Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:32

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:26

oeh.. leuk.. ff checken of ik kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:50

Als iemand gaat met een 2paards trailer bij mij uit de buurt, wil ik wel mee, Vegs laadt reuze makkelijk, en ik zou zoiets weleens leuk vinden :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:29

Zo. Even flink bijgelezen.

Gooya, ik had net als jij spierpijn van de ontspanning. Maar ik merk wel dat de spierpijn dan net wat anders voelt dan wanneer ik juist verkrampt heb gezeten :j Heerlijk om te lezen hoe fijn je hebt gereden trouwens! :D

Amanda, wat ziet Jim er lekker uit met z'n sportcoupe! Ik kreeg van Esther trouwens een soortgelijk advies als jij van Japeloup kreeg. Wat duidelijker zijn in m'n hulpen vooral. Zodat paardlief ook weet waar ze aan toe is. Af en toe zoekt ze nog een beetje naar wat ik nou eigenlijk van d'r vraag.

Justkid, ik vind het ook erg leuk om jouw 'westernberichtjes' te lezen. Interessant om te zien hoe jij bepaalde dingen aanpakt en waar jij op let :j

Zooist, wat een geweldig lange bijlees heb jij gedaan :+
En ik vind het erg fijn dat je in dit topic bent. Je geeft goede tips en ik vind het ook leuk om af en toe wat van jou kant te horen. Hoe het met je paardjes gaat, hoe het trainen gaat en hoe de wedstrijden gaan. Ondanks dat dat af en toe verre van de basis lijkt misschien ;)

Yamcha, fijn dat jij Zooist insteek nu ook beter begrijpt. Ik snap dat je af en toe door de appuyementen en wissels de basis niet meer zag ;)

Esther, wat fijn dat je zo te horen toch lekker hebt kunnen rijden ondanks de fratsen van je meisje ;)
Ik geloof dat ik niet zo goed kan ontspannen en met een handje ronddraven als paardlief op ontploffen staat hoor. :Y)

Nu nog even wat ego van mij. Ik had zaterdag weer les van Esther (LiVetime) en ben echt met een fijn gevoel afgestapt. Eerst lekker wat loswerken in stap, ontspanning vinden bij mij en paardje. Binnenbeen lang houden, schouders laag, stomme binnenhand niet naar me toe trekken :Y).
Ik moet heel erg opletten dat ik niet teveel op die prachtige oortjes zit te letten maar me vooral op de bewegingen van de achterbenen focus. De laatste tijd moet ik mevrouw juist voorwaarts houden in plaats van continu terugnemen. Echt een ontzettend verschil met een paar maanden terug.
Vervolgens ons aan een drafje gewaagd. Vaak heeft ze de neiging om steeds hoger in tempo te gaan lopen omdat ik (nog :+ ) niet lekker ontspannen kan zitten waardoor ik de neiging heb om te klemmen met m'n bovenbenen. Deze keer was dat gelukkig helemaal niet zo.
We hebben even aan de longeerlijn gewerkt zodat ik lekker op mezelf kon focussen (daar heb ik al meer dan genoeg aan soms :Y) ). Ik moest in draf alleen maar opletten dat ik zegmaar vanuit m'n voeten ging staan en zitten, hier de balans vandaan halen en niet door te klemmen met m'n bovenbenen (zeg ik dat goed Esther? ;) ).
Van de week daar maar weer eens mee aan de slag! :)

Daarna nog even ponylief gereden. Maar toen had ik niet zoveel puf meer dus dat hebben we lekker rustig aan gedaan.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:42

Mag ik even m'n hart luchten, heb een verschrikkelijk baal moment en weet pas morgen meer over hoe ik verder moet.
Ik net op m'n witje gestapt, heerlijk los voelde ze met stappen, echt als een klontje boter zo kneedbaar, heel fijn. Tot ik ging draven, ik kan wel janken, zo slecht, zo kreupel heb ik haar nog niet eerder onder me gehad. Weet ff niet wat ik moet doen, morgen ga ik bij Mrt mee kijken als dezelfde osteo komt, dus ga even vragen of dit wel kan en mag. Baal zo verschrikkelijk, ben al 2 jaar bezig en nog steeds geen uitzicht op een gezond paard. Vraag me echt af wat ik nog meer kan en moet doen voor haar. Het is zo een verschrikkelijk gave merrie dat ik het niet zo maar opgeef, maar de moed zakt me wel ff heel diep in de schoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:51

:(:) wijffie toch.......

