[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:38

Ja dat klopt! Zo rijd ik ook :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:47

Regenpier schreef:
hallo allemaal,

als jullie naar de foto's in dit topic kijken: [RT-HAW] Izo ook weer aan het werk!
hoe vinden jullie dan de aanleuning? :o
ik weet dat er nog een hoop beter kan, maar kunnen jullie toevallig tips geven?

tja.
wat je heel snel moet veranderen zijn je handen. Zo werken ze heel hard/scherp in. Je hulp duurt heel lang en zo blokkeer je je paard (werk je dus tegen).
Hou je handen hoger, naast elkaar en rechter op (niet de piano stand zoals nu) , bij elke bocht breng je je binnenhand van de hals en niet zoals nu naar je lichaam toe. Kijk naar je elleboog of je het goed doet, anders is de kans groot dat je het onbewust alsnog verkeerd doet.
Verder loopt hij behoorlijk op de voorhand, dit komt mede ook door je handen, maar vooral omdat je NIET van achter naar voren denkt maar juist met de voorkant bezig bent. Paard gaat niet over z'n rug lopen wanneer de kop in de krul is, maar het belangrijkste is juist dat het paard over de rug gaat lopen - dan komt de kop vanzelf.
Hopelijk voel je je niet aangevallen, want deze fout(en) komen heel veel voor, voornamelijk door verkeerd of te weinig les.
Ik ben nu nogal direct, is echt NIET negatief bedoeld!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-09-12 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:49

xxanouuk schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je veel overgangen moet rijden en ontspannen moet rijden, alleen naar mijn idee doe ik dat al best veel. ;)

Het is dan moeilijk te vertellen wat er fout gaat.
Spanning in een lichaamsdeel gebeurd vaak onbewust en zéker onbedoeld. Ook dat het paard toch niet zo scherp aan het been is, dan de ruiter dacht.
Dat zou redenen kúnnen zijn, maar het kan zoveel zijn waardoor het niet lukt dus nogmaals zou ik je zo niet kunnen helpen helaas.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:40

Bedankt voor de reacties, en ik ga zeker hard werken aan aan mijn handhouding!!
In de les werken we hier ook aan, dus de opmerking dat ik niet goed of te weinig les krijg vind ik erg onterecht...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:39

Regenpier schreef:
Bedankt voor de reacties, en ik ga zeker hard werken aan aan mijn handhouding!!
In de les werken we hier ook aan, dus de opmerking dat ik niet goed of te weinig les krijg vind ik erg onterecht...

of (blijkbaar)heb gekregen!
Je mag het onterecht vinden, maar ik zie dat anders.
Ik kan niet geloven dat een goede instructeur dit heeft toe kunnen staan tijdens de ontwikkeling daarvan.
Je hebt het aangeleerd en je moet het nu afleren. Nogmaals, dit is een veel voorkomende fout wat dus niet vreemd is.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:51

hallo allemaal,
ik rij de laatste tijd steeds beter aan de teugel, ik moet het nog een beetje leren.
ik krijg hier goede les voor, alleen mijn instructrice zag na een tijdje dat het niet meer wou. ze vroeg aan mij of ik haar tanden wel eens heb na laten kijken. na 2 jaar haar eigenaresse te zijn heb ik dat nog niet gedaan. ( foei! moet 1x per jaar! :P ) maar zou het kunnen dat ze haar hoofd niet naar beneden wil doen vanwege haar tanden?
ik heb op internet gelezen dat pony's die last van hun tanden hebben hun hoofd soms ''scheef'' doen, dat doet mijn pony dus ook, en sinds kort gaat ze uit het niets (tijdends het rijden) schudden-geconcentreerd-schudden-geconcentreerd

dus, kan het zijn dat ze last van haar tanden heeft?
ps, ik weet even niet waar ik het moest plaatsen want problemen met aan de teugel is gesloten!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:53

Dat kan heel goed ;)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:10

oke?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:12

Ik zou inderdaad snel een tandarts naar je paardje laten kijken. :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:36

maar is het ook zo dat ze dan moeilijker aan de teugel gaat?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:31

Laten we het zo zeggen...

Een paard wat iets niet kan doen, door iets wat niet lekker zit, zal ook niet doen met wat je vraagt.

