Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:08

@pillow, met advies van een ouder paard bedoel ik duidelijk een ouder leerpaard. Die goed gereden is, gesprongen heeft en goed aan de hulpen staat. Die vind je ook in 8 jarige versie maar die vallen ver buiten budget. Vandaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:15

pillow schreef:
Kinke schreef:
tja, niet goed geleerd is om stil te staan, het kan. Het kan net zo goed een signaal van een lichamelijk probleem zijn.

Ja hoor daar gaan we weer. Ook dit paard krijgt hier weer klachten toebedeeld of een slecht passend zadel. Hou nou toch eens op overal direct wat achter te zoeken. Dier kan het ook gewoon niet goed aangeleerd hebben. Ergens hierboven staat ook een advies om een 15 a 16 jarige te nemen. Wat maakt het uit of een paard 13, 15 of 10 is. Braaf is braaf heet is heet. . Ik heb een merrie gehad die altijd heet en druk was ook op haar 18e nog, de destijds 4 jarige was veel rustiger, dus leeftijd doet er weinig toe.
En TS stap je met een krukje op? Er zijn veel paarden die de druk aan een kant niet fijn vinden en met een krukje wel stil staan met opstijgen.

Helemaal mee eens Pillow!
En misschien staat paard niet stil want is nieuw bij haar, dus wat zenuwachtig net als mijn nieuwe merens , die op zijn oude adres doodstil stond (heb ik hem gereden paar keer), hier thuis dribbelde met poetsen, zadelen en op stappen en die na een maand hier wonen, zo op zijn gemak weer was, dat hij gewoon stil staat met poetsen en zadelen en opstappen.
Ik vind dat royaal onderschat wordt wat een verhuizing met een paard doet. Ik heb al dat dribbelen gewoon genegeerd en geaccepteerd wetende dat hij er snel mee zou stoppen, hetgeen ook gebeurd is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:22

pillow schreef:
Ja hoor daar gaan we weer. Ook dit paard krijgt hier weer klachten toebedeeld of een slecht passend zadel. Hou nou toch eens op overal direct wat achter te zoeken. Dier kan het ook gewoon niet goed aangeleerd hebben. Ergens hierboven staat ook een advies om een 15 a 16 jarige te nemen. Wat maakt het uit of een paard 13, 15 of 10 is. Braaf is braaf heet is heet. . Ik heb een merrie gehad die altijd heet en druk was ook op haar 18e nog, de destijds 4 jarige was veel rustiger, dus leeftijd doet er weinig toe.
En TS stap je met een krukje op? Er zijn veel paarden die de druk aan een kant niet fijn vinden en met een krukje wel stil staan met opstijgen.

FF dimmen aub. Ik zeg niet dat het dier wat mankeert. Het kan, het kan wat anders zijn, dat weten we niet.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:54

Geeft het paard je vertrouwen? Denk je dat je met haar kunt groeien? Is de klik er?
Mocht je op 1 van deze vragen twijfelen niet doen! Daar ga je later spijt van krijgen en dan moet je weer opnieuw gaan zoeken en zo blijf je bezig.

En zoek vooral een braaf paard, eentje waar je jezelf na een tijdje 100% fijn bij voelt. Als jij een fout(je) maakt moet je een paard hebben die dat vergeeft, en niet eentje die er tegenin gaat, omhoog komt etc.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:43

Ik heb geen insta, dus kan de filmpjes niet zien.

Maar TS, je bent 15. Ik weet natuurlijk hoe lang je bent, maar zou een leuk Connemara in de grote maat niet iets voor jou zijn. Vind ik superleuke allround sportpony's, super karakter, oersterk. Worden veel gebruikt in de eventing. Voor iemand van 15 lijkt het mij veel leuker als je ook nog tussen de ponies kunt starten, met leeftijds genoten ipv tussen allemaal volwassenen. Superfijne karkaters. Worden vaak uit de UK geïmporteerd en hebben daar vaak al wat jachten gelopen en zijn daardoor het een en ander gewend.

