Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:31

Japeloup: Dat zul je (gelukkig) nooit weten.
Wat zijn paarden eigenlijk verschrikkelijk vergevingsgezinde paarden.
En wat is het maar goed dat ik er 1 heb die dat niet is. Anders had ik misschien nooit de overstap gemaakt.

Edit:
LiVetime schreef:
Heb wel een schuldgevoel naar de andere paarden die ik heb gereden en heb gehad inderdaad..
Maar met Meagan ben ik al vrij snel gaan lessen nadat k dr zadelmak heb gemaakt. Dus schuldgevoel naar haar valt wat dat betreft mee.. Ook omdat de eerste paar maand dat ik dr af en toe pakte om te rijden we vooral spelenderwijs dingetjes deden. Niet echt rijtechnisch gericht nog. Dus rijdend over een zeil..voetballen met grote paardenvoetbal...balkjes lopen.. Jambette onder het zadel.. Alles om het rijden niet direct in verband te leggen met training, maar met spelen.

Ik heb ook meteen les gehad. Het 1e jaar zijn we alleen maar bezig geweest met tempocontrole en gedrag.
Toen dat goed ging zijn we pas verder wat gaan doen. Maar Jim was zo dominant en angstig/paniekerig tegelijk dat we eerst aan vertrouwen hebben gewerkt.
Daarna ging hij headshaken, wat ook een probleem is geweest. Toen zijn we verhuisd (nu 2 jaar geleden).
En toen zijn we pas gaan oppakken.

Wat ik trouwens wel bijzonder vind is dat Jim echt een headshaker is, maar de laatste 1,5 maand bijna niet meer heeft geschud.
Hij heeft een stofallergie en daardoor jeukt zijn neus vaak.
Maar blijkt dat het dus ook wel grotendeels een rijtechnisch probleem was :j

LiVetime

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:43

Ik heb ook een headshaker gereden een paar jaar. Pas dit voorjaar mee gestopt.
Die had het in het begin dat hij op stal kwam heel erg. Toen is de eigenaresse hem gaan rijden met een mexicaanse neusriem ipv gecombineerde neusiem en hem laten behandelen door de fysiotherapeut. Vanaf dat moment is zijn headshaken enorm verminderd tot minimaal. Maar wanneer het heel droog en warm weer was met veel vliegjes in de lucht, dan kon je hem nauwelijks normaal rijden. Hij laat ook vrijwel niemand aan zijn neus komen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:49

Ik ben 5 jaar terug eens mee gegaan met een stalgenootje die les ging nemen bij iemand, omdat ze haar paard niet meer in de vooruit kon krijgen. Hij deed niks meer. Werd ook niet gemeen of zo, maar wilde niet meer lopen. Vond het zo interessant om te zien hoe deze mevrouw het paard bij dit meisje weer super aan het lopen kon krijgen, dat ik iedere les mee ben gegaan.
Uiteindelijk hier zelf ook 1 les gevolgd op paard wat ik toen bijreed, maar die eigenaren vonden het maar een vaag gedoe en toen kon ik daar ook niet meer lessen.
Had zelf nog geen rijbewijs, dus het was einde verhaal na die ene keer.
Een jaar of wat later kocht ik Meagan als 1,5 jarig guppie. Toen tegen deze mevrouw gezegd dat ik bij haar zou gaan lessen zodra ze er aan toe zou zijn. 3 jaar later ben ik inderdaad bij haar gaan lessen. Mogelijk gemaakt door een vriendin die me er wanneer dan ook maar heen wilde rijden. Heb daar enorm mee geboft.
En nu sta ik dus daar op stal.
Had me dat een jaar geleden verteld en ik had je voor gek verklaard. haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:52

Ik heb een hoge neusriem, zonder sperriem :j
Dat scheelt al de helft inderdaad. En met vliegjes of spinnenrag in de lucht is het erger :j
Maar ondanks alles bleef hij shaken. Was ook een gewoonte geworden, ook een uiting van frustratie denk ik...
Het niet snappen, te moeilijk, teveel druk.
En nu doet hij het dus bijna niet meer. Vind het echt wel bijzonder :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:58

Ik ben gestopt met deze headshaker te rijden toen ik iedere keer dood van hem af kwam. Nadat ik een uur lang alle mogelijke moeite had gedaan hem een beetje door te laten lopen. Hij had gewoon geen lol meer in het rijden. Heb het een tijdje aangezien, maar toch besloten op te houden met hem. Werd er alleen maar depressief van om hem te rijden, omdat ik geen contact met hem kon krijgen en hij niks leuk vond.
Hij was opgevoed via de militaire driltraining. Deed hij een stap te veel naar voren dan werd de eigenaresse woest op hem en kon je haar geschreeuw weet ik waar nog horen :\
Er zat helemaal geen leven meer in dit dier. Helemaal naar binnen geslagen paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:03

Oooh wat erg zeg...
Dat is Jim gelukkig nooit geweest. Maar ik werd er wel moedeloos van omdat ik niet wist hoe ik het op moest lossen.
Soms kon ik het negeren. Andere keren stapte ik af. Maar soms werd ik ook wel eens boos, uit wanhoop :o
Wat natuurlijk alleen maar averechts werkte... Ik ben toen met mp3 speler gaan rijden om mijn ademhaling beter te kunnen controleren en zo mijn emoties beter onder controle te kunnen houden.
Maar goed, dat was geen oplossing voor het probleem.

