Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:05

Flutter_shy schreef:
Hoi allemaal,
Even een update: Ik heb vorige week twee keer op een manege paard gereden, eentje dat ik nog nooit heb zien weghollen of ook maar raar zien kijken naar iets. Dus dat gaf wel vertrouwen. De eerste keer reed ik aan de longe en heb ik zelfs gedraafd. Bij draf had ik toch even schrik omdat hij niet zo makkelijk terug naar stap ging. Maar bij de stap voelde ik geen angst. Toen heb ik vorig weekend even los gestapt met hem, samen met mijn vriendin die op haar paard reed en het was heel relaxed. Draven ging nog iets te ver maar ik vond het een hele overwinning en was super gelukkig! Oh, en nadien zijn we naar de tinker gaan kijken, en dit weekend komt ze op proef :D Had er een heel goed gevoel bij, ze was redelijk klein, 1m50(hopelijk is dat niet te klein maar ze is heel stevig gebouwd), en ze is 15, wat al wat ouder is maar ergens denk ik dat dat voordelen heeft als je angst wil overwinnen. Ze had gewoon een enorm rustige uitstraling. Ze heeft ook vaak voor de koets gelopen en kijkt eigenlijk nergens van op. Ze is wel in 3jaar niet bereden geweest, maar toen ik er even op ging om te kijken of ze niet te klein was, reageerde ze echt koel. Ze gaf me zo het idee dat zij mij wel kon helpen. Dus spannend!

En ik vind het heel knap van jullie dat jullie toch blijven rijden. Het geeft mij heel veel moed om het toch niet op te geven.

Dat heb ik inderdaad ook met dit topic, ik vind het echt heel fijn om te lezen dat het bij anderen zo goed gaat, dat geeft me echt hoop dat het bij mij ook ooit op een dag nog zonder angst kan gaan en dat ik weer gewoon kan gaan rijden zoals ik dat altijd deed.

Heel goed dat je op een manegepaard hebt gereden! Fijn dat stappen gewoon helemaal goed ging! Kleine stapjes maar we komen er wel met z'n allen :j

danoesje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:03

t is gewoon zien dat het WEL goed kan gaan denk ik. En er niet meer vanuit gaan dat hij wel zal ontploffen of bang zijn dat je er bij het eerste bokje vanaf vliegt..Best wel een mindset voor velen van ons. Als ik zie hoe hij los kan rondjumpen, word ik daar wel een beetje bang van zeg maar :P

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:08

Heb ik op het moment ook heel erg. Als ze in de wei erg jolig doet denk ik al dit wordt niets. Maar vervolgens is ze juist braaf met rijden.
Idd dit topic is voor mij ook goed om mee te lezen. EN dat je daardoor ook doorzet.

Super hoor Flutter_shy gewoon lekker een band gaan krijgen en blijven rijden. Veel doen geeft uiteindelijk het vertrouwen.

@fjordina: ziet er ook wel goed uit dat filmpje. Mooie vorderingen.

Ik ga komend weekend weer verder. Merk dat ik nu te moe ben. Loop stage en ben later thuis en ben echt moe. Dit is geen goede basis om te rijden. Misschien dat ik haar zo even ga longeren.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:10

Net even bij m langs geweest. Hij stond er prima bij,een stuk minder gefrustreerd dan toen ik hem wegbracht. Denk dat de winter hem geen goed heeft gedaan. Maar heb er wel meer vertrouwen in. Nu op zoek naar een goede bijrijder en dan durf ik de gok wel aan,als ik hem zo zie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:28

Nou, ik ben van de week buiten wezen rijden, ging niet zo goed :')
Hing bijna in een boom...

De opmerking van tijdens zulke situaties niet bang zijn maar er na en de volgende keer met opstappen wel is zeer herkenbaar, helaas!

