[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:35

Katja schreef:
Deurne is alweer iets minder ongunstig dan Limburg of Markelo. Daar ga ik eens even achteraan, bedankt voor het meedenken.

Graag gedaan......I'm a sucker for blonds! :o?

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:38

Blondjes hebben altijd iemand nodig die even meedenkt :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:39

Katja schreef:
Blondjes hebben altijd iemand nodig die even meedenkt :+

Maar het voordeel is dan weer, dat ze ook altijd zo iemand vinden! :D

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:44

Katja schreef:
Deurne is alweer iets minder ongunstig dan Limburg of Markelo. Daar ga ik eens even achteraan, bedankt voor het meedenken.

robert baader,doet bijna niks meer thuis met paarden.
zijn vriend is ergens anders in vaste dienst en hij pendelt tussen nl en america.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:45

Ik vond het weer vreselijk gezellig, maar ik ga nu echt :Z
Welterusten allemaal. Tot morgen

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:07

Zo ik ben ook weer bijgelezen.
Moet ook even melden dat ik het een erg leerzaam topic vind. Vooral veel tips waar ik met mijn jonge paard veel aan heb.
Mijn probleem is gewoon het ritme en tempo houden in het parcours. Mijn paard zakt nog wel eens terug in tempo voor de hindernis en dan kom ik vaak te dicht.
Ben nu hard aan het trainen om meer basistempo te houden en dan gaat het echt veel beter.
Ook jouw tip voor de galopbalken voor de hindernis heb ik al uitgeprobeerd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:37

Ben je wel in staat om ritme te houden in je trainingen thuis als je wendingen rijdt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:43

Marjan1984 schreef:
Zo ik ben ook weer bijgelezen.
Moet ook even melden dat ik het een erg leerzaam topic vind. Vooral veel tips waar ik met mijn jonge paard veel aan heb.
Mijn probleem is gewoon het ritme en tempo houden in het parcours. Mijn paard zakt nog wel eens terug in tempo voor de hindernis en dan kom ik vaak te dicht.
Ben nu hard aan het trainen om meer basistempo te houden en dan gaat het echt veel beter.
Ook jouw tip voor de galopbalken voor de hindernis heb ik al uitgeprobeerd.

Dat vind ik nou leuk om te weten. Werkte het voor je, die oefening met die balken?
Merkte je iets er aan dat je beviel?
Dat is vaak het probleem in de ring, dat de natuurlijke reactie van een ruiter/amazone bij het niet zien van de afstand, bijna altijd is om iets terug te gaan in tempo.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:10

Leuk en leerzaam topic!

Mijn probleem is een jonge Welsh Cob (bijna vijf), hij is snel bang en probeert vaak weg te vluchten. Ook springen gaat daardoor niet. Hij weigert, gaat erlangs of er zelfs dwars doorheen. En dan heb ik het nog over hele lage kruisjes van misschien dertig centimeter. Ik heb al met meer jonge pony's gesprongen, ook eerste keren, maar dit probleem heb ik nog nooit gehad (niet zo heftig in elk geval). Ook balkjes vind hij erg moeilijk, maar daar kan ik hem voorzetten en er dan rustig overheen laten stappen. Dit gaan met hindernissen natuurlijk een stuk moeilijker. Volgens mij is het vooral een gebrek aan vertrouwen. Moet ik nu gewoon heel veel balkjes gaan lopen en als dat goed gaat eens een sprongetje proberen of zijn er nog andere manieren voor?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:12

Naar mijn mening geef je het antwoord zelf al. Zolang hij de balkjes nog eng en moeilijk vindt zou ik nog niet aan een sprongetje beginnen.
Soms is het met jonge paarden makkelijker om een steiltje te springen dan een kruisje, dan wel aan beide zijkanten een balk zodat je ze mooi in het midden houdt.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:16

Katja schreef:
Naar mijn mening geef je het antwoord zelf al. Zolang hij de balkjes nog eng en moeilijk vindt zou ik nog niet aan een sprongetje beginnen.
Soms is het met jonge paarden makkelijker om een steiltje te springen dan een kruisje, dan wel aan beide zijkanten een balk zodat je ze mooi in het midden houdt.

