Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 00:01

Laat ook een bloedje trekken bij de keuring!

Rondom foto's, ook van de rug.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 08:55

Steffi4 schreef:
Litteken?

Ze heeft aan dr achterbeen een litteken, je kan er gwn aankomen en ze loopt er niet anders op, maar het ziet er niet ‘mooi’ uit. X zei al dat ze het 2 jaar had.

SandravdB

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:56

Waarom zoveel werken met dat paard, waarom niet wat vaker een rustdag er tussen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:15

ik snap het ook niet, 3 dagen les achter elkaar en dan 1 dag longeren en de volgende dag weer les? En zaterdag/zondag dan?

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 09:16

We doen zoveel les omdat ik wil weten of het paard het aan kan.
Als ze vrijdag kiezen dr te houden is zaterdag of zondag keuring en heeft ze vrij.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:20

Maar je snapt dat als je een paard flink veel dagen achter elkaar intensief in training hebt, dat dat niet bevorderlijk is voor het lichaam en voor de mindset van t paard?

Ik snap de redenatie, maar 2 dagen rijden en een dag vrij werkt ook.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:20

Kmbly schreef:
Als ze vrijdag kiezen dr te houden is zaterdag of zondag keuring en heeft ze vrij.

Waarom moet een paard dit aan kunnen? Je hebt te maken met spieren die je zo kapot gaat maken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:23

Kmbly schreef:

Dat is natuurlijk geen management hè. Zo maak je ze op den duur alleen maar stuk en ongelukkig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:34

Ik vind het wel verstandig dat ze in haar proefweek even elke dag een instructrice mee laat kijken en haar laat helpen. Les wil toch niet altijd zeggen dat je het onderste uit de kan wilt halen, les kan ook gewoon zeggen dat iemand meekijkt en je aanwijzingen geeft hoe je met dit onbekende paard omgaat. Iemand die meekijkt of je een match bent, of er progressie in zit of dat het elke dag wat slechter gaat.

Mensen waarom wordt alles wat TS zegt en doet meteen aangevallen zonder enige nuance.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:37

Ik denk dat TS een goede stap zet door deze week alleen onder begeleiding te rijden. Zo kan zij, met hulp van haar instructrice bekijken of dit een echt passend paard is.
Drie dagen achter elkaar lessen is inderdaad wat veel, maar als ik de filmpjes op instagram zie wordt het paard niet meer gevraagd dan stap/draf/galop en misschien een pasje opzij (B niveau), dat zou voor een gezond paard geen probleem mogen zijn. Daarbij geeft een paar dagen achter elkaar rijden ook informatie over het karakter van het paard, want wat doet ze wanneer ze moe is of een beetje spierpijn heeft? Wil ze dan ook nog lopen of geeft ze er de brui aan? Dat lijkt me voor TS, die vooral een braaf en meewerkend paard zoekt, heel waardevolle kennis.
Vandaag een dagje rustig longeren, morgen een springlesje en dan beslissen lijkt mij ook helemaal niet zo verkeerd, dan kan TS rustiger aan doen als deze merrie blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:40

Change3x schreef:
Kmbly schreef:

Dat is natuurlijk geen management hè. Zo maak je ze op den duur alleen maar stuk en ongelukkig.

Mijn paard loopt ook praktisch elke dag. Maar dat wil nog niet zeggen dat ie elke keer zeik nat op stal komt en de verknoeiing in word gereden. Die van mij word juist gelukkig van elke dag werken. Of het nou rijden longeren of grondwerk is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:43

Ik ben van mening dat je paard er niet slechter van wordt als hij maar 4 of 5 keer per week loopt. Naar mijn mening is dat juist beter. Ze hebben ook tijd nodig om te verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:46

Kmbly schreef:

je schrijft ergens dat je een uur gereden hebt

waarom een UUR rijden

het gaat niet om de "kwantiteit" maar om de "KWALITEIT" van rijden

als een paard zoveel moet werken stompt het gewoonweg af en vervalt in een "comfortzone"
paard moet tussen door wel kunnen herstellen om een eerlijk beeld te kunnen geven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-20 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:46

oji schreef:
Ik vind het wel verstandig dat ze in haar proefweek even elke dag een instructrice mee laat kijken en haar laat helpen. Les wil toch niet altijd zeggen dat je het onderste uit de kan wilt halen, les kan ook gewoon zeggen dat iemand meekijkt en je aanwijzingen geeft hoe je met dit onbekende paard omgaat. Iemand die meekijkt of je een match bent, of er progressie in zit of dat het elke dag wat slechter gaat.

