Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:21

Lastig hoor zadels. Gisteren mijn KN symphonie meegegeven om te passen. Wil deze verkopen heb namelijk een KN Tango, vind de symphonie juist te vlak. Paste echter niet goed dus heb hem weer terug. Hoopte hem te verkopen.
Voor suus heb ik een voorsingel nodig en dat zit in de symphonie ook (Is er toen ingemaakt) Echter ik heb juist wel wat steun nodig bij de wrongen en meer zit, ben dan ook erg blij met mijn Tango. Al is hij voor suus nog niet ideaal maar met een gel eronder vind ze hem prima en loopt er ruim onder. .... Het leed dat zadel heet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:24

vandaag ging het rijden ruk :( Galop ging wel fijn en kwam ze heel laag en goed over de rug. Daar was ik heel blij mee. Maar met draf en stap was Suus aan het drammen in tempo en liep als giraf -:(-
Kan daar niet tegen... ben dan ook na half uurtje afgestapt... Zitten klungelen met die lange beugels en dan haar gedrag erbij 8)7 8)7

Morgen maar weer proberen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:34

Gewoon blij zijn met wat wel goed ging :j
Dat is moeilijk hoor :(:) ik focus ook altijd teveel op de minpunten.
Ik heb nu wel geleerd om af te sluiten met iets wat goed ging.
Ik heb Kid wat ruimer in de schouder geprobeerd te laten lopen, dat vond ze helemaal niet goed op de moeilijke kant :(
Maar als ik haar daarna even lekker laat uitgalloperen of draven, net wat ze wil, dan is ze weer blij en ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:49

@ankem: Nog een zadeltip, al heb je er misschien genoeg ondertussen ;)
Ik rijd met thorrowgood T6. Ook een redelijk plat zadel, de (knie en kuit) wrongen kun je zelf plaatse, of er helemaal af laten, de boom is verstelbaar, kussens kunnen worden bijgevuld door de zadelmaker en het is ook een redelijk kort zadel. Zie --> http://www.dezadelmaker.nl/p/1/80/-/4s2 ... microfiber

Ik vind zelf de kwaliteit van dit zadel echt een stuk beter dan wintec. Ik rijd er nu anderhalf jaar mee, en zelfs onder de beugelriemen is nog geen slijtage te zien. Ook heeft het gewoon een gladde zit (voelt echt als leer), wintec vind ik vaak wat stroef.
@Sabm: Balen dat het niet ging, maar wel goed dat je afstapte toen je er zelf niet tegen kon. Dan voorkom je in elk geval dat je in oude fouten vervalt :)

Ik heb gisteren lekker gereden. Was behoorlijk moe dus ik ging eigenlijk alleen wat rek en strekwerk in stap doen, maar hij stapte zo fijn dat ik uiteindelijk ook wat draf en galop gedaan heb. Weliswaar maar een half uurtje, maar hij liep echt zo fijn en los! Het lukt nog niet altijd om zelf ontspannen genoeg te blijven, voor mijn gevoel 'doe' ik dan te weinig, terwijl dat juist goed is. Gisteren lukte het wel, en dan voelt het echt aslof je zweeft :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:02

Fijn blijheid! Gewoon zonder verwachtingen opstappen en juist dan gaat het vaak lekker.

Gister belde mijn zitjuf af ivm het noodweer gister. Moet het nu tot 8 september zonder haar hulp doen.
Help :\ !!!!. Raak dan meteen in paniek, ben bang dat ik alles weer 'kwijtraak' dat ik tot nu toe van haar geleerd heb.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:19

Morning,

Balen Sabm dat het ruk ging. Dan kun je thuis zo ontzettend lopen balen.

Kid heeft hard gewerkt zo te lezen. Hoe doe je dat ruimer vanuit de schouder laten lopen?

@Blijheid
Bedankt voor de zadeltip. Komt ook op mijn lijstje ;) Fijn dat het rijden goed ging.

