artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:48

Dat is dus het verschil, ik hoef niet te trekken om mijn paarden daar te krijgen waar ik wil.
Zet ik mijn handen wijd en lager dan lopen ze met de hoofden bekant tussen de knieËn, zet ik mijn handen voor boven de schoft dan gaat het neusje eruit. En zo kan ik ze in elk standje tussen die 2 extremen rijden.
Voor mij zegt dat wat over de gehoorzaamheid en het gymnastisch vermogen van een paard.

Als jij zegt dat jij paard in een diepere hoofdhalshouding zuiver over zijn eigen benen gaat dan mag ik daaruit toch wel opmaken dat hij die houding kan verwerken?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:59

Sjuimpje schreef:
Dat is dus het verschil, ik hoef niet te trekken om mijn paarden daar te krijgen waar ik wil.
Zet ik mijn handen wijd en lager dan lopen ze met de hoofden bekant tussen de knieËn, zet ik mijn handen voor boven de schoft dan gaat het neusje eruit. En zo kan ik ze in elk standje tussen die 2 extremen rijden.
Voor mij zegt dat wat over de gehoorzaamheid en het gymnastisch vermogen van een paard.

Als jij zegt dat jij paard in een diepere hoofdhalshouding zuiver over zijn eigen benen gaat dan mag ik daaruit toch wel opmaken dat hij die houding kan verwerken?

Mischien wel, ik heb het alleen nog nooit achter de loodlijn geprobeerd. Maar dat ga ik dan morgen maar eens proberen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 02:08

Mijn mening is dat ieder gebruik van een hulpteugel een gebrek van de ruiter is, ik respecteer ieder zijn mening over het wel of geen gebruik van slof of andere hulpteugels, maar ik vind het pas kundig als je een paard correct aan het lopen krijgt zonder gebruik van hulpmiddelen.

als ik zo om mij heen kijk op diverse stallen en ik zie daar dan veel mensen met slof of ander hulpmiddel rijden, worden deze in de meeste gevallen niet goed gebruikt wat alleen maar averechts werkt en een paard er niet beter, maar slechter van gaat lopen, met als gevolg dat een slof er steeds vaker aangehangen wordt omdat de ruiter zijn paard zonder niet meer fatsoenlijk aan het lopen krijgt.

een voorbeeld: ik ken een vrouwtje die in het Z2 zit en haar paard alleen maar kan rijden met slof of stang en trens, hang er een gewoon trenshoofdstel in en het dier is niet meer rijden, als je dan op zo'n manier je winstpunten moet rijden... Scheve mond en dan zichzelf op de borst slaan dat ze Z2 rijd..triest

zelf heb ik nog nooit met welke hulpteugel dan ook gereden, beter gezegt ik zou niet eens weten hoe ik een slof zou moeten gebruiken, en ik wil het ook niet leren, vind het ondingen, maar goed deze discussie is al tot in den treuren langsgekomen, ne dit is zo'n typisch onderwerp waar de meningen nogal over uiteen lopen.

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:01

Kafue schreef:

Bij al het werk met inbegrip van het halthouden, moet het paard in de hand gesteld zijn.
Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van de africhting en de mate van de verzameling in de gang meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en een algehele ontspannendheid. v
HET DRAAGT HET HOOFD DAARBIJ RECHT MET DE NEUS - IN HET ALGEMEEN- IETS
VOOR
DE LOODLIJN.

Dit is het nederlandse proevenboekje, in duitsland wordt het achter de loodlijn gaan namelij snoeihard afgestraft en zo hoort het ook. Het is is van generlei nut op de training, het paard gaat er niet beter door lopen. Vaak genoeg komen de achter de loodlijn lopende paarden ook niet voldoende op de achterhand terug.