Dat kan aan jou liggen, je houding.
Het kan aan je paard liggen: Tanden, spieren.
Of aan het harnachement liggen: Hardlopen met te kleine schoenen of met te grote schoenen? Zelfde als een zadel wat te klein of te groot is. Of een hoofdstel wat niet lekker licht.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:12

Dat snap ik, maar als ik bijna stop . Doet ze het wel

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:17

Komt omdat je je dan eindelijk wel ontspant, meestal. Dan zit je dr toch ergens in de weg.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:08

Sinds ik een hele intensieve les heb gehad van een nieuwe instructrice loop ik al dagen met een paar vragen in mijn hoofd rond:

- hoe kort hoor je je teugels te hebben om een goede aanleuning te kunnen verkrijgen? Ik ben altijd erg voorzichtig in een te hoge druk in de mond en heb mijn teugels normaal niet heel strak, heb altijd het idee dat met een te hoge druk het paard pijn ervaart.

- Paard zit behoorlijk vast in haar rug (voornamelijk boscrossen dus niet veel dressuurmatig gereden). Ze vind het moeilijk om voorwaarts - neerwaarts te gaan. In mijn les is daarom eerst gewerkt aan de aanleuning en daarbij heb ik op de voltes en s-jes haar vanuit mijn binnenbeen naar mijn begrenste buitenteugel moeten drijven, waarbij ik mijn binnenhand opende en sloot. Zodra zij ontspande, ontspande ik ook. Aangezien ik altijd heb geleerd dat een ontspannen en losgelaten rug uit de achterhand komt en niet vanuit de voorkant, was ik daarom heel erg verbaasd dat zij door deze methode op een gegeven moment meer over haar rug ging lopen en opbolde...
Streven is op den duur haar zoals het hoort eerst vwnw te rijden en dan pas op te pakken, echter omdat zij dit nog moeilijk vind heeft de instructrice voor deze aanpak gekozen.

Het gaat tegen mijn gevoel in (ben misschien te soft, zeker omdat ik mijn teugels een flink stuk korter heb moeten nemen), wat zeggen de kenners?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:32

Dit topic goed door lezen...:D

Nagevelijkheid komt van ontspanning, dus gaat ze naar je handen toe. Als jij te kort neem, zal jij haar tegen houden en wat je dan doet is tegen werken. Teugels gewoon op maat nemen, tot dat er een lichte druk ontstaat.

Je kan er ook voor kiezen om je teugel geheel los te laten, en eerst goed te rijden vanuit je zit, zodat jou handen niet in de weg kunnen zitten. Als je paard dan naa geeft, zal hij dat dus doen vanuit ontspanning. Als jij de teugel weer pakt, en het paard neigt met zijn hoofd omhoog, kan het komen, doordat je eerder te veel druk hebt gezet en het paard zijn vertrouwen in jou is verloren. Dat moet je dus weer terug verdienen door correct rijden en correcte handligging.
Het kan ook zijn natuurlijk dat jou paard inderdaad vast is. Dan adviseer ik om veel wendingen te rijden, en dat jou paard dus om je heen buigt.
Kan ook zijn dat jou paard last van zijn kiezen heeft. Kan ook nog een rol mee spelen natuurlijk.
Of dat het zadel niet past of niet goed licht.

Kijk eerst met waar het weg komt. Dan kun je daar naa toe werken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:50

Bedankt voor je reactie Marylyn, paard zit vast in haar rug en instructrice heeft daarom aangeraden veel voltes, s-jes en wendingen te rijden en heel veel overgangen (paard is daarnaast erg druk in haar hoofd en heel snel afgeleid).

Ik wil echter weten of
1) de methode die zij toepast correct is (binnenbeen drijft richting begrenste buitenhand en vriendelijke binnenteugel sluiten en openen en ontspannen als paard ontspant, dit deed ik overigens op de voltes en met het rijden van veel overgangen draf-stap-halt-draf-halt-stap). Ik was nl. verbaasd dat paard hierdoor goed over de rug ging lopen en zijn rug opbolde en ontspande.
2) wat de juiste teugellengte is om een goede aanleuning te verkrijgen (ik moest de teugels een stuk korter pakken dan dat ik gewend ben)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:04

laetitia schreef:
Bedankt voor je reactie Marylyn, paard zit vast in haar rug en instructrice heeft daarom aangeraden veel voltes, s-jes en wendingen te rijden en heel veel overgangen (paard is daarnaast erg druk in haar hoofd en heel snel afgeleid).

Ik wil echter weten of
1) de methode die zij toepast correct is (binnenbeen drijft richting begrenste buitenhand en vriendelijke binnenteugel sluiten en openen en ontspannen als paard ontspant, dit deed ik overigens op de voltes en met het rijden van veel overgangen draf-stap-halt-draf-halt-stap). Ik was nl. verbaasd dat paard hierdoor goed over de rug ging lopen en zijn rug opbolde en ontspande.
2) wat de juiste teugellengte is om een goede aanleuning te verkrijgen (ik moest de teugels een stuk korter pakken dan dat ik gewend ben)

Waarom die kneepjes?
Hoe kan een kneepjes gevende binnenhand ook vriendelijk zijn?

