Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:35

Jippie schreef:
Super Pepijn
pepEijn

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:01

Jeetje, ik kom even niet op bokt en ik moet meerdere pagina's terug voor m'n laatste reactie. Leuk dat zich zoveel mensen aanmelden voor die clinic.... OK dan! ondertussen kan ik melden dat het waarschijnlijk Magique + 4 wordt.... Haha!
Dus hoe bedoel je; geen interesse voor het klassieke rijden, A8h?

Aqua8horse"]
En ik train klassiek alleen met een andere visie en een andere benadering en uitvoering.
[/quote]

Dat zou ook van veel, als niet de meeste, LDR-ruiters gezegd kunnen worden!

[quote="QQQQ schreef:
Als jij het boek goed heb bestudeerd en tot de conclusie zou komen dat de vergroeiing toch echt plaatsvind, ga je dan het LDR rijden opnieuw overdenken of zeg je dan weer "maar ik zie niets van pijn of ongemak terug in mijn paard" ?

Pijn is idd moeilijk waar te nemen, wat wel waar te nemen is is spierspanning. Wanneer er pijn aanwezig is, is bijna altijd de spierspanning erg hoog. Daardoor zal ontspanning en losgelatenheid in het lijf moeilijk(er) zijn met een paard dat pijn heeft. Dát is iets wat onder het zadel direct te merken is en waar voor mij nu juist het opvallende resultaat van LDR inzit; de paarden gaan met meer ontspanning en losgelatenheid door de baan.
Q, het punt is niet dat ik niet geloof dat er vergroeiingen plaats vinden. Dat zal best het resultaat kunnen zijn van dat onderzoek van dr. Weiler, in zijn boek zal ik dat zelf kunnen bekijken. Waar ik aan twijfel is dat hij aan dit onderzoek de conclusie kan verbinden dat die vergroeiingen komen door LDR. Die conclusie zou hij alleen kunnen trekken als hij zou weten hoe die paarden getraind werden. Dat is ook de voornaamste reden dat ik dat onderzoek wel eens zou willen zien en bestuderen, ik wil weten waarop die conclusie is gebaseerd. Of er wel een causaal verband is tussen zijn onderzoek en zijn conclusie. In principe is mijn antwoord dus op jou bovenstaande vraag; nee. Alleen met die aantekening dat ik continu het rijden en daarmee ook LDR overdenk, daar heb ik geen onderzoeken als die van dr. Weiler voor nodig.
Anders zou het zijn als blijkt dat dr. Weiler een onderzoeksmethode zou hebben gebruikt, waarbij wel duidelijk was hoe de paarden werden getraind en wat daarvan dan de gevolgen waren. Als daaruit zou blijken dat alléén LDR-gereden paarden die vergroeiingen hadden, dan is dat wel iets om er nog eens nader op in te gaan.
Mits het onderzoek ook nog betrouwbaar is natuurlijk......... (er wordt dan ook nog steeds gezocht, andere publicaties of erkenningen)

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:20

Magique schreef:
Mits het onderzoek ook nog betrouwbaar is natuurlijk.........

Dat is ook niet haalbaar, want je hebt nooit bv twee identieke paarden, geen ruiter die de ene "klassiek" en de ander "LDR" traint, zo kan ik nog wel even doorgaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:55

Magique schreef:

Pijn is idd moeilijk waar te nemen, wat wel waar te nemen is is spierspanning. Wanneer er pijn aanwezig is, is bijna altijd de spierspanning erg hoog. Daardoor zal ontspanning en losgelatenheid in het lijf moeilijk(er) zijn met een paard dat pijn heeft. Dát is iets wat onder het zadel direct te merken is en waar voor mij nu juist het opvallende resultaat van LDR inzit; de paarden gaan met meer ontspanning en losgelatenheid door de baan.
Q, het punt is niet dat ik niet geloof dat er vergroeiingen plaats vinden. Dat zal best het resultaat kunnen zijn van dat onderzoek van dr. Weiler, in zijn boek zal ik dat zelf kunnen bekijken. Waar ik aan twijfel is dat hij aan dit onderzoek de conclusie kan verbinden dat die vergroeiingen komen door LDR. Die conclusie zou hij alleen kunnen trekken als hij zou weten hoe die paarden getraind werden. Dat is ook de voornaamste reden dat ik dat onderzoek wel eens zou willen zien en bestuderen, ik wil weten waarop die conclusie is gebaseerd. Of er wel een causaal verband is tussen zijn onderzoek en zijn conclusie. In principe is mijn antwoord dus op jou bovenstaande vraag; nee. Alleen met die aantekening dat ik continu het rijden en daarmee ook LDR overdenk, daar heb ik geen onderzoeken als die van dr. Weiler voor nodig.
Anders zou het zijn als blijkt dat dr. Weiler een onderzoeksmethode zou hebben gebruikt, waarbij wel duidelijk was hoe de paarden werden getraind en wat daarvan dan de gevolgen waren. Als daaruit zou blijken dat alléén LDR-gereden paarden die vergroeiingen hadden, dan is dat wel iets om er nog eens nader op in te gaan.
Mits het onderzoek ook nog betrouwbaar is natuurlijk.........
(er wordt dan ook nog steeds gezocht, andere publicaties of erkenningen)

