Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karamell

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 03:03

Fellor schreef:
Als je een paard maar op een bepaalde manier weet te bespelen krijg je zo geod als alles gedaan. Ik zie ehir in de buurt ook genoeg paarden emt een nogal sterk karakter en die laten zich gewoon in de krul zagen hoor.
Een paard heeft eigenlijk die keuze niet echt.

Euh, toch echt wel hoor.
Zoals Kawa al zei, als een paard met spirit echt niet wilt, laat hij zich soms gewoon achterover vallen.
Ik kende een paard dat zelf 'mee' les gaf, hield de ruiter de teugel iets te vast smeet hij gewoon zijn gewicht tegen de bakrand en met been van de ruiter tegen de bakrand geplet, 'schoof' hij dan verder. Heel aardig, maar van zo'n paarden kan een ruiter veel leren.
En zo ken ik tig andere voorbeelden.

Nu kan je zeggen dat men bij paarden hun spirit 'er uit kan slaan' (Voor alle duidelijkheid: ik bedoel/denk helemaal niet dat jij dat doet ) maar dat werkt gewoon niet bij zulke slimme paarden.
Heb ooit op een inrijterrein iemand geduld zien verliezen en een doodmoe paard afranselen, paard stik kapot en geen kracht meer om zich te verzetten (niet dat de man geen protest van de kant kreeg maar dat ter zijde). Paard had echter teveel spirit om de man te laten denken dat hij op zo'n manier kon winnen. Dus liet zich gewoon opzij vallen, resultaat: de man had zijn been gebroken.

Een paard is nog altijd sterker hoor Lachen Helaas heeft de mens wel het laatste woord in de zin dat hij zo'n dier kan verkopen en dergelijke, maar dat is een andere zaak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:06

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:08

Nou Kim, niet bepaald het plaatje wat ik zou willen zien van een paard die los loopt en niet in deze houding wordt 'gedwongen' door een ruiter....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:00

Aimee schreef:
Aqua8horse schreef:
Dat jij nu de makkelijkste weg kiest, dat verbaast me!

Ik zwaaide jóu gedag, niet omdat ík weg ging maar omdat ik aannam dat je eens achter die computer vandaan zou gaan en om de praktijk kennis te gaan maken met LDR, zodat je weet waar je het over hebt.

Bovendien; ik weet niet wat jij doet, maar ik heb wel wat beters te doen dan de hele dag achter de pc te zitten...... hier verdien ik geen centen mee en word ik ook niet wijzer van. Voor dat laatste zoek ik liever gedegen leermeesters op.... Pling

Aimee, ik heb helemaal geen LDR nodig om mijn paard over 4 benen te kunnen laten lopen met schwung, tact en impuls, werkend van ontspanning naar inspanning. Bovendien heb je denk ik niet goed begrepen dat ik NOOIT LDR zou gebruiken tijdesn het rijden op een paard!!! Voor mij dus geen enkele reden om het te gaan proberen.

Gelukkig kan ik mijn centjes goed verdienen, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Gedegen leermeesters zou ik ook zeker opzoeken als ik jou was...maar voordat je weet op je een goede te pakken hebt, moet je die persoon wel kennen en op z´n minst hebben zien rijden en lesgeven voordat je dat kan beoordelen, lijkt mij.Pling
Het zou mij verbazen als je ook 1 van die ruiters zou zijn die met de ogen dicht achter iemand aanloopt... Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:05

De WIL van het paard is zeer zeker heel erg breekbaar en kapot te maken. daarom is een paard ook een EDEL dier en het enigste EDELE dier.
Want laten we wel zijn, hij laat ons toch zomaar op zijn rug, zet ons er niet naast, schopt ons niet naar de andere wereld of niks.

Verder die oortjes, tja de laatste aanwijzingen van de kant, want zonder de trainer waren de meeste ruiters daar niet zover gekomen. LDR of geen LDR gereden paard ze hebben daar bijna allemaal de trainer nodig ook om te pieken op dagen als die.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:16

Dat is ook mijn idee Elonoor.
Ik ben van mening zodra je als ruiter druk moet uitoefenen of moet dwingen dat je het doel voorbij loopt omdat ontspanning onwoorwaardelijk een voorwaarde is om het doel te kunnen bereiken zonder dat je het welzijn van het paard schaadt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:22

Aqua8horse schreef:
Gedegen leermeesters zou ik ook zeker opzoeken als ik jou was...

