ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:42

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat allemaal! Hopelijk vind jij ook een oplossing pion!
Hier weinig gedaan afgelopen tijd, heb ook nog alle tijd dus geen haast.
Wel mogen er wat spekjes af voor straks met de keuring, dus lekker wandelen etc.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:04

Zorry schreef:
Ik meld me hier ook even.

Alleen nu sinds een week komt hij er gewoon bijna niet meer op, tijdens het hangen blijft hij staan maar zodra hij ze been er over wil doen dan schiet hij vooruit of springt opzij.
Met vandaag het gevolg dat hij mij omver heeft gelopen en over me heen is gelopen.
Heeft iemand misschien een tip hoe we dit het beste op kunnen lossen want we weten het even niet meer.

spelen met een pop, komt vaak door te snel en te zwaar gaan zitten. :(:)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:43

@ zorry, ligt je zadel verder goed? En kan je 'm al ontspannen en nageeflijk rond rijden?
Het kan natuurlijk een schrikreactie zijn, zou iig heeel langzaam/rustig doen en veel oefenen weer. Het is ook best eng als je in 1 keer rechts achter een been voorbij ziet komen ;). Gewoon even een stapje terug doen voor de zekerheid.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:47

Olga88 schreef:
@ zorry, ligt je zadel verder goed? En kan je 'm al ontspannen en nageeflijk rond rijden?
Het kan natuurlijk een schrikreactie zijn, zou iig heeel langzaam/rustig doen en veel oefenen weer. Het is ook best eng als je in 1 keer rechts achter een been voorbij ziet komen ;). Gewoon even een stapje terug doen voor de zekerheid.

ik denk dat hij zo bang is geworden van opstappen, misschien inderdaat zadel niet goed passend, dat het best wel een probeem is dat weer goed te krijgen, ik heb er net een gehad daar kon men ook niet meer op, duurde best wel een paar dagen oefenen met onze BOB om hem weer rustig stil te laten staan, heb best wel wat ervaring met dit soort problemen. gewoon een pasje terug? misschien wel twee pasjes. veel geduld gewenst. 8-)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:48

Mijn zadel ligt goed, heb een nieuw zadel die speciaal is aangemeten.
Heb hem vorig week een weekje rust gegeven zodat we deze week opnieuw konden beginnen.
Alleen zodra je er naast gaat staan gaat hij gelijk achteruit, hij weet wat hij gaat doen natuurlijk.
We wilden het opstappen weer rustig opnieuw gaan doen, dus eerst een aantal keer hangen en dan elke keer een stapje verder.
Alleen krijgt hij de kans niet op te gaan hangen want dan wil hij gelijk gaan rennen en schiet naar voren.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:50

montyjansen schreef:
Olga88 schreef:

ik denk dat hij zo bang is geworden van opstappen, misschien inderdaat zadel niet goed passend, dat het best wel een probeem is dat weer goed te krijgen, ik heb er net een gehad daar kon men ook niet meer op, duurde best wel een paar dagen oefenen met onze BOB om hem weer rustig stil te laten staan, heb best wel wat ervaring met dit soort problemen. gewoon een pasje terug? misschien wel twee pasjes. veel geduld gewenst. 8-)

Hij heeft vandaag een dagje rust gehad, en morgen gaan we er eerst aan werken dat hij weer gewoon stil blijft staan als we er naast.
En dan langzaam kijken of we een stapje verder kunnen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:36

is een goed plan, je kan ook een stokje met een stuk plastik of een boodschappen tasje er aan, daar mee aaien tot en dat hij blijf staan, als hij gaat lopen niet verder met aanraken, zo steets verder gaan zodat je hem er helemaal mee kan aaien aan twee kanten, op bouwen tot steets vlugger en grotere zak maken, dus eerst kein en dan steets groter maken.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:43

Bedankt voor de tip, we gaan het morgen gelijk proberen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:03

na 10 dagen oefenen, spelen vind hij het wel weer goed dat de eigenaar er weer op zit en kan rijden. 8-)
Afbeelding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:23

JEEJ!
8 dagen geleden had ik even op Diaz 'gereden' met een geinproviseerd hoofdstel van een touwhalster en 2 halstertouwen.

Gister kreeg ik mijn crossrope-bride-touwhalster-ding-met-teugels binnen.
Daar reageerd ze super op!
Ik heb echt geen zin om haar te pesten met een bit. Gaat prima zo!
Weer even 10 min door de bak gestapt, sturen, halthouden.

Ookal was er een ander paard in de bak die om de haveklap er vandoor ging, ging bokken en in galop wegschoot, bleef ze de rust zelve!
Ben zo trots op haar!

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:50

@klijntjuh: wat goed! Echt fijn dat het zo goed gaat en dat je paard er zo goed op reageerd!