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:08

Japeloup ik ben even kwijt wat er precies met Witje aan de hand is. Lijkt me niet goed als ze van de osteopaat zo kreupel wordt/blijft, het kan wel dat ze in het begin wat anders lopen maar kreupel is niet goed.
2 jaar is wel heel erg lang :\ :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:15

Wat ontzettend naar Japeloup :(:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:17

Witje heeft een pees blessure LA. Gat in de pees die op de scan nu weg is. Dit weet ik nu een jaar maar ze liep al langere tijd niet lekker en al verschillende keren DA er bij gehad. Er werd gedacht aan de ringbandjes, dus ook veel stappen maar dat was het dus toch niet. Maar omdat ze nooit echt kreupel was en is geweest was met moeilijk zoeken.
De osteo had wel gezegd dat er een hoop kon gebeuren in het lijf na een behandeling maar dit voelde zo niet goed. M'n bijrijders had ik gevraagd te komen zodat zij mooi kon zien of en hoe ze anders loopt. Maar ze voelde kreupel en zag er ook goed kreupel uit. Rare is wel dat ze heel zacht was in d'r kaken, terwijl zo voor de behandeling rechts wat stug was. Ik weet het gewon ff niet meer. Morgen maar ff met de osteo overleggen.
De tijd die we nu al aan het modderen zijn is lang, maar als ik weet dat ze weer helemaal goed komt heb ik het er echt voor over om nog 2 jaar bezig te zijn.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:19

Ik heb even geen tijd om overal op te reageren, maar bah Japeloup wat een k*t nieuws :(:) Ik had goede hoop voor je na vorige week.. Ben benieuwd wat de osteo morgen zegt en duim heel hard dat het goed komt allemaal, want het is inderdaad een hele gave merrie..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:20

Ben je al in Emmeloord geweest?
Klinkt mij als iets wat de osteopaat niet op gaat lossen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:23

In emmeloord ben ik onder behandeling. Ze heeft bloedplasma en shokwave gehad. Moet er over 3 wkn weer heen. Op advies van hun nu naar een osteo, omdat klinisch en op de scan de pees goed is, maar ik toch vond dat ze net niet zuiver liep. Niet kreupel maar gewoon niet lekker.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:34

:(:) Knuffel voor jou en Witje, Japeloup. Hoe lang geleden is de behandeling? Heeft ze niet wat spierpijn omdat ze aan haar 'nieuwe' lijf moet wennen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:35

:(:) japeloup,frusterend en moedeloos moet het zijn..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:41

Wat erg dat ze op de scan ook niks meer kunnen zien en dat ze toch nog kreupelt.
Andere beenaandoeningen zijn ook bekeken neem ik aan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:11

Balen zeg... :(:)
Zijn er wel eens foto's van de rug gemaakt?
Of zou de kreupelheid niet uit de rug kunnen komen?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:27

Japeloup, wat een slecht nieuws :(:)
Ik kan je alleen maar veel sterkte wensen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:46

Wat moeilijk Japeloup :(:) Dikke knuffel voor jou!
Fijn dat je morgen even kan contacten me de osteo en hopelijk kan hij/zij je geruststellen.

Eefske, wat top dat je zo lekker bezig geweest bent met LT. Dat over op de oortjes letten is wel herkenbaar :)

Ik heb zojuist voor het eerst met mijn jonkie gelest en wat ben ik daar blij om. Ongezien toch weer heel wat puntjes van aandacht.

Ik hing met mijn bovenlichaam teveel naar voren en moest dus weer meer gaan zitten.
Paard beweegt enorm (zeker voor zo'n uk) en ik kan mijn benen gewoon niet stil houden :(
Paard mag inmiddels wel wat meer aan het werk.

Met het losrijden hebben we, naast bovenstaande houdingaspecten voor mezelf, gewerkt aan de reactie op de hulpen. Dat hebben we gedaan door een aantal tempowisseligen te rijden en dat deed hij erg knap. Verder is hij linksom een beetje boller dus ook goed aan de slag gegaan met het rechtrichten door de schouder naar binnen te plaatsen. Vervolgens wat slangevoltes gereden waarbij ik in de bochten wat moest 'verzamelen' en op het rechte stuk een pasje toe mocht rijden.
Daar reageerde hij heel mooi op maar werd er wel heet van :=

Daarna zijn we gaan galopperen en na een flipperkast effect door middel van wat gilletjes, piepjes, bokken en sprongen, hebben we ook heel fijn gegaloppeerd :+

Ook in de galop wat gespeeld met het tempo (en rechtop zitten en benen stil :( ) en ook vooral met het terugrijden. Dus ademen, zitten, buikspieren. Dat vond hij erg moeilijk maar deed het best knap <3

We hebben overigens veel stap momenten tussendoor gehad hoor. En afgesloten met wat wijken voor de kuit. Allen het afwenden was al moeilijk maar dat is omdat ik het wil doen alsof ik op een Z paard rij :o
Dus ik moest toen wat minder moeilijk doen, een wat grotere wending maken bij A en toen was er gelijk veel meer balans.

Eerst rechtuit en dat ging goed en toen opzij voor de kuit. Dat deed hij eigenlijk erg makkelijk dus hebben we ook wat kleine eenvoudige tempowisselingen in mee gepakt. Daarna was tie klaar en is tie lekker aan de hand uitgestapt.

Dus weer genoeg punten waar ik echt op moet letten en huiswerk om mee aan de slag te gaan.

