ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:26

@merensje, ik ben nog erg zwak merk ik.. geen conditie, snel zwart voor mijn ogen en trillen op mijn benen.
10 min inspanning is nog veel voor mij! Ik ben er mee bezig ;)

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:49

Hooi!
Morgen ga ik weer op Zorro!
Dinsdag ben ik voor het eerst los in de bak gegaan. Het gig erg goed, al merk ik wel echt dat hij alshij niet op de hoefslag loopt hij echt aan ht zoeken naar steun is!
Het sturen ging redelijk. Naar rechts makkelijer dan naar links, maar ik ben hartstikke trotsop hem dat het zo goed ging!

Ik ben wel benieuwd, naar hoevaa jullie je paardjes doen in de week? En dan gewoon pakken om te poetsen/er op te gaan/wandelen/iets anders wat je doet!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:42

Vandaag grondwerkles gehad ;)
Wijken
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:01

Sammie12 schreef:
Hooi!
Morgen ga ik weer op Zorro!
Dinsdag ben ik voor het eerst los in de bak gegaan. Het gig erg goed, al merk ik wel echt dat hij alshij niet op de hoefslag loopt hij echt aan ht zoeken naar steun is!
Het sturen ging redelijk. Naar rechts makkelijer dan naar links, maar ik ben hartstikke trotsop hem dat het zo goed ging!

Ik ben wel benieuwd, naar hoevaa jullie je paardjes doen in de week? En dan gewoon pakken om te poetsen/er op te gaan/wandelen/iets anders wat je doet!

tja, uiteindelijk dan toch wel 5 a 6 keer in de week, maar max. 3 x longeren / rijden. De verzorgmeiden zijn ook altijd nog wel lekker aan het tutten en doen dingen voor de leuk :) . Wanneer pony klaar is met de basis, mogen zij ook gaan proberen te rijden en, als het goed gaat, krijgen ze de pony mee op buitenrit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:16

Ik vergeet verdorie steeds mijn camera (en als ik hem wel bij me heb, zoals vandaag, vergeet ik hem mee te nemen naar de rijbak) :o .

MacNamara loopt inmiddels redelijk braaf aan de longe. Hij vindt het longeerwerk echter niet heel boeiend, heb ik het idee :O . Concentratie is ver te zoeken. Niet voor niks dat ik dat dus maar hooguit 10 minuutjes doe.

Amazone heeft inmiddels al een paar keer op hem gezeten, en dat vindt hij wel interessanter. Hij is iets alerter, oortjes attent en vandaag, op een kleine volte, hoefde ze maar "drrrrrafffff" te zeggen of hij deed al wat hem gevraagd werd. Voor de eerste keer in draf overigens. Was erg braaf, maar we misten nog wel "de grote zucht" als teken van ontspanning ;) .
Ik denk dat Mac meer van het spektakel-werk is :D . Over een tijd lekker buitenrijden, springen, in de toekomst wedstrijden, roem, eer Afbeelding.... daar gaat hij meer een kick van krijgen :P

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:44

Wij willen Deamen vanavond voor het eerst met zadel met beugel longeren. Ben benieuwd hoe hij er op reageert.

Gisteren spuugde hij opeens een dop uit. Ik vond hem alweer een beetje knoeien met eten, en dat terwijl de tandarts nog maar een paar weken geleden geweest is. Gisteren kauwde hij op een touw, en opeens, ploep, kwam het er uit. Daarna at hij ook netter. Hij zal er wel last van hebben gehad.

Wij vonden hem nogal best een grote vent geworden maar van 't weekend is er iemand geweest met veel ervaring met (jonge) paarden en die vond hem nog echt een puppy.
Wat mij weer aan het twijfelen bracht of we hem dan wel zadelmak moeten maken maar goed, zadelmak maken en dan nog een paar maanden in de winter rust geven is ook niet verkeerd denk ik.

Wat ik wel weer grappig vond is de tip dat we beter gelijk hoofdstel goed op maat zouden maken want dan leren ze niet om de mond open te doen tijdens rijden. Niet echt mijn ding geloof ik maar zo gaan die dingen dus. En ik heb het hier niet over onervaren mensen hoor, juist om hele ervaren mensen die dit soort dingen zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:32

Mijn meneer is dit weekend weer eens alleen op buitenrit geweest. Ik vind dit een absolute must wat een jong paard z.s.m. moet leren. Gewoon alleen over straat, zonder andere paarden (ik heb ook geen hulp, dus het moet ook op deze manier).
Hij is verkeersmak en reageert dus niet op auto's e.d. Maar als hij geen zin meer heeft om verder te gaan, dan gaat hij uitproberen, de puber :P. Het is me gelukt om een rondje te maken door het dorp ondanks dat hij even op 1 punt dacht van ik ga lekker niet verder. Hij geeft ook al na als we over straat gaan in stap.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:10