@Laetitia
Dat is een lange periode. Maar waarom zou je alles kwijtraken. Gewoon iedere keer weer op zoek gaan naar het gevoel en bij twijfel hier posten ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:04

Ik heb nu een diepe zit, maar dat kwam omdat ik met de vlakke zit enorme last kreeg van bekken. Kon niet meer lopen, omdat het elke keer scheef schoot met rijden... Vreselijk.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:55

Ankem
Deze oefening doe ik en met name met deel twee heeft ze aan een kant moeite.
Ze kan al wel heel mooi twee kanten op draven met de achterkant naar binnen en ook al een paar pasjes galop.
Ze moet dan wel enorm zwiepstaarten maar daarna is ze wel erg lekker los.

knollentuin schreef:
dan kid..
wat ik opmaak uit je verhaal en even je filmpje te hebben bekeken zie ik en lees ik dat je paard heel wendbaar is maar niet soepel. op het filmoje in je profiel zie ik een paard dat voornamelijk zijwaarts stapt maar niet het binnenheup gewricht laten vallen binnenachterbeen naar voor onder de massa brengend en inbuigen van ribbenkast binnenkant en verlengen buitenste ribben.
probeer eens op een rechte lijn te stappen binnenhoefslag rechtsom en dan binnenbeen op singel,buitenbeen naarachter. paard stapt nog steeds rechtuit dan rechterstelling aan laten nemen,buitenteugel tegen hals houden nu kan je door druk van buitenbeen achterhand naar binnen drukken binnenbeen houdt naar binnenvallen schouder tegen,dan n stukje in die buiging rechtdoor laten stappen. dan weer recht maken en andersom dus naar links. het belangrijke aan de oefening is dat je paard rechtuit blijft lopen ,niet zijwaarts gaan en niet slingeren in de schouders en door blijft lopen. dan deel 2 , hetzelfde maar dan vanuit de schouders door vanuit je binnenbeen,rechterstelling je schouders naar buiten drukken, achterhand begrenzen door buitenbeen en naar voren laten stappen.je kan daar je buitenteugel even van de hals halen om ruimte te geven om opzij te komen,dat ook van buiten naar binnen. als je dat voorelkaar hebt kun je vanuit die buigingen een overgang gaan maken naar de draf <<) niet te lang paar passen,volhouden en weer terug naar de stap. zo succes en ik hoor weer graag hoe t ging :D
wat ook een leuke is is de balimokruk, goeie om je zit te ontdekken ,en ik heb laatst bij de lidl een hele stapel balanskussentjes gescoord erg goed om te leren meebewegen met je bekken ,balans te vinden op iets dat wiebelt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:46

zadels... :x het is zo verrotte lastig om een precies passende combi te vinden die aansluit bij paard en ruiter,en dan veranderd het paard (door spieropbouw of afbraak..) en dan...?
Ik zie het overal om me heen, wat me wel goed doet is dat r meer en meer mensen echt mee bezig zijn, vroegah had men een zadel en die dee t 15 jaar,t peerd was wel lstig maar ja,daar moest ie dan maar ff doorheen,dat zie je toch minder.
ja het was dikke sjit mn hele zooi gepikt,voor ik alles weer s compleet had _-:( _-:(
ik heb het nu heel luxe 2 wows en 2 passiers en ik heb een zadel over van de diefstal, die had ik bij me toen er ingebroken werd,alles hangt nu met dikke staalkabels aan de muur en in afsluitbare zadelsteunen met discussloten >;)
maar goed ,een zadel doet dus veel met de ruiter en met t paard,ik mis dat best vaak in clinics of bijscholingen van knhs, er was laatst op de bijscholing voor instrukteurs een mw ( er werdt bij verteld dat ze zz-l reed :x )die zat in een zadel dat overduidelijk achterover lag,dus viel ze achterin,het aard deed uit reactie in de air kijken,en zij deed verwoede pogingen het dier in de houding te manouvreren... := toen ik de vraag stelde of de ligging van het zadel niet mee zou kunnen spelen werd daar niet zo op ingegaan maar bleef men het paard tempowisselingen laten maken om de achterhand te activeren en de rug zo meer omhoog te krijgen,dan denk ik? :o? ik zal wel gek zijn.. :+

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:27

Je bent niet gek hoor Knollentuin :D! Alleen kijk jij gewoon verder dan de gemiddelde ruiter/instructeur.

De meesten (waaronder ik) hebben gewoon niet anders geleerd dan het rijtechnische gedeelte. Wat er verder allemaal nog bij komt kijken komt vaak niet aan de orde.
Zo heb ik vroeger jarenlang behoorlijke ‘dril’lessen gehad en heb van die instructrice veel geleerd op rijtechnisch gebied, maar verder dan dat gingen die lessen gewoon niet :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:47

@Justkid
Bedankt voor het plaatsen van de oefening. Zal hem in alle rust eens nalezen en proberen te visualiseren wat je precies doet.

