Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:26

Is er geen verschil tussen aanspannen en dragen? Als ik mijn arm optil als een uithangbord dan span ik hem niet echt aan, dat doe ik pas als ik mijn spierballen wil laten zien haha :P Om maar een voorbeeldje te noemen. "Tone" werd het in het engels genoemd. Zit tussen compleet slap en ontspannen en totaal aangespannen in. Kan dat in het dragende spier verhaaltje van het paard worden toegepast? Wat spant zich echt aan en wat heeft "tone"?

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:46

goed punt! helemaal mee eens, wordt te weinig begrepen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:08

Wanneer een onbeleerd paard bestegen wordt zal het in zijn onzekerheid hier over zich vast zetten tussen de schouderbladen en hals en hoofd hoog heffen.
De schoft wordt hiermee omlaag getrokken, de onderhals aangespannen.
De adrenaline fase.
Bovengenoemde houding nemen alle paarden aan onder omstandigheden waarin ze zich niet veilig voelen.
Het is de vluchthouding van het paard.
Van uit deze houding is het paard niet meer in staat zich rijkunstig op te richten.
Het loopt zoals men dat noemt nu "in tweeën", het is hiermee een schenkelganger.

Wanneer we het paard vertrouwen heeft gekregen in zijn ruiter en de omstandigheden en zich daardoor gaat ontspannen kunnen we het door het paard uit te nodigen de hals te strekken (te laten vallen, is maar een uitdrukking) ertoe brengen zich los te laten tussen de schouderbladen, gevolgd door het ontspannen van de onderhals en de kaak. De schouderbladen komen nu omhoog.

Het paard volgt het bit "voorwaarts neerwaarts" (is ook maar een uitdrukking die het bijbehorende gevoel weer geeft) omdat de begrenzing van de hand altijd net voor het punt is waar het paard zich bevindt.
Het paard strekt zich naar het bit, het zoekt de aanleuning, het wordt lang in de hals zonder laag te hoeven komen.
Zoals gezegd zijn oren naar voren rijden ipv zijn neus naar achteren.
Zet hem achter de loodlijn en bovenstaande is geblokkeerd, het paard kan zich niet meer naar het bit strekken en zal zich dan vast gaan zetten in de rug.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:52

nombrado schreef:
werk ik eerst aan de longe (zonder bijzet) maak achterhand sterker (draagspier). Paard mag de neus waar hij wil.

Ik vind het moeilijk om hier een beeld van te schetsen maar volgens mij train je hier mee de stuwkracht en niet de draagkracht.

Simpelmans omschrijving van VW-NW vind ik erg correct. Oren naar voren rijden ipv neus naar achter had ik nog nooit gehoord; goeie!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:13

nee, dan is je tempo te hoog.
paard moet het gewicht over 4 benen (2 dragende) verdelen.
dan is het geen stuwkracht nee.
vergelijk het met joggen van ons.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:16

Maar om dat gewicht te verdelen moet je je toch ook wel op andere delen richten dan alleen de achterhand?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:24

Een paard loopt op 4 benen en stuwt en draagt met alle 4.

Een paard op 4 benen heeft een totaal ander bewegingsmechanisme dan een mens op 2.

Bij het bewegen gebruikt het alle spieren van zijn lijf.
Er zijn geen draagspieren.

Het vermeerderd dragen van de voorhand door het paard is een bewegingsproces dat het hele lichaam van het paard doorloopt, van mond tot achtervoeten.
Het is van heel veel factoren afhankelijk.
Dit is rijtechniek, je focussen op een bepaald onderdeel van het lijf heeft mijns inziens weinig zin.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:27

JMkaaay schreef:
Simpelmans omschrijving van VW-NW vind ik erg correct. Oren naar voren rijden ipv neus naar achter had ik nog nooit gehoord; goeie!

Deze is van Airnt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:30

Simpelman schreef:
Wanneer een onbeleerd paard bestegen wordt zal het in zijn onzekerheid hier over zich vast zetten tussen de schouderbladen en hals en hoofd hoog heffen.
De schoft wordt hiermee omlaag getrokken, de onderhals aangespannen.
De adrenaline fase.
Bovengenoemde houding nemen alle paarden aan onder omstandigheden waarin ze zich niet veilig voelen.
Het is de vluchthouding van het paard.
Van uit deze houding is het paard niet meer in staat zich rijkunstig op te richten.
Het loopt zoals men dat noemt nu "in tweeën", het is hiermee een schenkelganger.

