Katja schreef:Deurne is alweer iets minder ongunstig dan Limburg of Markelo. Daar ga ik eens even achteraan, bedankt voor het meedenken.
Graag gedaan......I'm a sucker for blonds!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marjan1984 schreef:Zo ik ben ook weer bijgelezen.
Moet ook even melden dat ik het een erg leerzaam topic vind. Vooral veel tips waar ik met mijn jonge paard veel aan heb.
Mijn probleem is gewoon het ritme en tempo houden in het parcours. Mijn paard zakt nog wel eens terug in tempo voor de hindernis en dan kom ik vaak te dicht.
Ben nu hard aan het trainen om meer basistempo te houden en dan gaat het echt veel beter.
Ook jouw tip voor de galopbalken voor de hindernis heb ik al uitgeprobeerd.
Katja schreef:Naar mijn mening geef je het antwoord zelf al. Zolang hij de balkjes nog eng en moeilijk vindt zou ik nog niet aan een sprongetje beginnen.
Soms is het met jonge paarden makkelijker om een steiltje te springen dan een kruisje, dan wel aan beide zijkanten een balk zodat je ze mooi in het midden houdt.
Simoontjeh schreef:Oke, dan ga ik gewoon verder met de balkjes. Maar wat is het dan dat steiltjes soms gemakkelijker maakt? Ik heb juist altijd geleerd dat een kruisje gemakkelijker is om mee te beginnen omdat je dan het midden gemakkelijker kan houden? (Sorry hoor, nieuwsgierig)
MarcelDufour schreef:Simoontjeh schreef:Oke, dan ga ik gewoon verder met de balkjes. Maar wat is het dan dat steiltjes soms gemakkelijker maakt? Ik heb juist altijd geleerd dat een kruisje gemakkelijker is om mee te beginnen omdat je dan het midden gemakkelijker kan houden? (Sorry hoor, nieuwsgierig)
Wat Katja schreef, zo is het inderdaad. Je leert niet rennen voordat je lopen hebt geleerd.
Als aanvulling kan ik geven dat je over een balkje op de grond ook heen kan galloperen, i.p.v. draven. Je doet gewoon net of het een hindernis is, je probeert je afstand te zoeken zodat je perfect over zo'n paaltje heen gallopeert. Buiten dat het vertrouwen geeft, is het ook een hele mooie oefening voor jou om je oog te ontwikkelen.
Een kruisje is heel leuk, maar het kan voor sommige paarden indrukwekkend zijn omdat ze het idee kunnen krijgen dat de hindernis hoger is dan hij in het echt is. Doordat ze zich meer richten op de hogere zijkant van de palen, dan het midden. Dus om te beginnen kan je dan beter een recht steilsprongetje maken van 30 cm dan een kruisje van 30 cm. Heb je niet gemerkt dat paarden over het algemeen iets hoger opspringen over een kruisje dan over een rechte paal? Dat komt door dat dat kruisje hoger lijkt dan het is.
Ik zie dat Katja alweer ongeveer hetzelfde schreef als ik Dus dan zal het wel waar zijn als er twee hetzelfde antwoord geven
Excuseme schreef:Wat geven jullie aan ´ruimte´ de laatste galopsprong voor de sprong? Paard het een beetje zelf laten uitzoeken?
En leggen jullie een systeem van rijden op aan een paard of ben je flexibel in stijl? Imo is bijvoorbeeld een frans paard niet per definitie onrittig maar wordt ie dat om dat er bijvoorbeeld met een duits systeem onder druk wordt gereden.
Excuseme schreef:Wat geven jullie aan ´ruimte´ de laatste galopsprong voor de sprong? Paard het een beetje zelf laten uitzoeken?
En leggen jullie een systeem van rijden op aan een paard of ben je flexibel in stijl? Imo is bijvoorbeeld een frans paard niet per definitie onrittig maar wordt ie dat om dat er bijvoorbeeld met een duits systeem onder druk wordt gereden.
schoentje schreef:Ik probeer de laatste galopsprongen m'n hand te ontspannen, omdat een paard voor de sprong z'n hoofd al wat naar beneden brengt. door voor de sprong al de hand te ontspannen, merk ik dat de paarden beter basculeren. Wel houd nik dan licht contact. Op de sprong heb ik over het algemeen m'n hand helemaal los van de mond om het paard alle ruimte te geven om te bukken. Ik blijf wel ondersteunen met m'n kuit, soms zelfs wat extra been in de afzet, als ik op een paard zit met weinig vermogen.
Ik pas m'n rijden aan aan het paard, zover dat het wel bij me past. Je kunt wel heel onnatuurlijk gaan rijden, maar dan kun je niet alles uit je zelf halen, vervolgens heb je het dan weer moeilijk op het volgende paard, omdat je daar weer geheel anders op moet rijden. Je moet ook durven zeggen dat een paard niet bij je past en dat het bij een andere ruiter beter uit de verf kan komen.
Maar m'n systeem pas ik dus wel licht aan naar ieder paard. De ene rijd ik wat meer 'duits' en de andere meer 'amerikaans'
MarcelDufour schreef:schoentje schreef:Ik probeer de laatste galopsprongen m'n hand te ontspannen, omdat een paard voor de sprong z'n hoofd al wat naar beneden brengt. door voor de sprong al de hand te ontspannen, merk ik dat de paarden beter basculeren. Wel houd nik dan licht contact. Op de sprong heb ik over het algemeen m'n hand helemaal los van de mond om het paard alle ruimte te geven om te bukken. Ik blijf wel ondersteunen met m'n kuit, soms zelfs wat extra been in de afzet, als ik op een paard zit met weinig vermogen.
Ik pas m'n rijden aan aan het paard, zover dat het wel bij me past. Je kunt wel heel onnatuurlijk gaan rijden, maar dan kun je niet alles uit je zelf halen, vervolgens heb je het dan weer moeilijk op het volgende paard, omdat je daar weer geheel anders op moet rijden. Je moet ook durven zeggen dat een paard niet bij je past en dat het bij een andere ruiter beter uit de verf kan komen.
Maar m'n systeem pas ik dus wel licht aan naar ieder paard. De ene rijd ik wat meer 'duits' en de andere meer 'amerikaans'
Zie je wel dat ik jou nog heel weinig leren kan, want wat jij doet, dat is precies ook wat ik doe. Die manier van rijden vraagt wel twee dingen; a)Dat je echt goed je afstand ziet, en b) dat je je paarden zo ver hebt, dat ze zoveel vertrouwen hebben in je dat ze niet, door de vrijheid die ze krijgen de laatste 2 galopsrpongen, er vlug tussen uitknijpen. Maar het grote voordeel is dat je als ruiter merkt dat je paarden veel beter de sprong kunnen maken door die vrijheid. Heb jij ook niet, Schoentje, dat als je paarden net krijgt, dat ze wat moeten wennen aan dat systeem, en ze in het begin soms wel eens kunnen stoppen? Ik heb dat wel, en ik word daar nooit kwaad om, omdat ik weet dat dat een kwestie van korte duur is.