Ik zat beetje terug te denken over het opnieuw beginnen.. dat ik nu weer bij start sta is wel duidelijk, maar hoe kwam ik hier eigenlijk?
Op zich had ik als tiener op de manege altijd lol in het paardrijden en was meer aan het spelen dan serieus rijden. Dat was wel vol vertrouwen toen.
Daarna onder strenge begeleiding wedstrijden, beugels aan de singel vast en zitten maar. Nog wel lol, maar minder vaak. Vooral veel plezier in de buitenritten. Ik moet toegeven dat ik wel blij en trots was als we iets wonnen. Of als een oefening goed ging en we complimenten kregen.
Daarna werd ik helemaal vrijgelaten om jonge paarden in te rijden. Dat was zo verademing, niet meer die druk om te presteren. Toen kwam het plezier weer terug en ik vond het leuk om samen met het paard uit te vogelen wat werkte met trainen en wat niet. Keek toch niemand, dus mocht zo vaak fout of overnieuw als nodig was. Dat was op een heel vriendelijke geduldige manier waar ik me fijn bij voelde.
Nu zijn we uhhmm 20 jaar verder en ik mis toch wel dat onbevangene van die eerste manegetijd (ondanks alle fouten daar).