Oke, dan ga ik gewoon verder met de balkjes. Maar wat is het dan dat steiltjes soms gemakkelijker maakt? Ik heb juist altijd geleerd dat een kruisje gemakkelijker is om mee te beginnen omdat je dan het midden gemakkelijker kan houden? (Sorry hoor, nieuwsgierig :D)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:21

Nadeel van een kruisje is dat je ze juist naar het midden dwingt en sommige jonge paarden vinden dat moeilijk en dan worden de zijkanten hoger en dat is dan weer lastiger inschatten voor ze.
Ik zet zelf ook het liefst een kruisje neer maar als ze daar moeite mee lijken te hebben wil een steiltje wel eens schelen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:28

Simoontjeh schreef:
Oke, dan ga ik gewoon verder met de balkjes. Maar wat is het dan dat steiltjes soms gemakkelijker maakt? Ik heb juist altijd geleerd dat een kruisje gemakkelijker is om mee te beginnen omdat je dan het midden gemakkelijker kan houden? (Sorry hoor, nieuwsgierig :D)

Wat Katja schreef, zo is het inderdaad. Je leert niet rennen voordat je lopen hebt geleerd.
Als aanvulling kan ik geven dat je over een balkje op de grond ook heen kan galloperen, i.p.v. draven. Je doet gewoon net of het een hindernis is, je probeert je afstand te zoeken zodat je perfect over zo'n paaltje heen gallopeert. Buiten dat het vertrouwen geeft, is het ook een hele mooie oefening voor jou om je oog te ontwikkelen.
Een kruisje is heel leuk, maar het kan voor sommige paarden indrukwekkend zijn omdat ze het idee kunnen krijgen dat de hindernis hoger is dan hij in het echt is. Doordat ze zich meer richten op de hogere zijkant van de palen, dan het midden. Dus om te beginnen kan je dan beter een recht steilsprongetje maken van 30 cm dan een kruisje van 30 cm. Heb je niet gemerkt dat paarden over het algemeen iets hoger opspringen over een kruisje dan over een rechte paal? Dat komt door dat dat kruisje hoger lijkt dan het is.

Ik zie dat Katja alweer ongeveer hetzelfde schreef als ik Dus dan zal het wel waar zijn als er twee hetzelfde antwoord geven :D

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:59

Wat gaat dit topic hard! Heel informatief, dus ik moet toch even posten zodat ik het makkelijker terug kan vinden en op mijn gemakje alles kan doorlezen.
Prima initiatief van de TS en Marcel en de andere kenners :)

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:06

MarcelDufour schreef:
Simoontjeh schreef:

Wat Katja schreef, zo is het inderdaad. Je leert niet rennen voordat je lopen hebt geleerd.
Als aanvulling kan ik geven dat je over een balkje op de grond ook heen kan galloperen, i.p.v. draven. Je doet gewoon net of het een hindernis is, je probeert je afstand te zoeken zodat je perfect over zo'n paaltje heen gallopeert. Buiten dat het vertrouwen geeft, is het ook een hele mooie oefening voor jou om je oog te ontwikkelen.
Een kruisje is heel leuk, maar het kan voor sommige paarden indrukwekkend zijn omdat ze het idee kunnen krijgen dat de hindernis hoger is dan hij in het echt is. Doordat ze zich meer richten op de hogere zijkant van de palen, dan het midden. Dus om te beginnen kan je dan beter een recht steilsprongetje maken van 30 cm dan een kruisje van 30 cm. Heb je niet gemerkt dat paarden over het algemeen iets hoger opspringen over een kruisje dan over een rechte paal? Dat komt door dat dat kruisje hoger lijkt dan het is.

Ik zie dat Katja alweer ongeveer hetzelfde schreef als ik Dus dan zal het wel waar zijn als er twee hetzelfde antwoord geven :D

Oke, dankjewel! dan ga ik daarmee aan de slag, en ik ga ook zeker de steiltjes weer proberen!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:09

Wat geven jullie aan ´ruimte´ de laatste galopsprong voor de sprong? Paard het een beetje zelf laten uitzoeken?

