Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:56

hihi... soms zag je haar boos kijken en dan verward en dan knorrend van protest.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:05

ja ze moest echt even 6 x nadenken merkte ik. eenmaal aan t lopen begon ze al meer te kreunen ..ik denk ze kraakt zo ze gaat straks af.. maar ze was heel braaf en ging hard aan het werk. meer op achter,verbinding aan 2 teugels en controle op tempo op mn lichaam. dat deed ze al snel goed!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:12

ja ze was bij jou echt heel braaf :j meestal wil ze niets weten van mensen die aan haar lijf zitten.
Als ze dan in een keer meer moet dan is ze dwars voor de kar ~~}>

Dit was voor mij echt een bevestiging dat het allemaal met rust, eerlijkheid en respect gebeurden en dat Suus zich veilig voelde bij je +:)+
Anders had ze echt veel protest gegeven dmv bokken of slaan naar je been.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:14

ik was er ook wel blij mee... :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:17

werkelijk als ik de :$ had moest je haar 2x per week komen rijden voor mij O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:19

hihi

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:32

Vanavond maar weer mijn sukkeldrafje opzoeken en mijn balans :)
en op mijn BILLEN ZITTEN... oja... LOSLATEN!!
mss moeten we de volgende keer mij een stroomband omdoen (net als bij honden) doen ik het fout dan hup de stroom erop _O-

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:18

Gaaf he om te zien dat als je het goed doet je paard het dan ook doet, zonder dwang, zonder druk gewoon omdat je het aan ze vraagt en begrijpt dat ze dingen moeilijk vinden. Moet toch een geef gevoel geven dat als jij meer ervaring krijgt, je weet dat je paard het kan en jou dus kan vertellen wanneer je het goed doet.
Ik had dat ook dat ik bij knollentuin op stal stond. Duurde even voor knollentuin op mijn Joepje wilde stappen, ze was ook niet bepaald makkelijk in het begin, een echt }:) . Maar was soms wel confronterend en dus heel leerzaam als ik er niet uitkwam en het bij haar na enige tijd wel lukte. Hoe langer ik bij knollentuin leste hoe meer ik kan voelen wat er gebeurde, wat ik niet goed deed, hoe mijn paard reageerde en waar onze beperkingen zaten. Leren voelen voor mij een sleutel woord, iets wat veel ruiters niet (goed genoeg) leren van hun instructeurs.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:32

voelen is idd wat mij betreft ook de key.

KT reed echt makkelijk met suuske weg...grappig en ook heel fijn.
vond het echt een duidelijk teken voor mij dat Suus het met deze manier van rijden eens is. Nu merkte ik dat toch al zelf ook met rijden. De protesten zijn er niet, soms ff klieren om onder het werk uit te komen, maar ja dat vind ik wel grappig. Dat is karakter <3 ben zo gek op die merrie van me.

het enige wat stom is dat suus niet wil laden bij KT vandaan >;) Ze wil er iedere keer blijven :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:38

Ik wil ook een KT in de buurt om les van te krijgen. :)) Klinkt goed!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:44

Is heeeel goed :)
maar ook heeel contronterend.... >;) want dan kan je paard in een keer veel meer :roll:

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:44

Goeiemorgen!
Was een weekendje op stal oppassen op de boel.
Heb zondag mijn knolliewollie nog gereden. Wilde eigenlijk niet meer, omdat ze even daardoor was ontsnapt uit de paddock en de vrijheid had opgezocht galopperend over het land van de buren |o
Van schrik was ik erg boos op dr. Toen ik op dr stapte wilde ik dr nog steeds op de BBQ leggen :P
Maar eerst maar eens gewoon gaan zitten en me gericht op het loslaten van mn spieren, voordat ik haar echt aan het werk zou zetten.
Heb nog nooit zo heerlijk gereden uiteindelijk :j
Ze was heel fijn los.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:45

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:48

Fijn dat je zo bezig kan zijn met je paard he.
Het is bij knollentuin ook fijn op stal, sfeer is goed, en dat voelen paarden.

Voelen is zo belangrijk, had het van de week ook weer met een klant, leste voor het eerst bij mij, had met een ander paard M gereden. Ze voelde niet eens in stilstand welk achterbeen waar stond. Dan vraag ik me af, hoe wil je dan ooit een paard gaan trainen. Maar met wat aanwijzingen van mij begon ze steeds meer te voelen. Bezig geweest met juiste positie op de rug, beenspanning etc. Ze voelde dat als ze beter zat het paard ook beter de wendingen door kwam. Aan het eind van de les zei ze: als ik dit allemaal wist met mijn vorige paard had ik veel makkelijker mijn oefeningen kunnen rijden. Aan de ene kant vind ik het fijn dat ik iemand het gevoel heb kunnen geven, aan de andere kant breekt mijn klomp, want betekend dus dat ze haar vorige paard in de weg zat en waarschijnlijk er niet bij stil stond dat de "fout" bij haar lag en niet bij het paard.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:51

