Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

japke

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:09

ik zat vorige week bij een wedstrijd te schrijven in de Z en de jury oudere man met veel kennis en ervaring zit nog helemaal in de sport vanaf de grond dan zei: dat hij nie begreep hoe Sommige mensen in de z komen echt gewoon slecht kennen de hoofdbegrippen niet eens Bloos

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:21

japke schreef:
kennen de hoofdbegrippen niet eens Bloos
Theorie van paardrijden is ook niet zo eenvoudig, er zijn heeeel veel wegen naar Rome, en sommige wegen lijken met elkaar in tegenstrijd (en een aantal theorien zoals de verschillende teugelwerkingen etc kunnen mij niet echt boeien).
Daarbij komt dat je op theorie niet kunt rijden dat doe je op een paard, met genoeg theorie kun je wel een hoop problemen oplossen. John Swaab zei (vrij vertaalt): Met theorie maak je je sleutelbos met oplossingen groter. Het nadeel van heel veel sleutels is dat als je ze eerst allemaal moet passen het slot misschien wel kapot gaat Clown .

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:23

@ Japke:

Kan het je nog sterker vertellen: Bij onze laatste dressuurwedstrijd reden er combinaties in de MI die niet eens aan de teugel liepen!!! Maar blijkbaar kun je daar dan toch komen als je maar genoeg wedstrijden rijdt, en dat zal met het Z vast niet anders zijn... Knipoog

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:24

runningkawa schreef:
Deze zie ik dan veel in de landelijke ringen voorbij komen, die dan ook nog eens hoog scoren bij de jurys die het heel eng vinden dat een paard een mm te diep gaat (maar wel ontspannen)
Maar dat is voor sommige moeilijk te zien, als ze dat FEI voorschrift maar hebben.
Dat er wat getrokken en gehesen word aan de voorkant is goed, of beter gezegt fout bestaat niet, want fout klassiek is er volgens dit topic (en al die 1000 voorgaande) niet. Dus helaas ook bij sommige oudbollige jurys

Nou het gebeurt denk ik vaker nog andersom hoor, dat paarden die constant ver achter de loodlijn lopen winnen.. niet dat ik dat wil veroordelen.

Gitta1977 schreef:
Kan het je nog sterker vertellen: Bij onze laatste dressuurwedstrijd reden er combinaties in de MI die niet eens aan de teugel liepen!!! Maar blijkbaar kun je daar dan toch komen als je maar genoeg wedstrijden rijdt, en dat zal met het Z vast niet anders zijn... Knipoog

Nou ik weet niet waar die wedstrijd was maar hier absoluut niet hoor

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:28

Ik vind dat ik niet het recht heb om me echt in de discussie te mengen vanwege mijn eigen geringe ruiterkwaliteiten, maar het verbaast me wel dat er alleen over de mogelijke nadelige gevolgen van ldr wordt gesproken, terwijl er toch ook bij het klassieke rijden voldoende risico's zijn voor het paard als dat systeem niet volledig op de juiste manier wordt uitgevoerd. Ik denk wel eens dat paarden die 'klassiek' veel bovenin worden gereden soms te weinig los blijven aan de voorkant waardoor ze sneller vast komen te zitten in het gebied rond de schouder.
Ik ben nergens voor of tegen (wie benik), maar is het niet zo dat alle systemen, als ze niet goed worden toegepast, problemen geven?
Tot slot wil ik opmerken dat het - op basis van wat ik heb gezien - vrijwel onmogelijk is een paard alleen met vriendelijkheid en op basis van ontspanning naar het topniveau te rijden. Een topsporter (ik denk aan een turner bijvoorbeeld) heeft ook af en toe spierpijn omdat de grenzen van het kunnen worden opgezocht, dat is toch niet te voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:01

Dan is dat veel veranderd de laatste 2 jaar Lenn
Want toen ik ging, waren helaas de in het front trekkers met de rug weggedeedrukt en achterbenen in tolio die wonnen.
En dat gaven geen fijne beelden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:26

nah ik zal nog eens beter rondkijken dan Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:59

Het filmpje gaf een beter beeld, wat mijn mening over 'het verdraaien van de werkelijkheid' van sommige foto's benadrukt.
Ik zie daar namelijk een licht volgzaam paard, niet een paard wat met de kin op de borst word getrokken (in stap, op het 'diepste moment' ook niet)
En tijdens het filmpje zag ik ook een klopje op de hals Bloos!

