voor jou alleen maar vermoeiend is, waarom volg je dan dit topic..... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:32

Ik ken zeer veel mensen die hun paard achter de loodlijn rijden, al jaren lang. Als het een beetje spannend wordt (vaak niets aan de hand) worden de paarden nog iets verder achter de loonlijn ingesteld. Toch lopen die paarden goed en lopen ook op deze manier makkelijk een Z-proef.

Om een voorbeeld uit kleine kring te noemen, paard wordt al 6 jaar achter de loodlijn gereden. Heeft 2 jaar niet in training gestaan en wordt sinds een paar maanden weer gereden en loopt nu met gemak een M2-proef. Niets te merken van enige schade/blessure. Als ik dan kijk naar de knik tussen de 3 en 4 nekwervel, sorry maar hier in Brabant zie ik nagenoeg niets anders bij de wedstrijden. Wordt daar dan geen aandacht aan geschonken tijden jureren? Of is het ingeburgerd? Mij is altijd verteld het knikje achter de oren als hoogste punt. Dit is toch iets dat in de B begint?

Dit topic heeft mij weer allert hierop gemaakt en kijk weer leergierig veelvuldig om mij heen, en denk "ben ik nou de enige met dat knikje achter de oren"? "Duurt het daarom zo lang voordat ik mijn paard goed voor elkaar heb"?

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 00:18

Ik krijg ook wel een beetje t zzzz-gaap-effect, maar kom terug om te kijken of er nou eindelijk meer bekend is over de clinic!! Want daar wil ik wel heen!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 00:44

Magique, nee, zeker geen constante oprichting. Het paard past de oprichting aan aan de balans. Dat is een natuurlijk "balans-spel" Als het paard stapt zal zijn hoofd hals houding lager zijn dan dat het paard verzameld draaft. Wij kunnen dat als mensen onmogelijk inschatten!!! Dat moet je dus voor een optimaal resultaat aan het paard overlaten. Vandaar zo min mogelijk aan de voorkant zitten.

Het onderzoek kan je bestellen hoor Magigue, ik heb alleen het ISBN nummer niet bij de hand. Ik heb dat boek uitgeleend aan een aantal dierenartsen. Zodra ik het terug heb zal ik het nummer geven dan kan je het bestellen. Ik heb overigens ook meerdere malen met H. Weiler gesproken over dit onderzoek en over onze trainingsmethode.
En LDR valt wel degelijk onder het onderzoek, want dat is ook achter de Loodlijn.

Dat je het eens bent met de definitie wat dressuur voor mij betekend is mooi. Dat je uiteindelijk bij LDR uitkomt is mij een raadsel. Want in mijn ogen staan LDR en die definitie van dressuur tegen over elkaar en niet naast elkaar. Volgens mij is dat te beredeneren en is dat dus ook logisch. (uiteraard als je clou begrijpt, net als met wiskunde)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:32

Ergens in dit topic staat het ISBN nummer van het boek. Ik geloof ergens in de eerste helft van het topic (maar waar precies ????? Verward Haha!).

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:54

Volgens mij heb ik het wel eens in een ander topic genoemd (maar welke?)

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:04

Magique schreef:
Als je het zo slaapverwekkend vindt, muiltje, waarom reageer je dan?
Je hoefde niet 'terug te komen' op LDR hoor, daar ging het topic nog steeds over. Wonderbaarlijk genoeg, maar waar.
Kennelijk ben jij tevreden met een simpele reden waarom LDR in jou ogen beter is, als diepergaande uitleg voor jou alleen maar vermoeiend is, waarom volg je dan dit topic..... Verward

Huilen jij hebt me dus verkeerd begrepen!!!!! ik vind het niet slaapverwekend maar omdat ik nog niet gereageerd had maar het wel volgde en nu pas mijn reactie kwam heb ik Slapen erbij gezet. Maar als je die humor niet begrijpt spijt me dat voor je. Dus zal ik het even rechtzetten. Ik vind het niet vermoeiend maar boeiend hoe andere mensen erover denken. En wilde daarnaast even mijn mening geven! Haha!
[/quote]

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:12

ACCESSION NUMBER: CAT 11120793
UPDATE CODE: 200211
PERSONAL AUTHOR: Weiler,-Horst.
TITLE: Insertionsdesmopathien beim Pferd : ein Beitrag zur Orthologie und Pathologie von Sehnen-, Band- und Gelenkkapselverankerungen beim Pferd unter besonderer Berucksichtigung der Insertion des Funiculus nuchae an der Squama occipitalis.
SERIES TITLE: Wissenschaftliche Publikation (Deutsche Reiterliche Vereinigung) ; 24.
SOURCE: Warendorf : FN Verlag der Deutschen Reiterlichen Vereinigung, 2000. 168 p. : ill. (some col.)
CALL NUMBER: DNAL DISS-F2000160
PUBLISHING AGENCY: Foreign
PUBLICATION YEAR: 2000
LANGUAGE: German
COUNTRY OF PUBLICATION: Germany-West
ISBN AND ISSN: ISBN: 3885423758 (pbk.)
NOTES: Thesis (doctoral)--Freie Universitat Berlin, 2000.
Includes bibliographical references (p. 148-167).
PUBLICATION TYPE: Monograph; Bibliography
CATEGORY CODES: L840

