Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 18:44

Zo heb ik nu ook weer een keuze gemaakt die waarschijnlijk niet iedereen zal begrijpen...... maar soms moet je gewoon kiezen tussen 2 niet ideale opties.

De paddock waar mijn paarden staan is op dit moment echt een grote modderpoel...... ze zakken in de blubber al tot over hun kootbeen weg in de modder.... Nu is dit dus gewoon blubber en plassen water maar van de winter is dit ijswater, en wanneer de bodem die zeer ongelijk is gaat bevriezen kunnen ze er niet eens meer lopen. Daar bij heeft reus nu zo een mok dat ik niet meer weet hoe ik het weg ga krijgen.

Ik heb dus besloten de komende 3 maanden (december, januari en februari te verhuizen) Even naar een (voor mij) luxe stal met 2 binnen bakken en met goed weer veilige uitrij mogelijkheden (niet langs de openbare weg). Alleen het nadeel is dat ze dan dus wel gewoon in een box komen te staan.
Gelukkig heb ik wel kunnen bespreken dat ik ze iedere ochtend mag los zetten zodat je toch nog even hun eigen ding kunnen doen...... Maar toch voel ik me schuldig....

Maar ja het is een beetje kiezen tussen 2 kwade....
Of natte paddock met ijswater, dicht gevroren drinkbakken, ongelijke bevroren bodem, mok en geen mogelijkheid tot rijden met vorst en sneeuw maar wel gewoon de vrijheid.
Of op stal met alleen 's morgens in de paddock maar wel een gezond en droog onderkomen iedere dag beweging onder het zadel/ ander manieren en de mogelijkheid veilig naar buiten te gaan.

Tja wanneer doe je het goed he.... ik heb nu voor de overwintering op stal gekozen met de hoop en het verzoek dat mijn paddock wordt opgeknapt zodat hij na de winter weer boven NAP ligt :?

terpentijn

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:59

Dus hoe vaak komt Reus dan op zijn nieuwe onderkomen per dag in de wintermaanden naar buiten?
En wat heb je gekregen tegen de mok?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:05

Maak je niet druk. Tis maar voor een paar maanden. Ik kan me voorstellen dat je niet helemaal opnieuw willen beginnen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:18

Denk dat het geen slechte stap is!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:08

idd., de beste keuze uit twee 'slechte'. Maar nu heb je wel de kans om de mok weer onder de knie te krijgen en jij geeft hem elke dag de nodige beweging en aandacht. Prima toch!?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:42

De mok ga ik behandelen met zwavelpoeder gemengd met plant aardige olie.... dit schijnt geweldig te werken!

Terpentijn: Hoe vaak ze buiten komen tja dat is nu 1 keer per dag. De ene staat buiten als ik de andere rij en anders om.... en dan alle tijd die ik nog overheb voor ik naar me werk moet.... Het is ook niet hoe ik het het liefste zie maar lijkt me op dit moment wel de beste oplossing.

Maar ben blij dat niemand het echt een slechte keus vind...... want ik heb er al weer wat nachten slecht door geslapen.... Want ik wil het beste voor me paardjes maar soms zou ik willen dat die beesten konden praten en me konden zeggen wat ze zelf het liefste zouden willen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:54

Je doet het super! Ik vind het geen rare keuze. Wellicht kan je het nog combineren met stalgenoten dat jij hun paard buitenzet en zij die van jou, zo deed ik het vroeger.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:11

Ik heb even een hele domme vraag......... maar weet zelf echt het antwoord niet.

Als mijn paarden op stal komen te staan moeten ze dan een minder dikke deken op?

Ze staan nu beide onder een 300 grams deken met hals, en hebben daaronder beide een aardige vacht.
En ze komen op een hele grote stal te staan (grootste loods me erg hoog dak) ik denk dus dat de temperatuur niet heel veel met buiten zal schelen ik denk maximaal 3 tot 5 graden. Maar ze hebben er uiteraard geen last van de weersinvloeden als wint, regen enz....

Dus moeten ze onder 300gram blijven of kan ik ze beter onder 200 gram zetten?

En dan nog een vraag over scheren..... wat vinden jullie daar van...... ze hebben best een aardige vacht vooral reus....
Wat is volgens jullie het beste wel of niet scheren nu ze binnen komen te staan....

Ik ben heel benieuwd......

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:23

Je kan ze altijd onder deze dekens laten staan, maar dan moet je wel voelen of ze het niet te warm krijgen.
Scheren zou ik alleen doen als je er last van hebt tijdens het rijden, anders lekker laten zitten. Net wat je zelf het fijnste vind natuurlijk :)

Jeanntimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:31

Ben even nieuwsgierig of de behandeling van zwavelpoeder en olie bij je paard aanslaat. Heeft bij mijn paard helaas niet geholpen. Heb nu iets nieuws dat gelukkig wel aanslaat. Mijn paard kan nu weer lekker elke dag naar buiten. Succes!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:17

Jeanntimm schreef:
Ben even nieuwsgierig of de behandeling van zwavelpoeder en olie bij je paard aanslaat. Heeft bij mijn paard helaas niet geholpen. Heb nu iets nieuws dat gelukkig wel aanslaat. Mijn paard kan nu weer lekker elke dag naar buiten. Succes!

