Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:01

@Laetitia
Ik denk ook dat je teveel richting prestatie ging en daardoor teveel ging verkrampen. Ik ken het, doe hetzelfde. Gisteren aan het einde van het uurtje zei mijn juffie ga maar even naar de balkjes. Tja en dan moet en zal ik goed en netjes over de balkjes heen moeten. Dan gaat het bij ook mis. Dus heb gezegd dat ik het niet ging doen, want het lukte niet. Ik gaf daarin mijn grens aan, waar ik altijd moeite mee heb. Ga weer terug naar het proces en laat het eindresultaat even los. Kop op, komt wel goed ;)

@Yamcha
Leuk dat je weer een fijne les hebt gehad. Weer erg verhelderend. Ik knikte eerst in op rechts. Ben daar zo mee aan het oefenen geweest en nu knikte ik gisteren in op links, waaaa. Het is ook nooit goed :)

@Knollentuin
Dat gaan we doen, zitten alsof het piece of cake is, hihihi.

@Justkid
Erg confronterend dat je stalgenoot er zo mee weg reed. Dan heb je in twee jaar tijd toch wel behoorlijk wat bereikt.

Ben stiekem naar een westernarabiertje aan het kijken....:0 Ik denk erover om misschien eerst eentje voor een paar maandjes te leasen (voor iemand die vanwege zwangerschap niet meer kan rijden ofzo), om zo te kijken of ik serieus de overstap wil maken naar western.
Gisteren zo heerlijk gezeten in de jog en galop. Ik denk, diep in hart, dat het toch meer mijn ding is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:11

Citaat:
@Justkid
Erg confronterend dat je stalgenoot er zo mee weg reed. Dan heb je in twee jaar tijd toch wel behoorlijk wat bereikt.

Ben stiekem naar een westernarabiertje aan het kijken....:0 Ik denk erover om misschien eerst eentje voor een paar maandjes te leasen (voor iemand die vanwege zwangerschap niet meer kan rijden ofzo), om zo te kijken of ik serieus de overstap wil maken naar western.
Gisteren zo heerlijk gezeten in de jog en galop. Ik denk, diep in hart, dat het toch meer mijn ding is.

Nee dat was niet leuk -O-
Het was wel het dieptepunt en daarna viel het kwartje bij mij.
Niet dat het daarna ineens wel goed ging maar wel met kleine stapjes vooruit tot waar we nu zijn.

Een fijn zittend braaf paard is echt heerlijk <3
ik ben er inmiddels wel achter dat western net zo moeilijk is als dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:18

Goed rijden is gewoon moeilijk. Je moet aan zoveel denken, je energie, je hulpen goed....
En ik heb zo een paard dat zo een proefje leert bv, maar als ik het niet goed doe, doet zij het ook niet......
Vond het wel leuk om te merken dat zij heel energiek gaat lopen als ik goed zit, met meer impuls denk ik....... moet dat zien op te vangen, maar dat is hoofdstuk 8, hihi.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:38

@justkid
Ik heb ook niet het idee dat western makkelijker is dan dressuur. Sowieso zitten er veel overeenkomsten in. Gisteren heb ik ook keertwendingen om de achter- en voorhand gemaakt. Je voert ze alleen iets anders uit. Alleen de manier van bewegen en de zit van het zadel passen denk ik beter bij me, waardoor alles net even wat makkelijker gaat.

@Yamcha
Leuk dat je dat zo hebt ervaren. Tja en dan ben je toe aan de volgende stap. Rome is ook niet in één dag gebouwd ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:42

Yamcha schreef:
Goed rijden is gewoon moeilijk. Je moet aan zoveel denken, je energie, je hulpen goed....
En ik heb zo een paard dat zo een proefje leert bv, maar als ik het niet goed doe, doet zij het ook niet......
Vond het wel leuk om te merken dat zij heel energiek gaat lopen als ik goed zit, met meer impuls denk ik....... moet dat zien op te vangen, maar dat is hoofdstuk 8, hihi.

Tja, en de hoofdstukken lopen tot en met 999.999! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:16

Nu, dan heb ik wat te doen :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:17

Houd je van de straat ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:19

knollentuin schreef:
Yamcha schreef:

Tja, en de hoofdstukken lopen tot en met 999.999! :P

En dan heb je ook nog te maken met paragraven met regelmatig verwijzingen naar eerdere hoofdstukken.
Een boek waar geen eind aan lijkt te komen, en toch blijft hij leuk!

Voor de mensen die de neiging hebben in te knikken, ik geef vaak de opdracht/tip om naar de horizon te blijven kijken. We weten wel dat we niet naar beneden mogen kijken, maar als je je zelf de opdracht geeft wordt het makkelijker. Veel mensen die inknikken in een heup, houden ook hun hoofd scheef. Door naar de horizon te kijken merk je vanzelf dat je je hoofd scheef houdt en waarschijnlijk dus inknikt.

