Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:58

Mijn paard heeft een tijdje geleden verrekte kniebanden opgelopen, hij moest 6 weken stalrust hebben en dan kwam de DA weer voor een nieuwe echo.
Nieuwe echo is gemaakt, zit vooruitgang in, paard moet nog 6 weken stalrust maar ik moet wel het rijden gaan oppakken. Dit doe ik paard is stik braaf, afentoe een paar bokken of wegspringen als het savonds donker is en er lopen mensen op het erf in het donker (is ook heel logisch ik snap hem wel). :j Maar door dit zit ik dus weer als een angsthaas op mijn paard. :o Ik heb natuurlijk 6 weken niet kunnen rijden, ik rij nu zo'n 5 weken alweer en 28 november komt de dierenarts weer voor een echo..

Al met al zit het dus niet echt mee, voor mijn paard niet als voor mijn angst niet..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 18:03

Dat is vervelend Somebitch!!!

Ik heb voor mijn paard een nieuw hoofdstel gekocht, vandaag gepast en hij staat prachtig :D Ben benieuwd hoe ze ermee loopt :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:04

:)) Wat voor hoofdstel? :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:17

Hele mooie :P Nee ik zal even een plaatje zoeken:

Afbeelding

Hoop dat ik binnenkort een keer overdag wat mooie foto's kan maken van paard met het hoofdstel om :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:48

Ja begrijpelijk somebitch, dat soort dingen helpen niet echt mee...
balen hoor, hopelijk gaat het snel weer beter.

Mooi hoofdstel Superliesje :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:43

Ik wordt zelf mijn angst iniedergeval weer beu. :=

Mooi hoofdstel! :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:34

Ja begrijpelijk...ik was op een gegeven moment helemaal geirriteerd op mezelf dat is zo schijterig was en gewoon hartkloppingn kreeg al bij het opzadelen :')

Maar geef het wat tijd he, je weet dat je eroverheen kunt komen, dat heb je nl al eens eerder bewezen.

FSincerita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:48

Hallo allemaal, ik ben hier pas en lees over dit onderwerp. Ik kom het ook veel tegen bij het les geven. Natuurlijk is het goed om veel aan je eigen lijf te werken en je reacties in kaart te brengen en misschien is dat wel genoeg. Mocht je toch merken dat er van alles blijft zitten en je bent dat zat en wilt verder kijken en weten waar dat vandaan komt dan kan dit interessant zijn: http://www.pastrealityintegration.com/

Ingeborg heeft ook diverse boeken geschreven die veel inzicht geven in wat je hoofd allemaal bedenkt en waar dat vandaan komt en wat je er aan kunt doen. Het is een lange weg te gaan, maar geeft wel échte oplossingen. :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:56

Pfoe, ik lees op de website dingen als "Deze afweermechanismen zorgen ervoor dat we de pijn die ons als kind is aangedaan niet te hoeven voelen" Nou is mij iets te zwaar hoor ;)

Ik den kdat de meeste van ons heel goed weten waar de angst vandaan komt, en in principe is die angst niet eens ongegrond. je moet alleen jezelf de tijd gunnen om die angst onder controle te krijgen. En dat gaat voor iedereen in een ander tempo en op een andere manier.

Persoonlijk denk ik dat als je verder geen "problemen" hebt je dit best zelf kunt overwinnen...of met een beetje hulp van een bokker :P

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:41

Somebitch, knap dat je wel gewoon blijft rijden, hoewel hij bokt e.d.

SuperLiesje, mooi hoofdstel!!

Ik las gister dit topic voor ik naar het paard ging en ging daardoor met lood in mn schoenen. Wilde eigenlijk zelfs niet rijden, maar ik moest wel van mezelf. Eerst heb ik in de bak gereden en daarna naar buiten. Hij is er niet vandoor gegaan, maar het was geen ontspannen ritje, helaas. Maar ik heb het wel gedaan *\o/*

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:58

Goed begin Wieldop, die ontspanning komt vanzelf!

Ik was vrijdag naar stal gegaan om te rijden en aangezien de binnenbak bezet was ben ik lekker in de buitenbak gaan rijden. Zelfs een paar keer gegalopeerd...en dat allemaal helemaal ontspannen, terwijl ik een week of 2/3 niet had gedacht dat dat er nog van zou komen ;)
Wou vorige week eigenlijk graag het bos in, maar staleigenaar heeft liever niet dat mensen alleen naar buiten gaan voor als er iets gebeurd en er was niemand anders op stal helaas.
Maar alleen al het feit dat ik daar zin in had vondt ik top ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:37