Daar kan ik nog even niet op antwoorden want afgelopen zondag avond is hij pas naar zijn nieuwe winter onderkomen verhuisd. En voor die tijd had smeren nog geen zin omdat hij toen echt met ze benen onderwater stond..... gister (maandag) was hij nog wat onrustig, toen zag ik het nog niet zitten om naast zijn achter benen te gaan zitten, dus vandaag pas voor het eerst gesmeerd.

Ik laat het horen als ik meer weet!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:20

Update en vraag!

sinds 1 december staan we op onze nieuwe stal. Reus lijkt het vanaf dag 1 al prima te vinden om gewoon weer op stal te staan hij was nog geen 10 minuten binnen en was al uit gebreid in het stro gaan rollen heel relaxt was hij (bij mijn merrie was het een ander verhaal die vond het eerst maar spannend zo een stal).

1 december heeft hij uiteraard gewoon lekker kunnen wennen, maar 2 december was het toch tijd om weer op te stappen. Het was misschien een beetje moeilijk en wat onrustig maar uit eindelijk was zo wel het opzadelen als het opstappen geen enkel probleem.
Maarja toen begon het echte werk..... door zijn stress stapte hij toch wel dubbel tempo en bij een knol van 1,85 met zulke stelten is dat héééél hard. Het zal jullie dus ook niet verbazen dat de draf nog erger was.

Maar nu het probleem, met een los teugeltje rijden leek voorheen tijdelijk de beste oplossing, tot ik er achter kwam dat hij juist door die losse teugel ze rug zo erg weg drukte dan aandraven niet meer mogelijk was met als gevolg de vreemde 3 takt.
Het is dus van belang hem over de rug te laten lopen nu heb ik dit de laatste tijd vooral lang-laag geprobeerd (met goede en mindere dagen). Het probleem hier bij is meestal dat wanneer hij netjes met ze neusje en zijn hals omlaag loopt ik de teugels behoorlijk lang moet hebben. Met als gevolg dat op het moment dat hij zich hier uit drukt (en dat is regelmatig) dat mijn teugels en giga waslijnen zijn.
En met een wat gestrest paard op deze nieuwe stal kan ik die waslijnen dus echt niet gebruiken want wanneer deze waslijnen ontstaan gaat meneer meteen flink hard draven en besluit gewoon de hoek om te gaan. Uiteraard neem ik mijn teugels dan op maat maar het gevolg hiervan is dus weer dat hij of in een hele korte op gekrulde valse knik gaat lopen met dus ook weer zijn weg gedrukte rug. Of dat hij zijn neus in de lucht steekt en met ze hoofd gaat klapperen dan wel gaat rennen.
De 2de dag ging het al een stuk beter dat moet ik wel toegeven, maar vandaag (ja ik weet het stormt enorm en het was mest dag op stal, wat inhield dat er een trekker door het gang pad rijd, dus ja spannende dag) was hij toch wel weer heel moeilijk. Ik kon hem niet op lengte krijgen en als dat al lukte dan onttrok hij zich er aan en ging hij weer rennen. Vervolgens kwamen er nog 3 paarden bij in de bak (ik kom normaal zelden een paard in de bak tegen en nu in een keer 3) waardoor hij nog wat drukker werd op zich doet hij niet echt rare dingen maar hij gaat steeds harder lopen en ik MOET dan echt gaan remmen, wanneer ik op rechts rem pakt hij deze kant vast en dan gaan we harder en harder. Uiteraard probeer ik los te blijven op rechts maar ik moet zo vaak en zo stevig remmen dat ik voor me gevoel echt VEELSTE veel in de mond zit.....

Hoe kan ik mijn paard zijn hals op lengte houden, zonder telkens de verbinding te verliezen?

Is er een goede bijzet waarbij hij op lengte moet blijven en niet op kan krullen?

Wat kan ik doen om minder hard te moeten remmen?

Het zou me niets verbazen als hij juist door de druk in de mond ook weer gaat rennen maar wat kan ik hier aan doen?