Ankem, je gaf aan moeite te hebben om niet je schouders op te trekken. Lukt het je beter als je 1 hand op je onderbuik legt en die tijdens het uitademen weg duwt? Laat ook je kaak los. Ik merk dat mensen dan veelal ontspannerder gaan zitten en de beweging van hun paard beter van uit de heup kunnen volgen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:23

Ik zal het eens proberen Japeloup. Geen idee. Ik doe het in het dagelijks leven ook. Moet echt regelmatig even pas op de plaats en even voelen wat ik allemaal in de vasthoud modus heb gezet.
Heb gisteren met 1 hand gereden en de andere ontspannen langs mijn lijf. Dat vond ik wel makkelijker. Ik ben rechtshandig, maar pakte de teugels links.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:31

Voordeel als je met 1 hand rijdt is oa dat je je andere los moet laten hangen, niet vast moet houden, want dat zie je en voel je direct, veel duidelijker dan met 2 teugels in je hand. Zeker ook in het dagelijks leven proberen om je ademhaling in je onderbuik te krijgen/houden. Wij vrouwen hebben hem snel te hoog zitten (komt omdat we er dan "beter" uit zien, met een ingehouden buik en een aangespannen borst), maar eigenlijk niet erg goed voor je lijf. Bij het ademen hoort de meeste beweging te zitten in je onderbuik, niet in je borstkast. Door goed te ademen aard je ook meer en kan je meer controle krijgen over je hele lijf, spierspanningen etc..
Zeg niet dat het makkelijk is, maar zo kan je uiteindelijk wel op je ademhaling je tempo gaan bepalen. (en in stress momenten je zelf helpen weer rustiger te worden)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:38

Ja, je hebt helemaal gelijk hoor. Ik heb mijn adem meestal te hoog zitten. Ik moet er nu nog heel bewust op letten om hem naar beneden te halen. Moet echt een stukje van mezelf worden. Bij mij reageren direct mijn kaak-, schouder- en bekkenbodemspieren wanneer hij te hoog zit. Met name bekkenbodem is een hele vervelende sinds de bevalling. Die doet echt dingen die ik niet leuk vind.
We hebben gisteren ook geoefend met mijn ademhaling op het paard, ademen naar mijn tenen en daar ook weer vandaan.
Wel grappig, toen ik aankwam zat mijn adem te hoog en mijn schouders onder mijn oren. Ik zie er dan gelijk ook strak en hoekig uit in mijn beweging, lijf en gezicht. Na het rijden van gisteren is net of alles zachter en ronder aan mij wordt. Kon mijn juffie duidelijk zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:40

Volg je nu ook fysiotherapie oid Ankem? Ik heb de dingen die Japeloup nu uitlegt, geleerd bij mensendieck therapie, heeft enorm geholpen :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:43

Nee, geen fysio, manueel, mensendieck oid. Werkt bij mij niet. Wel gedaan hoor in het verleden. Ik ben even los en na een dag zit ik alweer muurvast. Voor mezelf frustrerend en voor de peut ook.
Nu volg ik haptotherapie. Draait allemaal om voelen en in mijn geval combineren we dat met paarden/rijden. Werkt voor mij heel goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:45

Ik heb uiteindelijk meer baat gehad bij osteopaat. Idd zo snel weer muurvast, bij mij was ik 1 dag nog stijver dan daarvoor, dan 2 dagen goed, dan weer zo vast als een huis. Balen zeg :(:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:46

Fijn dat je juf en dat paard je daarbij kunnen helpen.
@mwm grappig dat jij dat daar geleerd hebt, ik heb het geleerd door het rijden op deze manier.
Heeft mij erg goed geholpen met mijn eerste paard. Ik had ook mijn ademhaling verkeerd en mijn paard had veel stress, toen ik mijn ademhaling onder controle kreeg had dat direct een positieve uitstraling op mijn paard.
Maar niet alleen op het paard had ik er profijt van, was vroeger (en soms nog wel) best een stresskip, maar ben nu in staat om veel rustiger te zijn onder diverse omstandigheden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:48

Ik overweeg misschien ook nog wel een osteopaat. Heb er wel ervaring mee met mijn paard en dochtertje die KISS had. Zelf niet. Heb geen idee hoe het werkt, hoeveel behandelingen je nodig hebt, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:50

Dat ademen is inderdaad heel belangrijk, ik adem altijd hoog bovenin, behalve met rijden dan adem ik automatisch laag.
Sowieso zit ik veel beter in mijn vel als ik met ponymans bezig ben. Heel vaak ga ik met hoofdpijn en doodmoe heen, en kom ik zonder hoofdpijn en een stukje fitter weer terug. Bijzonder dat een dier zo'n effect kan hebben vind ik altijd.
Ik heb verder (op ME behandeling, waar goed ademen ook deel van uitmaakt, na) geen therapie, nouja, pony-therapie dus :Y)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:52

