Fellor schreef:Als je een paard maar op een bepaalde manier weet te bespelen krijg je zo geod als alles gedaan. Ik zie ehir in de buurt ook genoeg paarden emt een nogal sterk karakter en die laten zich gewoon in de krul zagen hoor.
Een paard heeft eigenlijk die keuze niet echt.
Euh, toch echt wel hoor.
Zoals Kawa al zei, als een paard met spirit echt niet wilt, laat hij zich soms gewoon achterover vallen.
Ik kende een paard dat zelf 'mee' les gaf, hield de ruiter de teugel iets te vast smeet hij gewoon zijn gewicht tegen de bakrand en met been van de ruiter tegen de bakrand geplet, 'schoof' hij dan verder. Heel aardig, maar van zo'n paarden kan een ruiter veel leren.
En zo ken ik tig andere voorbeelden.
Nu kan je zeggen dat men bij paarden hun spirit 'er uit kan slaan' (Voor alle duidelijkheid: ik bedoel/denk helemaal niet dat jij dat doet ) maar dat werkt gewoon niet bij zulke slimme paarden.
Heb ooit op een inrijterrein iemand geduld zien verliezen en een doodmoe paard afranselen, paard stik kapot en geen kracht meer om zich te verzetten (niet dat de man geen protest van de kant kreeg maar dat ter zijde). Paard had echter teveel spirit om de man te laten denken dat hij op zo'n manier kon winnen. Dus liet zich gewoon opzij vallen, resultaat: de man had zijn been gebroken.
Een paard is nog altijd sterker hoor
Helaas heeft de mens wel het laatste woord in de zin dat hij zo'n dier kan verkopen en dergelijke, maar dat is een andere zaak.