Wauw germie, super dat het zo goed gaat!
Ben je de eerste keer alleen met hem de straat op gegaan of met iemand te voet erbij?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:16

Odessa1 schreef:
Wat ik wel weer grappig vond is de tip dat we beter gelijk hoofdstel goed op maat zouden maken want dan leren ze niet om de mond open te doen tijdens rijden. Niet echt mijn ding geloof ik maar zo gaan die dingen dus. En ik heb het hier niet over onervaren mensen hoor, juist om hele ervaren mensen die dit soort dingen zeggen.

Hoe bedoel je "gelijk goed op maat maken"? Lijkt me logisch. Een bit moet op de goede hoogte hangen, neusriem moet vast (hoewel niet strak aangesnoerd) en keelriem met een kleine vuist er tussen, anders loop je de kans dat hij het kopstuk over zijn oren kan afschudden :oo . Het enige dat wij pas later om doen, maar dan ook wel meteen "licht-vast", is de sperriem.

Germie: knap hoor :) . Ben het met je eens, hier gaan we meestal wel nog een aantal keer met de fiets + halstertouw mee.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:13

Ik gebruik geen neusriem en keelriem ;)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:53

gem schreef:
Odessa1 schreef:

Hoe bedoel je "gelijk goed op maat maken"? Lijkt me logisch. Een bit moet op de goede hoogte hangen, neusriem moet vast (hoewel niet strak aangesnoerd) en keelriem met een kleine vuist er tussen, anders loop je de kans dat hij het kopstuk over zijn oren kan afschudden :oo . Het enige dat wij pas later om doen, maar dan ook wel meteen "licht-vast", is de sperriem.

Germie: knap hoor :) . Ben het met je eens, hier gaan we meestal wel nog een aantal keer met de fiets + halstertouw mee.

Ik heb ook de sperriem eraf gehaald, lijkt me dat die nog niet echt nodig is. Verder is mijn hoofdstel ook gewoon pas. Maar neem aan dat dat bij Odessa ook wel het geval is ;)
Ben benieuwd hoe het longeren met beugels gaat! Wil ik toevallig ook vanavond gaan doen :D
@Germie Goed van je!!! Voordeel van alleen op pad gaan vind ik dat als een ander paard iets eng vindt, ze dit niet gaan overnemen. Mijn paard is ook heel makkelijk alleen buiten, af en toe moet hij even overtuigd worden. Maar ik ben dus bang dat als ik met iemand anders op pad ga, dat hij zich op zal trekken aan dat paard en in zijn geval kan dat bijna alleen maar negatief uitwerken ;) Maar verschilt natuurlijk wel per paard...

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:56

vandaag heb ik voor het eerst ontdekt wat hij gaat doen als hij er geen zin meer in heeft. dat werd een steigerpartij dat ik er tot trillens toe op zat. gelukkig had ik les met mijn instructrice die mij erdoorheen geholpen heeft. hij begon met stampen op de grond dat hij niet meer wou (het was natuurlijk ook warm vandaag en we hadden er een half uur opzitten wat harstikke goed ging). we wouden dus bijna stoppen en toen begon hij. niet 1 keer omhoog, wel 30 keer en hoog.............uiteindelijk geen stap meer vooruit te krijgen alleen met iemand ernaast wou hij nog een stap zetten. uiteindelijk na nog even te hebben gestapt, gestopt........schrok er echt van, dit had hij nog nooit eerder gedaan. morgen moet ik hem echt longeren en woensdag nog maar eens een les. heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt? en zo ja hoe zijn jullie ermee om gegegaan?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:12

Hè bah, wat eng.... Kan me voorstellen dat je helemaal zat te shaken, wel fijn dat je niet alleen was. Dan wordt het wel moeilijk om er door heen te komen. Ik zou zo niet weten wat je er aan kan doen, hoop het ook nooit mee te maken eerlijk gezegd. Eerste ingeving was niet te lang rijden, maar je was al van plan om te gaan stoppen, dus daar heb je ook niet veel aan denk ik.