@Knollentuin
Wat een leed zeg, die zadelroof. Ik denk ook wel eens, ben ik gek? Waarom lijkt een ieder ander geen problemen te hebben met de zit van zijn of haar zadel en ben ik zo aan het klooien.
Gisteren en vandaag toch wel weer het bewijs gehad dat ik echt wel kan zitten, maar niet op dat zadel. Ik denk ook dat er vanuit de instructiehoek meer aandacht voor moet zijn. Maar niet alleen voor zadels, ook voor zit. Ook daar hoor je vrij weinig over tijdens clinics.

Vandaag bij juffie geweest en ben weer helemaal los en geaard teruggekomen. We hadden door mijn vakantie een paar weken niets gedaan. Ze zag me het hoekje omkomen en zag al hoe laat het was. Ik had mijn schouders weer tot onder mijn oren zitten. Eerst even gepraat en daarna een paard gezadeld. Ik mocht op een oude leermeester van 25, maar nog goed bij de pinken. Ik heb op een Bob Marshall zadel gereden. Dat is een boomloos westernzadel. Ik heb heerlijk gereden. Het voordeel van zo'n boomloos zadel is dat je veel meer voelt van de rug die onder je beweegt. We zijn heel erg bezig geweest met voelen, rijden vanuit je basis. Paard gaf mooi aan wat er bij mij aan schortte, namelijk hoge adem en spanning in de schouders. Heb een aantal stukken echt heerlijk gereden. Voel me nu heerlijk los en ontspannen. Mijn partner was ook mee en die heeft ons van een afstandje bekeken. Hij was oprecht verbaasd. Zo'n verschil met hoe ik op mijn eigen zit. Dit past me veel beter. Dus wie weet voor de toekomst...

Morgen maar weer op mijn eigen klimmen. Helaas is het testzadel nog niet binnen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:48

Jeeee het is echt een heel andere cultuur dat dressuurrijden
of ik woon gewoon op een eilandje :P

Ik zit trouwens echt al jaren op zo'n fysiozitbal, een skippybal zonder handvat.
Volgens mij is die ook goed voor iedereen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:14

Ik heb ook zo'n fysio bal! En dan elastiekje aan de deur vastmaken en die vasthouden, dus evenwicht houden zonder handen, anders val je om :=

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:20

Kennen jullie dan ook de flexiboog?
Is ook zo'n leuk ding, zal er eens een foto van maken. Moet wel ff wachten met plaatsen tot m'n lesje van Yamcha (maar heb het zo druk dat jullie nog even geduld moeten hebben).
Met de flexiboog kun je mooi testen of je goed vanuit je schouder, pols en elleboog de beweging van de paarden mond kunt volgen.
Het is een lange staaf/stok met in het midden aan handvat, aan de uiteinde verzwaarde punten. lastig uit te leggen hoe hij werkt, maar voor vele een confronterend ding.
Knollentuin kent hem ook wel, en als het goed is heeft ze er ook nog 1

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:45

Klinkt wel goed??? Maar ken hem niet! Ik doe wel aan fitness, yoga, noem maar op om ook aan mijn eigen voorkeurskant enzovoorts te werken, ik moet ook rechter :D Daarnaast doe ik zelf ook aan warming up voordat ik opstap, fijner voor paard en ik krijg minder spierpijn!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:47

:)) ja, hij staat hier op stal en ik neem m nog geregeld mee, de meiden hier op stal liggen elke x weer in een deuk omdat t ze niet lukt <<) }>

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:43

Nooit van gehoord! ben erg benieuwd naar een foto van dat ding :D.

