[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle86

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:08

hij houdt zijn hoofd niet stil en is bezig contact met mij te houden.. dit zoeken doet ie als er soms een boogje in de teugels komt. dan zoekt ie mijn hand

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:10

ps: het is geen heftig geschud hoor!! hij beweegt een beetje met zn hoofd op en neer kleine stukjes tot ik de teugels wat meer op maat heb en hij goed na gaat geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:07

superwoman schreef:
june20 schreef:
ik merk wel dat hij mijn hand vaak zoekt. door een beetje te schudden met zijn hoofd. dit was ook al een wat oudere foto hij gebruikt nu ook zn achterhand al beter. bedankt voor de tips

Dit begrijp ik niet?

Ik ook niet. In mijn boek is hoofdschudden ofwel last van de handen van de ruiter, ofwel last van de tanden, ofwel last ven het bit (je ziet het vaak bij paarden met enkelgebroken trens). Protest dus.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:10

Misschien bedoelt ze een 'ja' knikkend effect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:12

Dat is ook hoofdschudden... Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:29

Dan heb ik niets gezegt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:00

Haha!

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:52

ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar hij doet het de laatste dagen niet meer. is het dan misschien contact zoeken geweest? als ik mn teugels te los had ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 05:33

Nee, het is geen contactzoeken geweest. Waarschijnlijk had je een los/vast contact, dat kan wel eens hoofdschudden uitlokken.
Contactzoeken doet een paard als je hem van achter naar voren (dus je rijdt eerst de ah eronder) naar je handen toe rijdt.

Goed van achter naar voren rijden dus.
Edit: heb even in je profiel gespiekt, het lijkt idd een los/vast contact te zijn.

Nog wat tips: je hebt een redelijk groot paard in verhouding met jouzelf, daar zul je dus flink aan moeten rijden. Heel goed voorwaarts rijden, en geen reactie op het been = tik. Consequent zijn daarin. Buitenteugel eraan houden, buitenbeen blijft waken dat het paard niet van achteren uitzwaait, binnenbeen erbij -> dan komt dat koppie naar beneden.
Ik zie in je onderschrift dat je privéles hebt, laat je instructrice je ook daarmee helpen... succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:30

Yamcha schreef:
Edit: heb even in je profiel gespiekt, het lijkt idd een los/vast contact te zijn.

en een harde hand. Je handen staan niet rechtop en je duim wijst naar voren, dat wijst op een harde hand (teveel druk en vaak zijn "de kneepjes" veelste lang)
Dus probeer je handen rechtop te zetten, een knikje in je polsen naar buiten (dus handen naar binnen) en je armen ontspannen (en niet naar beneden drukken) Je armen moeten wel flexibel zijn, want bijv met stelling vragen moet je je binnenhand van de hals doen. probeer zeer weinig gewicht in je handen te krijgen....

succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:41

superwoman schreef:
Yamcha schreef:

en een harde hand.

Wat weer het hoofdschudden verklaart, paard protesteert tegen de hand. Gevolg daarvan is los/vast contact.
Oplossen zoals SW zegt... succes Knipoog

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:59

dankjewel voor de tips! veel dingen die jullie zeggen ben ik met de instructrice mee bezig.. het komt vast wel goed dankje

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:02

oja de fotos uit mijn profiel zijn inmiddels al 3 maanden oud.
en ik moet nog nieuwe fotos maken maar ik schrik zelf van mijn oude houding.. ben nu veel veranderd als ik het zo terug zie en ik draag mijn handen nu meer. eerst zette ik ze vast zoals op de profiel fotos te zien is idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:35

Graag gedaan hoor! Het is altijd leuk om tips te geven Haha!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:56

Nou tips zijn bij mij welkom, ik rij paardje (van de manege) heb heel hard geoefend op ontspanning en stelling, binnen 10 (ipv 50) minuten heb ik nu al ontspanning, nu wil ik haar graag op gaan pakken en aan de teugel gaan rijden alleen reageerd ze daar bijna niet op hoeveel ik ook met mijn handen speel, benen erbij en voltes rij het lukt me heel moeilijk. Wat kan ik hiermee doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:03

Je moet helemaal niet met je handen spelen.
Voorwaarts rijden, buitenteugel eraan houden, met je binnenbeen het binnenachterbeen activeren en dan komt ze. Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:09

elcke schreef:
Nou tips zijn bij mij welkom, ik rij paardje (van de manege) heb heel hard geoefend op ontspanning en stelling, binnen 10 (ipv 50) minuten heb ik nu al ontspanning, nu wil ik haar graag op gaan pakken en aan de teugel gaan rijden alleen reageerd ze daar bijna niet op hoeveel ik ook met mijn handen speel, benen erbij en voltes rij het lukt me heel moeilijk. Wat kan ik hiermee doen?