Maar jippie warschijnlijk zie jij dat anders. Dit is het principe dat ik via Das scala der ausbildung geleerd heb. geheel volgens klassieke dressuur. En dit is wat ik de rest ook mee geef. Iets voor de loodlijn is niet erg maar er achter is diep zonde en dat moet je altijd zien te voorkomen.
Je ziet de paarden vaker die met slof erbij gereden worden achter de loodlijn kriuipen en op de voorhand zonder goed onderplaatsen van de achterbenen . Maar zo gezegt je laat een momentopname zien, hij kan daarna wel met de neus naar voren gebrukt zijn door jouw benen ( mits je het goed doet).
Je ziet er leuk uit op het paard, je hebt een mooi ver doorgetraind paard. Maar daar gebruik van en klem je niet vast aan het feit dat bijna iedereen op de voorhand rijd en met de neus achter de loodlijn.
Als iedereen in de sloot springt spring jij dan ook?

Dat is wat je in de proef moet laten zien.

Zoals ik jouw commentaar lees heb ik het gevoel dat jij jouw paard altijd in die oprichting rijdt.

Ik rijd ook diep en rond om het paard vanaf de schoft te laten zakken in de hals, zodat hij de bovenlijn goed gaat gebruiken. Ook doen wij veel lengtebuiging-werk. Als mijn paard hierbij achter de loodlijn komt maakt mij dat echt niet uit hoor. Ik heb liever een paard die in de training wat achter de loodlijn loopt en los is in zijn lijf dan een paard wat opgekrikt (met zijn neus op de loodlijn) loopt. Tuurlijk als mijn paard los is train ik ook op die manier dat de neus eruit komt (en in de proef doe ik dat uiteraard), maar het belangrijkste is eerst om een paard los te hebben in de kaak, in de hals en in de bovenlijn.

Jouw mening dat een paard die achter de loodlijn loopt zijn achterhand niet gebruikt is echt onzin. Tuurlijk heb je mensen die de paarden in de krul laten lopen en niet begrijpen dat het vanuit de achterhand moet komen, maar ik ken heel veel mensen, ook mensen uit de topsport, die hun paarden bij het losrijden achter de loodlijn laten lopen MET achterhandgebruik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:51

@Jippie: Had het resultaat er niet precies hetzelfde uitgezien als je Lois zonder slofteugel had gereden?
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je hem niet goed gebruikt, ik denk alleen dat het resultaat zonder slof hetzelfde was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:13

@ Fitzroy: absoluut niet!

surferken42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:12

Volgens mij moet je gewoon weten in welke situaties je
een slof al dan niet mag gebruiken.
Iemand die zich bewust is van de mogelijke slechte
gevolgen van een slof zal hem dan normaal gezien
ook niet op een verkeerde wijze en doeleinden gaan gebruiken.

Zelf rijd ik niet met een slof of andere hulpteugels.
Ik heb enkele keren met hulpteugels gereden
tijdens de dressuur maar kreeg de indruk
dat mijn paard op de voorhand begon te lopen.
Nadien niet meer gebruikt en ipv hulpteugels
drijf ik meer en krijg ik haar achterbenen er meer onder.
Hierdoor loopt ze zeeeer licht vanvoren.

Het is gewoon de kunst van balans te vinden tussen
drijven en inhouden... ze noemen dit dan ook
"de kunst van paardrijden", this gelijk met de ambriagepedaal van je
auto en met gaspedaal leren spelen Lachen Lachen
Veel oefenen en geduld en dan lukt het Lachen

Geduld is een schone deugd maar je moet wel
correct blijven en je paard niet alles laten doen
wat naar zijn of haar zin is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:27

Jippie schreef:
@ Fitzroy: absoluut niet!

Kun je me uitleggen welk verschil de slofteugel dan maakt in jouw geval, wat je niet zonder slof had kunnen bereiken?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:26

Garfield schreef:
Dat is wat je in de proef moet laten zien.

Zoals ik jouw commentaar lees heb ik het gevoel dat jij jouw paard altijd in die oprichting rijdt.

