Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:59

LT, wat fijn dat jullie er doorheen hebben kunnen rijden. Mag ik vragen wat jullie voor oefeningen in de les gedaan hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:01

Zooist schreef:
Aanvaard hoor! No problem!
Blij dat er nu iets weg genomen is :)

Fijn, thanks :*

Ik zat er gewoon mee, kon het niet plaatsen......

Kan ik nou gaan rijden met een leeg hoofd :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:07

Ik lees nu vooral even de wissel tips en trucs mee want dat is mijn volgende doel *\o/*

Ik vind het juist fijn om dingen te lezen van bokkers die beter rijden dan ik. Jullie rijden sowieso allemaal geen western :D dus ik moet vaak schiften ^)
Bijna alle teugeltips zijn niet voor mij omdat ik dat echt anders doe, juist de beschrijvingen van KT, Zooist en Japeloup (en anderen die ik nu even vergeet Y;( ) zijn voor mij makkelijk te vertalen naar western omdat juist daar raakvlakken liggen.
Ik neem het appuyeren (nou ja ik doe pogingen :P ) mee om een elastiekje van Kid te maken, het wordt namelijk in wedstrijden nooit gevraagd.
Oefeningen die specifiek bij een bepaalde dressuurklasse horen zeggen mij helemaal niks, ik probeer oefeningen te zoeken die mijn paard helpen sterker leniger en rechter te maken.

Ik heb ook veel aan de begintips gehad met die zachte billen enzo en die gebruik ik ook nog steeds maar ik vind het ook zeker fijn om meer te horen zodat ik weer wat verder kom.
Ik hoop jullie een beetje bij te brengen dat je niet vast zit aan de hoefslag en de voltes en de vaste dressuurroutes :Y)
En het allermoeilijkste van paardrijden; het loslaten en het stoppen met babysitten. Dat is en blijft voor mij ook altijd een leerpuntje

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:18

Zooist schreef:
LT, wat fijn dat jullie er doorheen hebben kunnen rijden. Mag ik vragen wat jullie voor oefeningen in de les gedaan hebben?

Opstappen en gelijk actief weg stappen, ook al dreigde ze met steigeren of bokken. Niet laten intimideren, rustig blijven, spierspanning laag houden en duidelijk zijn wanneer duidelijkheid was geboden.
Wil ik actief stappen? Dan GAAN we ook actief stappen ondanks dr uitvreterijen.
Draven = been aanleggen en gelijk actief weg draven om vervolgens alle spierspanning los te laten en haar verder het werk te laten doen vanuit rust.
Om daarna vanuit draf aan de lange teugel op ademhaling weer terug te rijden naar stap en vervolgens halthouden.
Tja het klinkt misschien wel makkelijk zoals ik het zo schrijf, maar wees maar eens consequent en tóch kalm op een paard dat je het liefst alle hoeken van de bak wil laten zien. En dan met lange teugel (lees: met 1 hand alleen uiteinde van de teugel vastpakken) en vol vertrouwen de bak rond draven zonder spierspanning.
Maar dit gaat nu top. Zij vroeg om duidelijkheid en hééft nu duidelijkheid.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:21

Super zeg! Ik snap wat je schrijft! Vooral dat laatste (lange teugel ronddraven) is dan een spannende om naar toe te werken. Maar als je daar bent is het helemaal top *\o/*
Dat voelt dan zo goed!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:22

Wat fijn LiveTime! Lijkt me geen makkelijker paard, echt een dame van stand :=

Eehm, de discussie is alweer voorbij geloof ik. Fijn.
Communicatie op een forum is soms zo lastig omdat je een stuk non-verbaal mist.