Ok sorry... ik zou me niet meer mengen in de discussie Haha! Clown

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:24

XchantjuhX schreef:
Het filmpje gaf een beter beeld, wat mijn mening over 'het verdraaien van de werkelijkheid' van sommige foto's benadrukt.
Ik zie daar namelijk een licht volgzaam paard, niet een paard wat met de kin op de borst word getrokken (in stap, op het 'diepste moment' ook niet)
En tijdens het filmpje zag ik ook een klopje op de hals Bloos!

Ok sorry... ik zou me niet meer mengen in de discussie Haha! Clown

Het is maar hoe je er naar kijkt (maar misschien is de resolutie van http://www.zippyvideos.com/10615316401825.html niet goed genoeg om het te zien) , ik heb een foto gemaakt van het diepste moment in stap uit het eerste stuk van het fimpje. Is toch best een fiks eind richting de boeg. En ik denk dat vooral het begin van de clinic was gericht om er op te blijven zitten want Lingh was blijkbaar in een bok bui.
Afbeelding

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:28

Persoonlijk vind ik je still er extremer uit zien, dan dat het er in beweging uitziet. Zo zie je dat het aardig vertekend.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:43

Tyrza schreef:
Persoonlijk vind ik je still er extremer uit zien, dan dat het er in beweging uitziet. Zo zie je dat het aardig vertekend.
Eens, in de dagelijkse beoordeling van je paard kijk je ook niet in stills. Een film heeft niet voor niks een frame rate waardoor het vloeiend lijkt. Maar aan de andere kant is het wel geregistreerd. Moeten we ons niet door de feiten laten misleiden??
De vraag is eigenlijk in hoevere het "incident" noodzakelijk is, mag het of hoort het eigenlijk niet? En als het niet erg is, hoe lang mag het dan duren, zeg maar 1 a 2 passen in de gang van je paard en dan weer minder extreem (soort ophouding en weer nageven)?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:47

Idd vind ik ook, Warina zakt ook weleens te ver terug en naar beneden tijdens de lessen. Om dat ik haar niet genoeg bij elkaar hou of gewoon omdat er een vliegje oid op haar borst zit ±
Als je daar een foto van maakt lijkt het ook alsof ik haar in de krul trek of extreem naar beneden drijf... k blijf erbij dat foto´s-stills vaak een beeld kunnen vertekenen. ±j

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:45

ART_UMA schreef:
En ik denk dat vooral het begin van de clinic was gericht om er op te blijven zitten want Lingh was blijkbaar in een bok bui.

Ik denk dat je het nu wel érg extreem schetst. Lingh was inderdaad in een jolige bui, maar dusdanig bokken wat hij die dag deed was nou niet bepaald noemenswaardig. En ik mag wel hopen dat een degelijke ruiter zo'n jolige bokkensprong wel uit zit Clown

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:59

Ik kan hier kort over zijn. Misschien draagt het bij aan een betere prestatie, misschien niet, maar het is wel heel duidelijk DIERMISHANDELING. Als een menselijk topsporter zijn lichaam tot in het ondraaglijke forceert om handelingen te kunnen verrichten is dat zijn eigen keuze, deze paarden hebben hier niets over te zeggen. Dit is ronduit walgelijk. Huilen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:05

VValar schreef:
Ik denk dat je het nu wel érg extreem schetst. Lingh was inderdaad in een jolige bui, maar dusdanig bokken wat hij die dag deed was nou niet bepaald noemenswaardig. En ik mag wel hopen dat een degelijke ruiter zo'n jolige bokkensprong wel uit zit Clown
Volgens zeggen was het bij het inrijden voor de clinic wat erger, maar dat heb ik niet gezien.

@spiker: Ik neem aan dat je zelf niet op je paard gaat zitten, want daar heeft je paard ook niet voor gekozen. De keus is aan de mens, dat wel, maar om het nou gelijk mishandeling te noemen gaat mij veel te ver.