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je altijd een leermeester nodig hebt om verantwoord in welk systeem dan ook te kunnen rijden. Kafue had nooit kunnen ervaren wat het gevoel van LDR is als ze die leermeester niet aan de kant had gehad. En natuurlijk heb je ook een open-mind nodig om nieuwe kennis tot je te kunnen nemen.

Discussies als deze worden op de spits gedreven door mensen die zelf hun sporen niet en nooit verdiend hebben in de sport. In de wereld van top-sport en hogere rijkunst is heel wat meer wederzijds respect voor elkaar te vinden. Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: wie is nu jouw leermeester [of zijn dat er meerdere] en zijn die ook zo falikant tegen het LDR rijden?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:38

Oef ik wil er niet eens na zien.
Wat ziet het er verschrikkelijk uit, die foto's van laurens ook , man o man Scheve mond

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:33

Foto's blijven momentopnames. Denk niet dat je aan de hand van foto's kunt oordelen over rijtechnische vaardigheden.

Ik ga er verder ook niet op in. Den kdat er veel meer mensen hun paard onrecht aandoen in de B t/m Z als daarboven. Moet je is naar de gemiddelde basiswedstrijd gaan en daar de 'ontspanning' van de paarden eens beoordelen.

Nogmaals ik denk dat deze foto's echt een vertekend beeld geven en slechts momentopnames zijn. Juist deze paarden worden ook geregeld lang gelaten om geheel te kunnen ontspannen. Anders zouden ze nooit in de GP lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:52

Aqua8horse schreef:
Gedegen leermeesters zou ik ook zeker opzoeken als ik jou was...maar voordat je weet op je een goede te pakken hebt, moet je die persoon wel kennen en op z´n minst hebben zien rijden en lesgeven voordat je dat kan beoordelen, lijkt mij.Pling

Nee hoor, dat hoef ik niet. Ik kan duidelijk merken of een stijl van instructie bij ons past of niet. Ik ben van mening dat een goede instructie niet perse zelf goed hoeft te kunnen rijden.

Aqua8horse schreef:
Het zou mij verbazen als je ook 1 van die ruiters zou zijn die met de ogen dicht achter iemand aanloopt... Verward

Zeer gewaagde opmerking dit: dus iedereen die achter jou aanloopt doet dat bewust en met ogen open? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, uiteindelijk is de proef die ze in die wedstrijdring moeten afleggen voor allemaal hetzelfde. En dat is waar je uiteindelijk op wordt beoordeelt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-06-05 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:36

frunnik schreef:

Ik ga er verder ook niet op in. Den kdat er veel meer mensen hun paard onrecht aandoen in de B t/m Z als daarboven. Moet je is naar de gemiddelde basiswedstrijd gaan en daar de 'ontspanning' van de paarden eens beoordelen.

Idd ik ben gisteren op een wedstrijd geweest.
En ik ben me rot geschrokken, sommige paarden worden met hun kin op hun borst getrokken ontspannen waar Verward Verward Verward
En een winstpunt waardig Scheve mond Scheve mond Scheve mond

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:00

Pipo schreef:
Ik ben heel erg anti LDR. Niet als Anky of Edward of een van de GP ruiters het doen. Maar wel als de basisruiters het proberen na te doen. Degene die net zoveel gevoel in hun lijf hebben als Anky in haar topje van der pink.

En aangezien dat 99,999999999 % van de ruiters is. Denk ik nog steeds dat Bokt.nl ruiters zich er maar niet aan moeten wagen. Hoe Anky ze zich ook voelen Clown

Tineke wist het in een artikel in de IDS goed te verwoorden. Het is de universiteit van paardrijden. En die universiteit begint pas als je meerdere paarden in de GP hebt gestart.

Maar goed, dat is mijn mening Haha!

Ik heb Tineke's stuk ook gelezen en hoewel Tineke jarenlang mijn tweede huis was en ik heel goed met haar kan moet ik bekennen het stuk in de IDS propaganda te vinden. Tuurlijk is het fijn dat haar paarden na te rijden zijn, maar het ondermijnde mijn inziens de kunde van de meiden die bedoeld werden. Want ook NArijden is een vak apart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:07

Yuna schreef:
Fellor schreef:
Als je een paard maar op een bepaalde manier weet te bespelen krijg je zo geod als alles gedaan. Ik zie ehir in de buurt ook genoeg paarden emt een nogal sterk karakter en die laten zich gewoon in de krul zagen hoor.
Een paard heeft eigenlijk die keuze niet echt.