Wanneer we het paard vertrouwen heeft gekregen in zijn ruiter en de omstandigheden en zich daardoor gaat ontspannen kunnen we het door het paard uit te nodigen de hals te strekken (te laten vallen, is maar een uitdrukking) ertoe brengen zich los te laten tussen de schouderbladen, gevolgd door het ontspannen van de onderhals en de kaak. De schouderbladen komen nu omhoog.

Het paard volgt het bit "voorwaarts neerwaarts" (is ook maar een uitdrukking die het bijbehorende gevoel weer geeft) omdat de begrenzing van de hand altijd net voor het punt is waar het paard zich bevindt.
Het paard strekt zich naar het bit, het zoekt de aanleuning, het wordt lang in de hals zonder laag te hoeven komen.
Zoals gezegd zijn oren naar voren rijden ipv zijn neus naar achteren.
Zet hem achter de loodlijn en bovenstaande is geblokkeerd, het paard kan zich niet meer naar het bit strekken en zal zich dan vast gaan zetten in de rug.

Lees hierboven de schoft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:36

Simpelman schreef:
Een paard loopt op 4 benen en stuwt en draagt met alle 4.

Een paard op 4 benen heeft een totaal ander bewegingsmechanisme dan een mens op 2.

Bij het bewegen gebruikt het alle spieren van zijn lijf.
Er zijn geen draagspieren.

Het vermeerderd dragen van de voorhand door het paard is een bewegingsproces dat het hele lichaam van het paard doorloopt, van mond tot achtervoeten.
Het is van heel veel factoren afhankelijk.
Dit is rijtechniek, je focussen op een bepaald onderdeel van het lijf heeft mijns inziens weinig zin.

Klopt, ze gebruiken alle spieren in hun lijf.
Maar het bewegingsmechaniek (buiging gewrichten en skelet) verschild niet zoveel van een mens.
(ze kunnen tenslotte nog altijd op hun achterbenen lopen, of steigeren, dat zullen ze nooit op de voorhand doen/kunnen)
Maar de kracht en de motor komt nog altijd vanachteruit.
vanuit de achterhand. (net als bij ons de benen ;) )
Het mechaniek achter bij een paard is hier juist op gemaakt (skelet)
Als het door zou lopen door de mond, zou hij wel met een bit daarin geboren zijn.
Door het bewegingsmechaniek (van nature) als ruiter in ere te houden, bouw je kracht op en stem je communicatie af op het paard.
Vanachteruit.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:09

Simpelman schreef:
JMkaaay schreef:

Deze is van Airnt.

Ik doelde op jouw post op deze pagina, maar ik waardeer allebei jullie bijdragen aan dit topic :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:39

naja de anatomie is grotendeels vergelijkbaar, maar onze beweginsmechanica is verschillend.
omdat we de helft van ons lichaam 90° gekanteld hebben...

dat is wel vrij belangrijk.

het lichaam van een paard is een gecompliceerdgeheel van banden, spieren en botten (en alles anders) die je zou kunne zien als een dynamische truss.. in de statica een redelijk uniforme truss (bij een hijskraan ofzo) doorrekenen is al een gigantisch karwij, dus je kan je voorstellen hoe ingewikkeld het wordt als die truss ook nog opgebouwd is met allerlei 3d vectoren en verende onderdelen...

dus als je wilt begrijpen hoe een kracht door het systeem heen zich verplaatst als een soort schokgolf... dan is dat al heel ingewikkeld... en dan genereren de spieren overal ook nog extra energie... om het nog maar ingewikkelder te maken.

dus je kan je voorstellen dat alles wat iemand erover zegt altijd een model is. dat kan niet anders. je kunt niet 5 miljoen variabelen (ik weet niet eens of dat echt wel een overdrijving is) ff in een zin vatten.

daarom kun je altijd roepen dat het ingewikkelder is etc.

daarom moeten we proberen de essentie uit elkaars argumenten te vinden en niet op de uitzondering of de komma het aan te vallen (of zelfs de persoon ;) )

en als de theorie al zo ingewikkeld is, dan wordt de practijk ook niet makkelijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:47