Ik heb vandaag lekker zonder alles gelongeerd. Hij reageerd alweer steeds beter mijn lichaamstaal en als hij zijn aandacxht erbij heeft gaat het echt heel erg goed!'
Heb ook nog even langs de weg gewandeld. In het begin vond hij het erg spannend. Maar nu ik het vaker doe gaat het steeds beter! Eerst was alles eng, de auto's etc. Nu ka ik hem lekker laten grazen op een stukje van de weg af "(wel op een veilige plek!) zonder dat hij telkens schrikt!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:45

Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst les gehad! Ging best goed, in stap heb ik vrijwel meteen los gereden, wel een wegspringertje gehad, maar verder heel braaf. Toen we gingen draven heb ik voor mijn eigen gevoel toch weer even de lijn eraan gedaan, het waaide nogal hard en de paarden naast hem in de paddock liepen ook flink te kloten en daar reageerde hij toch wel op (of ik?). In draf was hij ook braaf, maar ik vind het zelf heel lastig om hem daar goed te rijden. Ik voel dat hij scheef loopt, maar ik krijg 'm niet recht gebreid. Dat heeft weer te maken dat hij de hulpen nog niet helemaal snapt. Dus we hebben nog wat te puzzelen samen.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:42

Zo, ik ben weer terug van vakantie. Had gehoopt mee te kunnen blijven praten maar internet was niet zo best daar.
Heb net even bijgelezen, daar gaan we weer!
Ons puppie doet het prima. Spuitplaats gaat langzaam beter.
Mijn dochter rijdt 2 keer per week. Ze kan nu alleen opzadelen, opstijgen en peerd blijft keurig en heel ontspannen staan. Qua rijden doet ze heel licht basis werk, lekker buiten stappen en heel veel onder begeleiding.
Soms longeer ik een keertje en we doen wat werk aan de hand. In het bos wandelen vinden we alle 3 heel fijn dus ik hou mijn conditie goed op peil haha.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:19

Erg leuk om te lezen dat er hier door de Dames en Heren Beleerders zo zorgvuldig te werk wordt gegaan :j !
Gisteren hoorde ik van iemand dat het ook anders gaat.... 3-jarige, nog erg puppy ogende pony had voor het eerst iemand op zijn rug en moest direct daarmee aan de longeerlijn stappen, draven én galopperen. Nu is voltes draven en galopperen voor een jong onbespierd paard sowieso al best heel moeilijk ivm de belasting op de binnenbenen, maar om dit dan ook nog in één training met ruiter te moeten doen...... Het pleit voor de pony dat ze schaapmak is.

Vandaag (gisteren was het takke-weer) heeft MacNamara braaf aan de longeerlijn gelopen met zadel en hoofdstel. Afgelopen vrijdag vond ik hem nogal brutaal en had hij lichtelijk sch.ijt aan mij en ben vandaag dus meer oplettendheid van hem gaan verlangen. Veel overgangen maken van stap naar draf en weer terug naar stap; ik wil nu zijn volle aandacht. De klapperende beugels deden hem niks, en de amazone heeft er vandaag ook voor de eerste keer op gezeten *\o/* . Een paar stapjes gedaan achter een brokje aan, en dat was weer genoeg ;) .
Helaas geen foto's.... was de camera vergeten :o .

Gisteren hebben we Morgan, de pony die nu klaar is, in opdracht van de fokker te koop gezet op MP en SH: http://link.marktplaats.nl/459427846 .
We kregen vandaag een mailtje dat ze erg tevreden zijn, het een mooie advertentie vinden en ons veel succes wensen. Altijd leuk om te horen :D !

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:29

Wat leuk Gem! :D

Ik heb vandaag weer rondje bak gestapt met Diaz (zonder zadel, alleen cross-rope-bridle)
Ging weer fijn.
Ze kan heel goed halthouden, en achteruit! Sturen gaat best oke.
Tot ze naar stal wil en wil eten ;) Dan gaat ze gewoon!

Maar ben trots op mijn meissie!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:59

Klijntjuh schreef:
Wat leuk Gem! :D Sturen gaat best oke.

moes je toch maar eens een goed gesprek met hem beginnen dat dat niet kan.
is erger als een verwend kindje, kan een gevaarlijke wending krijgen. :j :j

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:41

montyjansen schreef:
Klijntjuh schreef:
Wat leuk Gem! :D Sturen gaat best oke.

moes je toch maar eens een goed gesprek met hem beginnen dat dat niet kan.
is erger als een verwend kindje, kan een gevaarlijke wending krijgen. :j :j

Dat lijkt mij ook een goed idee, anders zit je straks iedere keer met een drama... Kan er geen toegangshek dicht ofzo??

