Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:29

Vandaag een dikke vette overwinning, en waar kan ik dat nou beter kwijt als in dit topic ;)

De les begon met chagerijnig paard die niks anders deed als zijn hoofd hoog in de lucht gooien en vooral niet luisteren naar mijn hulpen (hij verzint de laatste lessen steeds wat anders om me uit te proberen, nu dit weer :D) En mijn instructrice gaf aan dat ik nu moest doorzetten en hem aan moest pakken.
Dus me proberen niet gek te laten maken en ook al is hij bang voor balkjes en loopt hij er het liefst met een grote boog omheen besloot ik toch om vandaag die balkjes met hem te draven (als afleiding voor hem en voor mij)...en het is gelukt!! Na een paar keer weg springen en struikelen was de angst bij hem en bij mij weg en ging het perfect. Dus ik greep deze goede les aan om mijn andere angst aan te pakken. Galop
Dit had ik met hem nog nooit langer dan 2 passen in de verkeerde galoo volgehouden en aanspringen in galop vond ik doodeng omdat hij dan begint te bokken. Nou, dat deed hij nu ook, maar ik heb doorgezet en hij galoppeerde echt super mooi en het voelde geweldig.

Ben helemaal blij :o

Somebitch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:32

Goed joh! :D Hopen dat het volgende keer net zo gaat :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:07

Ikzelf ben angstig bij het aangalopperen (zoals misschien al gelezen in andere topics). ik heb dan ook een privélesje ingelast pure galop. De eerst volgende les na deze privéles (afgelopen zondag) werd mij dus ook gevraagd om te galopperen. En het lukte (tweede keer wel even met zweep) maar het leek of mijn angst volledig weg was.
Ik was apentrots op mezelf en hebt het paardje dan natuurlijk ook goed beloond.

Het is een drempel waar je over moet

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:59

wat fijn dat het galloperen bij jou ook goed ging :)
Het is inderdaad een drempel waar je overheen moet. En soms helpt het als mensen je een beetje pushen, maar soms is het ook beter om even de tijd te nemen en je te concentreren op andere dingen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:45

inderdaad en geloof mij tijdens die privéles ben ik gepushd ;-) maar het werkte wel.

En het gevoel als het dan eindelijk lukt is geweldig hé

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:52

Ik had ook altijd superveel angst voor de galop. Maar mn pony heeft me er echt volledig overheen geholpen. Vind galop nu echt het leukste wat er is! Pony kende galop niet eens, dus echt fantastisch! Ben nu stap-galop aan het oefenen en hij doet het zoooo goed. :D Echt heerlijk als je over je angsten heen komt!

Amke_Fredje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:45

Hallo,

Sommige verhalen hier herken ik zeer goed!
Vraag mij om te stappen en te draven en dit lukt perfect!
Maar dan is het moment om te galopperen...
Ik weet niet waarom en hoe maar ik span mij altijd op..
Eens ik er in ben en me weer veilig lukt gaat dit ook maar dat aanspring moment is voor mij erg moeilijk.
Dit komt omdat mijn vorig paard altijd eerst voorruit sprong, bokte of dom deed, sindsdien zit die schrik erin...
Raar maar het is inderdaad een drempel die je over moet.

LientjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:38

Hallo,,

Ik was heel bang, ik ben nu 15 jaar maar toen ik 6 was ben ik heel hard gevallen en daarna gestopt.
Als een paard maar een stap zette was ik doods bang ik ben begin dit jaar weer begonnen. Op marktplaats vond ik iemand die al een ouder paard had en daar les mee gaf. Dat paard was letterlijk bom proef! Het was een schat van een paard een oud, maar geweldig en lief paard. Hij gaf mij weer vertrouwen om dat al je ho zei hij meteen stopte. Nu ben ik al een beetje over mijn angst heen, met hem kon ik alles! Maar helaas is hij in mei overleden.. |( Hij is 33 geworden ( somigen vinden dit misschien te oud om te rijden, maar hij vond het super! ) Op hem heb ik zelfs nog leren springen maar helaas brak hij in zijn stal zijn heup en hebben we afscheid moeten nemen. Mijn tip: Ga je angst overwinnen op een paard die al ouder is, die zijn goede leerpaarden om over je angst heen te komen. Mij heeft het super geholpen. Ik heb nu een pony /3 van 21 en zij doet het ook super. En helpt mij ook over mijn angst heen, ze is rustig dus perfect :o