Ik heb het wel geaccepteerd nu. Maar het bleef wel lastig.
Daarom ben ik zo blij dat het nu gewoon veel minder is :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:26

nou suus was gewoon dwars. en ik ongeduldig O:) oh oh wat hebben wij gebotst samen.
Daar kwam nog bij dat ik met druk van voren moest rijden, zij laat los dan jij ook.
Nou dat werkte ook niet 8)7 logisch.... merk sinds ik bij KT les suus veel leuker word met rijden, kan meer waarderen hoe ze nu loopt.
Maar merk wel dat ik nog moeite heb met het minder kunnen... is niet zo want ik ben nu op een betere weg, maar gevoelsmatig vind ik het lastig. We hebben nu echt goede stukken erbij zitten en dat vind ik heeel fijn. Dan ben ik zo verliefd op haar <3
Ze is gewoon heel leuk, eerlijk en zeker meewerkend, als ze begrijpt wat ik wil.

Maar huiver eerlijk gezegd om de wedstrijdjes weer op te pakken... We zijn er eigenlijk niet klaar voor, maar ja wil eigenlijk wel doen omdat ik het ook wel leuk vind.... :roll: choose women choose :')

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:24

Imre schreef:
Ik wil ook een KT in de buurt om les van te krijgen. :)) Klinkt goed!

Tsja als dat zou kunnen....KT wanneer verhuis je naar het noorden? 8-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:11

Nee, niet naar het noorden ! Daar zitten al genoeg instructeurs ! Ze moet verhuizen naar het zuid westen ! :+

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:47

Persoonlijk zou ik voor het oosten van het land gaan.
Is beter hoor, veel beter :j ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:59

:')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:31

ok, wie biedt <<) ?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:44

Kom maar gewoon in het midden van het land wonen :j
Flevoland dus
Mag je ook een keertje op een echt westernpaard

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:46

Arme Knollentuin :(:) Je wordt ook maar alle kanten op geslingerd :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:47

Je mag ook wel een keer op een knap volbloedje <<)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:48

dat heet spinnen O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:48

of,en das ook leuk komen jullie allemaal bij mij op de straat wonen, er staan momenteel meerdere huizen te koop :P in een x klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:49

_O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:55

ja maar heb die tuinen gezien... daar past suus niet in..... moet je mss toch nog maar stallen erbij bouwen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:58

Waar je in de Randstad een rijtjeshuis voor koopt, heb je bij ons in het noorden een boerderijtje, met stallen, bak en een stukje land ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:06

Ja, wrijf het er maar in :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:39

SabM schreef:
ja maar heb die tuinen gezien... daar past suus niet in..... moet je mss toch nog maar stallen erbij bouwen :)

Moet knollentuin de kassen maar slopen :P
Denk toch dat het midden van het land beter is, net ff meer ruimte en toch zo in de stad.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:42

Ik had gisteravond weer les.

Ik zit vooral heel erg met het overbrengen van mn eigen energie, vasthouden van mn rompspanning (met andere woorden, ik zit liever gewoon lekker ladida ontspannen te paard, terwijl dat met Dais niet kan).
Ik moet voor mijn gevoel vrij veel energie overbrengen en vasthouden en ik vraag me af waar ik dat vandaan kan halen. Zo 's avonds is mijn energiepeil nu ook weer niet om over naar huis te schrijven. Hoe doen jullie dat? (ik zit nu maar aan de Fanta voordat mn les begint :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:46

@Apple: Ik zou juist niet aan de Fanta gaan, dan krijg je eerst een suikerpiek en dan een dip.
Ik zou dan eerder kiezen voor iets wat een wat langere tijd energie geeft. Of misschien in het weekend overdag lessen in plaats van 's avonds?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:03

Misschien zelf oefeningen en conditietraining gaan doen zodat het makkelijker is die rompspanning vast te houden te paard?

Zelf heb ik vaak 's avonds dat ik mezelf even van de bank moet schoppen, maar als ik dan eenmaal buiten bezig ben bij de paarden dan vergeet ik die moeheid gewoon weer.