Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:47

Idd Gyzmo
ik volg dit topic ook vnaf het begin en zo ook vaak de andere.
En ik vind vaak zowel de voor en tegenstanders allemaal punten hebben waar ik het mee eens ben.
Mooi op alles eens in het echt te zien.
veel duidelijker.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:49

Het maakt je ook bewuster van je eigen rijstijl en hoe en waarom je dingen doet en toepast. Veel dingen doe ik omdat mijn instructrice mij dat zo geleerd heeft en het werkt voor mijn paard, maar wat zijn nou de preciezere effecten van de manier waarop ik rijd.
Ik ben nu echt aan het nadenken over andere manieren van rijden ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:51

Fitzroy schreef:
Lov: als jij zegt eruit halen wat erin zit, dan zou de beweging toch los beter moeten zijn dan onder het zadel, of begrijp ik je interpretatie nu verkeerd?

Hoeft niet per sé, want paarden verstoppen van alles, ook bij het los lopen volgens mij. Je kunt er alleen niet meer uithalen dan dat er in zit, elk paard heeft wel ergens een natuurlijke grens van macht, kracht en grootte van bewegen. De kunst van de dressuur is om te ontdekken waar die grens is, soms kom je die tegen en soms niet, het is een groeiproces zeg maar.
Een paard dat los heel stoer rondloopt maar de staart op de rug legt, is niet hetzelfde als wat wij onder het zadel willen bereiken meestal, hoe dicht je bij dat stoere komt, hangt weer van van alles af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:52

Ik doe heel veel dingen zomaar
Omdat ik dan voel dat het paard onder me ontspant, losser voelt.
Dus heb totaal geen schema, geen precieze methode.
Rommel maar wat aan op gevoel.
Kijken wat voor "antwoord" het paard daar dan op geeft

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:55

Idd. rijden op gevoel. Hoe voelt het als ik dit doe of als ik zo ga zitten oid. En dat is dan ook het moeilijke van discussieren over paarden en paardrijden. Het is grotendeels gevoel!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 14:01

gyzmo schreef:
En dat is dan ook het moeilijke van discussieren over paarden en paardrijden. Het is grotendeels gevoel!

Toch is het belangrijk om ook meer vanuit beredenatie en logica te kunnen denken en discusseren over paardrijden:
Je gevoel houdt je vaak voor de gek (de meeste mensen zitten bijv. scheef als ze voor hun gevoel recht zitten). Je moet dus ook je best doen om zaken objectief onder de loep te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:05

zeker, maar daar heb je dan ook les voor.
Die zegt me echt wel of ik recht zit.
Die zegt me echt wel of de achterhand er goed onderkomt.
en zo leer je zelf ook voelen, wanneer dat is.

Dus ik durf met een gerust hart te vertellen of ik voel of een paard onder me ontspant, de achterhand goed gebruikt of hij daardoor meer ruimte krijgt.
daarom is goede les ook belangrijk.
een spiegel ook erg makkelijk, zodat je je gevoel kan controleren.

maar na jaren rijden heb je toch ook zeker een stukje gevoel ingebouwd, wat je niet bedriegd.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:06

Dat klopt. Maar daarom is een meeting / clinic ook zo'n goed idee! Dan kun je het ook nog eens zien! Het verband tussen theorie en praktijk leggen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:44

Ik las laatst ergens een interview met J. Hinnemann, die het rijden op gevoel niet goed vindt. Hij vindt dat je alles moet beredeneren, alles stipt volgens het puntensysteem.

Ik ben ook meer een type 'gevoelsruiter', maar evengoed wil ik altijd het hoe en waarom van het rijden weten. Zowel klassiek als LRD als western of weet ik veel wat. Kennishonger of zoiets??

Kom op, die clinic moet er komen hoor, flauw als mensen af gaan haken. We kunnen toch als volwassen mensen met elkaar over dingen praten? Met elkaar eens worden lukt toch niet, maar wie weet komen sommige zaken meer overeen dan nu gedacht wordt!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:49

Ik was normaal gesproken ook een gevoelsruiter, maar door dit topic begin ik meer na te denken over het hoe en waarom ik dingen doe. Het zou heel leuk zijn om de hier beschreven dingen ook eens toegepast te zien door ervaren mensen in de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:50

ik beredeneer het wel, maar pas het eerst toe vanuit gevoel.
dan bedenk ik, waarom loopt hij daar wel/niet fijn op.