En leggen jullie een systeem van rijden op aan een paard of ben je flexibel in stijl? Imo is bijvoorbeeld een frans paard niet per definitie onrittig maar wordt ie dat om dat er bijvoorbeeld met een duits systeem onder druk wordt gereden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:58

De hoeveelheid ruimte die ik geef in de laatste galopsprong en met de afzet hangt heel erg van het paard af. Ik heb redelijk wat paarden gereden die extreem druk en hectisch waren en die geef ik vaak op het eind wat meer ruimte zodat ze meer met de sprong bezig zijn ipv druk zijn. Tragere paarden hebben meestal wat meer druk van de hand nodig.
Zelf uit laten zoeken vind ik wel naar klinken want dat zou betekenen dat je het paard in de steek laat terwijl je als het goed is met been en zit nog gewoon aanwezig bent.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:09

Excuseme schreef:
Wat geven jullie aan ´ruimte´ de laatste galopsprong voor de sprong? Paard het een beetje zelf laten uitzoeken?

En leggen jullie een systeem van rijden op aan een paard of ben je flexibel in stijl? Imo is bijvoorbeeld een frans paard niet per definitie onrittig maar wordt ie dat om dat er bijvoorbeeld met een duits systeem onder druk wordt gereden.

Ook ik laat het zeker niet door mijn paard uitzoeken, want dat is een garantie om vroeg of laat in de problemen te komen.
Nee, ik leg nooit een systeem aan paarden op. Ik pas me helemaal aan, aan wat het bewuste paard vraagt en wat het meest klopt bij zijn/haar natuurlijke karakter en beweging. Uiteraard is er een bepaalde basis waar ieder paard aan moet voldoen, maar over het algemeen laat ik ze behoorlijk vrij. Alleen de afstand, die verzorg ik voor ze.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:09

Excuseme schreef:

Ik probeer de laatste galopsprongen m'n hand te ontspannen, omdat een paard voor de sprong z'n hoofd al wat naar beneden brengt. door voor de sprong al de hand te ontspannen, merk ik dat de paarden beter basculeren. Wel houd nik dan licht contact. Op de sprong heb ik over het algemeen m'n hand helemaal los van de mond om het paard alle ruimte te geven om te bukken. Ik blijf wel ondersteunen met m'n kuit, soms zelfs wat extra been in de afzet, als ik op een paard zit met weinig vermogen.

Ik pas m'n rijden aan aan het paard, zover dat het wel bij me past. Je kunt wel heel onnatuurlijk gaan rijden, maar dan kun je niet alles uit je zelf halen, vervolgens heb je het dan weer moeilijk op het volgende paard, omdat je daar weer geheel anders op moet rijden. Je moet ook durven zeggen dat een paard niet bij je past en dat het bij een andere ruiter beter uit de verf kan komen.
Maar m'n systeem pas ik dus wel licht aan naar ieder paard. De ene rijd ik wat meer 'duits' en de andere meer 'amerikaans'

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:19

schoentje schreef:
Ik probeer de laatste galopsprongen m'n hand te ontspannen, omdat een paard voor de sprong z'n hoofd al wat naar beneden brengt. door voor de sprong al de hand te ontspannen, merk ik dat de paarden beter basculeren. Wel houd nik dan licht contact. Op de sprong heb ik over het algemeen m'n hand helemaal los van de mond om het paard alle ruimte te geven om te bukken. Ik blijf wel ondersteunen met m'n kuit, soms zelfs wat extra been in de afzet, als ik op een paard zit met weinig vermogen.