Mensen waarom wordt alles wat TS zegt en doet meteen aangevallen zonder enige nuance.

Als dat dezelfde instructrice is als van het vorige paard zou ik adviseren om dat juist niet te doen. En al zeker geen trainingsadviezen aan te nemen. TS kan van mening zijn dat het paard er niet slechter van wordt maar je bent niet gehinderd door kennis dus zoals ik heel in het begin van het topic ook al gezegd heb , zoek goede begeleiding want het volgende paard is zo weer kapot gereden. Het vergt kennis kunde en compassie om netjes en goed te trainen. Geen zweep in de bak.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:49

Zaterdag of zondag keuring? Waar dan toch?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:54

Ik snap de reacties wel, juist omdat het al bij 2 paarden mis gegaan is. Al denk ik dat het goed is dat er inderdaad begeleiding bij is en mee kijkt hoe of wat. (Al ben ik niet enthousiast over de huidige begeleiding en is mijn advies daarin nog steeds om een andere instructeur te kiezen)

Pas wel op met de training op langere termijn. Als je weer heel veel gaat rijden en springen is de kans groot dat ook dit paard op langere termijn problemen gaat geven. Simpelweg omdat spieren tijd nodig hebben om te herstellen, en er dus geen 5 dagen fanatiek getraind kan worden. De spieren krijgen dan niet voldoende tijd om te herstellen en zullen stukje bij beetje beschadigen. Wissel dus inderdaad af met lichtere trainingen en onbelast trainen of gewoon een dagje lekker je paard los gooien en samen spelen.
Zo in zo’n testweek zal ze het gerust aan kunnen, maar dat zegt niets over de lange termijn.
Daarnaast krijgt het paard op dit moment ook mentaal totaal geen tijd om te wennen aan de nieuwe locatie en moet ze alles maar accepteren en doen, en is de kans groot dat ze snel haar lol kwijt is in het werk. Veel paarden zullen op deze manier vroeg of laat met tegenzin aan het werk gaan. En een paard kan niet faken, die reageren echt vanuit ongemak of pijn.

Betreft het litteken: dit kan enkel een schoonheidsfoutje zijn, maar waardoor heeft ze het litteken opgelopen? Hoe diep was de wond? Is er diepere schade geweest aan een pees of gewricht bijvoorbeeld? Er zit dan altijd ook onderhuids littekenweefsel, en indien het een pees betreft, is het ‘nieuwe’ weefsel vaak minder sterk dan de originele peesweefsels, en is dat ook iets om rekening mee te houden in je training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:05

Darkadia schrijft

is het ‘nieuwe’ weefsel vaak minder sterk dan de originele peesweefsels, en is dat ook iets om rekening mee te houden in je training.

dat is voor de vorige eigenaar waarschijnlijk ook de reden van verkoop/inruilen geweest, voorkomen dat het door blessures onverkoopbaar wordt
en een handelaar weet het wel te verkopen en hoe vele trappen er steeds weer in!!!
daarom is bloedprikken ook zo belangrijk,

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:19

Ik snap wel dat TS nu wat vaker rijdt, zeker omdat ze het paard maar een week op proef heeft. En van een week wat meer doen gaat een paard echt direct niet de vernieling in.

