Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:19

nee, het is ook niet nadenken wat ze doen. Zij voelen en ervaren op een andere manier.
Wat wij overigens ook kunnen

Maar even wat anders.
Wat vinden jullie van deze klassiek gereden les op voorbereiding passage?
Had het filmpje al eerder gepost, maar had geen reactie gehoord.
http://www.youtube.com/watch?v=2yfQl1yMe1s

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:36

ja, ja, zo ken ik er ook nog een paar :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:59

Wat wil je weten over het filmpje? Hoe het paard gaat of hoe er les wordt gegeven (was volgens mij je vraag eerder in dit topic, waar idd nog geen reactie op was geweest) De les kan ik niet goed beoordelen, heb momenteel te veel achtergrond geluid op het moment om te kunnen horen wat er gezegd wordt (daarnaast is mijn duits ronduit belabberd). Hoe het paard gaat wil ik best proberen iets over te zeggen. Persoonlijk vind ik het paard in normale draf teveel sloffen. Dus ik zou eerst veel meer aan de afdruk in draf werken, zodat ie meer van de grond af gaat draven. Verder is het dier in mijn ogen nog niet recht genoeg. Je ziet hem op het rechte in normale draf regelmatig de achterhand een stukje naar binnen gooien en vanuit deze hoek gezien lijkt het alsof de appuyementen naar rechts en naar links niet gelijkwaardig worden uitgevoerd (naar rechts schaart ie volgens mij totaal niet). Beide is volgens mij nog een gebrek aan kracht in de achterhand en daarom is het in mijn ogen te vroeg om al aan de passage te gaan werken. Maar goed, wie ben ik, ben zelf nog nooit in de buurt geweest van de passage oefenen, dit is gewoon hoe ik naar het filmpje kijk en het interpreteer. Je ziet dat op het moment dat de passage ingezet wordt, dat het paard spanning opbouwt en de rug meer wegdrukt, maar dat lijkt me volkomen normaal op het moment dat je de passage aan het aanleren bent, dat dat spanning oplevert in het begin. Daarvoor is het een training en aanleren, geen eindresultaat. Maar goed...ik doe het de dame zeker niet na hoor!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:20

Wat ik niet begrijp aan dat filmpje is waarom het paard aan de voorbenen wordt bijgetikt. Hij maakt wel parmantige pasjes met zijn voorbenen maar hij blijft zo akelig lang en traag inkomen met dat achterbeen. Meer actie van het voorbeen zou toch het gevolg moeten zijn van meer verzameling, lijkt mij...........

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:24

@ abacab

Die 169 bitten zijn grotendeels vroeg 17e eeuws, een groep 18e eeuwse bitten en een aantal 19e eeuwse. Er zijn een paar 16e eeuwse en wellicht een 14e eeuwse bij.

datering is deels wel voorhanden, maar ik kijk nu dus of die overal wel klopt, dat is best lastig.
Een aantal dingen liggen echter voor de hand. We weten van de Vesting dat ie een cavalerieeenheid gekregen heeft rond 1600, dus dat kan wel kloppen met een groot aantal bitten uit die tijd.

het viel me op hoe weinig hefboom er zat in bitten van doorgaans 30-40 cm lang!
Löyeneisen beschrijft vrijwel elke vorm die ik daar tegenkom, maar ook aspecten die duidelijk in het ontwerp passen komen naar voren in Grisone.

Naja, is nog veel aan te doen, maar wel heel interessant.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:28

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:34

oji schreef:
Sorry...maar kan het niet laten na alle verhalen over de cavalerie... :D
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/300602

Volledig off topic...I know...maar wel vermakelijk.