Zit hier met een shot koffielikeur. Heb even hele sterke drank nodig na het rijden van vanavond.
Wat een drama...Vriendlief ging foto's maken, ik durfde het nu wel aan aangezien het de laatste tijd best lekker gaat.
Maar het werd één groot drama en ben jankend afgestapt. Stap ging op zich prima, maar toen ik wilde aandraven ging Maantje vollop in protest. Staart zwiepen, achter de teugel kruipen en bokken.
Zadel eraf, nagekeken, kon niets geks vinden. Daarvoor had ik haar gelongeerd en ze liep prima. Afijn, zadel erop nieuw op, even de ontspanning in stap opzoeken en weer aandraven. Weer protest. Ben op een gegeven moment enorm boos geworden...
Uiteindelijk afgestapt en haar al jankend op stal gezet. Alle foto's bekeken en heb maar 1 conclusie: ik kan niet rijden. Ben er ook helemaal klaar mee. Morgen naar het bos maar zelfs daar heb ik geen zin in.
en nu zit ik hier met een shot likeur want ben toch zo ontzettend gefrustreerd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:58

proost laetitia! ik denk dat je er met een te grote verwachting op bent gaan zitten voor de foto's? net iets tevee spanning in je lijf misschien? al met al erg herkenbaar en ik denk dat we hier allemaal weten hoe een gevoel dit geeft :(:) [ik las ook al even terug dat sab zo een momentje had van de week]
je kan ws best wel rijden maar je zelfvertrouwen werkt je even flink tegen :(:) :(:) maar het komt goed,echt,paardrijden is een pad van diepe dalen maar je zal zien dat je uit elk dal weer net een beetje beter tevoorschijnkomt 8-)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:00

Leatitia, kan het er mee te maken hebben dat je te graag wilde. Heb daar zelf ook wel eens last van (gehad), mijn merrie straft dat altijd direct af.
Het is natuurlijk helemaal niet grappig, maar denk dat het wel mee valt hoor met jou niet kunnen rijden. Je bent bezig om naar je zelf en naar je paard te kijken. Iets wat vele niet of nooit doen. Iedereen heeft wel eens dagen er tussen zitten dat het allemaal net niet wil dus ook je paard. Weet jij veel, voor het zelfde geldt zat er net een knoopje in een spier, heeft verkeerd gelegen, hormonen, enz.
Morgen denk ik dat je er goed aan doet om lekker buiten te hobbelen. Niets willen, alleen genieten van samen zijn met je paard. En overmorgen zonder gedachte en verwachtingen weer opnieuw beginnen.
Edit knollentuin en ik zitten weer lekker op 1 lijn

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:02

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:17

Wil even kwijt dat de les leuk was vandaag :D Ik vond het leuk en Vegs ook :D

Veel huiswerk, en ik snap weer een boel wat ik niet snapte........ huiswerk over handjes, armen en schouders. En binnenbeen :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:23

Smaakt best lekker zo'n koffielikeur en werkt heerlijk ontspannend, misschien maar eens proberen voor ik erop stap in plaats van erna :+ .

Denk dat het grootste deel inderdaad onbewust mijn eigen spanning is geweest. Merrie is ontzettend gevoelig en neemt mijn spanning 3x zo hard over. Ze is ook niet de makkelijkste om te rijden en dat vergeet ik nog weleens.

Leuk Yamcha! Waarover is het kwartje nu gevallen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:32

:9k goed plan!,feitelijk is wat jij net zegt juist goed laetitia, dat je vergeet hoe complex je merrie is. het beste is om op je paard te gaan zitten met het gevoel\idee dat alles peace off cake is en dat je het al jaren doet,op het moment dat je je best gaat doen span je ergens spieren die belemmeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:34

Kom erachter dat als ik mijn schouders naar achter doe, dan knik ik niet in in mijn heup. En als ik contact hou met mijn buitenteugel en binnenland opzij naar voren, binnenbeen ontspannen, wilt Vegs nageeflijk worden. Ik moet dan weerstand bieden, maar dat lukt nog niet, soms wel en dan voelt ze super.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:04

laetititia :(:)
Paardrijden is gewoon hartstikke moeilijk.
Ik heb ergens in het begin van dit topic wel eens verteld dat mijn paard twee jaar geleden gewoon helemaal geen stap meer wilde zetten met mij erop ;(
Mijn stalgenootje reed er zo mee weg |(
Dat was niet leuk en erg confronterend; het lag echt aan mij.
Nu gaat het een stuk beter maar ik zal nooit een echt goede ruiter worden.
Ik probeer het wel voor mijn paard leuk te maken en ook dingen doen die zij leuk vindt zoals wandelen aan de hand waarbij zij ook lekker mag grazen of fijn door het bos rijden liefst met haar maatje.

Ik zou zeker lekker in het bos gaan rijden hoor.

En het is ook nog zo dat als je eenmaal het dieptepunt hebt bereikt, je alleen nog maar omhoog kunt :j