Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zanshiro

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:57

Heerlijk JK!
Fijn elbee dat je merkt dat je een hoop goede nieuwe gewoontes hebt aangeleerd.

Ik heb net ook weer heerlijk gereden. Zit zo'n vooruitgang in.
Gister had ik weer een les en de instructeur was heel tevreden.
Zijn nu langzaam bezig om hem iets meer bij elkaar te rijden.
En dat pakt hij heel fijn op met een hele fijne aanleuning.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:01

Ik heb Witje niet meer gereden vanmiddag. Ik had totaal geen zin. Wel met Jonas een rondje zandpad gedaan. Heerlijk om op zo'n ervaren paard te rijden. Hij doet al wat ik wil voordat ik de hulp heb gegeven. Ik heb hem nu 6,5 jaar en ken hem door en door. We rijden niet heel fanatiek meer vanwege zijn benen, maar de keren dat ik iets meer van hem vraag vind ik het zo fijn om op een paard te zitten dat zo goed is opgeleid. Met de witte kom ik ook wel op dat punt, maar het gaat nog wel even duren voordat ze zo licht aan de hulpen is als hij.

Lekker, JK. :)

Elbee, fijn dat je merkt dat je vooruit bent gegaan!

En jij ook PW! Ik vind jullie een leuke combinatie.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:50

Dank je Imre.

Wat heeft Jonas aan zijn benen dan? Klinkt als een fijn ervaren paard waar je echt van kan leren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:12

Artrose, slijtage, spat, geef het beestje een naam... Hij is nu 23 en heeft 9 jaar als begeleidingspaard van buitenritten op het strand gelopen. Om hem in beweging en in de spieren te houden doen we 3x per week een rustig ritje, soms 20 minuten, soms 40, maar nooit harder dan stap en draf. Galop doen we een heel enkele keer als hij echt goed is. Of als hij vindt dat het moet. :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:20

Een vraag, even checken of ik het goed heb. Als een paard op het linkervoorbeen valt (voorkeursbeen) en alleen linker galop pakt, dan is toch het linker achterbeen het zwakke been dat meer moet ondertreden?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:08

Zo eenvoudig ligt dat niet volgens mij. Er zijn allerlei combinaties van gewrichts-, banden- en spierproblemen mogelijk en het ene paard is aan 1 kant zwak, een ander juist achter andere zijde sterk dan voor en ik vermoed dat er allerhande wokkels en pretzels rondlopen.

Belangrijk is te onderzoeken wat de kernproblemen zijn en wat afgeleide problemen. Als je bijvoorbeeld eerst moeite hebt met volte linksom en na oefenen daarop een soortgelijk effect hebt rechtsom, dan kan het goed zijn dat er aan een secundaire zwakheid is gewerkt. Aangezien het oorspronkelijke issue er nog is, is het een idee om eens iets anders te proberen.

Als een scheefheid lang duurt, dan heeft dat zo'n weerslag dat bijvoorbeeld helemaal los maken door de osteo aan de ene kant goed lijkt, want nu kan hij recht. Maar aan de andere kant moet er zoveel anders bewogen worden dat je daar echt de tijd voor moet nemen en niet onderschatten.

Ik ben bang dat je het echt zelf moet voelen per paard om hier een goed antwoord op te geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:41

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:45

Goed topic, Maris :)
Ik wist niet dat dat zo door kon spelen op de hoeven.

Ben wel nieuwsgierig of en hoe de paarden in dit topic scheef zijn (geweest?) en of die ook scheve hoeven hebben dan?

Imre: dat op het linkervoorbeen vallen, bedoel je dat het paard aan die kant door de schouder naar binnen valt? Of dat links het sterke, stugge voorbeen/schouder is?

Dat van die galop, dat bij voorkeur voor linker galop, het been linksachter sterker moet worden ben ik vaak tegengekomen, dus zou goed kunnen. Ik vind het wel eng om zo snel conclusies te trekken met maar een beetje informatie. Maar wil graag leren van waar jullie tegenaan lopen en wat dan te doen om het te verbeteren.

Bij Sandor had ik ooit de one-rein-stop aangeleerd en door mijn angst heb ik die veel te vaak gebruikt. Dat heeft denk ik de scheefheid erger gemaakt. Achteraf terugkijkend hmmm.. destijds dacht ik dat ik het goed deed :o

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:27

even nadenken hoor, mn merrie slijt iets af linkervoor hoef op de buitenkant. (snappen jullie wat ik bedoel?)
Ze is links gebogen.

Het rijden gaat eigenlijk wel erg lekker nu ik mijn zadel weer terug heb. Zonder zadel zit je soms net wat te glad waardoor ik ga corrigeren in mn lijf.
het gaat nu misschien wat braafjes, maar dat liever dan ruziemaken.
Ik heb erg veel gehad aan de tip over het halthouden, achterwaarts gaan en dan voorwaarts.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:14

Azmodania schreef:
Ben wel nieuwsgierig of en hoe de paarden in dit topic scheef zijn (geweest?) en of die ook scheve hoeven hebben dan?

Hier het geval dat hanetred linksachter een scheefstand van de hoef rechtsvoor heeft veroorzaakt.
Denk dat oorzaak en gevolg is gevallen van scheefstand erg lastig te bepalen is.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:33

Vandaag 2e keer M1 gestart. Bijna niet lis kunnen rijden door glibberige buitenbak en veel spanning in de binnenvalt. 2e proef ging beter. Ik was best tevreden, was 2x tweede. Helaas geen winst, 179 en 172. Jammer dat ik niet met dat puntje erbij had, was goed geweest. Voor het moraal.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:48

Ondanks de omstandigheden dan toch nog goede punten! volgende keer weer beter.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:55

Suus heeft rechtsvoor een bokvoetje. De smid heeft geprobeerd te corrigeren met bekappen. Maar de hoeven groeien erg langzaam bij Suus en slijten ook nog eens snel en het bokvoetje brokkelde ook aan het achterste deel. Nu heeft ze sinds juli een ijzertje voor, en echt ik wilde dat ik het eerder had laten doen. Ze staat al wat rechter, d'r hoefjes zijn ook niet meer zo ultrakort, en het brokkelen is nagenoeg weg.