Het is maar een idee. Maar het zijn geweldig gave allround leerponies.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:49

oji schreef:

Maar TS, je bent 15. Ik weet natuurlijk hoe lang je bent, maar zou een leuk Connemara in de grote maat niet iets voor jou zijn. Vind ik superleuke allround sportpony's, super karakter, oersterk. Worden veel gebruikt in de eventing. Voor iemand van 15 lijkt het mij veel leuker als je ook nog tussen de ponies kunt starten, met leeftijds genoten ipv tussen allemaal volwassenen. Superfijne karkaters. Worden vaak uit de UK geïmporteerd en hebben daar vaak al wat jachten gelopen en zijn daardoor het een en ander gewend.

Klopt! Geweldige paarden en meestal heel gezond en sterk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:49

oji schreef:

Maar TS, je bent 15. Ik weet natuurlijk hoe lang je bent, maar zou een leuk Connemara in de grote maat niet iets voor jou zijn. Vind ik superleuke allround sportpony's, super karakter, oersterk. Worden veel gebruikt in de eventing. Voor iemand van 15 lijkt het mij veel leuker als je ook nog tussen de ponies kunt starten, met leeftijds genoten ipv tussen allemaal volwassenen.

Dat kan ik alleen maar aanprijzen!
Ik heb in mijn ponytijd 2 Connemara’s gehad die ik zelf opgeleid heb tot het Z. Echt de beste jaren ooit! Heerlijke, super springende pony’s! <3

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

De ene is naar een jong meisje verkocht die er nu weer M mee springt en de andere is naar een jong meisje in China gegaan.

Je mag me altijd een PB doen TS voor meer info! Ik weet wel een paar fijne stallen. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:51

Leuk idee oji! :j

Mocht een Connemara te klein zijn dan kan je ook nog een Irish Sport Horse overwegen TS. Héle leuke paarden, worden veelal gebruikt voor de springsport en de eventing. Doordat er jachtpaardenbloed in zit zijn het dappere sporters met een enorm uithoudingsvermogen. Denk dat dat best bij je zou passen! Ik heb zelf een puur jachtpaard (Irish Draught) en dat is een enórm fijn paard om mee te werken.

Maar ongeacht het ras, kies echt een paard waar je je safe en vertrouwd bij voelt TS. Dat is zo belangrijk! Niet kijken naar afstamming, op een papier kun je immers niet rijden. Ook niet afgaan op je vader of de handelaar, want jíj moet er op rijden.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 10:04

Ik ben te groot voor connemara, ik ben 1.76m
En heb wat mindere ervaring ermee. M’n tante heeft er een en die heeft onwijze merrie streken :n

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:07

Kmbly schreef:
Ik ben te groot voor connemara, ik ben 1.76m
En heb wat mindere ervaring ermee. M’n tante heeft er een en die heeft onwijze merrie streken :n

Een grote E-pony kan makkelijk toch? Ze hebben veel body.

Ik ken er meerdere en dat zijn alleen maar fijne pony’s. Merriegedrag staat natuurlijk los van het ras. :o

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:11

Maar waarom zou ze een pony moeten?? Met een paard kan ze toch gelijk verder. Zijn genoeg gewoon brave leuke paarden. Alleen denk ik voor jou budget dat je dan beter kijkt naar een iets oudere. Kan je je budget gewoon zo houden en kan je er eentje zoeken met ervaring en goede africhting. :-)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:13

k_m schreef:
Maar waarom zou ze een pony moeten?? Met een paard kan ze toch gelijk verder. Zijn genoeg gewoon brave leuke paarden. Alleen denk ik voor jou budget dat je dan beter kijkt naar een iets oudere. Kan je je budget gewoon zo houden en kan je er eentje zoeken met ervaring en goede africhting. :-)

Het is toch veel leuker om als jonge meid bij de pony’s te rijden. Veel gezelliger. En met een grote E-pony kan je zo verder bij de paarden op het moment dat je 18 wordt!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:15

Oh in België ga je op je 16 al over naar de paarden! Ze is al 15 en zo te zien best lang. Ik zou dan ook voor een paard gaan..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:10

ts is 1.76 en nog maar 15...daar komt nog wel wat bij dus.....dan zou ik ook niet meer zoeken naar een pony maar een paard.
Weet niet hoe het bij ts in de omgeving is, maar hier bij de rijvereniging zitten genoeg jonge meiden in de verenigingsles die niet veel ouder zijn dan ts, op zn hoogst 2 jaar. Dus dat valt dus dan nog wel heel erg mee.