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:22

@Art_uma,

kijk naar de NORMALE fysiologische bewegingsuitslagen van de nek bij een paard, kijk naar de lichaamstaal van de paarden op de foto's...
Als je het dan nog allemaal vindt meevallen, stel ik voor dat je eens bij me langs komt. Dan doe ik je een halster om, en trek ik een uur lang je kin op je borst... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:25

Spiker
Lees de berichten eens door Pling tip

Dan zul je daaruit kunnen halen dat dit geen uur gebeurd
en dat het opgebouwd word, dus niet dat een paard ineens zo moet lopen.
En dat het zonder trekken gebeurd.

Anders dus als jij het nu schetst.
Maar daarvoormoet je wel ff wat meer lezen Haha!

Owja, wat je niet gelezen hebt, ik rij zelf geen LDR, maar kan toch wat verder kijken dan mijn neus lang is.

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:33

Dit is extreem, hoe je het ook bekijkt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:33

spiker schreef:
Dit is extreem, hoe je het ook bekijkt.

Het is extreem hoe jij het bekijkt. Dat is het engie extreme hier aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:35

Met je eens
Geef toe dat ik het ook geen prettig gezicht vind
Maar of het direkt slecht is betwijfel ik ook weer.
Daar is te weining onderzoek naar gedaan imo (als op een paar paarden van gewone ruiters)
Maar met de kop omhoog en weggedrukte rug is ook extreem

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:27

Sjee zeg, heb natuurlijk niet alle pagina's gelezen maar wel aardig wat foto's op die site gezien. Vind het allemaal maar een eindeloze discussie, want het is niet uit te maken of LDR wel of niet goed is. Iedereen traint op z'n eigen manier, en het lijkt me iig wel dat de dressuurruiters echt wel weten waar ze mee bezig zijn, al komt niet iedereen overtuigend over (maar dat is persoonlijke smaak denk ik). Foto's kunnen elk moment vastleggen, ook net die momenten die zwaar 'fout' lijken! Laat iemand maar eens foto's maken van andere buitenlandse ruiters... wedden dat dat ook 'schokkende' foto's kan opleveren en niet alleen wat betreft de dressuur.

papi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:31

Citaat:
Deze discussie kun je niet wekelijks voeren.... pfffffffffff die vrouw die die website heeft en MEER FOTO"S heeft gemaakt dan wij allemaal bij elkaar van die paarden is gewoon JALOERS, of inderdaad heel goed bezig thuis maar niet van deze tijd.

Ik denk niet dat deze vrouw jaloers is, het was/is voor haar een afstudeerproject, en ze is bezig om een boek te schrijven over de lichamelijke en psychische gevolgen van dit soort werk.

Er zijn best voorbeelden te noemen (Goliath) dat het slecht kan uitpakken voor een paard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:33

Goliath????? Zou me eerst maar eens informeren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:34

Maar hoe kun je er nu op afstuderen als je geen goed meteriaal er voor hebt?
Dus dan bedoel ik foto's van binnen van de paarden van deze ruiters.
Niet van paarden van wannabee ldr ruiterjes

En wat is er met goliath en dit systeem?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:35

Kendra schreef:
het verbaast me wel dat er alleen over de mogelijke nadelige gevolgen van ldr wordt gesproken, terwijl er toch ook bij het klassieke rijden voldoende risico's zijn voor het paard als dat systeem niet volledig op de juiste manier wordt uitgevoerd. Ik denk wel eens dat paarden die 'klassiek' veel bovenin worden gereden soms te weinig los blijven aan de voorkant waardoor ze sneller vast komen te zitten in het gebied rond de schouder.

Precies! mijn paard is jarenlang klassiek alleen maar omhoog gereden, niet eens vw-nw. Resultaat daarvan is dat hij ontzettend makkelijk in viertakt galoppeert terwijl van nature zijn galop echt zo slecht niet is. Hij liep voor ontzettend kort kon niet verruimen in draf, maar haalt nu wel in het M 7-ens en 8-en voor zijn middendraf. Er zitten duidelijk daar ook risico's aan vast. Paarden komen van wat ronder en lager instellen veel meer over de rug, beweging word ruimer en sneller. Met laag instellen en weer hoog instellen heb ik nooit zo'n probleem. Hij is altijd zo hoog ingestelt dat, dat zeker weer gaat.