Ik heb Sos vanavond dus ook maar eens even met beugels eraan gelongeerd. Zat wel te twijfelen, want hij was al aardig druk (ondanks het warme weer), omdat alle andere paarden al naar buiten gingen terwijl hij nog op stal stond om opgezadeld te worden. Ook met longeren zelf was hij vrij druk, toen had ik de beugels nog opgestoken, maar aan het eind liep hij wel redelijk netjes en dus toch maar de beugels omlaag gedaan. Niet te laag zodat ze tegen zijn voorbenen aan zouden komen en in stap ging het ook prima. Dus ik durfde wel aan te draven, maar toen begonnen die dingen natuurlijk te bewegen... En na 2 passen draf scheurde meneer al in volle galop door de longeerbak met een paar goede bokken erbij :D Hij vindt dus toch niet alles meteen even prima ;) Maar uitlaten galoperen en nog even laten draven. Sprong nog een keer aan in galop met een bok erbij, maar daarna was hij moe en heeft hij rustig gedraafd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:37

Melanie: ik kan je maar 1 tip geven... stoppen op zijn hoogtepunt! Blijkbaar had hij al signalen afgegeven dat het genoeg was, hij weet niet wanneer "bijna stoppen" is, en als hij idd in deze warmte al erg zijn best gedaan had, zou ik zeggen: niet langer rekken dan nodig. Genieten met een koud drankje in de schaduw van je behaalde succes!

Enny: die losse beugels zijn ze zo aan gewend. Eventueel wat korter maken zodat ze wel tegen het zweetblad aan kletteren, maar niet tegen de voorbenen, buik of flank. Mac hier schrok er vorige week ook nog van en deed 3 flinke sprongen op zn Mustangs (4 benen tegelijk met bolle rug :D ). Nu laten we elke keer voor het opstijgen de losse beugels nog een keer tegen hem aanvallen zodat hij het weer ff weet :) .

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:10

Oja, dat is wel een goede tip! Die ga ik de volgende keer maar even uitproberen :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:12

Ik ga me melden ;) ,ben vanplan kleine (a, b , c en d pony's )
in te gaan rijden ;) , wil eerst ervaring opdoen ,maar doorrijden is me toen ook gelukt door middel van heel veel rust en geduld

Dus ik ga mee lezen!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:35

hoe moet je eigenlijk bandages om doen?
is dat van boven naar beneden of van benede naar boven?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:14

Ik doe het nooit, maar voor de foto's t.b.v. verkoopadvertentie doen we het wel, voor de mooiïgheid (raar woord :? ) . Van boven naar beneden en dan weer naar boven.
Misschien helpt onderstaand plaatje (al gebruiken wij nooit onderlappen).
Afbeelding

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:48

@Melanie: ik denk dat de combinatie van werken in deze hitte net een beetje veel was voor je paard. Wij merkten gisteren ook dat de paarden eerder "klaar" waren dan normaal, het was natuurlijk ook wel bizar heet. Wat de rest ook al zei: inderdaad goed op de signalen letten en heeft hij braaf een paar rondjes links en rechts gedaan zou ik lekker stoppen als het zo heet is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:05

@ Melanie: heftige ervaring met je paard..Gelukkig heb ik zoiets niet meegemaakt (nog).

Hadden jullie dat ook, dat ze in het begin een soort van niet wisten waar ze met hun benen naartoe moesten? Ik ben Yme, nu hij weer thuis is, aan het rijden zoals ik hem wil gaan fijnslijpen en ik merk dat hij daarvan een beetje uit balans raakt. Dan ontspant hij op mijn hulpen om hem recht te maken, loopt 3 passen heel fijn en 'schrikt' dan van zijn eigen ontspanning en stokt dan meteen in zijn beweging en ontspanning (hoofd weer omhoog en terug in eigen scheefheid).
Voelt echt niet fijn en ik heb dan het idee dat hij de benen gaat nemen (hij loopt graag weg op momenten dat hij het eng vind, spannend vind of zijn eigen ding wil doen), terwijl hij volgens mij gewoon niet goed weet wat hij met zichzelf aan moet, maar ja, hoe iets voelt kan heel anders zijn dan hoe het echt is.

Maar hij werd natuurlijk niet echt rechtgericht en vooral koppie naar beneden en voorwaarts lopen was wat hij geleerd heeft bij de africhtingsstal. Daarin heeft hij wel balans, maar zodra ik er dus aan ga rommelen en hem recht wil maken, wordt het minder fijn.
De reden dat ik hem dus al wel aan het rechtrichten ben, is dat hij zo krom als een hoepel is (oke, dat is wat overdreven, maar hij is scheef). Daarbij kruipt hij graag achter de teugel in zo'n friezen houdinkje en dat is juist wat ik nu niet wil gaan bevestigen door maar gewoon te gaan zitten en te rijden en km's te maken.
Ik heb nu alleen nog maar gereden met les, 1x per week.

