Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Sorry...maar kan het niet laten na alle verhalen over de cavalerie...![]()
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/300602
Volledig off topic...I know...maar wel vermakelijk.
oji schreef:Sorry...maar kan het niet laten na alle verhalen over de cavalerie...![]()
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/300602
Volledig off topic...I know...maar wel vermakelijk.
nombrado schreef:Daar beginnen ze al bij achter
en niet pas halverwege de training.
het is niet voor niets dat het merendeel van de ruiters blijft hangen in de L of begin M dressuur.
wb jou paard, zou ik het juist andersom doen. Juist heel langzaam tempo draven (zonder enig druk of input aan de voorkant) en dat 2 weekjes volhouden. (wel recht en hoofd mag in de positie die hij zelf wenst)
Ga daarna weer je dressuur oppakken.
Moet jij eens kijken. Te weinig aan impuls heeft alles met het missen van kracht vanachter te maken.
oji schreef:Wat wil je weten over het filmpje? Hoe het paard gaat of hoe er les wordt gegeven (was volgens mij je vraag eerder in dit topic, waar idd nog geen reactie op was geweest) De les kan ik niet goed beoordelen, heb momenteel te veel achtergrond geluid op het moment om te kunnen horen wat er gezegd wordt (daarnaast is mijn duits ronduit belabberd). Hoe het paard gaat wil ik best proberen iets over te zeggen. Persoonlijk vind ik het paard in normale draf teveel sloffen. Dus ik zou eerst veel meer aan de afdruk in draf werken, zodat ie meer van de grond af gaat draven. Verder is het dier in mijn ogen nog niet recht genoeg. Je ziet hem op het rechte in normale draf regelmatig de achterhand een stukje naar binnen gooien en vanuit deze hoek gezien lijkt het alsof de appuyementen naar rechts en naar links niet gelijkwaardig worden uitgevoerd (naar rechts schaart ie volgens mij totaal niet). Beide is volgens mij nog een gebrek aan kracht in de achterhand en daarom is het in mijn ogen te vroeg om al aan de passage te gaan werken. Maar goed, wie ben ik, ben zelf nog nooit in de buurt geweest van de passage oefenen, dit is gewoon hoe ik naar het filmpje kijk en het interpreteer. Je ziet dat op het moment dat de passage ingezet wordt, dat het paard spanning opbouwt en de rug meer wegdrukt, maar dat lijkt me volkomen normaal op het moment dat je de passage aan het aanleren bent, dat dat spanning oplevert in het begin. Daarvoor is het een training en aanleren, geen eindresultaat. Maar goed...ik doe het de dame zeker niet na hoor!
Airnt schreef:Deze website
http://www.google.de/imgres?newwindow=1 ... 66&bih=664
zegt (o.a.):
'Het heeft geen enkele zin om het paard met z'n hoofd naar beneden te dwingen, in de veronderstelling dat het paard daardoor zijn rugspieren 'lang maakt' en dus ontspant. Fysiologisch is dit namelijk onmogelijk; met het stretchen van de nek, stretch je de spieren t/m de schoft, en daarna liggen in de rug heel diverse rugspieren die zowel dorsaal, horizontaal als verticaal functioneren, en dus niet 'mee-stretchen'. De lange rugspier is namelijk niet één lange horizontale spier zoals dit:
FOTO
maar het is een geheel van spieren die allemaal verschillende liggingen, bewegingen en functies hebben:
FOTO
De dorsale en ventrale spieren zijn verbonden met dwarse spieren die naar beneden en achteruit bewegen (op de tekening in groen).
Dit maakt duidelijk dat hoe meer er 'gestretched' wordt met de nek met allerlei "hulp"- en dwangmiddelen, hoe meer weerstand de rugspieren zullen bieden (aanspanning en frictie) en dus zullen verkorten tot zelfs beschadigen.
Bij het veelvuldig aanspannen van de rugspieren zullen bovendien de buikspieren steeds slapper worden, terwijl juist de buikspieren het werk moeten doen en er voor moeten zorgen dat het paard de ruiter kan dragen. Het is dus ontzettend belangrijk dat de ruiter er voor zorgt dat juist de rugspieren ontspannen, lang en soepel blijven, en dat de buikspieren aanspannen, getraind en sterker worden.'
dat klinkt heel congruent met mijn ervaring.
Overigens zegt het ook een hoop over de Psoas spier. die werkt namelijk eigenlijk op het bekken, en bolt slechts een deel van de rug. (Katzenbuckel) hij trekt zelfs eigenlijk aan een paar wervels verder vooraan naar beneden!
de rest moet met de buikspieren opgeheven worden. er moet een zekere spanning in beiden zijn.
daarnaast is geen verzameling compleet zonder de schouderbladen neerwaarts, en daarmee de schoft opwaarts te bewegen, dit natuurlijk omdat een paard geen sleutelbeenderen heeft.
En dat is weer een hele groep spieren (of eigenlijk meerdere spiergroepen)
Dus ik wil graag het belang van de Psoas spier onderschrijven, maar het is zeker niet de enige spier van belang.
Citaat:Dat wat als passage ingezet wordt is een onnatuurlijke beweging en het lijkt naar mijn mening op geen manier op de natuurlijke passage van een paard en is hier ook geen verbetering van.
De natuurlijke passage is een bravoure beweging gepresenteerd door het paard om zijn fysieke fitheid en zijn kracht te tonen.
In vrijheid wordt die beweging volledig vanuit de achterhand opgebouwd, opwaarts voorwaarts.
Het doel van de dressuur is het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Citaat:De rug, maar ook de buikspier is een bewegingsspier. Die moet je niet willen trainen door een "sixpack" bij je paard te creeeren.
De buikspier "draagt" de ruiter niet.
Hetgeen wat sterk gemaakt moet worden om het gewicht van de ruiter te dragen (overigens vaak net 10 tot 12% van zijn eigen lichaamsgewicht)
Zijn de achterhandspieren. Die dragen dus eigenlijk de ruiter.
Verder hoort het skelet in balans in de beweging te blijven.
nombrado schreef:rugspieren , maar ook buikspieren, zijn bewegingsspieren, die in de gangen van een paard om en om aan en ontspannen tijdens de beweging.
Verder blijft het skelet zo recht mogelijk en in balans.
Het "over de rug"rijden is een totaal onnodige oefening.
een rugspier hoort altijd los en verend mee te bewegen (bewegingsspier)
Simpelman schreef:Daarvoor heb je eerst de losgelatenheid nodig.
Het is hierom dat men de paarden "over de rug" rijdt.
Het laten vallen van de hals laat bij het paard endorfine vrijkomen dat het help te ontspannen.
Daarentegen als het paard gespannen is en het hoofd hoog draagt en het daarmee gepaard de rug vast zet komt er adrenaline vrij dat de spanning verhoogt.
Om een paard in ontspanning te kunnen rijden moet het daarom altijd de hals willen laten vallen zélfs als het het hoofd en hals hoog draagt.
Dit gegeven is onbewust opgenomen in de rijtechniek.