Niet aanvallend bedoeld, maar zou juist graag een goed antwoord daarop krijgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:19

ik doe altijd deur open en deur dicht.

Dus binnenteugel van de hals en buiten teugel tegen de hals, waardoor je niet trekt maar licht aangeeft met de teugel wat je vraagt.
De rest gewoon op de zit!!

(ik vind de teugel overbodig wanneer het goed op zit en benen kan!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:36

maralyn schreef:

Dus binnenteugel van de hals en buiten teugel tegen de hals, waardoor je niet trekt maar [/b]licht aangeeft met de teugel wat je vraagt[/b].

:? :? :? :? :?
Dat snap ik niet... wat geef je aan/ vraag je met de teugel?
Geef je nu wel of geen kneepjes?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:41

OMG mijn friese knollie liep net gewoon een kilometer op buitenrit 0.o aan de teugels met losse teugeltjes zegmaar!
Ik was zooooo blij <3

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:42

superwoman schreef:
maralyn schreef:

Dus binnenteugel van de hals en buiten teugel tegen de hals, waardoor je niet trekt maar [/b]licht aangeeft met de teugel wat je vraagt[/b].

:? :? :? :? :?
Dat snap ik niet... wat geef je aan/ vraag je met de teugel?
Geef je nu wel of geen kneepjes?

Als je een beetje kan rijden, rijd je je paard aan de teugel met ontspannen teugel.
een paard komt vanzelf terug op de achterkant als je veel overgangen en figuren rijdt....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:53

superwoman schreef:
laetitia schreef:
Ik wil echter weten of

Waarom die kneepjes?
Hoe kan een kneepjes gevende binnenhand ook vriendelijk zijn?
Niet aanvallend bedoeld, maar zou juist graag een goed antwoord daarop krijgen.

Dat vraag ik mij dus ook al dagen af Superwoman...instructrice noemt het echter geen kneepjes maar mijn hand openen en sluiten. Ik vraag hier om de mening van deskundigen of zij de methode van de instructrice correct vinden, als zij dit in de grotere contest van mijn verhaal plaatsen (het vastzitten van de rug en daardoor moeilijk vwnw kunnen gaan, veel voltes en wendingen rijden, veel overgangen en uiteindelijk bolde paard haar rug stukjes mooi op)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:10

liespower94 schreef:
Als je een beetje kan rijden, rijd je je paard aan de teugel met ontspannen teugel.
een paard komt vanzelf terug op de achterkant als je veel overgangen en figuren rijdt....

grinnek. :P
Je hebt zeker mijn onderschrift niet gelezen? :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:17

laetitia schreef:
Dat vraag ik mij dus ook al dagen af Superwoman...instructrice noemt het echter geen kneepjes maar mijn hand openen en sluiten. Ik vraag hier om de mening van deskundigen of zij de methode van de instructrice correct vinden, als zij dit in de grotere contest van mijn verhaal plaatsen (het vastzitten van de rug en daardoor moeilijk vwnw kunnen gaan, veel voltes en wendingen rijden, veel overgangen en uiteindelijk bolde paard haar rug stukjes mooi op)

Deskundig wil ik mezelf niet noemen en of je veel deskundige op bokt zal vinden is ook maar de vraag ;)

Ik vraag het omdat ik nog nooit een IMO! goed antwoordt heb gekregen, terwijl zoveel mensen het doen. Veelvuldig dat men het paard wil losmaken in de mond,maar dat is dus onzin wat een paard houdt niet vast in zijn mond.
Kneepjes zijn "hand openen en sluiten",maar goed "geef het een naam".....
Ik zie de reden hiervan niet, zeker niet met de binnenhand. Paard moet met 1 hulp reageren (denk aan been geven etc) en kneepjeS zijn meerdere hulpen.
Een (1) kneepje op de buitenhand snap ik dan weer meer, omdat je daarmee het paard opvangt. Dit moet eigenlijk via de zit en heel belangrijk dat het op het juiste moment geveurd, maar dan kun je (indien correct gereden) het paard meer bij elkaar rijden.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:28

Nu een ongelooflijk domme vraag, maar dat een paard zo een heuse schuimmond krijgt, dat is toch al het teken dat deze goed ontspannen (begint te) lopen he? Dat deze al lichtjes aan de teugel komt?
Had er net een discussie over met iemand en nu ben ik helemaal in de war %)