Vanmiddag weer lekker rijden. Heb er zin in!
Een R- dag, want gister hebben we best veel gedaan en morgen mag Romana zich weer uitleven.
Dus vandaag lekker basic, misschien nog ff naar buiten als hij braaf is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:34

haha ja een dame van stand is het absoluut :D
Ze wordt ook niks voor niks prinses genoemd op mijn stal. Ze is ook nog eens dikke vrienden met de leider van de kudde, dus ze waant zich nu ook nog eens koningin. Haar wil is wet :P
Helaas niet onder het zadel en in het werk in het algemeen.
Opletten is altijd geblazen bij haar, maar heb je haar dan werkt ze ook echt keihard voor je. Dus we weten ook waarvoor we het doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:55

jeeeeej!! hebben we s een discussie ben ik er niet -O- haha nee geintje.. het is juist typerend voor dit topic dat zelfs discussies netjes en zonder tussenkomst van modjes opgelost kunnen worden.
en heremijntijd wat posten jullie veel! zoo heeft een hele update gemaakt, en dan vraag ik me af... zit je dan met een papiertje naast de computer alles bij te houden waarop je reageren wil? het lukt mij nooit vergeet geheid iemand, daarvoor alvast excuus,en wen dr maar aan :P
hoe rijdt jij je appyementen jk?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:57

In een wordbestand! :D
En dan knip-kopie-plak!

Heb daar niet vaak zin in, maar hier vind ik dat wel interessant. En had 7 pagina's gemist ofzo :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:58

oh ja wordbestand... :o?
_O- ben al blij dat ik er fotos opkrijg en nu dit weer...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:00

:')

Ik zet dan 2 tabbladen open. 1 om te lezen en 1 om te typen :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:02

Amanda schreef:
:')Ik zet dan 2 tabbladen open. 1 om te lezen en 1 om te typen :+

Doe ik ook vaak.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:02

oehh ,das een goeie,ik denk dat ik dat wel kan :)) heb dat van die tabbladen pas geleerd van mn dochter

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:03

knollentuin schreef:
oehh ,das een goeie,ik denk dat ik dat wel kan :)) heb dat van die tabbladen pas geleerd van mn dochter

handig he dochters die jou leren hoe je het moet doen

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:12

Was net bij een klant waarvan het paard ook vorige week behandeld was door de osteo. Paard had over het hele lijf kleine blokkades maar niet zo dat ze er kreupel van ging lopen, maar wel steeds korter ging bewegen. Volgens de osteo is dat proces al langer aan de gang als dat het paard bij deze eigenaren is. De merrie was vanaf het begin met aangalopperen erg zuur, ging op een gegeven moment beter, maar de laatste tijd weer erg zuur en zelfs bokken naar het been. Dus ik geadviseerd om na te laten kijken.
Maar goed osteo had gezegd dat niet al het gedrag in 1 keer weg zou zijn, omdat het lijf er weer aan moet wennen dat er minder beperkingen zitten. Maar net met de les, was de merrie weer erg zuur met aangalopperen. Heb de ruiter daarna vanuit een voorwaartse draf haar een beetje in de galop laten vallen, vanuit een (ver)lichte zit, dan doet ze niet zuur of bokken. Paard is wel duidelijk vrijer in zijn beweging, maar reageert nog alsof ze vast zit. Heb haar zo i zo met een lichte verbinding laten rijden en vooral niets willen maar puur kijken wat de reactie is van het paard op de behandeling en proberen de merrie te laten voelen dat ze losser in het vel zit.
Zouden jullie dat ook zo doen? Vind het erg moeilijk, want maak dit ook niet elke dag mee.

En ik mag zo ook weer op mijn witje kruipen *\o/* en dan maar hopen dat ze geen blokkades krijgt in de komende weken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:17

Japeloup schreef:
Was net bij een klant waarvan het paard ook vorige week behandeld was door de osteo. Paard had over het hele lijf kleine blokkades maar niet zo dat ze er kreupel van ging lopen, maar wel steeds korter ging bewegen. Volgens de osteo is dat proces al langer aan de gang als dat het paard bij deze eigenaren is. De merrie was vanaf het begin met aangalopperen erg zuur, ging op een gegeven moment beter, maar de laatste tijd weer erg zuur en zelfs bokken naar het been. Dus ik geadviseerd om na te laten kijken.
Maar goed osteo had gezegd dat niet al het gedrag in 1 keer weg zou zijn, omdat het lijf er weer aan moet wennen dat er minder beperkingen zitten. Maar net met de les, was de merrie weer erg zuur met aangalopperen. Heb de ruiter daarna vanuit een voorwaartse draf haar een beetje in de galop laten vallen, vanuit een (ver)lichte zit, dan doet ze niet zuur of bokken. Paard is wel duidelijk vrijer in zijn beweging, maar reageert nog alsof ze vast zit. Heb haar zo i zo met een lichte verbinding laten rijden en vooral niets willen maar puur kijken wat de reactie is van het paard op de behandeling en proberen de merrie te laten voelen dat ze losser in het vel zit.
Zouden jullie dat ook zo doen? Vind het erg moeilijk, want maak dit ook niet elke dag mee.