Ik pas m'n rijden aan aan het paard, zover dat het wel bij me past. Je kunt wel heel onnatuurlijk gaan rijden, maar dan kun je niet alles uit je zelf halen, vervolgens heb je het dan weer moeilijk op het volgende paard, omdat je daar weer geheel anders op moet rijden. Je moet ook durven zeggen dat een paard niet bij je past en dat het bij een andere ruiter beter uit de verf kan komen.
Maar m'n systeem pas ik dus wel licht aan naar ieder paard. De ene rijd ik wat meer 'duits' en de andere meer 'amerikaans'

Zie je wel dat ik jou nog heel weinig leren kan, want wat jij doet, dat is precies ook wat ik doe. Die manier van rijden vraagt wel twee dingen; a)Dat je echt goed je afstand ziet, en b) dat je je paarden zo ver hebt, dat ze zoveel vertrouwen hebben in je dat ze niet, door de vrijheid die ze krijgen de laatste 2 galopsrpongen, er vlug tussen uitknijpen. Maar het grote voordeel is dat je als ruiter merkt dat je paarden veel beter de sprong kunnen maken door die vrijheid. Heb jij ook niet, Schoentje, dat als je paarden net krijgt, dat ze wat moeten wennen aan dat systeem, en ze in het begin soms wel eens kunnen stoppen? Ik heb dat wel, en ik word daar nooit kwaad om, omdat ik weet dat dat een kwestie van korte duur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:20

Je moet het doen met wat het paard jouw te bieden heeft, en niet andersom!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:25

MarcelDufour schreef:
schoentje schreef:

Zie je wel dat ik jou nog heel weinig leren kan, want wat jij doet, dat is precies ook wat ik doe. Die manier van rijden vraagt wel twee dingen; a)Dat je echt goed je afstand ziet, en b) dat je je paarden zo ver hebt, dat ze zoveel vertrouwen hebben in je dat ze niet, door de vrijheid die ze krijgen de laatste 2 galopsrpongen, er vlug tussen uitknijpen. Maar het grote voordeel is dat je als ruiter merkt dat je paarden veel beter de sprong kunnen maken door die vrijheid. Heb jij ook niet, Schoentje, dat als je paarden net krijgt, dat ze wat moeten wennen aan dat systeem, en ze in het begin soms wel eens kunnen stoppen? Ik heb dat wel, en ik word daar nooit kwaad om, omdat ik weet dat dat een kwestie van korte duur is.

Ik rijd over het algemeen erg groene paarden, dus die weten niet beter. Ik merk wel dat de paarden vaak aan een andere ruiter moeten wennen en dus in het begin wat bang zijn op de sprong, als ze wat meer druk in de mond krijgen. Ik rijd vaak met wat sterkere bitten, omdat ik zelf niet zo sterk ben en toch graag controle tussen de hindernissen heb, mijn paarden hebben daar verder ook geen last van en worden niet bang van het bit. Ze zijn door door andere ruiter en in de training dan wel op een gewoon bit te rijden.
Ik maak gelukkig niet zo vaak mee dat paarden stoppen, als het toch gebeurd lig ik er vaak meteen langs, omdat ik er gewoon niet op voorbereid ben.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:26

Alhoewel ik zelf geen springruiter ben, meen ik wel te zien dat door dit systeem van iets vrijheid geven, de paarden ook leren om zelf wat terug te komen, als dat nodig is.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:30

Ik heb ook een klein probleem..

Toen ik 11 jaar was ben ik begonnen met af en toe een klein sprongetje, Toen ik verder wou met springen wou mn paard dat niet meer en bleef ik vallen, T maakte niet uit hoe hoog of hoe laag ik viel elke keer...

Nu heb ik 3 jaar me huidige paard en ik weet dat ze kan springen als een kanjer, vorige eigenaar heeft me duidelijk gemaakt dat het een paard is wat nooit weigerd en heel graag hoog wilt omdat ze wilt werken voor je.

Nu komt het, ik heb weleens een sprong genomen met dr maar niet hoger dan 30/50 cm.
IK durf niet hoger, ik weet dat me paard het wel kan en wilt maar ik durf het gewoon niet, Uit angst om weer te vallen ofzo.

Hoe zou je van die angst af kunnen komen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:31

Excuseme schreef:
Alhoewel ik zelf geen springruiter ben, meen ik wel te zien dat door dit systeem van iets vrijheid geven, de paarden ook leren om zelf wat terug te komen, als dat nodig is.

Het allerbelangrijkste is dat in dit systeem paarden op eigen benen leren lopen.