Dat was hilarisch :D :D :D had ik al eens voorbij zie komen op facebook.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:36

Mag ik nog even reageren op de 4takt galop discussie? Heb even snel bijgelezen maar zag nergens zo snel staan dat er 2 soorten zijn. Eén op de voorhand, zonder zweefmoment. Lateraal dus, want eerst komt het buitenachterbeen neer, dan het buitenvoorbeen, dan het binnenachterbeen en dan het binnenvoorbeen. En dan heb je de extreem verzamelde galop, een diagonale. Eerst het buitenachterbeen, dan het binnenachterbeen, dan het buitenvoorbeen en dan het binnenvoorbeen. Dus aan de ene kant van het spectrum heb je de laterale 4takt (meer voor renpaarden zodat de galop meer voorwaarts dan opwaarts is), aan de andere kant de diagonale en in het midden de 3takt galop. In de AR is hoe dichter bij de diagonale hoe beter, en bij KR is het midden (de 3 takt) het einddoel. Maar zoals ik al aangaf met de renpaarden, het ligt aan de situatie en het doel.

Verder over de bitten kwestie: ik had al een interessante post van Ylvie Fros gedeeld waarin wordt uitgelegd waarom er met deze optoming wordt gereden. Daarbij vind ik zelf dat ongebroken rustiger in de mond ligt en niet vervelend inwerkt op de tong, de lagen en het gehemelte. Een Myler bit is een fijn bitje om mee te beginnen, en mocht je over willen stappen op scharen dan is een ongebroken Kimblewick een subtiele overgang.

Ik heb zojuist meegedaan aan 2 clinics van Tom Nagel en Karen Irland waarin heel diep werd ingegaan op de zit, de ademhaling, de self-carriage, de psoas spier, en de hulpen. Als ik al die nieuwe info toepas op wat ik zie in het filmpje wat nombrado heeft gedeeld, dan vind ik dat er wat meer beweging in de ruiter mag zitten. Het paard springt niet naar voren als een kangoeroe; het heeft bilaterale bewegingen. Dus die naar voren drijvende zit drukt alleen maar de rug van het paard weg.

Door wat ik heb geleerd over de psoas spier weet ik nu ook dat de rug niet omhoog wordt gedragen door het aanspannen van buikspieren. Probeer maar bij je zelf. Je kan je rug al correct gebruiken door je schaambeen naar je navel toe te kantelen en je buik zacht te houden. Zodra je oppervlakkige spieren gaat spannen dan blokkeer je de energie en houd je vaak ook op met ademhalen.

Verder vind ik wel dat de vrouw in het filmpje een fijn licht contact heeft, haar armen goed en ontspannen draagt met een voorwaartse intentie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:53

oji schreef:
Sorry...maar kan het niet laten na alle verhalen over de cavalerie... :D
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/300602

Volledig off topic...I know...maar wel vermakelijk.

hilarisch idd. (Nog gevaarlijk ook met die zwaarden) _O- _O-

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:02

nombrado schreef:
Daar beginnen ze al bij achter ;-)
en niet pas halverwege de training.
het is niet voor niets dat het merendeel van de ruiters blijft hangen in de L of begin M dressuur.

wb jou paard, zou ik het juist andersom doen. Juist heel langzaam tempo draven (zonder enig druk of input aan de voorkant) en dat 2 weekjes volhouden. (wel recht en hoofd mag in de positie die hij zelf wenst)
Ga daarna weer je dressuur oppakken.
Moet jij eens kijken. Te weinig aan impuls heeft alles met het missen van kracht vanachter te maken.

Ik begrijp je oplossing niet helemaal. Ik rijd telkens iets langzamer en ga dan weer vooruit. Als ik niet vooruit zou gaan en op het punt van verzameling wil blijven, kan hij dat uiteraard niet volhouden. Hij zal zijn rug gaan wegdrukken en in een soort nepverzameling met zwaaiende voorbenen gaan draven. Of je gaat langzaam draven en je vraagt geen verzameling, maar op welke manier draagt dat bij aan het sterker maken van je paard en dat hij meer op het achterbeen gaat komen?