@TS: blijf objectief kijken he! Ook als ze morgen niet te heet wordt of niet teveel weigert ben je niet verplicht dit paard te nemen. Ga dan in gesprek met de handelaar over de opties, laat je niet een paard in de maag splitsen waar je eigenlijk niet blij van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:52

Berdien schreef:
Ik snap wel dat TS nu wat vaker rijdt, zeker omdat ze het paard maar een week op proef heeft. En van een week wat meer doen gaat een paard echt direct niet de vernieling in.

@TS: blijf objectief kijken he! Ook als ze morgen niet te heet wordt of niet teveel weigert ben je niet verplicht dit paard te nemen. Ga dan in gesprek met de handelaar over de opties, laat je niet een paard in de maag splitsen waar je eigenlijk niet blij van wordt.

vaker rijden/meer doen is iets anders dan een uur aaneen,
verschillende momenten op verschillende dagen geeft meer informatie

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:07

MCE schreef:
Darkadia schrijft

is het ‘nieuwe’ weefsel vaak minder sterk dan de originele peesweefsels, en is dat ook iets om rekening mee te houden in je training.

dat is voor de vorige eigenaar waarschijnlijk ook de reden van verkoop/inruilen geweest, voorkomen dat het door blessures onverkoopbaar wordt
en een handelaar weet het wel te verkopen en hoe vele trappen er steeds weer in!!!

Wat een speculaties en conclusies op basis van een litteken :+ .

En daarnaast: waar vind je de luxe dat je een paard een week kan proberen en er dan ook zoveel mee kan doen? Zo uitgebreid een paard kunnen testen is nogal een luxe, dat zou ik dan wel weer waarderen van deze handelaar :) .

Ts, ik vind het heel erg verstandig dat je nu met je instructeur erbij rijd. Stapt die ook op? Soms kan her ook goed zijn dat te laten doen en te kijken hoe zij het paard ervaart :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:28

Ik mag toch hopen dat TS nu wel een andere instructeur heeft :=
Vraag me ook af waarom er niet voor gekozen is om een paard te zoeken dat echt bij haar past ipv de eerste (oke, tweede) de beste te nemen.
De meeste mensen die een paard zoeken moeten er meerdere af om tot een passende match te komen.
Dit is weer vragen om missfits.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:31

ruitje schreef:
MCE schreef:
Darkadia schrijft

Wat een speculaties en conclusies op basis van een litteken :+ .

En daarnaast: waar vind je de luxe dat je een paard een week kan proberen en er dan ook zoveel mee kan doen? Zo uitgebreid een paard kunnen testen is nogal een luxe, dat zou ik dan wel weer waarderen van deze handelaar :) .

Ts, ik vind het heel erg verstandig dat je nu met je instructeur erbij rijd. Stapt die ook op? Soms kan her ook goed zijn dat te laten doen en te kijken hoe zij het paard ervaart :)

geen speculaties, eigen waarnemingen en praktijkervaringen, ga regelmatig mee bij aankoop paard

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:31

ruitje schreef:

Luxe? Persoonlijk denk ik dat de handelaar heel goed weet wat voor vlees die in de kuip heeft. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:33

BarbaLala schreef:
Ik mag toch hopen dat TS nu wel een andere instructeur heeft :=
Vraag me ook af waarom er niet voor gekozen is om een paard te zoeken dat echt bij haar past ipv de eerste (oke, tweede) de beste te nemen.
Dat is weer vragen om missfits.

Vooral niet positief denken!! Ik vind dit zo onsympathiek al die negatieve posts. Niemand van ons heeft dit paard gezien, en het is heel gemakkelijk gezegd doe dit doe dat vanachter het toetsenbord. De realiteit is dat TS een miskoop heeft gedaan en nu weinig mogelijkheden heeft behalve bij deze X. Geld kun je maar 1x uitgeven en veel mensen hebben niet een geldboom in de tuin staan.
Althans wij hier ook niet.

TS ik hoop oprecht dat het allemaal goed gaat afgelopen. Succes.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:02

Ts, goed dat je naar het litteken laat kijken, maar staar je er niet blind op. Zelf ben je na 13 jaar ook niet meer littekenvrij. Het kan iets zijn, hoeft niet.