De keer erna ging het gelukkig een stuk beter, rustig stapritje kunnen maken met 1 gespannen drafje en toen het goed ging weer naar huis gegaan :)

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:08

Hier gaat het gelukkig ook de goeie kant op. Heb een nieuw bijrijdpaardje gevonden en het is echt een superleuk ding. Helaas sinds vorige week al niet meer gereden, omdat ik heel erg last van m'n nek had. Heb 2 jaar geleden een auto-ongeluk gehad en heb daardoor afentoe nog last van m'n nek/rug. Meestal ga ik gewoon rijden, maar nu was de pijn te heftig. Nou wilde ik eigenlijk vandaag weer gaan, maar het is zo'n rotweer hier. En ik heb alleen een buitenbak om in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:12

Ik heb soms ook een weekje dat ik niet rij.. Dat mijn rug te veel pijn doet of dat de drempel voor mezelf echt even te hoog ligt. Daarom kan ik stiekem ook niet wachten tot ze weer op het land kunnen, dan zijn ze wat minder fris en dan is het allemaal wat makkelijker. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:28

Ik zou vandaag eigenlijk gaan rijden maar hoor net dat ze niet buiten zijn geweest ivm bemesten dus dan merk ik ook dat ik liever niet ga rijden en mooi ga losgooien / Longeren!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:30

Ben zelf ook bijna 10 jaar bang geweest, mijn geheim is geweest een top pony. Ze is echt niet makkelijk en bokt ook, maar ik voel me veilig op haar (haflinger) en ik zit niet zo hoog, dat helpt ook.
Nu stapje voor stapje mijn grenzen aan het verleggen!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:55

Als dit echt onze passie is,zetten we ons er wel weer overheen..

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:05

danoesje schreef:

Aaah, hier had ik nog niet eens over nagedacht, maar ik ben het er zeker mee eens en dit is ook een goede motivatie voor mij! _/-\o_

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:06

ik ben ook wel is bang geweest voor mn pony, vooral na dat ik er met een flinke boog vanaf gegooid ben.
Heb hulp gezocht en t ging beter, ik heb nu meer vertrouwen in haar/ons als combinatie. ^^ gwn niet opgeven en jezelf erover heen zetten :D

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:47

danoesje schreef:

Dat is een mooie! _/-\o_

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:53

Ben van plan om van t zomer weer op de jonge pony te stappen waar ik begin winter 3x heel hard af gevallen ben :=
Sindsdien niet meer opgestapt.
Heb hem al een poosje niet echt meer zien bokken, alleen wat steigeren. Maar dat vind ik niet zo erg, maar die keren dat ik viel, bokt hij echt gemeen hoog :/
Maar dat wil ik dus weer gaan proberen :D

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:09

Ik ga zaterdag weer rijden. Ik rij nu op een ontzettend lief beest, die je echt nooit met opzet kwaad zou doen. Ze is alleen wat schrikkerig en moeilijk in de galop te krijgen. Ik krijg bij haar echter wel een heel veilig gevoel als ik op haar rij. Zelfs in de galop, waar ik toch nog wel bang voor ben als we erin moeten. Maar ik vind het dus heel fijn dat ik zoveel vertrouwen in haar heb, en dat terwijl ik haar eigenlijk nog niet zo goed ken. :D Op het paard waar ik ben afgevallen durf ik absoluut niet meer in galop. Ik mag er ook niet meer oprijden van mijn moeder, omdat toen ik eraf viel er alleen een vriendin bij was. Ik ga ook nog met heel veel zenuwen naar paardrijden toe en dat vind ik wel vervelend. Maar dat is een kwestie van het vaker doen denk ik.