Mijn vraag zat op het vlak van als je een stukje verzameling vraagt, en je merkt dat je paard zijn rug iets wil gaan wegdrukken, wat doet een AR-ruiter dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:56

Ja wat ik op dit moment zou doen is als ik voel dat mijn paard zijn rug gaat wegdrukken , is hem weer wat voorwaarst neerwaarts gaan rijden en dan weer opnieuw verzamelen, stukje bij beetje voelen waar het fout gaat, miss voorwaarts neerwaarts richting schoudervoor en de travers richting het verzamelen en daarin de balans gaan zoeken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:04

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:39

Deze website
http://www.google.de/imgres?newwindow=1 ... 66&bih=664

zegt (o.a.):

'Het heeft geen enkele zin om het paard met z'n hoofd naar beneden te dwingen, in de veronderstelling dat het paard daardoor zijn rugspieren 'lang maakt' en dus ontspant. Fysiologisch is dit namelijk onmogelijk; met het stretchen van de nek, stretch je de spieren t/m de schoft, en daarna liggen in de rug heel diverse rugspieren die zowel dorsaal, horizontaal als verticaal functioneren, en dus niet 'mee-stretchen'. De lange rugspier is namelijk niet één lange horizontale spier zoals dit:

FOTO

maar het is een geheel van spieren die allemaal verschillende liggingen, bewegingen en functies hebben:

FOTO

De dorsale en ventrale spieren zijn verbonden met dwarse spieren die naar beneden en achteruit bewegen (op de tekening in groen).

Dit maakt duidelijk dat hoe meer er 'gestretched' wordt met de nek met allerlei "hulp"- en dwangmiddelen, hoe meer weerstand de rugspieren zullen bieden (aanspanning en frictie) en dus zullen verkorten tot zelfs beschadigen.

Bij het veelvuldig aanspannen van de rugspieren zullen bovendien de buikspieren steeds slapper worden, terwijl juist de buikspieren het werk moeten doen en er voor moeten zorgen dat het paard de ruiter kan dragen. Het is dus ontzettend belangrijk dat de ruiter er voor zorgt dat juist de rugspieren ontspannen, lang en soepel blijven, en dat de buikspieren aanspannen, getraind en sterker worden.'

dat klinkt heel congruent met mijn ervaring.

Overigens zegt het ook een hoop over de Psoas spier. die werkt namelijk eigenlijk op het bekken, en bolt slechts een deel van de rug. (Katzenbuckel) hij trekt zelfs eigenlijk aan een paar wervels verder vooraan naar beneden!
de rest moet met de buikspieren opgeheven worden. er moet een zekere spanning in beiden zijn.
daarnaast is geen verzameling compleet zonder de schouderbladen neerwaarts, en daarmee de schoft opwaarts te bewegen, dit natuurlijk omdat een paard geen sleutelbeenderen heeft.
En dat is weer een hele groep spieren (of eigenlijk meerdere spiergroepen)

Dus ik wil graag het belang van de Psoas spier onderschrijven, maar het is zeker niet de enige spier van belang.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:29

Hmm daar zeg je wat. Natuurlijk snap ik dat de psoas spieren niet ál het werk doen, maar ik dacht dat de buikspieren wel minder belangrijk waren dan vaak wordt gezegd. Is hier überhaupt onderzoek naar gedaan? Want iedereen kan de anatomie van het paard leuke kleurtjes, namen en functies geven.. (geen sneer naar de site die je gaf; ik bedoel in het algemeen)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:48

helemaal mee eens, maar in eerst instantie gaat het om anatomische kennis, die is wel te krijgen. Een spier trek immers aan beide zijden (actie = - reactie)

dus er is wel een hoop logica in de biomechanica.
Lastige is een beetje dat een spier ook een veer is en het natuurlijk vaak niet over statica gaat, maar dynamica... maakt sommige dingen wel een beetje anders.

mijn osteopaath stimuleerd deze spier (ook) met een manipulatie van de bovenkant vande croupe. de beweging van het paard heeft eenduidig die spier (ook) nodig om de reactie te bewerkstelligen. dus helemaal onbehandelbaar is tie niet.

en daarnaast gebruikt een paard hem om z'n been onder z'n lijf te plaatsen, dus daardoor zijn zijgangen juist zo handig om die heupen te controleren.