Euh, toch echt wel hoor.
Zoals Kawa al zei, als een paard met spirit echt niet wilt, laat hij zich soms gewoon achterover vallen.
Ik kende een paard dat zelf 'mee' les gaf, hield de ruiter de teugel iets te vast smeet hij gewoon zijn gewicht tegen de bakrand en met been van de ruiter tegen de bakrand geplet, 'schoof' hij dan verder. Heel aardig, maar van zo'n paarden kan een ruiter veel leren.
En zo ken ik tig andere voorbeelden.

Nu kan je zeggen dat men bij paarden hun spirit 'er uit kan slaan' (Voor alle duidelijkheid: ik bedoel/denk helemaal niet dat jij dat doet ) maar dat werkt gewoon niet bij zulke slimme paarden.
Heb ooit op een inrijterrein iemand geduld zien verliezen en een doodmoe paard afranselen, paard stik kapot en geen kracht meer om zich te verzetten (niet dat de man geen protest van de kant kreeg maar dat ter zijde). Paard had echter teveel spirit om de man te laten denken dat hij op zo'n manier kon winnen. Dus liet zich gewoon opzij vallen, resultaat: de man had zijn been gebroken.

Een paard is nog altijd sterker hoor Lachen Helaas heeft de mens wel het laatste woord in de zin dat hij zo'n dier kan verkopen en dergelijke, maar dat is een andere zaak.

Een paard is wel sterker, maar paarden pikken ook veel te veel. Een paard dat iedere dag wordt gereden en steeds een stukje verder wordt gedrukt vind het op een gegeven moment normaal om in een krampachtige houding te lopen en de paarden die het niet pikken worden bestempeld als lastig, daarentegen zijn er dus heeeeel veel paarden die spirit hebben en het wel pikken. Die weten uit de dagelijkse sleur dat als ze hun kop neit naar beneden doen of niet willen lopen dat ze een rag in hun mond of met de zweep krijgen. Dan kunnen ze heus nog wel eens steigeren, maar ze accpeteren het gauw genoeg (vervolgens geven ze alleen nog subtiele signalen, zoals schrikkerig gedrag in de bak e.d). Even vooropgesteld, ik ehb het heir dus neit over anky of wier dan ook want ik ben dus niet tegen LDR, maar het gaat even over algemeen. Ieder paard kan gebroken worden en dat is soms neit eens zichtbaar maar een geleidelijk proces van gewoonte.

En voor cassidy, dat zeg ik, je hebt dus paarden die het idnerdaad neit pikken, maar ik vind het knap dat er een slootje in de bak is, want dat is de eerste plek waar ze die paarden leren accepteren "aan de tuegel" te lopen en vaak gaan ze enit eens met die paarden naar buiten...het zijn toch immers "dressuurpaarden".

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:34

Misschien gaat de discussie met een filmpje (nog) beter.
Het is een stukje van de clinic van Anky en Edje op Lingh op het HK2005. Het is niet het hele stuk, maar met name de stukken met LDR en dan zonder zijgangen etc.
En zonder geluid, dan heb je ook geen last van humor Clown
http://www.zippyvideos.com/10615316401825.html

edit: nadruk op filmpje

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:53

ART_UMA schreef:
Misschien gaat de discussie met een
filmpje
(nog) beter.
Het is een stukje van de clinic van Anky en Edje op Lingh op het HK2005. Het is niet het hele stuk, maar met name de stukken met LDR en dan zonder zijgangen etc.
En zonder geluid, dan heb je ook geen last van humor Clown
http://www.zippyvideos.com/10615316401825.html

edit: nadruk op filmpje

En nu MET geluid Haha!

Mag ik vragen wat je precies met dit filmpje hebt willen benadrukken?

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:03

MiaMora schreef:
Het ziet er misschien inderdaad wat vreemd uit, maar deze mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
De spieren worden op deze manier opgerekt en klaar gemaakt voor het zwaardere werk.
Zelf denk ik ook dat als een paard geen plezier eraan beleeft het vanzelf ooit behoorlijk in verzet zal gaan, en dan kun je een grand-prix wedstrijd wel op je buik schrijven.
Het lijkt me dat deze ruiters er juist alles aan doen om dat te voorkomen.