De tijd dat ruiters tot hun 18de op de ponyclub zitten met zn allen is allang voorbij. Ja tuurlijk zijn er genoeg die tot hun 18de bij de pony's blijven, maar een heleboel zijn met 16/17 jaar al overgestapt op een kleiner paard ( 1.60-1,65) vanwege hun lengte.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:19

Ze zit gewoon vast aan die handelaar, anders zijn ze het geld kwijt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:22

ook dat....er moet wel een paard gekozen worden bij deze handelaar op dit moment.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:42

Ts misschien is het een idee om voor een ruin te gaan! Heb je in ieder geval geen merriestreken, wat dat ook mogen zijn.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 12:57

Ik was ook van geen merries meer, maar... ze komen altijd op m’n pad. Bij fokker ook ruin geprobeerd. Verstijfde helemaal na een bok nadat ik been bleef geven omdat hij terug viel.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:03

Veraaaaah schreef:
Geeft het paard je vertrouwen? Denk je dat je met haar kunt groeien? Is de klik er?
Mocht je op 1 van deze vragen twijfelen niet doen! Daar ga je later spijt van krijgen en dan moet je weer opnieuw gaan zoeken en zo blijf je bezig.

En zoek vooral een braaf paard, eentje waar je jezelf na een tijdje 100% fijn bij voelt. Als jij een fout(je) maakt moet je een paard hebben die dat vergeeft, en niet eentje die er tegenin gaat, omhoog komt etc.

Helemaal mee eens.
Hopelijk vind je dit allemaal in je nieuwe paardje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:26

Tussen ruinen en ruinen en merries en merries zit een groot verschil.

Ik ben bevooroordeeld, ik heb een Iers sportpaard merrie, van vijf.

En wat ben ik verliefd op dat dier zeg!
Ontzettend lief, onwijs eerlijk en ook gezond!
Springen los doet ze 130 cm.
Met mij er op 50 :') ik heb hoogtevrees.

Zijn prijs kwaliteit ook niet heel duur. :)

Die optie zou ik zeker houden.

Lekker vlot, als je ze heet rijdt, zijn ze heet. Maar ik reed al vrij gauw lui, dus mijne werd dat ook.
(Met les gaat dat een stuk beter)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:04

Ik ben zelf vooral een merriemens, heb er over het algemeen meer mee. Maar uiteindelijk is ieder paard een individu,.
Maar lees in dit topic al een aantal keer over merriestreken. Dat stukje zou opgelost zijn door een ruin te kopen. :)

Maar het belangrijkste is te kiezen voor een gezond paard wat vertrouwen en plezier geeft. Eentje die fouten vergeeft en een goede basisopleiding heeft gehad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:48

Ts, zou je ook bij dit paard zijn gaan kijken als je gewoon advertenties op intenet aan het kijken was geweest?

Dit dier lijkt helemaal niet aan je eisen te voldoen namelijk. Ik zou zeggen als je echt perse bij deze handelaar door wil ivm inruil zeg hem dan specifiek op zoek te gaan naar een leermeester en wacht daar op.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:11

Ik had trouwens maandag dinsdag en vandaag les. Maandag was ze gespannen, maar aan het einde ging het super. Dinsdag begonnen we goed en lekker, draf gaat veel beter, alleen in galop moet ik rustiger zitten anders springt ze over of gaat ze sneller. Vandaag ging super eerste keer heel uur met andere paarden erbij. Heerlijk kunnen draven. Bij instappen dribbelde ze telkens aan. En rechtergalop ging super, paar verbeter punten voor mezelf nog. Links werd ik wat gespannender en begon vast te houden. En toen goed afgesloten en uitgestapt. Morgen ga ik longeren en vrijdag springles en daarna wil ik besluiten. Als ze te heet wordt of te veel weigerd wordt het een nee.
Maar zoja gaan we echt goed laten keuren, gebit enzovoort ook echt goed het litteken laten bekijken en in achterhoofd houden dat het ingespoten kan zijn (?).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:19

Hmmmm wat zijn merrie streken?

Merries confronteren je met jezelf, met je eigen fouten, met je emoties. En ze zijn wat expressiever in hun uitingen en in de omgang. Maar of ze vervelend wordt, ligt helemaal aan jezelf, ook een merrie is gewoon een leuk, blij paard als je er eerlijk mee omgaat.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:38

Litteken?