Enorm herkenbaar Japeloup. Ook mijn lesklanten zeggen dat steeds. "Had ik maar..."
Ik heb dan ook des te meer respect gekregen voor de paarden die ondanks de vaste zit en niet tot nauwelijks mee bewegen van de ruiter toch het gevraagde uitvoeren.
Het is eigenlijk zo logisch om mee te gaan in de beweging van het paard, maar ook weer zó logisch dat niemand er uit zichzelf opkomt. Vind dat wel een interessant iets hoor.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:57

LiVetime schreef:

Goed plan, maar blijft volgens mij erg lastig. Want er zijn veel instructeurs die zeggen te letten op houding en zit, dat ze van achter naar voren rijden. Maar doen ze dat echt, ik denk vele niet. Nu wil ik niet negatief klinken, want zo bedoel ik het helemaal niet. Maar vanaf een stukje tekst is het moeilijk echt te beoordelen. Zou dan zeker ook ervaringen van de lesklanten er bij willen zien, en daarmee in contact kunnen komen, dan je bv een keer bij iemand kan kijken als hij aan het rijden is. Dus dat je voor je kennis maakt met een instructeur kan kijken of zijn leerlingen rijden zoals jij dat ook zou willen. Snap je wat ik bedoel?
Maar denk wel dat ik me aanmeld hoor!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:03

Van achter naar voren rijden, van voren druk houden tot hij loslaat.
Zo doet 80% van de instructeurs het :j
Best lastig als hij niet loslaat (omdat ik niet loslaat). :=

Voelen is zo belangrijk. Maar ook het moeilijkste dat er is :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:06

Amanda schreef:

Ja helaas wel ja, en allemaal denken ze dat het zo hoort. En kennen de theorie niet eens hoe en vooral waarom je een paard rijdt. En het paard maar de "schuld" geven dat hij niet doet wat hij/zij wil.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:07

Ben ik ook al over aan het nadenken, om via een soort puntensysteem een instructeur een bepaalde waardering te geven nav reacties van klanten. Maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat vorm moet gaan geven. Wil het wel overzichtelijk houden.
Misschien bij iedere instructeur idd aantal reacties van klanten vermelden, die zelf al hebben aangegeven dat er met hun contact opgenomen mag worden.
Wel super bedankt voor je reactie trouwens! Kan ik veel mee :j +:)+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:16

Amanda schreef:

En tegelijkertijd ook weer zoveel makkelijker dan de traditionele manier van trekken en plukken.
Ik heb ook jaren op de ruk en pluk manier gewerkt. Omdat dat het enige was wat ik kende. Het rijden ging nou eenmaal zo.
Heb met slofteugels gereden, sporen... poortbitjes.. You name it.
Ben er niet trots op, maar heeft me wel gebracht waar ik nu ben met de zekerheid dat ik nooit meer terug wil naar de oude methode.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:19

Is ook hoor Livetime. Maar er zijn maar weinig mensen die kunnen voelen. Of willen voelen. Of gewoon simpelweg niet weten hoe het moet. En dan is het moeilijk.
En inderdaad, nu ik zo met Jim bezig ben en zie hoe hij verandert (en ik ook), dan word ik er alleen maar heel gelukkig van :j
Met af en toe een schuldgevoel voor het gepruts van de afgelopen 2 jaar :o

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:22

Amanda schreef:
Is ook hoor Livetime. Maar er zijn maar weinig mensen die kunnen voelen. Of willen voelen. Of gewoon simpelweg niet weten hoe het moet. En dan is het moeilijk.
En inderdaad, nu ik zo met Jim bezig ben en zie hoe hij verandert (en ik ook), dan word ik er alleen maar heel gelukkig van :j
Met af en toe een schuldgevoel voor het gepruts van de afgelopen 2 jaar :o

Ken het schuldgevoel, had ik ook bij mijn Joepje. Maar wisten wij veel, we deden wat ons geleerd was. Nadenken en voelen hoorde daar niet bij, iig heeft jou paard het geluk dat je nu wel beter weet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:27

Is ook hoor, maar soms dan komt dat ineens naar boven.
Maar aan de andere kant kan ik nu zo genieten van het rijden omdat hij zo zijn best doet in plaats van tegen me vechten. En dan ben ik blij dat ik er nu achter kom en niet nog 10 jaar later.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:30

Ik heb soms ook de vraag hoe ver ik met mijn Joepje zou zijn gekomen als ik altijd zo met haar gereden had.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:31

Heb wel een schuldgevoel naar de andere paarden die ik heb gereden en heb gehad inderdaad..
Maar met Meagan ben ik al vrij snel gaan lessen nadat k dr zadelmak heb gemaakt. Dus schuldgevoel naar haar valt wat dat betreft mee.. Ook omdat de eerste paar maand dat ik dr af en toe pakte om te rijden we vooral spelenderwijs dingetjes deden. Niet echt rijtechnisch gericht nog. Dus rijdend over een zeil..voetballen met grote paardenvoetbal...balkjes lopen.. Jambette onder het zadel.. Alles om het rijden niet direct in verband te leggen met training, maar met spelen.