Ik zal wel moeten Wieldop. :o Dat is het enigste beetje beweging dat hij krijgt. Maar bokken doet hij niet vaak hoor. Alleen in onze bak is er een donkere hoek en die is echt donker, en daar heb je ook een donker weggetje liggen die persies daar op ons erf uit komt. Als daar dus mensen of autos vandaan komen dan doet hij zo omdat daar geen licht is en je dus niet ziet wat eraan komt en dat is ook heel logisch allemaal maar wel heeeel irritant. :o

Knap dat je er gewoon opgegaan bent. :)

Mijn paard schrok ook weer vandaag, nouja schrikken, hij zag iets door die dikke mist en ik zag niets dus hij bleef iedere keer op datzelfde punt in de bak stilstaan en kijken. Heel braaf want dat is beter dan ervandoor gaan maar op een gegeven moment was ik het beu. Ik zeg tegen hem ik ga me niet meer zo aanstellen ik ben het zat om weer bang te zijn, en toen zei ik tegen hem ik snap niet dat jij dat niet zat bent, iedere keer wegspringen voor niets daar moet jij toch ook moe van worden?
Daarna heeft hij er niet meer naar gekeken en hebben we echt heerlijk gereden. :D

Klinkt inderdaad top Blabla! :D Knap ook dat je lekker gegallopeerd hebt. :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:55

toen ik na 25 jaar niet gereden te hebben weer begon met rijden, had ik angst voor de galop. Ik heb een privelesje genomen bij de manege, op een mak manegepaard en heb de galop geoefend. Ik kwam erachter dat ik gewoon bleef zitten en niet er vanaf stuiterde. Dit gaf mij vertrouwen om op mijn eigen paard te gaan galloperen. Gaat nu harstikke goed.
Het is ook een braaf paard, zet geen stap verkeerd, maar ik twijfelde aan mezelf, zou ik wel blijven zitten? In de veiligheid van de binnenbak en de instructrice en een mak manegepaard, leerde ik mijn angst voor galop in ieder geval te overwinnen!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:28

Mooi hoofdstel!!!!!

Ik ben al 2 weken niet kunnen gaan door een verstuikte enkel, donderdag nog eens een privelesje. Ik hoop gewoon dat ik hierdoor mijn angst niet opnieuw aankweek. De laatste keer ging het zo goed zonder angst

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:22

ik ben al even niet geweest en dat komt misschien ook omdat het rijtechnisch eigenlijk heel goed gaat. Nu ben ik afgelopen zaterdag op wedstrijd geweest en ben bang dat ik een nieuw topic moet openen "Angstig paard" zucht arm paard. Ik kreeg hem er niet toe zich te ontspannen en uiteindelijk heb ik in de proef afgegroet. Ik voelde hem gewoon trillen heb netjes even met de jury gesproken en mijn lieverd heel uitbundig beloont en geknuffeld. Nu maar een tijdje hors concours opgeven zodat hij zich hopelijk weer gaat ontspannen als ik wat vaker weg ga.

Jullie zijn ook allemaal goed bezig *\o/*

mooi hoodstel liesje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:25

Hoihoi!

Even een laatste postje van mijn hand omdat ik jullie ga ontstippen. We zijn zeer gelukkig met een schat van een nieuw paard waarop ik mij volkomen safe voel en merk dat ik jullie daardoor een beetje uit het oog ben verloren. Ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen met het rijden en RM94 met je paard en hoop dat jullie allemaal nog met veel plezier in het zadel zullen zitten!

Succes allemaal!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:35

hé Nouks super fijn geniet er van :) eigenlijk natuurlijk heel fijn dat je gaat ontstippen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:32

Nouks schreef:
Hoihoi!

Even een laatste postje van mijn hand omdat ik jullie ga ontstippen. We zijn zeer gelukkig met een schat van een nieuw paard waarop ik mij volkomen safe voel en merk dat ik jullie daardoor een beetje uit het oog ben verloren. Ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen met het rijden en RM94 met je paard en hoop dat jullie allemaal nog met veel plezier in het zadel zullen zitten!

Succes allemaal!

Super om te horen zeg! :) :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:56

Klinkt super Nouks!!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:58

Somebitch, volgens mij kan je paard Nederlands, hahaha.

RM94, bijzonder dat je die keuze voor het paard neemt. Veel ruiters zouden denken 'Moet hij zich maar niet zo aanstellen'.

Nouks, fijn dat je zo'n klik met het paard hebt en ik hoop dat je in dit topic niet hoeft terug te keren!