Even een vraag van mij als meelezer;
Enige tijd geleden heb ik een nieuw wetenschappelijk onderzoek gelezen van (volgens mij) Patricia de Cock(weet niet of ik haar naam goed heb geschreven) en daarin werd duidelijk dat het voor een paard onmogelijk is om zijn rug te bollen?! Op het moment dat er 'iets' op een paardenrug wordt gelegd, zal de rug iets zinken en als er bovendien ook nog een ruiter op gaat zitten, blijkt het anatomisch gezien NIET mogelijk om zijn rug omhoog te brengen. Kennen jullie dit onderzoek? Wat vinden jullie van deze bewering? Ik lees hier nl steeds dat een paard zijn rug moet gaan bollen, door juiste training, terwijl uit het onderzoek blijkt dat dit niet mogelijk is.

Ik zal nog eens kijken of ik kan vinden waar ik het heb gelezen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:37

Misschien is de conclusie het onderzoek juist, misschien niet.

Het gaat erom wat we ervaren, het is relatief.
Paardrijden is rijkunstige techniek toepassen.
Het opdelen van de techniek leidt over het algemeen tot verwarring, het is een totaalbeeld dat we proberen te bereiken waarin alle met alles samenwerkt.

Wanneer we een ontspannen paard rijden volgens de principes van de Klassieke Dressuur en deze met beide kuiten rustig aan drijven dan voelen we o.m. de buikspieren aanspannen en de rug omhoog komen.

Wanneer we naast een paard staan kunnen we door met de toppen van onze vingers in zijn rug te drukken het paard zal ter verdediging de rugspieren aanspannen met als gevolg dat de rug hol wordt en daalt.
Wanneer we hetzelfde doen onder de buik dan voelen we de buikspieren aanspannen en zien de rug omhoog komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:42

Simpelman schreef:
Wanneer we naast een paard staan kunnen we door met de toppen van onze vingers in zijn rug te drukken het paard zal ter verdediging de rugspieren aanspannen met als gevolg dat de rug hol wordt en daalt.
Wanneer we hetzelfde doen onder de buik dan voelen we de buikspieren aanspannen en zien de rug omhoog komen.

Klopt, ben k helemaal met je eens, maar het ging er in het onderzoek juist om, dat zodra er iets van 'gewicht' op een rug werd gelegd het anatomisch niet mogelijk zou zijn om de rug te bollen. Ik probeer ook zeker niet te zeggen dat het onderzoek juist of onjuist is hoor. Vroeg het mij alleen af, omdat ik vaak lees dat een paard de rug moet bollen voor een juiste training.

Misschien is het inderdaad zo, het gaat om hetgeen we ervaren tijdens het rijden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:43

jasmijn78 schreef:
Misschien heb ik het gemist... Maar voor mij is nog onduidelijk waarom je in de AR zoveel scheef- en nagesprongen wissels ziet? Als de nadruk volgens eigen zeggen zo op balans en rechtgerichtheid ligt, dan is het springen van een correcte rechte wissel toch niet zo moeilijk?

De verklaring dat hel allemaal naar vermogen van het paard is gaat er bij mij niet in. Qua inspanning voor het paard is een wissel gelijk aan het maken van een gewone galopsprong. Als een paard kan galopperen kan hij ook correct en recht changeren, mits hem dat goed wordt aangeleerd.

Het is allemaal relatief....... De AR is echt een heel andere wereld. AR is vooral bedoeld voor recreanten die ergens zijn vastgelopen met hun paard. Spraakverwarring ontstaat omdat men in de AR ook bezig gaat met 'verzamelde arbeid'. De kwaliteit van wat de paarden laten zien wordt in de AR heel anders beoordeeld.

BB zegt dat ieder paard kan piafferen, maar dan wel naar zijn eigen capaciteit en kwaliteit. Niet ieder paard heeft de kwaliteit en capaciteit om een uitdrukkingsvolle, tactmatige piaffe te laten zien. Sommige paarden komen niet verer dan een soort van mini-stap op de plaats. Volgens BB moet je dat toch waarderen als een piaffe wanneer dat het maximale is voor wat dat paard kan. BB besteed veel aandacht aan dat stukje bewustwording bij ruiters en amazones; wees blij met wat je paard voor jou doet. Waardeer zijn inzet. BB overlaad zijn leerlingen met complimenten voor de meest belabberd uitgevoerde oefeningen [incl. tactfouten, onregelmatigheden, gebrek aan LB en niet rechtgericht zijn etc.] met als reden dat het geweldig is dat paard dit voor zijn ruiter wil doen.