Ik denk precies hetzelfde...

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:07

frunnik schreef:
Foto's blijven momentopnames. Denk niet dat je aan de hand van foto's kunt oordelen over rijtechnische vaardigheden.

Nogmaals ik denk dat deze foto's echt een vertekend beeld geven en slechts momentopnames zijn. Juist deze paarden worden ook geregeld lang gelaten om geheel te kunnen ontspannen. Anders zouden ze nooit in de GP lopen.

Precies Tong uitsteken

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:12

Navidad schreef:
Ik vind dit juist niet vertekend eruit zien. Dit zijn bepaalde moment opnamens. die paarden kunnen heus wel ontspannen lopen en de ruiters laten dat ook toe.

Sommige fotos zien er inderdaad wel een beetje te uit. maar kijk eens naar jezelf? denk dat je ook wel eens daarbij de fout ingaat.

Tevens zie ook bij de paarden dat ze plezier in hun werk hebben, bij sommige niet maar dat van tommie visser vind ik er erg netjes uit zien. mischien inderdaad wat opgekropt en gedwongen maar als het paard er niet mee eens is had die hem er toch allang afgebokt? vind het een beetje een onzin topic, al helemaal omdat je hier uren over kunt discuseren omdat er twee bepaalde groepen zijn.

Vind ik nou ook... in het begin worden de paarden gewoon helemaaall over de rug losgereden.. het liefst zo diep mogelijk.. maar in de ring hebben ze genoeg oprichting hoor.. en volgens mij vinden de paarden het helemaal niet erg.. ze hebben volgens mij plezier in hun werk..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:12

Ik zie hier in dit filmpjeeen paard dat actief, en ontspannen door het lichaam en de hals loopt en fijn nagevelijk is... Zo te zien is hij ook licht in de hand en wordt hij iets steviger als hij meer voor de loodlijn/opgericht wordt... Dit oogt niet als martelen...

Jammer dat er mensen zijn die denken dat deze topruiters hun paard daarheen moeten trekken. vanuit ontspanning van hals en rugspieren en gehoorzaamheid aan de beenhulpen kun je een paard steeds lager en ronder rijden, en daarna/daarbij opspannen als een boog, waardoor het meer gaat veren en je aanleuning en controle veel stabieler wordt.

Het voorwaarts neerwaarts wat op de foto's van "van Loon" (als ik het goed onthouden heb) staat is anders, want dat is meer met rechte hals.

Ik vind het ook een rotgezicht als ik mensen zie die hun paarden met rechte hals zo ver achter de loodlijn hebben lopen. Dan is zo'n paard veel te sterk afgebogen. Maar dat rechte afbuigen, wat er zo getrokken uit ziet heb je ook met neus op de loodlijn, en dat heet dan ook aan de teugel in hun ogen...

Een paard dat goed met been en zit gereden wordt, en waarbij de energie weer opgevangen wordt, zal zich opbollen in zijn lichaam en hals. Als ik zelf rijd merk ik dat de meeste paarden beter hun rug en hals los laten en ontspannen als ze lager mogen lopen, ook al is dat ronder. Als je dan je paard meer omhoog rijd, dan zit je soms snel tegen het punt dat hij te hoog gaat lopen en je ineens het omslagpunt bereikt van een bolle rug naar een holle (en dus strakke ) rug, waarbij de achterhand dus nooit meer goed onder kan treden.

Voor mijn gevoel kan ik beter aan de grenzen werken in een lage en ronde hals, dan in die oprichting, omdat ik voor mezelf en het paard dan speelruimte overhoud voor als het moeilijk wordt, en hem daar dan in kan verbeteren.

Ik rijd nog maar L1, maar merk dit verschil vooral in de middendraf en galop. wil ik die proberen te verbeteren door eens meer te vragen, dan verstrakt ze sneller en wordt ze onregelmatig en valt op de voorhand (of springt achter om/overkruist in de galop)... Ze blijft fijner in haar rug en hals/mond als ik in die lagere halslijn meer probeer te vragen. Alleen als ze haar rug ontspannen houd kan ik haar in balans houden en meer op het achterbeen...