Ik ben er vandaag achtergekomen, dat ik een angst heb om buiten te rijden. Zaterdag moest ik van mezelf naar buiten en was ik me de hele dag aan het druk maken. Laatste dagen deed ik waar ik zin in heb en dan heb ik nergens last van. Bijvoorbeeld vandaag in de bak gereden. Dat ging top en was ik niet zo aan het stressen! Ik heb beetje het gevoel dat het komt, doordat als ik naar buiten ga ik teveel ga denken. Je hoeft dan niet echt geconcentreerd bezig te zijn en laat ik mijn gedachten de vrije loop. En dan denk ik: wat als hij nou er vandoor schiet? Ik ben verantwoordelijk en dadelijk gebeurt er iets ergs. Bijvoorbeeld bezeert een omstander zich, of het paard heeft ernstig letsel, of ik knal met mn hoofd op het wegdek.. Ik zie me soms in gedachten al op een auto knallen. Van de week was ik dus maar een liedje in mn hoofd gaan zingen om mn gedachten te verzetten. :')
Wie heeft tips voor mij wat betreft het buiten rijden??
Het helpt iedergeval al om het van me af te schrijven, want ik kan steeds beter plaatsen waar mijn angst vandaan komt!!

Bedenk me nu dat als iemand mee gaat op de fiets, praat ik daar ook mee en heb ik vaak ook geen tijd om na te denken over wat er kan gebeuren! Daarom vind ik het ook zo fijn als iemand meegaat..

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:44

RM94, ik vind het wel mooi dat je je paard niet hebt geforceerd. Spijtig genoeg kun je de tijd niet nemen tijdens een wedstrijd om je paard te laten wennen.

Wieldop, ik zit een beetje met het zelfde. Voor ik er aan denk om te gaan wandelen moet het weer goed zijn grapje! nee, eerst zie ik hoe ze zich gedraagt in de bak en als we goed gewerkt hebben ga ik wandelen. De laatste keer dat ik alleen geweest ben was er heel wat veranderd tegen over een paar dagen voordien dat ik met een vriendin geweest was. Er stonden korven voor de blaren van de bomen en die zagen er elke keer anders uit!
Het heeft mij 5 minuten geduurd om voorbij de 1ste te geraken. Maar ik moest wel, anders zouden we nooit verder kunnen met iets vreemds langs de weg. Ze heeft gesteigerd met halve draai, achteruit... Maar dan eindelijk 4 korven voorbij zijn ze met groot geweld een gebouw aan het afbreken. Ze begon dus echt te bibberen. Ik heb haar ver genoeg gekregen om deze te zien even blijven staan en dan maar terug gekeerd. Langs de ene kant ben ik teleur gesteld omdat ik niet verder ben gegaan, langs de andere kant ben ik blij dat we toch zo ver zijn geraakt en dat ze toch meer op haar gemak was.
Waar ik wel naar kijk, alles moet goed zitten voor ik ga. Ik heb er genoeg vertrouwen in (vandaar eerst het werk om te zien hoe ze reageert) en dus ook hoe ik me voel. (veel angst, beetje, bijna niet)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:34

@ Wieldop en Kalama mijn paard (het gaat om de "zwarte" in mijn profiel) is zooooooooo lief er zit echt geen kwaad in misschien wel daarom deze keuze het is geen paard dat je even aanpakt en dan doet wat je zegt. Door voor hors concours te kiezen kan ik hem laag instellen wat ik normaal in het Z natuurlijk niet kan en ik kan gewoon mijn proef uitrijden ookal gaat het mis zonder een verliespunt aan mijn broek meer rust voor hem en ook voor mij :)

@ Wieldop, eerst even rijden in de bak en ik zou altijd een rustig ervaren paard mee nemen. Paarden zijn toch kuddedieren en als het andere paard relaxed is dan zal jouw paard daar zeker (positief) op reageren. ALs je bang bent voor verkeer kan je proberen eerst wat aan de hand door het verkeer te gaan en/of een paar keer met de trailer naar het bos te gaan. Succes

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:03

Je hoeft niet bang te zijn

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:02

Bedankt voor de tips!
Aan de hand ben ik helemaal niet zo angstig, alleen er op.
Als ik met een ander paard ga, dan wordt hij nog sterker en wil hij voorop lopen. Maar ik ga het zeker proberen.
Ik weet dat het gewoon tussen mijn oren zit, want vroeger ging het buitenrijden goed.

@kalama, Ik vind het knap dat je buiten gaat wandelen, hoewel ze zo schrikkerig is. Je moet dan wel sterk in je schoenen staan!

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:07

Wieldop, ik zou zeggen kom eens met mij wandelen, mijn paard is echt een grote slak!! zo zou de jouwe op een normaal tempo toch voorop kunnen gaan :D

Als ik met andere paarden ga wandelen heb ik geen probleem, zelfs als het andere paard bang is of verschiet van iets ga ik voorop. Buiten 1 keer omdat er grachten waren en dus durfde ik niet doorwerken. Als ik alleen ga ben ik veel voorzichtiger maar toen stond ik idd sterk in mijn schoenen. :)