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:18

Citaat:
sorry maar hier in Brabant zie ik nagenoeg niets anders bij de wedstrijden. Wordt daar dan geen aandacht aan geschonken tijden jureren? Of is het ingeburgerd? Mij is altijd verteld het knikje achter de oren als hoogste punt. Dit is toch iets dat in de B begint?

De wedstrijden waar ik dan toch kom, word het wel degelijk afgestraft, ook in de B.
Natuurlijk zal er wel eens een jury zijn, die een tikkie achter de LL accepteert, als het paard verder goed van achteruit loopt. (zie ik persoonlijk ook liever dan 1 in de b in het front met weggedrukte rug, om het front erop te krijgen)
Maar echt te diep, dan heb je er bij elk onderdeel echt wel minder punten om.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:30

Aqua8horse schreef:
Dat je het eens bent met de definitie wat dressuur voor mij betekend is mooi. Dat je uiteindelijk bij LDR uitkomt is mij een raadsel. Want in mijn ogen staan LDR en die definitie van dressuur tegen over elkaar en niet naast elkaar. Volgens mij is dat te beredeneren en is dat dus ook logisch. (uiteraard als je clou begrijpt, net als met wiskunde)

Een vergelijking maken tussen paardrijden en wiskunde is wel de slechtste die ik ooit heb gehoord.
Wiskunde bestaat voor een groot deel uit constante formules, als de formule klopt kan die telkens opnieuw worden toegepast en zal er altijd een juist antwoord uitkomen. Paardrijden bestaat imo helemaal níet uit constante formules, je kunt je wel vasthouden aan bepaalde richtlijnen zoals bijvoorbeeld het Skala, maar dat is iets heel anders dan dat telkens de zelfde formule hetzelfde antwoord geeft. Je hebt niet te maken met vaststaande cijfers, maar met levende dieren.

Als ik met paarden en/of rijden bezig ben, probeer ik wel het een en ander logisch te beredeneren. Maar als de beredenatie iets anders aangeeft dan het paard, moge duidelijk zijn waarvoor ik dan kies.

Volgens mij is juist te beredeneren dat LDR een logisch gevolg kán zijn van die ideeën die jij en ik delen.
Overigens zie ik dat niet persé als een 'definitie van dressuur', meer als de grondbeginselen.

Over het ISBN nummer: dat stond al lang een breed in dit topic, ook is er uitgebreid uitgemeten hoe eraan te komen zou zijn en of onderzoeken van dr. Weiler ook nog ergens anders te vinden zouden zijn. Gewoon even terug 'bladeren'.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:00

Gaat de clinic nu door? Ik verheug me om Tol in actie te zien!! Misschien dat Aq8 dat paard dat tot ZZ-licht niveau is afgericht mee kan nemen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:29

Welk paard bedoel je Samsam? Ik rijd geen rijdwedstrijden dus ik heb geen ZZ licht afgericht paard. Zou het voor jou daarom dan niet zonde zijn om te komen kijken? Ik heb ook het idee dat je de opzet van de clinic niet helemaal begrijpt. Jippie heeft het hiervoor ergens prachtig verwoord, misschien is het handig om dat nog even te lezen om teleurstelling te voorkomen als de clinic doorgaat.

Magigue: ik denk je met paardrijden de logica van wiskunde wel degelijk kan benaderen. Het is namelijk precies zoals jij beschrijft, wat betreft de formule. Iedere keer ga je weer terug naar dezelfde formule.
Ik zou met jou daarom ook eens graag van gedachte willen wisselen wat ik denk namelijk het tegenovergestelde. Want ik vind LDR geen logisch gevolg. Je kan altijd van elkaar leren.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:17

Daarin ben ik het dan helemaal niet met je eens, A8h. Voor het paardrijden heb ik wel een richtlijn, het Skala, waar telkens op terug kan worden gevallen. Maar telkens met dezelfde 'formule' verschillende paarden rijden en verschillende ruiters helpen..... nee, dat komt er bij mij niet in.
Wellicht nog een reden dat ik voor LDR ga, het biedt meer mogelijkheden tot variatie/aanpassing. Sterker nog; dat is bijna het motto van LDR. (imo)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:01

Aqua8horse"]
Welk paard bedoel je Samsam? Ik rijd geen rijdwedstrijden dus ik heb geen ZZ licht afgericht paard. .
[/quote]

Je hoeft toch geen wedstrijden om een paard tot een bepaald niveau af te richten??
En ik meen me te herinneren dat je ooit iets over ZZ-licht niveau hebt gezegd.