maar als je daarbij dus de buikspieren vergeet, dan heb je alleen dat stukje rug achter het zadel omhoog.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 08:27

oji schreef:
Wat wil je weten over het filmpje? Hoe het paard gaat of hoe er les wordt gegeven (was volgens mij je vraag eerder in dit topic, waar idd nog geen reactie op was geweest) De les kan ik niet goed beoordelen, heb momenteel te veel achtergrond geluid op het moment om te kunnen horen wat er gezegd wordt (daarnaast is mijn duits ronduit belabberd). Hoe het paard gaat wil ik best proberen iets over te zeggen. Persoonlijk vind ik het paard in normale draf teveel sloffen. Dus ik zou eerst veel meer aan de afdruk in draf werken, zodat ie meer van de grond af gaat draven. Verder is het dier in mijn ogen nog niet recht genoeg. Je ziet hem op het rechte in normale draf regelmatig de achterhand een stukje naar binnen gooien en vanuit deze hoek gezien lijkt het alsof de appuyementen naar rechts en naar links niet gelijkwaardig worden uitgevoerd (naar rechts schaart ie volgens mij totaal niet). Beide is volgens mij nog een gebrek aan kracht in de achterhand en daarom is het in mijn ogen te vroeg om al aan de passage te gaan werken. Maar goed, wie ben ik, ben zelf nog nooit in de buurt geweest van de passage oefenen, dit is gewoon hoe ik naar het filmpje kijk en het interpreteer. Je ziet dat op het moment dat de passage ingezet wordt, dat het paard spanning opbouwt en de rug meer wegdrukt, maar dat lijkt me volkomen normaal op het moment dat je de passage aan het aanleren bent, dat dat spanning oplevert in het begin. Daarvoor is het een training en aanleren, geen eindresultaat. Maar goed...ik doe het de dame zeker niet na hoor!

http://www.youtube.com/watch?v=2yfQl1yMe1s

Met alle respect voor ruiter en paard.

In mijn ogen laat het filmpje duidelijk het probleem zien waar een heel groot deel van de hedendaagse dressuur ruiters mee kampt.
Men wil teveel te vroeg.
De bewegingen worden niet vanuit de voorwaartse drang uitgevoerd.

Het paard wordt heel rustig en vriendelijk in een frame gezet, van voor naar achter.

Dat wat als passage ingezet wordt is een onnatuurlijke beweging en het lijkt naar mijn mening op geen manier op de natuurlijke passage van een paard en is hier ook geen verbetering van.
De natuurlijke passage is een bravoure beweging gepresenteerd door het paard om zijn fysieke fitheid en zijn kracht te tonen.
In vrijheid wordt die beweging volledig vanuit de achterhand opgebouwd, opwaarts voorwaarts.

Het doel van de dressuur is het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:19

Airnt schreef:
Deze website
http://www.google.de/imgres?newwindow=1 ... 66&bih=664

zegt (o.a.):

'Het heeft geen enkele zin om het paard met z'n hoofd naar beneden te dwingen, in de veronderstelling dat het paard daardoor zijn rugspieren 'lang maakt' en dus ontspant. Fysiologisch is dit namelijk onmogelijk; met het stretchen van de nek, stretch je de spieren t/m de schoft, en daarna liggen in de rug heel diverse rugspieren die zowel dorsaal, horizontaal als verticaal functioneren, en dus niet 'mee-stretchen'. De lange rugspier is namelijk niet één lange horizontale spier zoals dit:

FOTO

maar het is een geheel van spieren die allemaal verschillende liggingen, bewegingen en functies hebben:

FOTO

De dorsale en ventrale spieren zijn verbonden met dwarse spieren die naar beneden en achteruit bewegen (op de tekening in groen).

Dit maakt duidelijk dat hoe meer er 'gestretched' wordt met de nek met allerlei "hulp"- en dwangmiddelen, hoe meer weerstand de rugspieren zullen bieden (aanspanning en frictie) en dus zullen verkorten tot zelfs beschadigen.

Bij het veelvuldig aanspannen van de rugspieren zullen bovendien de buikspieren steeds slapper worden, terwijl juist de buikspieren het werk moeten doen en er voor moeten zorgen dat het paard de ruiter kan dragen. Het is dus ontzettend belangrijk dat de ruiter er voor zorgt dat juist de rugspieren ontspannen, lang en soepel blijven, en dat de buikspieren aanspannen, getraind en sterker worden.'

dat klinkt heel congruent met mijn ervaring.