Met rijden merk je het ook wel, ze loopt niet helemaal zuiver vind ik. Op 't oog zie je het eigenlijk niet, maar je voelt het, vooral in draf. Verder is ze ook erg stijf aan de rechterkant, en houdt ze ook altijd haar hoofd scheef. Sinds een paar weken zijn we weer wat intensiever aan het rijden, en werken we er ook aan. Zeker de oefeningen van Amanda zijn erg fijn!

@elbee, ik ga met partywitch mee, onder zulke omstandigheden en spanning helemaal niet slecht!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:37

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:52

:D

Ik mocht vandaag op de supergave IJslander van Imre buitenrijden :):)
Wat een poepie (ik kom haar stelen :+ )
echt van die megaschattige oortjes en een enorme bos manen.
Best lastig om op een ander paard dan die van jezelf te rijden maar ze was echt bomproof behalve toen ik op zijn westerns met een los teugeltje langs een rol prikkeldraad galoppeerde :wow:
paardje sprong een meter opzij en ik lag er naast :') Een westernzadel zit toch wat steviger :7
Ik merkte wel dat ik het teugelgebruik niet gewend ben, ik laat steeds ogenblikkelijk alles los :P
Ik mocht zelfs een stukje tölten *\o/*
Mijn volgende paard (als die ooit komt) wordt een IJslander <3
Imre super bedankt _/-\o_ erg leuk om je te leren kennen en te zien waar jouw paarden wonen en jouw omgeving is echt prachtig zelfs in de mist :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:31

Justkid, klinkt geweldig! Het plezier springt van je tekst af! Hartstikke leuk :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:43

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:45

elbee: gefeliciteerd!! Jammer van je net-geen-winstpunt. Juist dan voelt het extra zuur..
justkid: klinkt als een leuke dag (op t vallen na dan, heb je niet bezeerd?).

onze galop gaat met sprongen vooruit. nouja niet zozeer de galop, maar het aanspringen en terug rijden gaat steeds netter. In de galop zelf, mist ze echt sprong omdat ze zich zo kan opwinden.
Ik moet er dus extra opletten dat ze niet gestresst raakt.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:48

Dat klinkt heerlijk JK. Gelukkig viel je niet in het prikkeldraad.......iew......
Ik vind ijslanders ook leuk. We hebben een grote shet die er wat van weg heeft, een scheetje. Mijn meiden zouden ook erg graag een ijslander erbij willen (maar moet ik ff wat meer tijd en geld hebben :D)
Meer sprong in de galop is ook bij ons een punt, Susanne. Ik moet flink gas geven, maar dan wordt ie snel weer te lang. Het gaat wel steeds wat beter.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:56

Je ging heel mooi rechtdoor toen Witje linksaf sloeg, JK! :j :D Ik vond het echt super gezellig en de appeltaart smaakte erg lekker! :)) Hopelijk heb je morgen geen spierpijn van het vallen! Sæunn was je teugelgebruik ook niet gewent. Die is nog niet klaar voor zoveel vrijheid. Wordt aan gewerkt. :))

Verder ben ik erg fanatiek in de bak aan het rijden geweest de afgelopen week en het gaat steeds beter. Ik merk in het bakwerk nog niet zo heel veel vooruitgang, maar tijdens de buitenritten wel! Ze laat beter los, draagt meer, tölt ook beter door het trainen van de achterhand. Ik heb er vandaag maar een paar minuten zelf opgezeten, maar ze voelde heel fijn. Erg leuk ook om eens de manier van trainen uit een andere discipline te horen! Was ook heel grappig om te zien hoe JK een hulp gaf en dat zowel Sæunn als JK in de war raakten. :+

Wat helpt is om bij de galop heel erg op je eigen ademhaling te letten. In bij de sprong, uit bij het neerkomen. Moet je niet op een kleine pony zitten, dan ga je hyperventileren. :))

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:58

Elbee: proficiat, belangrijkste is dat het goed gegaan is, zeker gezien de omstandigheden. Punten komen wel hoor :)

Rhys: haha geweldig dat filmpje! Kom niet meer bij :)

JustKid: wow, wat een ervaring en lief van Imre. Is het vreemd om de tolt mee te maken? Ik kan het zo moeilijk voorstellen, soort snelle stap toch?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:03

Ik kan het niet zo goed uitleggen maar ik herkende het meteen van de IJslander waar ik op IJsland op heb gereden (17 jaar geleden :') )

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:13

Gaaf JK!
Wel wat minder dat je moest zandhappen ;-)
hopenlijk heb je morgen niet al teveel spierpijn.

Komende zondag ga ik een onderlinge rijden!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:19

T was ook mijn eigen schuld, ik ben zo gewend om met een los teugeltje te galopperen en Witje was zo relaxed dat ik ook echt niet zat op te letten, ik lag er zo naast, ik heb alleen een deuk in mijn ego :D

Ik kon Witje wel heel goed in de heg parkeren :')

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:58

Imre, leuk, ga ik eens proberen. Ik ben in 3 sprongen de lange zijde over, dus hyperventileren zal ik geen last hebben :D