De basis is en blijft volgens mij een paard dat vertrouwen heeft in de hand van de ruiter en bereid is zijn hals ontspannen te laten vallen in die hand (hand volgen) om van daaruit weer aangespannen te worden (ronder/opbollen) waarbij die ontspanning in hals en rug behouden moeten blijven om te voorkomen dat het achterbeen geblokkeerd wordt...

Met angst en spanning kun je een paard nooit fijn aan de hulpen krijgen en een proef en allerlei moeilijke oefeningen doorsturen.
Nou ja, ik in elk geval niet...

Welke methode ook gebruikt wordt, hij staat of valt met het gevoel van de ruiter en de kwaliteit van begeleiding...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:25

@ Kafue ............ ik ben een beetje bekomen van de verbazing Haha! Haha! Haha!

Ik moet zeggen dat het je siert dat jehet zelf onder begeleiding hebt geprobeert.

Wellicht begrijp je nou dat LDR slechts een aanvulling is op klassiek Haha! Haha! Haha!

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:31

om eerlijk te zijn vind ik het een beetje onzin wat je zegt.
Wij zijn niet om ons nek te buigen enzo.
Als paarden het niet leuk vinden dat doen ze wel raar hoor.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:36

Citaat:
Wellicht begrijp je nou dat LDR slechts een aanvulling is op klassiek

Wat zonder trekken tot stand komt.
Want dat is meestal wat je hoort.

Deze "leuke" moment opnamen kwam ik ergens anders :p tegen.

Goh, bestaat er dan toch fout klassiek, zonder ontspanning?

Deze zie ik dan veel in de landelijke ringen voorbij komen, die dan ook nog eens hoog scoren bij de jurys die het heel eng vinden dat een paard een mm te diep gaat (maar wel ontspannen)
Maar dat is voor sommige moeilijk te zien, als ze dat FEI voorschrift maar hebben.
Dat er wat getrokken en gehesen word aan de voorkant is goed, of beter gezegt fout bestaat niet, want fout klassiek is er volgens dit topic (en al die 1000 voorgaande) niet. Dus helaas ook bij sommige oudbollige jurys

Afbeelding

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:53

Hoi Allemaal, ik weet niet zoveel af van LDR enzo, maar ik heb vandaag Anky van Grunsven zien rijden. Ze zat op haar nieuwe paard 'the Russian' (geloof ik) en ze gaf een soort demonstratie. Ze legde uit hoe de paarden werden getraind en deed een paar oefeningen voor die hij al kon. Daarbij legde ze uit welke handelingen ze deed.
Ik vond het er keurig uitzien. Het was allemaal heel erg vriendelijk. Ik vind het dus maar een beetje onzin wat hier allemaal wordt gezegd over dat rollkur gedoe..

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:58

Dat ziet er idd eng uit Kawa Scheve mond

Dat filmpje vind ik een erg leuke bijdrage aan het topic, geeft mij toch een beter beeld van dat LDR losrijden en zo ziet het er niet zo "eng" uit als met stills (foto's dus).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:04

VValar schreef:
Mag ik vragen wat je precies met dit filmpje hebt willen benadrukken?
Met het filmpje zie je meer dan alleen de moment opname van een foto.

In het begin is Lingh duidelijk gespannen (wat niet op het filmpje staat is dat hij nog wat ging bokken ook). Vooral in stap wordt hij dan duidelijk LDR gereden.
Qua overgangen is er duidelijk reactie, echter de takt is hier en daar niet helemaal zuiver. Klassiek gedacht zou dat niet mogen, maar in elke leer fase gaat zo iets in stapjes. Er is veel reactie en dat is een goed begin.
Later (tegen het einde) is er een stukje stap met meer ontspanning en niet LDR, dat had ik graag vaker gezien en het zou ook meer halsstrek achtig mogen zijn.
In de galop toch hier en daar behoorlijk LDR met niet altijd evenveel achterhand erbij.

Met name het begin stap gedeelte met echt LDR snap ik eigenlijk niet, althans het lijkt meer een soort gewoonte van rijden dan dat ik er extra souplesse in zie komen. Gekoppeld aan een opmerking van Anky dat de stap wel eens beter is geweest (tijdens normale trainingen) snap ik het LDR niet helemaal.