Ik rijd ook diep en rond om het paard vanaf de schoft te laten zakken in de hals, zodat hij de bovenlijn goed gaat gebruiken. Ook doen wij veel lengtebuiging-werk. Als mijn paard hierbij achter de loodlijn komt maakt mij dat echt niet uit hoor. Ik heb liever een paard die in de training wat achter de loodlijn loopt en los is in zijn lijf dan een paard wat opgekrikt (met zijn neus op de loodlijn) loopt. Tuurlijk als mijn paard los is train ik ook op die manier dat de neus eruit komt (en in de proef doe ik dat uiteraard), maar het belangrijkste is eerst om een paard los te hebben in de kaak, in de hals en in de bovenlijn.

Jouw mening dat een paard die achter de loodlijn loopt zijn achterhand niet gebruikt is echt onzin. Tuurlijk heb je mensen die de paarden in de krul laten lopen en niet begrijpen dat het vanuit de achterhand moet komen, maar ik ken heel veel mensen, ook mensen uit de topsport, die hun paarden bij het losrijden achter de loodlijn laten lopen MET achterhandgebruik.

Nee, ik rijd mijn paard niet altijd in de oprichting. Ik heb ook mijn losrijfase en mijn collingdown en de rust momenten tussendoor. Ik rijd ook wel eens laag, maar nooit achter de loodlijn. En dan bedoel ik de lijn die je trekken kunt vanaf het voorhoofd de voorpluk naar beneden als de neus van het paard erachter zit is hij bij mij achter de loodlijn. Ik rijd mijn paard daar nooit naar toe. Als ik hem laag instel dan heeft hij keurig zijn hoofd ervoor in de losrijafse. Dus de eerste 20 minuten stap draf en galop, lage langere hals, neus voor de loodlijn maar wel een aanleuning. Als ik naar de trainigsfase ga dan komt hij idd meer in de dressuurhouding en gymnastiseer ik het paard met veel overgangen, wijken, travers, schouderbinnenwaarts, verzamelen en weer verruimen en dergelijke. In de ccolingdown stetch ik de spieren weer op, maar dat doe ik tussensdoor ook. Spieropbouw komt door het verlengen en het verkorten van de spieren. Miscnien dat achter de loodlijn voor jullie super werkt, ik krijg er zeer zeker commentaar op van de trainer en daarom doe ik het niet simpelweg omdat ik het niet gleerd heb en omdat mijn instructeur niet wil dat ik het doe. En als ik neit geloof wat hij zegt en toch 100 punten mijn eigen lijn trek hoef ik niet bij hem te lessen.

Ik geval van foto kun je toch duidelijk zien dat het paard op de voorhand loopt met een weinig gebruik en generlei ondertreden van de achterhand. De slof is gelukkig uitgeschakeld en ook al komt het paard daar met de hals hoger dan de dressuurhouding dan nog is die uitgeschakeld.
Dus hier gaat het weer op een goede slof is de slof die niet in werking staat als het paard met het hoofd op de juiste plaats is.

Mijn paard loopt niet opgekrikt. Hij loopt zonder dwang daar waar ik vraag of hij daar lopen wil, zonder slof! Ik rijd mijn paard keuring van achter naar voor en vraag of hij in de aanleuning wil komen.
Een ieder doet dit mischien anders maar allen op de manier waarop we het geleerd hebben van onze instructeurs en niet op de manier waarop we het zelf uitgevonden hebben.
Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:59

Fitzroy schreef:
Kun je me uitleggen welk verschil de slofteugel dan maakt in jouw geval, wat je niet zonder slof had kunnen bereiken?