Onderzoek is gedaan naar aanleiding van het achter de loodlijn rijden en dus niet specifiek op LDR of de Rollkurmethode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:55

Tyrza"]
Wordt het dan inmiddels geen tijd voor een nieuw topic? Haha!
[/quote]
Ik wacht nog op groen licht van Aqua

[quote="hoho schreef:
Bovendien zouden we het verschil tussen diep rijden (en dan wel degene die het consequent doen, en niet bij soms wel en soms niet en bij de ene wel en de ander niet) en klassieke rijders zien. .........Het ging over het verschil en de nadelen en voordelen van beide systemen te zien en dat is dus niet, hoe tyrza of aqua het doet.

Zo'n soort vergelijkende clinic zal er nooit komen. Ik kan me niet voorstellen dat er top-ruiters zijn die zich hier voor lenen of er behoefte aan hebben zich op een dergelijke manier te moeten verantwoorden over een systeem in een soort van battle . Er zijn genoeg toppers die door het hele land clinics geven, haal daar je hart op.

Tyrza en Aqua hebben in dit topic aangegeven heel eigen ideen te hebben over hoe je paarden het beste traint en die zijn soms behoorlijk controversieel. Ze kunnen het redelijk goed verwoorden, vandaar de interesse bij een aantal Bokkers om dat ook eens live te kunnen beoordelen.

Dit is idd off-topic en het zou beter zijn hier een ander topic over te starten. Ik wacht dus nog op een seintje van Aqua.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-04 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 00:06

hoho schreef:
Ik wou eerst wel komen maar ik ga zeker niet meer komen ik vind het inmiddels allemaal zo omslachtig worden. Bovendien zouden we het verschil tussen diep rijden (en dan wel degene die het consequent doen, en niet bij soms wel en soms niet en bij de ene wel en de ander niet) en klassieke rijders zien. Niet wat Aqua doet of wat tyrza doet. Ze zullen het beide op hun manier vast goed doen alleen ging daar de discussie niet over. Het ging over het verschil en de nadelen en voordelen van beide systemen te zien en dat is dus niet, hoe tyrza of aqua het doet.

Je hebt eigenlijk wel gelijk hierin. Maar een duidelijke clinic/demonstratie om de voor-/nadelen aan het licht te brengen, lijkt me ook vrij lastig om in de praktijk te brengen. De ruiters zouden misschien kunnen laten zien hoe ze hun paard minder fijn vinden lopen en dan demonstreren hoe ze het zelf wel beter vinden gaan, voor zover dat in korte tijd zichtbaar gemaakt kan worden natuurlijk. (denkt hardop)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:30

Ik vind het ook zeer interessant om eens in het echt e.e.a. te zien dus ik kom ook graag langs.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:23

In de praktijk het verschil laten zien dus een LDR getraind paard en een "klassiek" getraind paard is niet zo lastig als gedacht wordt. Bij de manier waarop ik de paarden train, kan je het verschil zien en voelen. Het beeld dat ik bij het idee heb om te vergelijken is: Laat een LDR getraind paard rijden zoals het gewend is, en daarna zou ik dat paard even kunnen rijden om het verschil te laten zien of ik kan de ruiter aanwijzingen geven waardoor deze het verschil zelf kan ervaren of eventueel een combinatie daarvan. Tyrza kan vanuit haar deskundigheid en ervaring dan de basis uit bereiden. Zo''n soort idee heb ik er eigenlijk bij.