Overigens zegt het ook een hoop over de Psoas spier. die werkt namelijk eigenlijk op het bekken, en bolt slechts een deel van de rug. (Katzenbuckel) hij trekt zelfs eigenlijk aan een paar wervels verder vooraan naar beneden!
de rest moet met de buikspieren opgeheven worden. er moet een zekere spanning in beiden zijn.
daarnaast is geen verzameling compleet zonder de schouderbladen neerwaarts, en daarmee de schoft opwaarts te bewegen, dit natuurlijk omdat een paard geen sleutelbeenderen heeft.
En dat is weer een hele groep spieren (of eigenlijk meerdere spiergroepen)

Dus ik wil graag het belang van de Psoas spier onderschrijven, maar het is zeker niet de enige spier van belang.

De rug, maar ook de buikspier is een bewegingsspier. DIe moet je niet willen trainen door een "sixpack" bij je paard te creeeren.
De buikspier "draagt" de ruiter niet.
Hetgeen wat sterk gemaakt moet worden om het gewicht van de ruiter te dragen (overigens vaak net 10 tot 12% van zijn eigen lichaamsgewicht)
Zijn de achterhandspieren. Die dragen dus eigenlijk de ruiter.
Verder hoort het skelet in balans in de beweging te blijven.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:14

Citaat:
Dat wat als passage ingezet wordt is een onnatuurlijke beweging en het lijkt naar mijn mening op geen manier op de natuurlijke passage van een paard en is hier ook geen verbetering van.
De natuurlijke passage is een bravoure beweging gepresenteerd door het paard om zijn fysieke fitheid en zijn kracht te tonen.
In vrijheid wordt die beweging volledig vanuit de achterhand opgebouwd, opwaarts voorwaarts.

Het doel van de dressuur is het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

mee eens. :)
en in de passage zie je ook wel vaak waar het schort. (maar het is daar ook gemakkelijk voor de ruiter om een paard dusdanig met de zit in de weg te zitten, dat ook datgene wat bereikt is weer te niet wordt gedaan, maar goed)

Citaat:
De rug, maar ook de buikspier is een bewegingsspier. Die moet je niet willen trainen door een "sixpack" bij je paard te creeeren.
De buikspier "draagt" de ruiter niet.
Hetgeen wat sterk gemaakt moet worden om het gewicht van de ruiter te dragen (overigens vaak net 10 tot 12% van zijn eigen lichaamsgewicht)
Zijn de achterhandspieren. Die dragen dus eigenlijk de ruiter.
Verder hoort het skelet in balans in de beweging te blijven.

Nou daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Natuurlijk zijn ook de spiergroepen in de achterhand belangrijk. maar die dragen eenduidig niet de ruiter, en zeker niet in hun eentje.

natuurlijk zijn de spieren die de ruiter als structuur dragen ook niet genoeg, en moeten de achterhandspierern dan in essentie 'schokgolven' door het systeem van het hele lichaam kunnen sturen door een juiste opbuw van de houding.

je zou de ruggegraat een beetje kunne zien als een speelgoedtreintje (je weet wel met van die magneetjes) die je van achter probeert te duwen, dan knakt ie overal door als je alleen maar duwt. je hebt een soort 'rails' nodig in de vorm van de spieren vna de rest van heet lichaam.

maar je ziet duidelijk dat als je aleen een sterke achterhand hebt, dat het paard niet over z'n hele rug gaat, alleen het achterste stukje.

Ik weet even niet hoe ik het uit moet leggen, dus ik probeer het maar zo: als ik push ups doe, kan ik met mijn armen pompen wat ik wil, het is pas een nuttige oefening als ik ook mijn lijf correct recht houdt (is natuurlijk precies omgekeerd qua voor en achter, maar dat bedoel ik natuurlijk niet)

anyway.