- verfijning van de hulpen op een vriendelijke manier.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:58

runningkawa schreef:
groep 3
Vind slof goed, als deze los hangt als het paard zijn hoofd op de juiste hoogte heeft.

daar word door groep 1 nogal overheen gelezen

Idd OK dan!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:17

patos schreef:
Idd OK dan!

als die loshangt kan je hem er net zo goed af gooien want dan werkt die toch niet Verward dan heb je hem natuurlyk eerst lekker naar beneden getrokken met die stomme slof en dan laat je hem loshangen en doe je net alsof de slof zon lekker zachtzinnig marteltuig is... dus dat slaat echt weer nergens op

Ik hoor dus denk ik maar bij groep 1!! --> de groep der verstandige ruiters Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:20

Tuurlijk zo werkt hij echt Verward
Lees bijv ff het verhaal van sjuimpje of mij nog ff

Verder rij ik ook nooit met slof, toch hoor ik bij groep 3.
Raar hè Haha!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:25

runningkawa schreef:
Tuurlijk zo werkt hij echt Verward
Lees bijv ff het verhaal van sjuimpje of mij nog ff

Verder rij ik ook nooit met slof, toch hoor ik bij groep 3.
Raar hè Haha!

wat is er zo vreemd aan mijn taalgebruik dan Verward citaten graag Bloos! .. want dat slaat natuurlyk weer nergens op, als je dit niet kan lezen kan je maar beter een cursus nederlands gaan doen ipv op bokt zitten Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:26

natuurlIJK bijvoorbeeld Haha! Haha! Haha!

geeft niet hoor, maar das Nederlands Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:28

Was alweer verwijderd, voordat je gereageerd had Lachen

Maar alles staat wel flink aan een stuk, zonder hoofdletters enz.

En word jij meteen zo boos?

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:30

Sjuimpje schreef:

runningkawa als jy dit verhaal trouwens aanhangt.. dan ben ik het er trouwens alsnog niet mee eens, want als je zon prachtig verhaal kan schryven over dat je niet in de mond hoeft te trekken om dat paard netjes aan de teugel te ryden, dan heb je toch die slof niet nodig Verward want dan ben je al zo alwetend dat je makkelijk zonder kan.. Tong uitsteken

GoldStar

Garfield schreef:

Het feit dat je een dressuur proef kan winnen door deze methode te gebruiken zegt al genoeg. Elk paard dat in de hals aanspant of inbuigt op de manier zoals jij kennelijk doet, zal achter altijd korter lopen. Als het paard op deze manier goed ondertreedt, dan zal het met de neus voor de loodlijn, nog beter ondertreden.

Onderscheidt maken tussen training en proef is natuurlijk leuk om te horen, maar aan het paard zie je tijdens de proef hoe het getraind is. Je kan op deze wijze een leuke bovenlijn ontwikkelen, het inbuigen veroorzaakt onbalans in het paard, omdat het de spiergroepen die met elkaar in een bepaalde relatie staan, niet goed kan gebruiken. Omdat de jurering steeds slechter wordt en de prestatiedrang hoger, laten we bij dressuur steeds meer zien, hoe het tegenwoordig gebeurt, maar als het echte eerlijke dressuur is, juist niet gebeurt.

Door het paard achter de loodlijn te laten werken wordt het paard niet echt los in de kaak zoals het is bedoeld in de dressuur. Je krijgt een schijn aanleuning die goed aanvoelt, maar niet eerlijk, en dus niet goed is.

Als je alle trucjes ziet en begrijpt, om uiterlijke schijnkenmerken op te roepen die indruk moeten wekken dat een paard goed is getraind en gereden, alleen maar om dressuur proeven te winnen, is een aanfluiting voor de dressuur. Een paard dat je met de neus op/tegen de borst traint is niet in balans, vertoont takt fouten, heeft onzuivere gangen enz. Neem maar eens een video op en draai die af met halve of kwart snelheid. Dan zie je wat er mis is. Kijk eens naar goede oprichting in piaffe en passage, de kwaliteit hiervan wordt steeds slechter. Als je een jurylid kan vermurwen met een fraaie uitstraling en een leuke bovenlijn, dan is dat op zich misschien een kunst, maar het heeft weinig met dressuur als rijkunst te maken. Dressuur als rijkunst is fraai, al dat hang en trek werk wat je ziet, geeft eigenlijk aan wat er aan de hand is......