Het valt mij op dat de interesse voor een clinic groot is, maar dat er ook goed nagedacht wordt over het rijden. Dus meer bewust. En daar ben ik erg blij mee.
Ik zal met Tyrza nog eens overleggen want zo'n clinic mag er wat mij betreft een keer van komen, maar wel goed voorbereidt. Dus gun ons de tijd om die clinic goed te kunnen voorbereiden, zodat iedereen wat heeft aan die clinic en de clinic een succes zal worden.
Het zal dus nog wel even duren voordat het realiteit zal zijn. Dus wacht gewoon even rustig af, want wat in het vat zit verzuurt niet!

En Jippie, als je aanbod nog staat, mag je wat mij betreft de organisator worden. Jij zal dus op de hoogte gehouden worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 09:41

Pipo schreef:
Onderzoek is gedaan naar aanleiding van het achter de loodlijn rijden en dus niet specifiek op LDR of de Rollkurmethode.

Exact, zo heb ik dat ook begrepen, dat "constant achter de loodlijn rijden altijd permanente schade oplevert".
Gezien de AARD van de schade, is het zeer aannemelijk dat verder achter de loodlijn (meer richting "echte" LDR), meer en sneller schade zal opleveren.

Over de betrouwbaarheid: Nee, 100% krijg je het nooit, zelfs niet als je clonen zou gebruiken, want ook die zullen niet identiek zijn. Je zou moeten kijken hoe groot de steekproef van Weiler is geweest. Je moet het doen met de data die we nu hebben en niet veel mensen zullen er vóór zijn om even 100 paardjes voor zo'n onderzoek op te offeren (hoop ik.....)

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:44

Jippie: Je bent mij vergeten op de lijst te vermelden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:46

Wat ik zo jammer vind in deze discussie. Is dat Aqua bijv mee is gaan discusseren...............hardstikke leuk! Maar ik lees van haar/hem kant dat het wederom een soort van reclame spot is over hoe zij de paarden trainen! En dat stoort mij echt mateloos!

Mijn verzoek (maar ja, wie ben ik he Haha!) Probeer inhoudelijk te discusseren over dit onderwerp, en ga niet steeds reclame maken voor hoe je het zelf doet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 09:51

Pipo schreef:
Wat ik zo jammer vind in deze discussie. Is dat Aqua bijv mee is gaan discusseren...............hardstikke leuk! Maar ik lees van haar/hem kant dat het wederom een soort van reclame spot is over hoe zij de paarden trainen! En dat stoort mij echt mateloos!

Mijn verzoek (maar ja, wie ben ik he Haha!) Probeer inhoudelijk te discusseren over dit onderwerp, en ga niet steeds reclame maken voor hoe je het zelf doet.

Mensen willen Aqua & Tyrza zien rijden, dan mag Aqua toch wel iets over het eigen systeem melden, lijkt mij?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:54

1200 paarden en pony's van alle leeftijden, geslachten en rassen heeft H. Weiler voor zijn onderzoek gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:56

QQQQ schreef:

Mensen willen Aqua & Tyrza zien rijden, dan mag Aqua toch wel iets over het eigen systeem melden, lijkt mij?

Tuurlijk mag dat QQQQ, maar ik zou zeggen......zoek eens op Aqua Haha! Bij ieder onderwerp dat we het over klasiek of LDR of wat dan ook hebben. Dan komt Aqua met haar revolutionare trainingen. Ik vind dat reclame maken voor.

Want het is niet de eerste keer............

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:57

Aqua8horse schreef:
1200 paarden en pony's van alle leeftijden, geslachten en rassen heeft H. Weiler voor zijn onderzoek gebruikt.

Maar nergens staat hoe de paarden getraind werden...
Werden ze achter de loodlijn gesjord? Of werden ze ldr, van achter naar voren gereden?

Verder lijtk het mij wel verstandig om gelijk spijkers met koppen te slaan,
dat zal zeker dit RT forum ten goede komen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 10:02

Aqua8horse schreef:

Dat lijkt mij een excellente steekproef-maat. Daar kan je echt wel wat goeie conclusies aan verbinden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:03

Pipo schreef:

Als jij dat ziet als reclame maken, kan ik me voorstellen dat je je ergert!
Maar het gaat in deze discussie over het algemeen, en daar heb ik het over. Als ik dan iets moet uitleggen, zal ik over mezelf wat moeten uitleggen en gebruik ik voorbeelden van paarden die ik getraind heb of train. Daar heb ik namelijk de bewijzen van gezien.
Als jij dat als reclame ziet, heb je een probleem. Maar hoe zie je dat bij de rest dan? Want ik zie veel meer mensen die wel reclame aan het maken zijn en daar wordt nooit wat van gezegd.