Mijn eigen idee is eigenlijk dat hij nu leert op de goede manier te lopen en te ontspannen op de manier zoals ik het wil. Want zoals hij is ingereden, heeft hij prima balans en is hij echt niet meer zoekende. Maar dan loopt hij dus wel in zijn eigen krommigheid en dat wil ik dus niet. Anders moet ik er straks alsnog aan gaan sleutelen, dus waarom niet nu al zorgen dat hij hulpen leert snappen voor de juiste stelling en buiging?

Vroeg me af of jullie ook merkten dat ze een soort 'schrokken' van hun eigen ontspanning en daardoor juist weer even 'stokten' in hun beweging en de ontspanning weg was.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:25

vandaag in de avond hem weer gelongeerd. hij begon weer met steigeren na 5 minuten (warm was het toen al niet heel erg meer). ik heb hem goed aangepakt daarna beide kanten op 5 minuten gelongeerd en toen gestopt. morgen weer les, kijken wat hij dan doet............
normaal rijden we altijd 30 minuten en dat was dinsdag ook zo. misschien toch de warmte geweest en we komen nu ook op een punt waarop hij zijn grenzen gaat verleggen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:03

Jibbel ik zou eerst afspraken maken in de overgangen lekker voorwaarts is goed reageerd, dan pas recht richten, als hij erg scheef is zou ik hem na laten kijken door een da die verstand heeft vn spieren en gewrichten om hem los te maken, dan pas gaan sleutelen om hem recht te rijden, elke pas die hij goed loopt is winst.
jonge paarden rijden wij een 10 tot 20 min, meer dan zat, ze letten dan ook niet meer op daarna worden ze vervelend, ophouden voooor die tijd dus.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:52

Mijn les duurt maar een half uur en is vooral veel stap en wat draf, dus dat moet hij prima kunnen handelen. Voorheen werd hij 5 dagen min. 45 minuten gereden. Dus hij heeft nu echt een luizenleventje met 1 a 2 x per week een half uur rijden.
Afspraken in overgangen zijn al gemaakt, dus daar hoef ik niet meer aan te sleutelen, behalve de 'schrik' momenten, maar dat is ook karakter-eigen. Z'n moeder doet dat 11 jaar later nog steeds.
Recht maken vind ik juist belangrijk vanaf het begin. Ik ga hem niet nu in een houding laten lopen om het over een tijdje niet goed te vinden en hem te corrigeren. Als we het doen, doen we het meteen goed.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:58

Wij "werken" 2 tot 3 keer per week een kwartier- 20 minuten. En ik merk dat dat echt genoeg is. Maar goed, ik heb een echte prille 3 jarige. Volgens mij zijn een aantal paarden hier al wat ouder?
En verder hou ik me bezig met allerlei andere leuke dingen. Gister ben ik met haar door de plassen gerend. Zonder touwtje kwam ze achter me aan. Ik sprong in de plas, ze hield even in en spatte toen vol vertrouwen achter me aan. Dus waterproof is ze nu wel! We waren allebei behoorlijk smerig maar dat was het wel waard.
Ik vind het vertrouwen van haar vaak echt aandoenlijk. En vooral een grote uitdaging om hier iets heel moois van te gaan maken.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:51

merensje schreef:
Wij "werken" 2 tot 3 keer per week een kwartier- 20 minuten. En ik merk dat dat echt genoeg is. Maar goed, ik heb een echte prille 3 jarige. Volgens mij zijn een aantal paarden hier al wat ouder?
En verder hou ik me bezig met allerlei andere leuke dingen. Gister ben ik met haar door de plassen gerend. Zonder touwtje kwam ze achter me aan. Ik sprong in de plas, ze hield even in en spatte toen vol vertrouwen achter me aan. Dus waterproof is ze nu wel! We waren allebei behoorlijk smerig maar dat was het wel waard.
Ik vind het vertrouwen van haar vaak echt aandoenlijk. En vooral een grote uitdaging om hier iets heel moois van te gaan maken.

Haha, wat leuk!! Als er morgen nog steeds plassen in de longeerbak liggen (en ik mijn regenlaarsjes niet vergeet) is dat ook wel een goed idee om eens te proberen. Die van mij gaat er nu bij voorkeur nog met een grote boog om heen :D
Al wel met een lege voerzak zitten spelen, voor hem langs, onderdoor, achter, op zijn rug gelegd, achter de oren, zelfs even over zijn ogen. Heen en weer geslingerd zodat hij hem ging volgen, etc, etc ;) Was ook heel leuk!

Longeren met losse beugels ging de tweede keer trouwens erg goed, even van te voren tegen zijn buik aan laten vallen en daar reageerde hij iets op. Maar bij aandraven helemaal niets en galopeerde ook lekker rustig, dus ik was helemaal trots!