Japeloup schreef:
Fijn dat je juf en dat paard je daarbij kunnen helpen.
@mwm grappig dat jij dat daar geleerd hebt, ik heb het geleerd door het rijden op deze manier.
Heeft mij erg goed geholpen met mijn eerste paard. Ik had ook mijn ademhaling verkeerd en mijn paard had veel stress, toen ik mijn ademhaling onder controle kreeg had dat direct een positieve uitstraling op mijn paard.
Maar niet alleen op het paard had ik er profijt van, was vroeger (en soms nog wel) best een stresskip, maar ben nu in staat om veel rustiger te zijn onder diverse omstandigheden.

Herken ik wel. Heb een erg stressvol jaar achter de rug. Op een gegeven moment kom je ook in een vicieuze cirkel en is elk ding, hoe klein ook, aanleiding om weer flinke stress te hebben. Ik leer dat meer loslaten en ademhaling kan daar bij helpen. Nu kan ik al veel beter er mee om gaan. Ik voel wat het met mijn lijf doet en hoe ik het weer kan laten afvloeien.

Ik zal er in ieder geval weer een B12 spuit in laten rammen. Heb al een poos niet meer gespoten, want dacht dat het wel zonder kon, maar krijg nu toch wel weer klachten, waarvan ik vermoed dat ze daar vandaan komen. Ik is wel eens een beetje eigenwijs :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:54

B12 zijn ook echt rotprikken, dus wat dat betreft snap ik je wel. Ben zelf ook aan het proberen of ik zonder kan, ik had ze alleen voor ondersteuning.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:56

Mijn mama mag prikken en dat scheelt wel. Die neemt de tijd, waardoor het wel te doen is. Je moet de vloeistof langzaam spuiten en de meesten nemen daar niet de tijd voor. Ik heb wel iets van 7 maanden niet gespoten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:57

Ik ging met enige regelmaat naar een osteo. Maar sinds mijn verhuizing eigelijk niet meer, te lui om er hier 1 te zoeken.
Wat ze doen is verder kijken dan een gemiddelde fysio doet. Ze gaan er vanuit dat een blokkade in je lijf er met een reden zit en willen de oorzaak behandelen en geen symtoombestrijding doen.
Voorbeeld: ik had last van mijn rug, trok hem erg hol en had er veel hinder van (pijn en stijf zijn), volgende mijn osteo kwam dat doordat mijn baarmoeder verkleefd zat. Klinkt raar, maar ik moest gaan zitten en helemaal inzakken, hij stond achter mij en duwde op een plek in mijn buik. Vervolgens moest ik weer rechtop gaan zitten, maar dat gaat lastig omdat hij een plek in mijn buik tegenhield. Met behulp van mijn eigen spierkracht trok ik als het ware die verkleving los. En ja hoor gelijk was mijn rug minder hol en veel minder pijn in mijn rug.

Als je op zoek gaat naar een osteo, raad ik je er 1 aan die DO en MRO in zijn titel er bij heeft, geen idee wat het exact inhoudt maar wel dat ze verder geleerd hebben dan die het niet hebben.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:01

Oke, dat klinkt wel bijzonder. Ik zal me er eens gaan verdiepen. Ik heb zelf liever een vrouw. Voel me niet zo happy bij vreemden aan mijn lijf ;) Hoeveel behandelingen heb je over het algemeen nodig?
Mijn dochter had KISS. Dat betekent dat er een wervel boven in de nek geblokkeerd zit. Ze kon maar een kant opkijken. Lag in een soort S vorm in de wieg en overstrekte zich vaak. Binnen 2 behandelingen was dat over.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:02

Mijn testzadel is binnen, dus ga mijn stalkloffie aantrekken. Tot later.
Heerlijk zo'n kindloze dag (sliep bij opa en oma)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:04

Succes Ankem! Ik hoop dat dit een fijn zadel voor je (en je paard) is :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:19

*meelezer kruipt even om het hoekje in een van de leukste topics van Bokt :) *
Om even op de zadel/zit problemen terug te komen, een van de belangrijkste veroorzakers van de stoelzit, is de plaats van de ophanging van de stijgbeugels. Deze zit bij de meeste zadels veel te ver naar voren, waardoor je zit vreselijk moet corrigeren om alleen al een juiste houding aan te nemen. Voor degenen in de buurt van Balingehof (Oosterstreek, Friesland), Monya geeft zitles op de zgn. equisimulator, daarop ligt een zadel van Heather Moffett, is misschien interessant om eens te testen en te bekijken.