Geeft mij niet, ik weet dat ik met de beste bedoelingen probeer mensen op z'n minst iets meer na te laten denken over de nadelen van LDR. In het belang van het welzijn van het paard en dus heel duidelijk niet in mijn belang. Bovendien heb ik iedereen destijds uitgenodigd om te komen kijken ook voor niets. Maar ik ben niet degene die iedere keer over onze methode begint. Dus ik denk dat jouw veronderstelling van reclame maken niet helemaal juist is, in dit geval.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:04

Hij weet wel hoe die paarden getraind zijn, want daar gaat het onderzoek juist om.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 10:06

Aqua8horse schreef:
Hij weet wel hoe die paarden getraind zijn, want daar gaat het onderzoek juist om.

Bovendien keek ie naar meer dan alleen het stukje in de nek, maar naar het hele paard, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:15

Aqua8horse schreef:

Maar het onderzoek gaat over het achter de loodlijn rijden. Ik zou graag willen weten op welk nivo deze paarden zijn getraind. Want ik vermoed dat deze paarden op B/L nivo of lager getraind werden en ja........daar zie ik er zat van op wedstrijd, en ik geloof graag dat die nek en rugpijn hebben.

DUs de link naar het LDR en Rollkur rijden kan eigenlijk niet gelegd worden.

En trouwens: een aantal paginas hiervoor had ik al gevraagt wat de definities waren van LDR. Want ik versta onder LDR de Rollkurmethode, maar volgens mij zijn er velen die onder LDR iets anders verstaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 10:16

Pipo schreef:
Maar het onderzoek gaat over het achter de loodlijn rijden. Ik zou graag willen weten op welk nivo deze paarden zijn getraind. Want ik vermoed dat deze paarden op B/L nivo of lager getraind werden en ja........daar zie ik er zat van op wedstrijd, en ik geloof graag dat die nek en rugpijn hebben.

Er zaten paarden bij van alle niveaus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:34

QQQQ schreef:

Er zaten paarden bij van alle niveaus.

Ok dat is duidelijk! Dus enkele van de paarden die ze hebben gebruikt die kunnen we ergens in de historie terugvinden op startlijsten enz?

Ik ben absoluut tegen het Rollkursysteem, het lijkt mij gewoon niet diervriendelijk. Daarnaast krijg ik het spaans benauwd van alle mensen die het zo graag na willen rijden. Zei Anky niet ooit: Ik ben de enige die het systeem kan rijden? Inmiddels is daar Edward bij gekomen natuurlijk. Maar dit zijn mensen met een extreem goed ruitergevoel, wij bokkertjes hebben dat niet......maar velen gaan het wel narijden. Er zijn er zelfs zat bij die niet eens zelf voelen dat hun paard niet meer aan het been is, of het paard werkelijk nageeflijk is en of het dier aanleuning heeft! Maar dat soort types gaan net zo goed lessen bij iemand die lesgeeft in dit systeem. Deze mensen moeten eerst een stukje basis leren.

Daarnaast vind ik dat mensen eigenlijk verplicht een beoordelingscursus bij het KWPN of weet ik waar moeten hebben. Als je goed paarden kan beoordelen kan je veel beter inschatten hoe je het dier moet rijden. Dan zal je ook minder snel je vastgrijpen aan een systeem maar gewoon rijden zoals het het beste past voor je paard.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:37

En voor welke personen zou die beoordelingscursus dan moeten zijn? Instructeurs / jury leden of simpelweg iedereen met een paard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:42

gyzmo schreef:
En voor welke personen zou die beoordelingscursus dan moeten zijn? Instructeurs / jury leden of simpelweg iedereen met een paard??

Iedereen Knipoog Daarom is het idee ook niet uitvoerbaar Haha!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:45

Een soort certificaat wat je moet overleggen voor je een paard mag kopen :-D Ik denk idd niet dat dat haalbare kaart is. Haha!