Ik vind het overigens super goed van iedereen die zijn angsten aan het overwinnen is en ik hoop dat dat bij mij ook gaat lukken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:36

danoesje schreef:

Dat is een mooi levensmotto!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:42

Ik heb zondag gesprongen. Alle mijn paard sprong. Ik voel nog niet wanneer ik moet meegaan. Ik legde mijn gewicht wat naarachter, en mijn paard zwiert me wat omhoog en vangt me perfect terug op. Dat geeft vertrouwen. Ze weigert ook niet. De eerst sprong hield ik haar te veel in waardoor ze uiteindelijk in stap over/door de sprong ging. Mijn 3 andere sprongen gingen goed, dankzij haar.
Zij springt ook veel hoger. Balk lag op 40cm, dus springt zij 60 á 70 cm.
Het gaf een super gevoel, ook weer dankzij de instrictrice, tja zei ze, je gaat het toch ooit eens moeten doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:53

Ik heb zelf in t vorige topic gepost en scheur inmiddels beugelloos op een schapenvachtzadel door de bak ;). Mijn zoon van nu 11 is 2 jaar bang geweest, maar rijdt inmiddels zoetjes aan weer. Ik weet nog dat successen van anderen mij geholpen hebben. Ik kwam nu dit topic tegen en dacht, wie weet kan t verhaal van mijn zoon iemand helpen, steunen of inspireren.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1704426

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:55

Ik heb toevallig net je topic bekeken Zilfstar! Vond het echt ontzettend mooi, super leuk dat je kinderen het ook zo leuk vinden :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:36

Zilfstar: die "mannen onder elkaar" was ik, en zo komen we elkaar hier weer tegen ;-)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:43

Haha, ja Stefan vond dat een stoere opmerking.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:27

Als we het allemaal stiekem niet heel erg geweldig leuk zouden vinden, hadden we allang het bijltje erbij neer gegooid. Vind het nog elke keer weer bijzonder dat zo'n groot dier ons op zijn rug accepteert, in een aantal gevallen niet al te comfortabel met hobbelende ruiters, trekkende (kinder?) handjes aan je bit, niet-passende zadels en opgekropte energie. En de meeste paarden doen het elke keer weer braaf. En dan zijn wij bang omdat ons een aantal keren wat is gebeurd! Ik heb in ieder geval van de week besloten dat mijn paard voorlopig mag blijven, mits ik hem kan geven wat hij nodig heeft en ik mijn angst kwijt kan raken. En dan kan ik hopelijk weer heel hard gaan genieten van het feit dat hij het weer leuk vindt om iemand op zijn rug te hebben...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:53

Danoes:

Je kunt zonder erop te zitten zoveel goede en fijne dingen doen met de paarden.
De basis van wederzijds vertrouwen en respect begint naar mijn idee naast elkaar en dan pas onder zadel.
Je kunt altijd terug naar die basis, als het even niet goed gaat onder zadel.
Of regelmatig grondwerk blijven doen, omdat zowel jij als je paard het leuk vinden om te doen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:57

Peetstap, ik heb 4 maanden er niet op gezeten en gegrondwerkt. Niet omdat hij raar deed of ik bang was, maar omdat hij (licht) verzuurd was en ik daar niet doorheen wilde rijden. Had grondwerkles (was ik pas net mee begonnen) ging met hem wandelen, losgooien, kleine schriktraininkjes doen, lange lijnen etc. Helaas heeft hij waarschijnlijk te weinig explosief kunnen doen (ze mogen niet los bij ons in de bak en de paddock is eigenlijk net te klein om een gallopje te kunnen doen aangezien hij nog erg uit elkaar loopt) waardoor hij echt sacherijnig werd.Als dank ben ik er daarna afgerodeod hehe. Vertrouwen is/was daardoor hartstikke weg. Maar als ik hem dan van de week zag, na twee weken op het land spelen met nog zo'n puber, dan is hij weer een stuk vrolijker en heb ik er weer vertrouwen in dat ik er wel weer opstap. En dan dus voor volgende winter een stal zoeken waar hij dagelijks uit zijn plaat kan en het liefst zoveel mogelijk naar buiten kan met een vriendje :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:07

mag ik even zeggen dat ik 99% van mijn angst af ben? Ik cross buiten zelfs weer met mijn pony. :D