Daarna met What nog gelest maar ben op mijn foon en krijg zere vingers van het tikken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:50

Lang bericht voor op de foon :D kan me levendig voorstellen dat je daar zere vingers van krijgt. Maar dat zijn wel de beste lessen, niet makkelijk, maar wel heel goed, daar leer je echt veel van!
Cheminee heb je mee gelest, denk ik? :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:54

Ja, met Cheeminee. Vind het een fantastisch paard. Heeft erg veel talent maar daardoor maakt tie het nu nog erg moeilijk. Dus ik doe lekker op het gemakje. Hij is pas 5 en moet nog jaren mee.

Onwijs leerzaam om met hem te lessen en zo goed voor mezelf omdat ik weer heel erg geconfronteerd wordt met mezelf. Op de andere paarden ben je al zo ingespeeld. Dat is heel anders rijden.
En dat vergeet ik dus af en toe en maak ik het ons te moeilijk :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:57

Japeloup, wat schrikken zeg. Ik gun je zo dat je dat je weer lekker kan gaan rijden met Paloesje.
Ik hoop dat de osteo je morgen gerust kan stellen.

interessante lang post (via foon :P ) Zooist. Mooi om te lezen waar je mee bezig bent zo :j

Verder heb ik alles bijgelezen. Ben blij dat het allemaal weer helder is, en dat de lucht geklaard is.
Het is deze keer echt teveel om op iedereen te reageren.

Vandaag gestapt met barebackpad. Janus heeft 'm door nu: als vrouwtje zonder zadel rijdt, dan kan ik lekker stout zijn, want dan is ze niet zo zeker van zichzelf. En bedankt hè Janus >;)
Dus morgen maar weer het zadel erop.

Fijne avond iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:07

Zooist schreef:
Ja, met Cheeminee. Vind het een fantastisch paard. Heeft erg veel talent maar daardoor maakt tie het nu nog erg moeilijk. Dus ik doe lekker op het gemakje. Hij is pas 5 en moet nog jaren mee.

Onwijs leerzaam om met hem te lessen en zo goed voor mezelf omdat ik weer heel erg geconfronteerd wordt met mezelf. Op de andere paarden ben je al zo ingespeeld. Dat is heel anders rijden.
En dat vergeet ik dus af en toe en maak ik het ons te moeilijk :)

Dat geloof ik, dat is zeker niet makkelijk......... maar dat zijn zulke fijne lessen :j vind ik echt :j niet als in dat je er vreselijk van geniet ofzo, maar je leert er onwijs veel van :j

Je vroeg me vanmorgen waarom ik nog niet had gegaloppeerd met merrie. Basically, omdat ik die galop eng vind..... ik ben als de dood om te vallen, en ik ben al een stuk zekerder in draf, maar galop is nog eng hoor. En ze heeft echt een heerlijke galop, die is gemaakt om te galopperen, maar toch..... het ligt aan mij dus :o

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:12

Avond! Wat onwijs balen Japeloup en hoe onzeker wordt je daarvan als je gewoon niet weet waar je het nu moet zoeken, echt heel rot!

Zoo, lekker gelest en grappig dat je het jezelf en Chee dan veel te ingewikkeld maakt door te netjes te willen rijden, je was dus letterlijk aan het babysitten :D

Gooya, toch best grappig dat Janus dat dus haarfijn aanvoelt....ok iets minder voor jou maar toch!

Ik heb maar heel even gereden en heb de tip van JustKid in de praktijk gebracht en ben dwars door de bak heen gestapt, alle kanten op en ik moet zeggen daar werd ie best prettig van! Daarna ook nog de tip van Zooist meegenomen door m met de schouders rechtuit maar toch met buiging naar li/re te laten lopen en daar viel ik door de mand. Rechtsom echt super makkelijk en fijn, want hij liet zo mooi los maar links......wat ging ie wringen zeg om vooral niet rechtuit te hoeven!!!! ik heb volgehouden zonder gevechten aan te gaan en hij liet me toch lekker los *\o/*

Overigens heb ik dit dus alleen maar in stap gedaan, hij had al een sessie met de zadelmaker van een uur en zes zadels achter de rug dus vond het wel best!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:16

yamcha dat is zooooo herkenbaar, ik vond galopperen ook heel lang heel spannend.
Ik deed het eerst alleen een rondje in de binnenbak als er iemand bij was en daarna steeds wat langer en ook alleen. Uiteindelijk ook eerst op de grote volte in de buitenbak en nu cross ik kriskras door de hele bak en ik galoppeer eigenlijk 3/4e van de rijtijd. (maar dat hoort bij reining daar wordt eigenlijk alles in galop gereden.)

T komt vanzelf maar je moet er wel een keer doorheen en dan is het een kwestie van volhouden en steeds wat langer. :j

Wat leuk daffo :P dat je wat kon met de tips *\o/*

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:17

ook hier heel herkenbaar :o :j