Mijn plan was ooit om na de happy mouth over te stappen naar een Nathe bit, dit zijn een soort flexibele rubberen bitten speciaal voor paarden met een gevoelige mond (veroorzaakt ook geen blaren zo als gewoon rubber) en dan zou ik bij voorkeur voor de knevel versie gaan omdat je dan niet alleen in de mond stuurt maar ook op de wangen. Verder is heb ook gewoon een ongebroken trens dus wel bekend en vertrouwd, maar wel zachter en heeft een stillere ligging in de mond..... alleen kost het ding een best een klap geld........
Zou dat een slim plan zij, en hebben jullie ervaringen met Nathe?

http://www.horsebitbank.com/nathe-fixed ... -337.phtml

Ik hoop dat jullie weer tips en tricks hebben!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:53

Als je meer controle wilt om die 1.85 door de bak te sturen op zo'n drukkere nieuwe stal zou ik eerder een slof pakken als een vaste bijzet, mits natuurlijk je daar handig genoeg mee bent. Slof kun je nl. zelf makkelijker verlengen. Verder moet je hem denk ik even de tijd gunnen om te wennen. Is natuurlijk heel wat, weer zo'n nieuwe stal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:12

Ik denk dat de concordlonge voor dit paard ontzettend fijn kan werken. Daarmee zet je hem vanaf de grond aan het werk met ruggebruik en doordat dat touw over zijn hoofd loopt schijnt dat weer endorfinen oid af te geven wat een kalmerende werking heeft. Ik gebruik dat ding ook voor mijn zeer sensibele merrie en het werkt super. Zeker voor het begin op die nieuwe stal als alles nieuw en spannend is, kun je hrm toch fijn aan het werk zetten. En het werkt ook door in het rijden.

Dat bit ken ik niet. Ongebroken trens vind ik persoonlijk wel heel fijn, vriendelijk en rustig in de mond.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:05

Ik zou weer even een stap terug doen, en het draven laten voor wat het is.
Eerst weer de stap ontspannen en onder controle.

Met longeren was hij wel braaf toch, aan de bijzet?
Om hem toch echt te trainen zou ik dan ook wat meer longeren.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 15:52

Vandaag heb ik voor het eerst de slof weer eens uit de kast getoverd. (Nadat ik had gezien hoe Reus toen ik hem kocht, met slof werd voorgereden heb ik nooit meer de behoefte gevoelt om hem een slof om te doen......)
Voor mijn eigen veiligheid en die van mijn stal genoten is het misschien een goede oplossing. Het is toch net een beetje extra mocht hij aan de kletter gaan, maar voor Reus doet de slof eigenlijk helemaal niets.
Hij heeft van zich zelf al zo de neiging zich op te krullen om onder het contact uit te komen dat ik hem helaas met slof niet meer op lengte kan krijgen.\
Gelukkig had hij zich wel voorbeeldig gedragen vandaag en dat terwijl hij gister geschoren is.

Voor hoever ik kan zien is de Concordlonge eigenlijk vergelijkbaar met een gogue waarbij je geen longeersingel nodig hebt. Correct me if I'm wrong!
Hij komt van tussen de voorbenen, geeft druk achter de oren gaat door het bit en dan weer terug tussen de voor benen.
Maar het idee van de druk achter de oren om hem te laten zakken gecombineerd me druk op het bit zonder dat hij in een houding wordt gedwongen zou eventueel wel de juiste manier kunnen zijn om zijn hals op lengte te kunnen krijgen.
Ik heb de gogue besteld om gewoon even te kijken of dit zou kunnen helpen.

Verder ga ik longeren met de longeerhulp (dikke katoenen touw dat over de rug loopt tussen de voorbenen en aan het bit)

De komende dagen zal ik proberen het "serieuze" rijden af te wisselen met ontspannen stap dagen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:42

De concordlonge loopt door een katrol waardoor de druk achter de oren er nooit zo op komt als bij de longeerhulp. Ik heb beide en de longeerhulp vind ik vooral heel storend in de mond en ik vind het doodeng voor het geval ze zullen struikelen omdat ze echt vast zitten. Doordat de concordlonge door de katrol loopt heb je zoveel druk als je zelf wil. Hetgeen jij in jouw hand houdt bepaald de druk door hoe strak je het touw pakt.

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had je hem mogen proberen van me.

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:47

Bionda, Ik heb dit topic zo'n beetje gevolgd. Ik ben er bijna zeker van dat jouw paard een stofwisselingsprobleem heeft. Dit is relatief eenvoudig op te lossen. Neem kontact op met Jan Jonas uit Den Haag. Hij komt je paard bekijken en als hij een stofwisselingsprobleem constateert, kan hij je helpen. Googlen op zijn naam of "nastrop" voor zijn tel. nr. Ik kan uit ervaring zeggen dat het zeker de moeite waard is. Veel succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:16

Ik zou zelf niet zo snel met slof rijden maar wel met Thiedemann, omdat het paard zelf voor de release zorgt op het moment dat hij nageeft en niet afhankelijk is van jouw kunde en timing. Verder de One Rein Stop meenemen voor speed control, die mis ik even in dit hele verhaal.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:49