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:38

Hey! weer een tijdje geleden... het volgende is best wel grappig, vind ik toch...
Heb vandaag les gehad en had snel door dat hij wat balkjes op de grond ging leggen maar de standers (of hoe deze ook noemen) kwamen eerst te voorschijn.
Huh? ja, ok... ik zal er wel klaar voor zijn zeker?? Mijn paard moet het springen dus ook nog aanleren en zijn we met z'n 2tjes :(:)
De 1ste sprong keek ze wel raar maar toch gesprongen. Mijn lesgever vroeg of ik bang was en heb nee gezegd. Heb nog 1 sprong gedaan op zelfde hoogte en de balk ging wat hoger. MAAR nu, hij wilde m'n paard ook even uitproberen en dus moest ik even afstappen. Of ik stond op een trilplaat of mijn benen waren aan het trillen... :=
Eender hoe, ik vond het super!! :):)

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:55

ok. Ik heb nog niet alles gelezen maar toch meld ik me ook maar even. Ik rij al ruim 30 jaar. Best wel eens gevallen, maar nooit ernstig. Nu een jong paard gekocht. Zadelmak maar door overmoedigheid van mij er toch afgevallen. Hard. Bovenarm gebroken. Ik vond het vooral eng dat ik geen controle had. Ze is nog groen . Ze schoot weg en ik pakte haar op de teugel terug (primaire reactie) en dat kende ze nog niet. Gevolg: nog harder en stuurloos. Ik kan komende 1 a twee maanden niet rijden maar voel de angst nu al. Dat gevoel compleet machteloos te zijn. Wat ook niet helpt natuurlijk is mijn omgeving die paarden sowieso niets vindt. Ik ga dit topic volgen om mee te lezen hoe andere die angst overwinnen en om daar weer moed uit te krijgen. Ik zou het heel jammer vinden deze hobby uit angst te verliezen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:55

Welkom Eb01! Mijn angst komt ook voort uit het gevoel geen controle te hebben, vreselijk is het! Maar ik stap er toch elke week weer op, en ik probeer toch elke week opnieuw weer over mijn eigen grens heen te gaan omdat ik weiger mijn hobby op te geven! Uiteraard is de angst niet weg, maar langzaamaan begin ik wel wat meer zelfvertrouwen te krijgen! Ik ben dan ook ontzettend blij met de eigenaren van "mijn" paard die me daarbij ook alle ruimte geven :)

Ik lees ook weer een hoop positieve verhalen, ga zo door dames!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:00

Ik lees hier veel verschillende angsten, met ook heel veel overwinningen. Ik d8 da ik een van de weinige was met een angst tijdens het rijden.
Ik denk dat het belangrijkste, hier al meermaals gezegd, de eerst stap zetten, doorzetten en dan volgt het zalige gevoel van de overwinning van de angst

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:57

Eb01 schreef:
ok. Ik heb nog niet alles gelezen maar toch meld ik me ook maar even. Ik rij al ruim 30 jaar. Best wel eens gevallen, maar nooit ernstig. Nu een jong paard gekocht. Zadelmak maar door overmoedigheid van mij er toch afgevallen. Hard. Bovenarm gebroken. Ik vond het vooral eng dat ik geen controle had. Ze is nog groen . Ze schoot weg en ik pakte haar op de teugel terug (primaire reactie) en dat kende ze nog niet. Gevolg: nog harder en stuurloos. Ik kan komende 1 a twee maanden niet rijden maar voel de angst nu al. Dat gevoel compleet machteloos te zijn. Wat ook niet helpt natuurlijk is mijn omgeving die paarden sowieso niets vindt. Ik ga dit topic volgen om mee te lezen hoe andere die angst overwinnen en om daar weer moed uit te krijgen. Ik zou het heel jammer vinden deze hobby uit angst te verliezen.

Hey Eb01, Welkom!! Jij hebt jaren ervaring en je hebt ook ingezien wat er mis is gegaan. (groen, overmoedig, wat het jonge paardje nog niet kent en de gevolgen van). Dus, je hebt al veel mee! En ik denk dat je weet wat je nu moet doen. Het gaat je lukken!!! :j

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:11

debravanesch schreef:
Ik lees hier veel verschillende angsten, met ook heel veel overwinningen. Ik d8 da ik een van de weinige was met een angst tijdens het rijden.
Ik denk dat het belangrijkste, hier al meermaals gezegd, de eerst stap zetten, doorzetten en dan volgt het zalige gevoel van de overwinning van de angst

Een van de weinigen?? Nee hoor, maar wij verbergen het niet. :)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:59