En ik mag zo ook weer op mijn witje kruipen *\o/* en dan maar hopen dat ze geen blokkades krijgt in de komende weken.

Poeh, dat is altijd lastig...Ik heb zelf vaak het gevoel (maar ik weet niet zeker of dat echt zo is, of dat wel kan, of dat het mijn eigen voorzichtigheid is) dat paarden die echt langere tijd pijn hebben gehad bij het bewegen tijd nodig hebben voordat doordringt dat die pijn weg is. Dat ze ondanks dat ze behandeld worden nog steeds voorzichtig zijn uit angst voor de pijn die ze verwachten dat komt.
Ik probeer altijd om stapje voor stapje meer te gaan doen. Bijvoorbeeld in jouw voorbeeld, eerst in die galop laten vallen vanuit draf, dan herhaal ik die overgang een aantal keer, heel rustig en steeds maak ik er meer een correcte overgang van. Ik probeer zeg maar het paard steeds een stapje verder te laten gaan, zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Zodat ze op een gegeven moment gewoon voelen van 'he verrek, ik galoppeer aan en het doet geen pijn!'
Hmz, dit klinkt stom zo. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Balans zoeken tussen te weinig (dan verandert er niets) en te veel (verzet, angst) vragen...
Succes met witje!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:33

Ja zo proberen we het nu ook te doen, het paard laten voelen dat de blokkades er niet meer zijn, door te beginnen met niets vragen en heel langzaam steeds iets meer. Maar vind het gewoon heel moeilijk, maar tegelijkertijd ook heel leerzaam en gaaf om te doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:38

Japeloup schreef:
Ja zo proberen we het nu ook te doen, het paard laten voelen dat de blokkades er niet meer zijn, door te beginnen met niets vragen en heel langzaam steeds iets meer. Maar vind het gewoon heel moeilijk, maar tegelijkertijd ook heel leerzaam en gaaf om te doen.

Is ook lastig, ik neig zelf altijd veel te veel naar de voorzichtige kant. Wat trouwens wel helpt is iets vinden waar ze echt enthousiast van worden. Een van mijn paarden is nogal klungelig, vaak geblesseerd, lang verhaal maar in ieder geval daar heb ik ook vaak bovenstaand probleem mee gehad. Ik doe met hem altijd iedere 2 of 3 weken een keer rondjes crossen. Gewoon in de bak een kwartiertje voluit laten galopperen. Verlichte zit, hand naar voor en heen laten doen, vindt ie prachtig! Dan gaat ie steeds harder, wordt helemaal enthousiast en groot en daarna is die superfijn los en relaxed en heerlijk te rijden. Helemaal vergeten dat er eigenlijk iets dwars zat...Nou kan je dat niet met ieder paard, maar anders een keer een bosritje, balkjes lopen, klein sprongetje...Iets om het paard even uit zijn eigen hoofd te halen zogezegd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:43

Wat moeilijk is dat zeg!

Ik vind het ook erg moeilijk om er zo iets van te vinden of een advies te geven buiten dat ik je kan volgen en het een goede keuze vind om het op deze manier aan te pakken.

Heb zelf met een van mijn eigen paarden wel het idee dat het inderdaad een kwestie is van gewoontegedrag en er zelf achter komen dat die pijn er niet meer is.