Het heeft met de juiste hoeveelheid druk op het juiste tijdstip te maken....
Zeker niet veel spelen met je handen, want dat is niet de goede manier.
Je zult het toch via de les moeten leren, omdat jou instructeur kan zeggen wanneer je iets goed doet of niet. Manege-paarden zijn vaak veel stugger, omdat ze al zoveel in de mond getrokken worden. Ze zullen dus minder snel reageren, wat het moeilijker maakt om het te leren.
Niet onmogelijk, mits goede instructie.
prive les is vaak de beste/snelste manier. Zou liever kiezen voor 2 x per maand prive-les dan elke week groeps-les.

Ik vraag me ook af hoe jij stelling interperteert, omdat wanneer je het paard niet aan de teugel rijdt, je
volgens mij haar hoofd laat kantelen.... Verward

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:19

ze laat haar hoofd niet kantelen, ze loopt bijv een volte met haar hele lijf gebogen ipv alleen haar hoofd, dus ze neemt de volte niet meer alleen met haar nek gebogen, maar gebruikt haar hele lijf.
Ik heb altijd geleerd dat ik een beetje moet spelen met mijn handen dus knijpen in mijn teugels (en niet zagen met mijn armen Knipoog) als je drijft en dan idd de buiten teugel op druk houden.
Ze is idd een heel stuk stugger geworden de laatste jaren, toen ze net was ingereden en de lessen in kwam ontspande ze zich heel snel en kwam ze snel aan de teugel.
Ik ga haar in november voor een lange periode leasen (lease haar nu voor een maandje om lekker samen te rijden vor ik 2 maanden weg ga) en dan ben ik van plan prive les te nemen, maar ik wil nu al wel een beetje vooruit vandaar dat ik tips vraag. Voor ons is het al een vooruitgang dat ze zich binnen ontspant en ze niet onder me uit loopt Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:29

Das mooi.
Zou juist als je haar leased prive-les nemen...
kost wat, maar leer je het snelst Ja
en kun je lekker oefenen op de "huis-werk"

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:49

ja dat wil ik ook zeker, wil wel heel graag vooruit, maar met 1x in de week rijden gaat dat niet lukken. Nu lukt het wel aardig, nu ik haar voor een maandje heb en in december gaan we hard aan de slag Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:41

ff investeren en dan maak je je kans ook groter om een verzorgpaard te krijgen....etc
Paarden is jammer genoeg nogal duur Verdrietig

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:56

ja ik blijf haar leasen, dan is het gewoon mijn eigen paardje, zonder de kosten van hoefsmid en dierenarts Knipoog en in tiara wil ik ook best investeren moet nog wel hard aan de slag, maar iedere keer een stapje. Ze is 7 dus ik kan er ook nog veel mee gelukkig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:12

elcke schreef:
ja ik blijf haar leasen, dan is het gewoon mijn eigen paardje, zonder de kosten van hoefsmid en dierenarts Knipoog en in tiara wil ik ook best investeren moet nog wel hard aan de slag, maar iedere keer een stapje. Ze is 7 dus ik kan er ook nog veel mee gelukkig

Of ze 7 is of 17 maakt geen verschil (tenzij ze lichamelijk afgeschreven zijn, wat op beide leeftijden kan)
Verder investeer je met les gewoon in jezelf. Elk paard dat jij correct kan rijden is goed voor jezelf.
Voor het paard is het fijn dat jij correct kan rijden, maar het paard hoef je niks te leren. De basis is voor elk (gezond)paard gewoon te doen en heeft niks met leren te maken.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:18

ja dat is waar het is ook vooral voor mezelf, ik rij al 11 jaar maar wil gewoon heel graag veel meer leren en kunnen. Dus prive les in december moet al heel veel schelen, ipv groepsles.

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:19

mijn fjord heeft zo'n harde mond dat hij onmogelijk aan de teugel is te rijden dus ik heb het maar opgegeven.