Ik ben gewoon erg benieuwd hoe dat eruit ziet en hoe je dat bereikt hebt, is toch niets mis mee??

[edit][quote="Aqua8horse"]
Ik rijd op hoog klassiek niveau. .
[/quote]

[quote="Aqua8horse schreef:
Ik zou als ik me daarop toe zou leggen een ZZ licht proef kunnen rijden.

[/edit]

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 08:14

Precies, ik heb zoals ik al zei geen ZZ licht getraind paard zoals jij dat zal verwachten. En inderdaad dat je nieuwsgierig bent hoe dat eruit ziet is en hoe ik dat bereikt hebt is helemaal niets mis mee. Maar jouw reacties hebben telkens een onder toontje, dus eigenlijk verbaast het mij dat je zo benieuwd bent. Kennelijk ben je dan toch verandert door alle topics heen.
Leuk om te lezen hoor OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 08:24

Magique schreef:
Daarin ben ik het dan helemaal niet met je eens, A8h. Voor het paardrijden heb ik wel een richtlijn, het Skala, waar telkens op terug kan worden gevallen. Maar telkens met dezelfde 'formule' verschillende paarden rijden en verschillende ruiters helpen..... nee, dat komt er bij mij niet in.
Wellicht nog een reden dat ik voor LDR ga, het biedt meer mogelijkheden tot variatie/aanpassing. Sterker nog; dat is bijna het motto van LDR. (imo)

Toch hebben wij al veel paarden geholpen op deze manier en dat zullen wij ook blijven doen. Zelfs hele in gewikkelde problemen, bv een vaag probleem van kreupelheid waar de DA ook geen raad meer mee weet, hebben wij kunnen oplossen zodat de eigenaaren weer kunnen lopen zonder problemen. Het is natuurlijk jouw goedrecht om te denken wat je ervan wil denken maar wij zien in de praktijk aan de paarden dat het werkt. Voor ons is dat bewijs dus wel degelijk geleverd en voor veel eigenaren ook.
En ik ben het op mijn beurt dus helemaaal niet met je eens dat LDR meer mogelijkheden biedt tot aanpassing/ variatie. En daar zou ik best eens met je over van gedachten willen wisselen want in onze ogen brengt het veel variatie in de problemen die erdoor kunnen ontstaan. Dat zien we dus ook in de praktijk. Onze ideeen staan dus haaks op elkaar, vandaar dat ik wel eens van gedachten zou willen wisselen, want ik begrijp werkelijk niets van het item dat LDR zo goed is en al helemaal niet dat het een zogenaamde aanvulling is op het dressuursysteem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:13

Aqua8horse schreef:
Onze ideeen staan dus haaks op elkaar, vandaar dat ik wel eens van gedachten zou willen wisselen, want ik begrijp werkelijk niets van het item dat LDR zo goed is en al helemaal niet dat het een zogenaamde aanvulling is op het dressuursysteem.

Aangezien Magique zich ook aangemeld heeft met maar liefst 2 personen kan hier tijdens de demonstratie uitgebreid over gesproken worden.
We kunnen hier nog wel 40 pagina's volschrijven over wat ons streven is maar door gewoon 1 keer te laten zien waar jullie over schrijven zal het pas duidelijk zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:25

Ja, dat is helemaal waar. Maar achter wat je ziet gaat wel een theorie schuil met een formule die iedere keer weer gebruikt wordt. Het is dus wel heel handig, overigens ook voor ons, om alvast wat te weten over de ins en outs in theorie lijkt mij. En of dat nu 40 pagina's worden of 140, kan mij niet zoveel schelen *LOL* . Zolang wat erg gezegd wordt maar interessant en leerzaam blijft Lachen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:46

Kijk A8h, het verschil zit 'm daarin dat jij denkt dat jou methode de énige is die paarden "beter maakt". Wat daar ook onder moge worden verstaan.
Ik geloof best dat jou methode werkt.... dat accepteer ik van je. Alleen accepteer ik niet jou gedachte dat die methode de énige juiste is.
Dat komt omdat mijn ervaringen uitwijzen dat paarden "beter worden" van LDR.
Jammer dat jij niet gewoon mensen zo accepteert zoals ze zijn, mét hun eigen ideeën en mét hun eigen uitvoering daarvan in de praktijk.