Ik was laatst van bar afgeklapt.meneer was zenuwachtig omdat zijn maatje er vandoor was gegaan met haar ruiter. Alles vond hij eng.ik hield mijn hoofd koel. Hij ging bokken, steigeren en boem..daar lagen wij op de grond omdat meneer uitgleedt. Thank god had ik mijn bp om, dat geeft ook al vertrouwen. Ik ben weer opgestapt en verder gereden. Ik vind mijn paard gewoon niet eng meer. Als ik.in situaties kom, denk ik niet meer oh oh wat nou als ik val of als dit...Nee..ik hou mijn hoofd koel.kan barre snel weer terug nemen en we gaan vrolijk verder.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:11

Barrelover: knap hoor!!! Ik heb dus 3/4 week geleden rodeo gehad met mijn paard (gelukkig blijven zitten) en heb ook wel doorgereden, maar was de eerste keren daarna toch wel weer behoorlijk gespannen.. Sowieso ben ik meestal aan het begin van de les/rijden erg gespannen, moet elke keer weer opnieuw vertrouwen krijgen :) Gaat gelukkig wel steeds sneller! En gisteren heb ik zowaar op beide handen een gallopje gedaan :D *heel trots*

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:07

SuperLiesje en barrelover: Schitterend!! +:)+
Ik ben vandaag ook weer een stapje verder geraakt. Weer gesprongen tijdens de les maar deze keer in galop.
Toen ik de 1ste keer erop afging dacht ik: ja, als ik val, dan is het ook maar zo. Ik ben er dan ook bijna afgevallen doordat ik benen gaf en is mijn paard er op een nogal schokkende mannier veel te hoog over gesprongen maar toch verder blijven springen zonder zonder gespannen te zijn. :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:48

Kalama: Super!!! springen ben ik voorlopig echt nog niet aan toe, ik vind je heel dapper!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:17

Springen, knap hoor.
Ik heb wel met het vorige paard dat ik reed 30 cm ofzo gedaan, maar dat vond ik al eng. En met deze gaat dat niet lukken denk ik, die struikeld me iets te snel hihi

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:33

een meisje komt altijd op een van mijn paarden rijden,
een ruin van 3. hij wil nog niet altijd stilstaan bij het opstappen,
en omdat dat meisje dan zenuwachtig (misschien ook wel bang) wordt,
gaat het paard zo moeilijk doen..
hier ben ik achter gekomen omdat hij bij mij gewoon blijft staan.
dus als jij zenuwachtig bent, wordt je paard het ook wel... en dan kan er meer mis gaan ;)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:04

Jeeej mensen we boeken vooruitgang!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:39

Ik ga ook meelezen. Ik ben ook een angstige ruiter. Vroeger werd ik op alle manegepaarden gezet, maar tegenwoordig ben ik echt een bange poeperd geworden. Ik durf nu bijvoorbeeld niet goed naar buiten met paard. Hij kan namelijk erg sterk worden. In de bak vind ik dit geen probleem. Maar als hij buiten schrikt, zet hij het op een rennen en maakt hij zichzelf zo sterk, dan heb ik zoveel moeite om hem terug te krijgen. Als iemand meegaat op de fiets dan is hij makkelijker te houden, omdat hij weet dat hij op iemand moet 'wachten'. Maar eigenlijk kan er nooit iemand mee. Het rare is dat ik wel heel vertrouwd op hem ben. Maar de laatste keren als ik hem een stukje laat galoperen, schrikt die waardoor hij nog moeilijker terug te krijgen is.
Ik ga zo weer een rondje buiten proberen in mn eentje. Ben benieuwd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:38

IK ben ook een bangescheet, heb helemaal in het begin ook eens gepost.
Sinds april heb ik een nieuwe Dpony, [naam].
Een schat van een pony, zet nooit geen stap verkeerd tot ....donderdag, dan is ze op hol geslagen, man, man, man, heb nog nooit zoveel schrik gehad in mijn leven dan toen, ik dacht dat ze over de poort ging springen.
Positieve noot, ik ben er wel op blijven zitten maar mijn vertrouwen in [naam] is wel serieus geschaad(t?).
Gisteren heeft mijn lesgeefster er goed mee gereden, vandaag heb ik ermee gereden en buiten wat spanning voor de linkergalop (op die hand en plaats is ze ervandoor gegaaan) is het wel redelijk goed gegaan.

Maar vooral het oncontroleerbare, ze reageerde echt op niets meer, daar heb ik schrik van gepakt; ik stond echt te bibberen op mijn benen toen ik afstapte.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 19-11-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:38

Ik val een beetje in mijn oude angst patroon pff..

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:50

Hoe komt dat somebitch?

En chanel, ik kan me heel goed voorstellen dat de schrik er dan goed inzit!