Een goed getraind en gereden paard is zo in de hand te stellen. Een slof is dan niet nodig. Een goed in de hand gesteld paard zie je erg weinig tijdens wedstrijden. Alles waar dwang in zit en wat communicatie tussen ruiter en paard kortsluit, brengt een paard in een onderworpen positie, er is geen sprake van harmonische communicatie tussen ruiter en paard, er is geen partnerschap zoals dat in de zin van dressuur hoort. Als je het maar vaak genoeg fout ziet doen, groei je ermee op en weet je niet beter.
Dat is wat nu gebeurt. Als iemand wint en dit soort methoden gebruikt, wordt het voorbeeld van bekende ruiters als voorbeeld door amateurs genomen en door trainers / instructeurs. Het verkoopt gemakkelijker om te roepen XX doet het ook zo, dan om het verhaal eens echt uit te leggen en proberen te begrijpen. Als ruiters zouden begrijpen wat ze onbedoeld aanrichten, zou dressuurrijden veel leuker kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 31-12-04 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt

CrOsSgIrL

ja sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:33

Citaat:
Zelf rij ik regelmatig met slof,
goed voorbeeld is mijn merrie. Die vind het met name in de overgangen moeilijk om op het achterbeen te blijven waardoor ze soms vlucht en zich sterk opdrukt. Ik kan dat met een slof sneller en efficiënter oplossen dan zonder. De slof grijpt gelijk in, zo snel kan ik zelf niet zijn, daarbij is ze heel snel wat nogal wat vergt van je armen. Met een slof wordt een groot gedeelte van de klap opgevangen bij het aanknopingspunt aan de singel. Je moet zelf natuurlijk wel genoeg ruitergevoel hebben om de juiste druk te herkennen op de slof, je werkt heel snel sterker in dan je denkt.

Bij Triumph heb ik er ook even baat bij gehad. Triumph sprong in galop nogal groot aan, schrok daarvan, drukte zijn rug weg, schrok vervolgens nog harder van het ruitergewicht wat hij opeens heel anders te verwerken kreeg en ging rennen. Vicieus cirkeltje wat heel snel steeds erger werdt.
Ik heb hem een aantal keer met slof gereden en in no time begreep hij dat hij juist moest blijven bollen in het aanspringen. (Dit alles trouwens onder begeleiding van mijn instructrice.)
Ik heb van Ozep nog wel een oude foto in mijn profiel staan waar ik hem met slof rijdt, zo hoort een slof naar mijn mening ingezet te worden. Bij een juiste aanleuning los, zodat hij pas inwerkt op het moment dat het paard de aanleuning probeert te verbreken.

Dit ook gelezen?

Ik hang verder niks bij of aan
heb zelf mening genoeg voor mezelf

Maar zie wel verschil tussen slecht en goed gebruik.
ook al rij ik er zelf nooit mee.
Kan dus redelijk subjectief oordelen zonder meteen verwijten te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:34

Euh goldstar
neus op de borst trainen (LDR)
of een tikkie achter de loodlijn is een groot verschil.

Maar daar is al een topic over
[RT] Achter de loodlijn rijden

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:36

runningkawa schreef:

heb zelf mening genoeg voor mezelf

nee dat is een lekkere zin trouwens Knipoog hahahaha

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:42

Een tikkeltje achter de loodlijn is niet goed. Ook met trainen niet. Het wordt om verkeerde redenen (te) vaak gedaan. Je ziet het ook veel op het wedstrijdterrein. Als je goed kan rijden en de tijd neemt om het paard zich goed te laten ontwikkelen is dit niet nodig. Jammer die haast .... Boos! Het regelmatige gebruik van een slof-teugel geeft te denken. Als een paard goed getraind en gereden wordt, heb je geen slof-teugel nodig.
Niet alles is perfekt, ik kan met incidenteel gebruik van een slof-teuge instemmen, maar dan moet de ruiter wel weten, wat er moet worden opgelost en hoe je dat moet doen. De ruiter moet dat ook beheersen. Wat je ziet, is dat de slof te pas en te onpas gebruikt wordt, en dat het nauwelijks iets oplevert, in (verkeerde) ruiter handen.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 31-12-04 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:43