Ik wou Sos gisteren even longeren, laatst ipv in de longeerbak even in de grote bak gedaan. Dat was wennen qua aanleuning en andere dingen die ineens te zien waren. Een goede les dus! Maar dat wil ik nu een beetje gaan uitbouwen, dus gister weer aan het opzadelen gegaan. Meneer wil nog wel eens uit verveling aan zijn touw gaan kauwen of de voerbak... Dat deed hij gister dus ook weer en dus geef ik hem een por. Normaal schrikt hij nooit, nu wel en dus bleef hij met zijn tand hangen... Arme ding hing alleen nog aan het tandvlees te bungelen en na contact met de dierenarts hebben we hem er maar zelf afgetrokken. Dus nu heeft hij een fietsenrekje ;) Sukkeltje.... Van longeren is dus niet zo veel meer gekomen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:05

Lijkt mij toch ook geen goed idee daar aan toe te geven :+ :Y)

Ah gos enny, nou dat wil hij voortaan dus ook wel laten dat kauwen. Deamen doet dat ook in het touw kauwen. Ik laat hem altijd maar.

Deamen wordt steeds sterker en wakkerder. Gisteren een rondje gewandeld. Hij was fris maar goed te houden.
Daarna nog even gehangen en gehupst naast hem. Het biksjes concept geprobeerd maar hij wil dus dan alleen nog maar biksjes.
Hij wordt helemaal wild op die dingen :Y) .

Met hangen wil hij er nog wat voor weg lopen soms, dus als je gaat hangen dan pasjes opzij doen maar dat lijkt mij normaal en nog een balans zoeken? Doe het zonder zadel nog. Sta op het krukje en ga dan hangen. Of kan ik het beter anders doen?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:24

Odessa1 schreef:
Lijkt mij toch ook geen goed idee daar aan toe te geven :+ :Y)

Ah gos enny, nou dat wil hij voortaan dus ook wel laten dat kauwen. Deamen doet dat ook in het touw kauwen. Ik laat hem altijd maar.

Deamen wordt steeds sterker en wakkerder. Gisteren een rondje gewandeld. Hij was fris maar goed te houden.
Daarna nog even gehangen en gehupst naast hem. Het biksjes concept geprobeerd maar hij wil dus dan alleen nog maar biksjes.
Hij wordt helemaal wild op die dingen :Y) .

Met hangen wil hij er nog wat voor weg lopen soms, dus als je gaat hangen dan pasjes opzij doen maar dat lijkt mij normaal en nog een balans zoeken? Doe het zonder zadel nog. Sta op het krukje en ga dan hangen. Of kan ik het beter anders doen?

Ik doe het net zoals jij doet, op stal met een krukje erbij. Zolang Sos maar te eten heeft, reageert hij er helemaal niet op en anders stapt hij wel iets opzij. Ben bang dat hij niet geleerd heeft van die tand, blijft een eigenwijs ding... ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:30

Helaas zijn de stallen in dezelfde hal als de rijbak, en de bak kan niet worden afgesloten ;)
Maar ik ga er zeker mee aan de slag!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:10

Klijntjuh schreef:
Helaas zijn de stallen in dezelfde hal als de rijbak, en de bak kan niet worden afgesloten ;)

hij moet wachten, als jij dat wil, ook al sta je voor de staldeur. :(:)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:59

montyjansen schreef:
Klijntjuh schreef:

hij moet wachten, als jij dat wil, ook al sta je voor de staldeur. :(:)

:j Al is het een kwartier!
Gisteren heb ik voor de eerste keer zélf met mijn eigen merrie gemend (het beleren voor de koets heb ik aan anderen overgelaten) en ook zij dacht weg te kunnen sprinten zodra de nekband los was. Bijna door de instructeur heen, dus voor "straf" een paar minuten stilstaan voor we vertrekken }> . Wachten is óók een onderdeel van het beleerproces.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:25

Klopt!
ik heb ook echt 20 min gedaan over 'HO!' 'Terug' e.d.
Ze stopte, ging achteruit, en vervolgens stuurde ik haar de hoefslag op.
Ik weet dat ik die laatste keer ook niet had moeten laten gaan.. maar was zo moe! heel slecht i know!

Ga ik niet meer laten gebeuren!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:49

Was je zo moe door het rijden of was je al moe? Als ik echt heel erg moe ben klim ik eigenlijk nooit meer op m'n paard (deed ik ook al niet met mijn vorige paard trouwens). Doe ik andere leuke dingen, of poets een beetje. Drie jaar jong, we hebben alle tijd, er moet niks. Heerlijk!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:37

ik was net een week bezig met oeffen om te longeren.
maar op de een of andere vreemde manier heeft hij gek gedaan in de wei of zo en staat nu kreupel.
nu bezig met elke dag koelen.
en een beetje stappen met hem.
hoop wel dat hij zich wel een beetje rustig houd zodat het niet erger word.