( nou ja, ik heb dan ook wel een exterieur certificaat op zak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gyzmo schreef:Een soort certificaat wat je moet overleggen voor je een paard mag kopen :-D Ik denk idd niet dat dat haalbare kaart is.
QQQQ schreef:"constant achter de loodlijn rijden altijd permanente schade oplevert".
Aqua8horse"]
Mijn definitie van dressuur = de bewegingen van het paard met schwung en tact in de natuur, zoveel mogelijk te evenaren met ons op de rug.![]()
Je zal dus zonder enige twijfel de bewegingen vanuit het paard moeten laten komen en moeten laten blijven. Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.
Bij deze visie is de kern de balans. Die balans moet in verhouding gelijk zijn. Dat houdt in dat de belaste balans gelijk moet zijn aan de natuurlijke balansDe enige manier om dat te kunnen creeeren is dat je het paard leert dragen. Zodra hij kan dragen, heeft hij nauwelijks meer hinder van de last op zijn rug. Gevolg is dan automatisch dat het paard in balans loopt.
Op dit moment heb je dus geen kans op overbelastings problemen en blessures.
(Opm: harnachement en lichamelijke conditie moet uiteraard oke zijn
)
Je hebt dus een paard in balans, die nageeflijk is doordat hij draagt. Het
gevolg is dat de beweging vloeiend en soepel zullen zijn waardoor schwung en tact standaard aanwezig zijn in alle gangen.![]()
[/quote]
Bijna met identieke woorden leg ik mijn visie uit, bijvoorbeeld aan lesklanten. Ook ik werk niet met hulpmiddelen, niet met kracht en zo min mogelijk hulpen aan de voorkant. Ook ik werk vanuit het idee dat een paard dat in balans loopt en draagt, zich het beste kan bewegen. Mijn altijd geldende leus met rijden is:
Geen teugelhulp zonder beenhulp!
Alleen verbind ik daar andere conclusies aan, als ik doorredeneer kom ik uiteindelijk bij LDR uit.
Alleen dit:
[quote="Aqua8horse schreef:
Ook hoef je niet te varieeren in hoofd/ hals houding omdat tijdens het rijden op deze manier het paard zijn eigen hoofd/ hals houding perfecter dan wie dan ook zal aanpassen aan de balans waar het dier zich in bevindt op een bepaald moment.
Magique schreef:Als je het zo slaapverwekkend vindt, muiltje, waarom reageer je dan?
Je hoefde niet 'terug te komen' op LDR hoor, daar ging het topic nog steeds over. Wonderbaarlijk genoeg, maar waar.
Kennelijk ben jij tevreden met een simpele reden waarom LDR in jou ogen beter is, als diepergaande uitleg voor jou alleen maar vermoeiend is, waarom volg je dan dit topic.....
Citaat:sorry maar hier in Brabant zie ik nagenoeg niets anders bij de wedstrijden. Wordt daar dan geen aandacht aan geschonken tijden jureren? Of is het ingeburgerd? Mij is altijd verteld het knikje achter de oren als hoogste punt. Dit is toch iets dat in de B begint?
Aqua8horse schreef:Dat je het eens bent met de definitie wat dressuur voor mij betekend is mooi. Dat je uiteindelijk bij LDR uitkomt is mij een raadsel. Want in mijn ogen staan LDR en die definitie van dressuur tegen over elkaar en niet naast elkaar. Volgens mij is dat te beredeneren en is dat dus ook logisch. (uiteraard als je clou begrijpt, net als met wiskunde)
Aqua8horse"]
Welk paard bedoel je Samsam? Ik rijd geen rijdwedstrijden dus ik heb geen ZZ licht afgericht paard. .
[/quote]
Je hoeft toch geen wedstrijden om een paard tot een bepaald niveau af te richten??
En ik meen me te herinneren dat je ooit iets over ZZ-licht niveau hebt gezegd.
Ik ben gewoon erg benieuwd hoe dat eruit ziet en hoe je dat bereikt hebt, is toch niets mis mee??
[edit][quote="Aqua8horse"]
Ik rijd op hoog klassiek niveau. .
[/quote]
[quote="Aqua8horse schreef:Ik zou als ik me daarop toe zou leggen een ZZ licht proef kunnen rijden.
Magique schreef:Daarin ben ik het dan helemaal niet met je eens, A8h. Voor het paardrijden heb ik wel een richtlijn, het Skala, waar telkens op terug kan worden gevallen. Maar telkens met dezelfde 'formule' verschillende paarden rijden en verschillende ruiters helpen..... nee, dat komt er bij mij niet in.
Wellicht nog een reden dat ik voor LDR ga, het biedt meer mogelijkheden tot variatie/aanpassing. Sterker nog; dat is bijna het motto van LDR. (imo)
Aqua8horse schreef:Onze ideeen staan dus haaks op elkaar, vandaar dat ik wel eens van gedachten zou willen wisselen, want ik begrijp werkelijk niets van het item dat LDR zo goed is en al helemaal niet dat het een zogenaamde aanvulling is op het dressuursysteem.