Aan de ene kant vind ik dat heel mooi aan de AR. Volgelingen zijn allemaal idolaat van hun paarden en willen alleen maar het paard als partner een vriendschap. BB spreekt veel over de eenheid die je als ruiter en paard wordt, als een soort van centaur, two bodies, one mind. maar helaas schieten ze daar ook heel vaak in door. Omdat er amper aandacht is voor het slechte bewegen en de oorzaak van het slechte bewegen heb ik heel veel zielige paarden daar in de baan zien rondsloffen.

Dus de uitvoering van die wissel, tja.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:48

Abacab schreef:
BB zegt dat ieder paard kan piafferen, maar dan wel naar zijn eigen capaciteit en kwaliteit. Niet ieder paard heeft de kwaliteit en capaciteit om een uitdrukkingsvolle, tactmatige piaffe te laten zien. Sommige paarden komen niet verer dan een soort van mini-stap op de plaats. Volgens BB moet je dat toch waarderen als een piaffe wanneer dat het maximale is voor wat dat paard kan. BB besteed veel aandacht aan dat stukje bewustwording bij ruiters en amazones; wees blij met wat je paard voor jou doet. Waardeer zijn inzet. BB overlaad zijn leerlingen met complimenten voor de meest belabberd uitgevoerde oefeningen [incl. tactfouten, onregelmatigheden, gebrek aan LB en niet rechtgericht zijn etc.] met als reden dat het geweldig is dat paard dit voor zijn ruiter wil doen.

Aan de ene kant vind ik dat heel mooi aan de AR. Volgelingen zijn allemaal idolaat van hun paarden en willen alleen maar het paard als partner en vriendschap. BB spreekt veel over de eenheid die je als ruiter en paard wordt, als een soort van centaur, two bodies, one mind. maar helaas schieten ze daar ook heel vaak in door. Omdat er amper aandacht is voor het slechte bewegen en de oorzaak van het slechte bewegen heb ik heel veel zielige paarden daar in de baan zien rondsloffen.

Ah, nu begrijp ik het bijna religieuze idealisme :D :D :D

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:22

het paard kan GEGARANDEERT zijn rug bollen.

allermooiste is toen ik op een paard geknalt werd en de osteopaath het paard manipuleerde... je voelt echt HEEL duidelijk alsof je op een soort lift zit..

we hebben het ook nagemeten: een paard wordt doodleuk 4-5 cm groter in de schoft.

je ziet het ook aan de manier waarop een zadel ligt.
maar je moet het paard het wel vertellen, en in eerste instantie zijn ze natuurlijk geneigd direct weer in het oude patroon te vallen, als een soort slungelige tiener.

als het goed wordt gedaan dan is het echt heel duidelijk te zien.
3% van de schofthoogte verschil kan het menselijk oog heel gemakkelijk waarnemen.

we zijn echt zo gewend mensen te zien rijden die dingen niet voor elkaar krijgen dat we denken dat het onmogelijk is.

Ikzelf heb regelmatige moeilijkheden met mijn paard, omdat ie lichamelijke problemen heeft. daarom ook ism oestepaath aan de training gewerkt. maar je merkt heel sterk dat de goeie dagen en de slechte dagen sterk afhankelijk zijn van of ie over z'n rug is (correleert ook heel vaak met mijn zit-qualiteit)

het is een essentieel punt, maar de term wordt vaak gebezigd, ook als men het niet begrijpt, of als het niet aanwezig is.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:28

Abacab schreef:
jasmijn78 schreef:
Misschien heb ik het gemist... Maar voor mij is nog onduidelijk waarom je in de AR zoveel scheef- en nagesprongen wissels ziet? Als de nadruk volgens eigen zeggen zo op balans en rechtgerichtheid ligt, dan is het springen van een correcte rechte wissel toch niet zo moeilijk?

De verklaring dat hel allemaal naar vermogen van het paard is gaat er bij mij niet in. Qua inspanning voor het paard is een wissel gelijk aan het maken van een gewone galopsprong. Als een paard kan galopperen kan hij ook correct en recht changeren, mits hem dat goed wordt aangeleerd.