al die spieren zijn belangrijk, en die moeten vooral motorisch geschoold worden.
het gaat voor een heel belangrijk deel om coordinatie, niet om kracht en al helemaal niet om bulk (dat sixpack).
Spieren zijn altijd in tegengestelde paren (soms op een ingewikkelde manier, maar ze zijn er) die paren trekken eigenlijk altijd tegen elkaar in. Als je slechte coordinatie hebt dan trek je er harder tegenin dan als je betere coordinatie hebt.
daardoor heb je het gevoel dat mensen (/dieren) zo veel sterker worden als ze trainen.
Bij mensen kan een spier maar 30% ofzo echt sterker worden (met heel veel moeite) maar het rendement van wat het lichaam daarmee kan kan vele malen meer verbeteren door coordinatie.

naja, lang verhaal...

maar het hele paard moet zijn houding met zo min mogelijk verspanning dus correct houden om met de achterhand energie erin te kunnen pompen (combinatie van kinetische en potentiele energie)

Dat principe is geloof in in essentie iets waar iedereen het over eens is. de vraag is dus hoe je dat bereikt.
wat je dus wel vaker ziet in de AR richting is dat de achterhand juist heel snel 'te' sterk wordt. Maar daar zijn ze juist heel erg mee bezig.

In de gangbare maneges (dus niet per se sport of KR) zie je heel vaak een onderontwikkelde achterhand.
Mij valt het zo op hoe makkelijk je de achterhandspieren enorm kan ontwikkelen. maar dan ben je er nog niet, je moet de coordinatie van het hele paard ervoor hoouden....

Hij moet zeg maar met z'n gewicht op de golf van de impuls uit de achterhand 'surfen'

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:43

rugspieren , maar ook buikspieren, zijn bewegingsspieren, die in de gangen van een paard om en om aan en ontspannen tijdens de beweging.
Verder blijft het skelet zo recht mogelijk en in balans.
Het "over de rug"rijden is een totaal onnodige oefening.
een rugspier hoort altijd los en verend mee te bewegen (bewegingsspier)
Ga jezelf na, in de beweging, ga je ook niet met je hoofd op je kin hardlopen of joggen om je rugspier langer te maken.
Om je houding te verbeteren is nog altijd de rug recht houden de beste optie.
dan wel met het bekken recht ....recht bekken , rechte rug (en die is vaak anders dan het borst vooruit verhaal en buik in)
Dat geld voor een mens zo, en ook voor een paard.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:57

naja dat is denk ik een spraakverwarring:

'met een rechte rug' in je hardloopvoorbeeld is 'over de rug' bij een paard. Hoe je dat verkrijgt is de vraag.
Ik ben het met je eens dat rollkur of dat soort onzin dat niet bewerkstelligd.

Maar als ik op een paard ga zitten zullen vele paarden eerst maar een stuk doorzakken, dat moet ik weer corrigeren voordat ie 'een rechte rug heeft'

sommige paarden is dat heel eenvoudig, anderen heel veel werk. (vaak een groot onderscheid tussen lusitanos en andalusiers bijv)

Het 'over de rug rijden' is geen oefening an sich, maar een aspect van de kwaliteit van welke oefening dan ook.
en als dat klopt, dan mooi.

Oh en voor ik het vergeet:
heel veel dingen zijn zelf voelbaar voor mensen, maar wij staan rechtop, dus onze ruggegraat wordt heel anders belast, de zwaartekracht loopt langs onze ruggegraat en dwars op die van een paard. daardoor moet ie iets meer moeite doen op andere plekken dan wij mensen.

daarom is heuppositie minder het hele verhaal dan bij een mens

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:03

Misschien heb ik het gemist... Maar voor mij is nog onduidelijk waarom je in de AR zoveel scheef- en nagesprongen wissels ziet? Als de nadruk volgens eigen zeggen zo op balans en rechtgerichtheid ligt, dan is het springen van een correcte rechte wissel toch niet zo moeilijk?

De verklaring dat hel allemaal naar vermogen van het paard is gaat er bij mij niet in. Qua inspanning voor het paard is een wissel gelijk aan het maken van een gewone galopsprong. Als een paard kan galopperen kan hij ook correct en recht changeren, mits hem dat goed wordt aangeleerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:06

nombrado schreef:
rugspieren , maar ook buikspieren, zijn bewegingsspieren, die in de gangen van een paard om en om aan en ontspannen tijdens de beweging.
Verder blijft het skelet zo recht mogelijk en in balans.
Het "over de rug"rijden is een totaal onnodige oefening.
een rugspier hoort altijd los en verend mee te bewegen (bewegingsspier)

Daarvoor heb je eerst de losgelatenheid nodig.
Het is hierom dat men de paarden "over de rug" rijdt.