Niet mee eens
Per paard verschillend

Ik rij sommige bewust met de neus er altijd uit.
Maar ook bewust met losrijden net een tikkie erachter

maar nogmaals andere topic, want dat doe ik zonder slof Lachen

En haast?
Heb ik nooit Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:06

GoldStar schreef:
Een goed getraind en gereden paard is zo in de hand te stellen. Een slof is dan niet nodig. Een goed in de hand gesteld paard zie je erg weinig tijdens wedstrijden. Alles waar dwang in zit en wat communicatie tussen ruiter en paard kortsluit, brengt een paard in een onderworpen positie, er is geen sprake van harmonische communicatie tussen ruiter en paard, er is geen partnerschap zoals dat in de zin van dressuur hoort. Als je het maar vaak genoeg fout ziet doen, groei je ermee op en weet je niet beter.
Dat is wat nu gebeurt. Als iemand wint en dit soort methoden gebruikt, wordt het voorbeeld van bekende ruiters als voorbeeld door amateurs genomen en door trainers / instructeurs. Het verkoopt gemakkelijker om te roepen XX doet het ook zo, dan om het verhaal eens echt uit te leggen en proberen te begrijpen. Als ruiters zouden begrijpen wat ze onbedoeld aanrichten, zou dressuurrijden veel leuker kunnen zijn.

Volledig mee eens!
Een toch nog veel gehoord excuus is "Ja maar die-en-die rijdt met slof en die rijdt toevallig wel in het ZZ, dus die zal het heus wel goed doen!"
Het vervelende is dat je met truukjes en kunstjes héél redelijk in het Z terecht kan komen. Dat zegt niks over de juistheid van die truukjes, maar wel over de "waarde" die het rijden van wedstrijden heeft.
En eerlijk gezegd zie ik dan nog altijd liever een ruiter die zijn paard eerlijk en goed rijdt en er misschien wat langer over doet om in het Z te komen (als je dat dan zo belangrijk vindt) of misschien zelfs helemaal geen wedstrijden rijdt...
Prestatie-gericht kun je natuurlijk nog op allerlei manieren interpreteren: doe je het goed, doe je het snel, doe je het makkelijk, doe je het voor de wedstrijd, doe je het moeilijk, doe je het voor jezelf, voor anderen of voor je paard.
En helaas zie je in de praktijk bij steeds dezelfde interpretaties van "presteren", steeds weer de slofteugel opduiken, soms door onwetendheid en soms door kortzichtigheid, en heel soms zelfs door stom gemakszucht. Degene die dat ontkent moet misschien maar eens wat beter om zich heen gaan kijken.
Nogmaals ik spreek hiermee dus niemand persoonlijk aan, en er zijn absoluut ruiters die de slof op een niet-slechte manier gebruiken. (of dat slofgebruik dan noodzakelijk is, is weer een héél ander verhaal, en dat is nu mijn punt niet)
Maar zolang ik nog steeds meer mensen zie (dus IRL, en niet vanachter mijn pc, want daarvandaan kan ik idd niet zien hoe iemand rijdt) die de slofteugel slecht gebruiken, dan mensen die dat niet doen, denk ik dat een waarschuwing wel op zijn plaats is. Je kunt in ieder geval proberen te bereiken dat meer mensen gaan nadenken over waar ze nu mee bezig zijn. En daar horen zowel argumenten vóór slofgebruik, als argumenten tégen slofgebruik bij. Het in de haren gevlieg kan achterwege blijven.
Wat je verder met deze informatie doet zal mij een worst wezen Haha! maar daarvoor is het nu eenmaal een (discussie)forum. Straks klimmen we toch allemaal weer op onze eigen paarden met onze eigen manieren van rijden.