Het is allemaal relatief....... De AR is echt een heel andere wereld. AR is vooral bedoeld voor recreanten die ergens zijn vastgelopen met hun paard. Spraakverwarring ontstaat omdat men in de AR ook bezig gaat met 'verzamelde arbeid'. De kwaliteit van wat de paarden laten zien wordt in de AR heel anders beoordeeld.

Aan de ene kant vind ik dat heel mooi aan de AR. Volgelingen zijn allemaal idolaat van hun paarden en willen alleen maar het paard als partner een vriendschap. BB spreekt veel over de eenheid die je als ruiter en paard wordt, als een soort van centaur, two bodies, one mind. maar helaas schieten ze daar ook heel vaak in door. Omdat er amper aandacht is voor het slechte bewegen en de oorzaak van het slechte bewegen heb ik heel veel zielige paarden daar in de baan zien rondsloffen.

Dat doet BB dan heel slim vanuit commercieel oogpunt... maar ik mag toch wel hopen dat dat niet een excuus is voor elk paard dat slecht door de baan gaat. Lijkt mij dat er eerst naar de ruiter gekeken moet worden. En trouwens, zodra het technisch niet meer klopt, kan ook een paard met goede capaciteiten de oefeningen niet goed uitvoeren. Ik vind het een beetje bizar eerlijk gezegd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:34

Wat ook wel belangrijk is om het in het juiste perspectief te zetten; BB ziet zijn werken met paarden als een kunst. Hij geniet van de 'rijkunst' als van een schilderij of een goed glas wijn. Hij vind het belachelijk dat je rijkunst in competitie verband zou gaan uitvoeren. Volgens BB is zo iets onmogelijk want je gaat ook geen Nachtwacht niet vergelijken met Victory Boogie Woogie. Volgens BB moet je dus kijken naar het paard en moet je zelf als ruiter de beste trainer van je paard willen zijn die je zou kunnen zijn.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is dat je de AR niet moet gaan vergelijken met dressuur of sport. BB noemt het zelf rijkunst. Nu vind ik zelf dat iets wel een bepaalde kwaliteit moet hebben voordat je er het kaartje kunst aan mag hangen en dat stukje kwaliteit ben ik in de AR nog niet tegengekomen.

AR voorziet in een bepaalde behoefte. Ik denk dat de AR in dat gat is gesprongen met recreanten die zich door de toenemende welvaart een paard konden veroorloven. Iedereen kent die voorbeelden wel. Er kwam ineens een heel ander soort paardenbezitter aan. Niet gehinderd door enige kennis van zaken kochten mensen hun eerste pony of paard en lieten daarmee een lang gekoesterde Penny-droom in vervulling komen.
BB is ook niet het type instructeur dat zijn leerlingen op hun donder geeft als ze iets niet goed goed. Naar zijn eigen volgelingen is BB echt van het positief belonen en negatief negeren. Hij geeft graag af op de sport en reguliere dressuur en verteld zijn eigen pupillen hoe verheven en goed ze bezig zijn, ook al klopt het [naar mijn mening] van geen meter.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:59

ook het financiele systeem (piramidespel) dat achter de organisatie steekt is nog niet zo ongewoon in duitschland.

ik denk oprecht niet dat dat ooit een omlijnd plan was, maar meer dat BBs omgeving het grotendeels om hem heen heeft gebouwd.

ook zijn status als een soort 'guru' is denk ik eerder een symptoom van de klantenschare om hem heen dan hem zelf.
hij heeft een bepaalde manier van doen die daar een wisselwerking mee heeft, maar goed.

er is een heel sociaal systeem dat met de beweging verstrengelt is en dat ook wel een deel van de 'problemen' op de lagere niveuas overdrijft.

ik denk dat mensen die zeer gevoelig en onzeker zijn over kritiek zich snel aangetrokken voelen tot het idee van 'geen tijdsdruk' etc. Dat wordt dan de kring, en dus een cultuur op zich.
en de mensen waar je je onder schaart worden ook je vergelijkingsmateriaal. je 'Sehgewohnheit'. aapje-aapje-effect

ik denk ook dat zijn klantenkring graag zijn philosofische kant van zijn inbreng erg waardeert. misschine leidt dat ook wel af van de technische aspecten en discipline. maar ook dat aspect selecteerd een groep.

hij verdient z'n geld met instructie, zoals zo velen. en hij probeert zijn product aan te paasen aan wat de markt wil, ook dat doen vele instructeurs.