Het laten vallen van de hals laat bij het paard endorfine vrijkomen dat het help te ontspannen.
Daarentegen als het paard gespannen is en het hoofd hoog draagt en het daarmee gepaard de rug vast zet komt er adrenaline vrij dat de spanning verhoogt.
Om een paard in ontspanning te kunnen rijden moet het daarom altijd de hals willen laten vallen zélfs als het het hoofd en hals hoog draagt.

Dit gegeven is onbewust opgenomen in de rijtechniek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:18

als het paard de hals moet laten vallen met de ruiter erop, zal men wel de teugels moeten laten vieren.
Het over de rug verhaal kan ik persoonlijk niets mee. (over mn nek wel ;-) )
Als ik voel, dat een paard nog moeite heeft mijn gewicht te dragen ? (slap)
Overigens begin ikzelf pas rond de 4 1/2 a 5 jaar oud met de paarden. Jonger, zijn ze idd nog te slap om een ruiter te dragen. Dat is net of je een 9 jarige met een zware rugzak laat dragen.
werk ik eerst aan de longe (zonder bijzet) maak achterhand sterker (draagspier). Paard mag de neus waar hij wil.
na 1 maand er weer op? geen problemen meer met enig gewicht van de ruiter.
De rug is en voelt los en soepel, de kracht komt vanachteruit en voor kan het paard de hals strekken als hij wil.
Voor mij is het bekken verhaal van een paard JUIST erg belangrijk.
recht en vandaaruit veert hij in de gewrichten (niet in de spieren)
Heel wat mensen vergeten de functie van het skelet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:23

Simpelman schreef:
Daarvoor heb je eerst de losgelatenheid nodig.
Het is hierom dat men de paarden "over de rug" rijdt.

Het laten vallen van de hals laat bij het paard endorfine vrijkomen dat het help te ontspannen.
Daarentegen als het paard gespannen is en het hoofd hoog draagt en het daarmee gepaard de rug vast zet komt er adrenaline vrij dat de spanning verhoogt.
Om een paard in ontspanning te kunnen rijden moet het daarom altijd de hals willen laten vallen zélfs als het het hoofd en hals hoog draagt.

Dit gegeven is onbewust opgenomen in de rijtechniek.

Die losgelatenheid is er al,als je de basis (kracht) goed voor elkaar hebt.
dan is er al een goede beweging met neus naar beneden of voren.
Een slap paard waar je op gaat zitten (en lenig) is net een slang
de kunst is, als goede ruiter, de kracht te trainen , zonder ruiterbelasting. Daarna pas ruiter erop.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:26

simpelman:
is dat niet eerder een kwestie van de spanning in de tong en de onderhals? (bitten (ook trensen) werken in op de tong, dus vandaar ook logisch dat die zich verspant)

Ik kan me wel iets voorstellen bij wat u zegt, ik noem het vaak lang worden in de hals, zonder laag te komen; dus zeg maar z'n oren naar voren rijden ipv z'n neus naar achteren.

Nombrado:
natuurkundig kan een skelet niet onafhankelijk gezien worden van de spieren en banden.
Ik snap de werkwijze wel, en prima, maar wat is daar dan exact gebeurd? is daar uitsluitend aan de broekspier (e.d.) gewerkt? natuurlijk niet. het hele paard is getrained.

dus die werkwijze kan prima werken, maar is dat een argument dat er niet zoiets bestaat als 'over de rug'?

Ik denk ook dat Simpelman het heeft over de NEIGING van het paard om het bit te volgen. Dat is iets wat geconditioneerd wordt en door die neiging kan men ook zonder grootschalig het hoofd te verlagen een algemenere reactie bewerkstelligen.

Ikzelf ben niet zo van het voorwaarts-neerwaarts volgen van het bit, overigens. je kunt veel complexer met je paard communiceren door het bit, en daardoor nog veel meer bereiken. (en dus veel meer een losse poll bereiken)