Hsh je valt in herhaling, jan jonas himself zeker ?
Ts ga aub niet met slof of andere hulpmiddelen rijden die je paard dwingen om in een houding te lopen :n
Thiedemann vind ik dan de beste optie.
Maar geef je paard ook even wat tijd... je staat op een nieuwe stal, een hoop nieuwe geuren en geluid. Je hebt hem al geschoren wat ik persoonlijk niet zo snel zou hebben gedaan. Maar al deze dingen zijn weer nieuw voor hem.
Laat hem nu niet het vertrouwen dat ie in je had kwijtraken door ineens een stuk strenger te worden door allerlei hulpmiddelen ed. Weer even een stap terug dus en alleen stappen. Dan maar "saai" maar je laat hem weer het vertrouwen in jou hebben.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:01

Ik denk dat je niet in hulpmiddelen moet denken, maar een stap terug moet doen. Je hebt hem eigenlijk maar 1 dag rust gegeven om aan zijn nieuwe stal te wennen en dat is veel te weinig mijns inziens (en dat geeft Reus nu aan, denk ik)
Geef hem rust en als je hem perse beweging wil geven, kun je altijd proberen te grondwerken of longeren

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 16:40

[B]Slof:[B/]
Als ik zeg dat ik met slof rij moet je je daar niet al te veel van voorstellen.
Mijn slof is allereerst al verlengt met een sperriempje om extra lang te zijn, wat in mijn ogen al aangeeft dan het in de krul trekken absoluut niet mijn doel is. Als ik met slof rij dan hangt die slof in een boog tot minstens halverwege zijn spaakbeen. Dat wil dus zeggen dat er op geen enkele manier druk op de slof/ in de mond zit. Maar mocht hij het om welke reden dan ook ineens op zijn heupen krijgen dan besluiten ongevraagd wat harder te gaan (wat in zijn geval vaak inhoud nek en hoofd recht naar voren/ omhoog steken bit vast pakken en lopen) pas dan komt de slof in. Zelf wanneer hij totaal NIET aan de teugel loopt hangt de slof nog los hij is dus echt alleen voor "nood".
Wat ik het voordeel van een slof vind ten opzichte van een thiedeman is dat ik de slof langer kan laten als ik een stukje wil halsstrekken bij een thiedeman moet ik dan eerst afstappen om hem op een maatje meer te zetten. En dat maatje meer zit er waarschijnlijk niet op omdat Reus een reus is.

De reden dat ik voor een hulpmiddel kies is niet om hem nageeflijk te krijgen maar vooral om mijn medebakgebruikers niet voor de voeten te rijden op een moment van verminderde controle.

Maar een geruststelling voor iedereen die denkt aggg ze trekt dat arme paard met een slof in de krul.......... DAT IS DUS ABSOLUUT NIET AAN DE ORDE!

[B]Direct aan het werk:[B/]
De reden waarom ik direct weer met hem aan het werk ben gegaan is, dat hij van uit 24 uur per dag buiten naar een situatie is gegaan van veel opstal. Dit zal uiteraard gaan zorgen voor een hoop meer energie, en om een energie explosie te voorkomen heb ik besloten alvast lekker te beginnen. Dit houd niet in dat hij heel hard moet werken maar wel dat hij zich moet gedragen.

[B]Scheren:[B/]
De reden dat hij geschoren is dat hij zo veel haar had dat hij binnen 10 minuten letterlijk van kop tot kont nat was en ook echt met geen mogelijkheid meer droog te krijgen.

Verder wou ik nog even vertellen dat hij zich vandaag echt als het braafste jongetje van de klas heeft gedragen tijdens het rijden. En dat ik opzoek ben naar een goede osteopaat om hem gewoon een even lekker los te maken in de hoop dat dat hem goed zal doen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:05

Precies, zo was mijn advies voor een slof ook bedoeld; voor even wat meer controle als dat nodig is. Vind een thiedeman ook een vreselijke hulpteugel; daar trek je pas paarden mee in de krul.
Wel grappig hoe bokt altijd in de stress schiet als het woord "slof" om de hoek komt kijken. :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:12

Daar heb je gelijk in Babootje, ben en blijf ik allergisch voor, mijn hartslag is nog altijd niet op peil :).

Mijn advies was geweest: weer eventjes bitloos, zodat ie niet op de druk van het bit gaat reageren, als ie hiermee tenminste (nog) veilig is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:44

Je moet ermee kunnen rijden natuurlijk (maar dat had ik geloof ik al gezegd). Zoals TS hem wil gebruiken, denk ik dat ze er geen kwaad mee doet. Bitloos met een reus in een volle manegebak? Tja, je kunt het proberen, maar of je stalgenoten daar zo blij mee zijn? :D