hij is zo'n begrip, hij krijgt veel FLAK, en deze discussie kun je over vele instructeurs voeren.

het is allemaal zo'n self fulfilling prophecy...
naja...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:33

[***] schreef:
Even een vraag van mij als meelezer;
Enige tijd geleden heb ik een nieuw wetenschappelijk onderzoek gelezen van (volgens mij) Patricia de Cock(weet niet of ik haar naam goed heb geschreven) en daarin werd duidelijk dat het voor een paard onmogelijk is om zijn rug te bollen?! Op het moment dat er 'iets' op een paardenrug wordt gelegd, zal de rug iets zinken en als er bovendien ook nog een ruiter op gaat zitten, blijkt het anatomisch gezien NIET mogelijk om zijn rug omhoog te brengen. Kennen jullie dit onderzoek? Wat vinden jullie van deze bewering? Ik lees hier nl steeds dat een paard zijn rug moet gaan bollen, door juiste training, terwijl uit het onderzoek blijkt dat dit niet mogelijk is.

Ik zal nog eens kijken of ik kan vinden waar ik het heb gelezen.

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
de rug bollen is anatomisch niet verantwoord voor het paardenlijf dit in de beweging te doen.
Dat ie iets zakt , zou kunnen bij een onbespierd jong paard of een te zware ruiter (onbewuste ruiter)
maar bij de juiste training van de achterhand (en daarin minimaal te kunnen zakken) kan de rug gewoon recht worden, zoals hij in vrijheid de rug houd.
Rug bol , klopt dus idd niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:36

Airnt schreef:
het paard kan GEGARANDEERT zijn rug bollen.

allermooiste is toen ik op een paard geknalt werd en de osteopaath het paard manipuleerde... je voelt echt HEEL duidelijk alsof je op een soort lift zit..

we hebben het ook nagemeten: een paard wordt doodleuk 4-5 cm groter in de schoft.

je ziet het ook aan de manier waarop een zadel ligt.
maar je moet het paard het wel vertellen, en in eerste instantie zijn ze natuurlijk geneigd direct weer in het oude patroon te vallen, als een soort slungelige tiener.

als het goed wordt gedaan dan is het echt heel duidelijk te zien.
3% van de schofthoogte verschil kan het menselijk oog heel gemakkelijk waarnemen.

we zijn echt zo gewend mensen te zien rijden die dingen niet voor elkaar krijgen dat we denken dat het onmogelijk is.

Ikzelf heb regelmatige moeilijkheden met mijn paard, omdat ie lichamelijke problemen heeft. daarom ook ism oestepaath aan de training gewerkt. maar je merkt heel sterk dat de goeie dagen en de slechte dagen sterk afhankelijk zijn van of ie over z'n rug is (correleert ook heel vaak met mijn zit-qualiteit)

het is een essentieel punt, maar de term wordt vaak gebezigd, ook als men het niet begrijpt, of als het niet aanwezig is.

bekken kantelt, dan lijkt het als ruiter of de rug omhoog komt, maar het is meer een heffen vanachteruit.
rug bol (wervels bollen) is dus niet zo.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:56

nou nee, dat is dus die 'katzenbuckel' en ik heb het echt over hele rug van het paard tot in de schoft.

Het is moeilijk, het gebeurt TE weinig, (ook zeer zeker bij mijzelf :) )
Maar het KAN
en ook in beweging.

'Always and never are two words you should always remember never to use'
'absence of evidence is not evidence of absence'

Maar ik wil dsat stuk wel graag lezen. daar wil ik het mijne van weten.
Ik kan het ff niet vinden op ggogle zo gauw, heeft iemand een link?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:25

Airnt schreef:
nou nee, dat is dus die 'katzenbuckel' en ik heb het echt over hele rug van het paard tot in de schoft.

Het is moeilijk, het gebeurt TE weinig, (ook zeer zeker bij mijzelf :) )
Maar het KAN
en ook in beweging.

'Always and never are two words you should always remember never to use'
'absence of evidence is not evidence of absence'

Maar ik wil dsat stuk wel graag lezen. daar wil ik het mijne van weten.
Ik kan het ff niet vinden op ggogle zo gauw, heeft iemand een link?

De rug kan niet bollen. Aan welke steunpunten zijn de spieren bevestigd die dat zouden moeten realiseren?

Afbeelding