Dat is met wat geduld en overredingskracht ook tot een goed resultaat gekomen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:47

Is ook zeker iets wat ik vaker doe, ff crossen. Moeilijke bij dit paard vind ik dat ze het bos wel leuk vind maar eigenlijk ook eng, dus zet ze zich strak, iets wat we nu niet willen. Balken lopen snapt ze niet echt en vind het eigenlijk maar stom. In de paddock mogen de paarden daar op stal maar een kwartiertje. En lekker voluit galopperen in de bak wil ze niet, dan krijg je weer een zuur kijkend paard. Eigenaren zijn wel goed bezig hoor ze komen zo vaak mogelijk op een dag om te wandelen en te grazen. Volgens de oesto is dit ook het type paard dat niet goed aangeeft wat ze wel en niet leuk vind en of moeite mee heeft, vandaar dat we eigenlijk ook pas vrij laat er achter zijn gekomen dat ze zo vast zit. Het is toch een leer proces om een paard goed te leren kennen. Ik ben ook altijd van het voorzichtige. Zeker met een paard van een ander.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:55

Bij Kid is het nooit zo als ze bij de osteo is geweest, dan loopt ze echt veel losser en ruimer maar het hangt er ook vanaf wat er vast zit natuurlijk en hoe lang dat al zo is.
Als jij zeker weet dat het niet aan de ruiter ligt (te grote hulp of stuiteren of tegenzitten in de beweging) dan lijkt me jouw oplossing wel een goede.

Appuyeren hoe doe ik dat ook al weer -:)
Kid kan echt supermakkelijk travers/ heup naar binnen of buiten maar houdt zich in de schouders graag wat stijf en gooit dan de ribbenkast naar buiten dus op dit moment ben ik vooral bezig met de schouder omzetten en dat doe ik door haar tussen mijn teugels te houden maar mijn handen dus wel opzij te brengen (allebei evenveel, mijn handen blijven evenwijdig aan elkaar maar samen gaan ze opzij) zodat de buitenteugel goed tegen de hals ligt (daar moet ze van weg) en mijn buitenbeen erbij, ze buigt om mijn binnenbeen maar daar doe ik eigenlijk niks mee.
Als ze zich loslaat in de schouders en die makkelijk om laat zetten dan loopt ze inmiddels ook aardig verzameld.
Dan neem ik een recht lijntje, zet eerst de schouder naar binnen door de neckreining en buitenbeen en daarna leg ik mijn buitenbeen iets naar achter zodat ze de heup naar binnen zet en dan geef ik met mijn binnenbeen aan dat ze vooruit moet ipv van recht opzij wat ze makkelijker vindt.
Mijn rechte lijntje wordt dan een schuin lijntje :P Ik kan het alleen in stap in draf ga ik zelf inknikken dus dat lukt me nog niet. In galop lukt het een paar sprongen.
Volgens mij doe ik het zo, moeilijk te omschrijven vanaf mijn zitbal :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:02

hmmm snap er niets van :o? maar mss is dat omdat ik niet eens weet wat appuyeren, travers, renvers ??? piaffe en passage is _O- _O-
vergeet het altijd... stap, draf galop... dat ken ik :D tenminste.. suus... ik hobbel mee.

Suus valt in de categorie; doet het auw dan doe ik lelijk :+
maar ze is wel een bikkel, want ze geeft het pas aan als het echt AUW doet.

Ze is wel zoals zooist ook omschrijft... ik moet haar soms overhalen, veel doen, dan denkt ze wss "Oh dat is niet zo moeilijk..." en dan doet ze het. Maar helaas is de weg naar het :)* punt echt lang. Ze heeft heeeeeeeeeeeel vveeeeeeeeeel overtuiging (en herhaling) nodig.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:46

Kid ook :j en ik ook :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:47

Jim niet. Maar ik wel :j :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:29

Japeloup schreef:

Ik moet het zelfs zo doen van DA. Gewoon met een omweg de moeilijke dingen proberen die pijn gedaan hebben ooit, zodat ze weer het vertrouwen krijgen dat hun lijf het aankan.

Ik lees nog steeds mee, maar door verhuizing niet zo aanwezig.