Wil de theorie erachter dus zeker weten.
maar als mijn gevoel zegt dat het 100 keer niks is, blijf ik zo niet doorrijden omdat het toevallig zo hoort.
want meestal is er dan ergens anders nog iets niet bevestigd, heeft het paard ergens last, oid.

luisteren naar het paard probeer ik altijd te doen, want ze geven heel veel aan, waar wij als ruiter wat mee moeten doen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 14:52

gyzmo schreef:
Ik was normaal gesproken ook een gevoelsruiter, maar door dit topic begin ik meer na te denken over het hoe en waarom ik dingen doe.

Kijk, daar kan ik nou blij om worden OK dan!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:53

lov, als gezond mens kan ik van nature geen marathon lopen, als ik ga trainen wel. dat geldt niet alleen voor uithoudingsvermogen, maar ook voor kracht en lenigheid, kijk maar naar sporters. er moet je niets van nature tegenzitten, maar normaal gesproken zijn eigenschappen wel te verbeteren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:55

Ik denk dat je dat erg goed verwoord hebt SP. OK dan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 15:01

SuperPepeijn schreef:
lov, als gezond mens kan ik van nature geen marathon lopen, als ik ga trainen wel. dat geldt niet alleen voor uithoudingsvermogen, maar ook voor kracht en lenigheid, kijk maar naar sporters. er moet je niets van nature tegenzitten, maar normaal gesproken zijn eigenschappen wel te verbeteren.

Dat hangt een beetje af van je definitie "gezond" (en dat bedoel ik niet banketstaaf jouw kant op Lachen ).
Een echt gezond paard IS getraint, door de natuur (zoals ik boven beschreef) of door een hele goede ruiter. Een optimaal getraint paard (hetzij door de natuur, hetzij door een uitmuntende trainer) is echter een zeldzaamheid.
Met dressuur probeer je de optimale training die een paard in het wild zou kunnen krijgen, zoveel mogelijk te benaderen, en dan nog met een extra gewicht op z'n rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:19

SuperPepeijn schreef:

Dat doe je bij dressuur dus ook, eruit halen wat er in zit, tot je een grens tegenkomt bij de combinatie.
Paard en ruiter worden beter door training en niet door het in de wei lopen, ookal loopt ie daar nog zo indrukwekkend.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:25

Sjuimpje schreef:
Ik geloof dat Tyrza wel een grote bijdrage aan een evt. clinic kan leveren,
misschien dat ze Tol niet helemaal oprolt zoals een Anky dat bijvoorbeeld af en toe doet, maar ze traint wel regelmatig achter de loodlijn en haar paard heeft daar veel baat bij.
Iets waar bijvoorbeeld Aqua geen heil in ziet, die vind alles achter de loodlijn afschuwelijk.
Ik denk dat je zo een mooie basis voor een clinic hebt.

Idd, ik zou ook graag van de party zijn!!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:45

zou je niet een opener sfeer creëeren waarin ieder ( Tyrza en aqua ) hun zeg mogen doen en tonen wat ze bedoelen? terwijl de rest eerst kijkt en zwijgt?
anders ga je een welles nietes spel spelen zoals hier zo vaak gedaan wordt.

en waarin tyrza en aqua mekaar vragen mogen stellen, beantwoorden en eventueel weerleggen en wanneer daarna het publiek vragen mag stellen zonder een 'ik-heb-gelijk-en-drijf-m'n-mening-door-instelling'. want dan pas kan je kritisch en objectief naar iets kijken én iets leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:51

Kattebeest, dat is precies wat ik voor ogen heb bij deze demonstratie. Als mensen iets willen weten over de rollkur en alle bijkomende aspecten dan moeten ze maar naar een clinic van de profs on tour gaan.

Mijn bedoeling is dat Aqua en Tyrza naar aanleiding van de discussie op Bokt laten zien hoe zij hun paarden trainen en wat daar volgens hen zo positief aan is. Juist vanwege de weerstand en twijfel bij Aqua lijkt het me belangrijk e.e.a. kleinschalig en intiem op te zetten zodat er een optimale interactie tussen beiden [en later de toeschouwers] mogelijk is. Bovendien blijven op die manier de kosten ook beheersbaar. Ik wil dat er iets van het gevoel wordt overgebracht waar hier steeds over wordt gesproken. Waar dat alles zal gaan plaatsvinden, daar is nog niet over gesproken. E

Ik zal straks een opsomming maken van alle geinteresseerden tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:53

Jippie schreef:
Apple
Lielle
Lovely
Smithsgirl
CCCCorine
Anoukie
Joyctje
Jippie
Fitzroy
Pipo
Sprintje
Super Pepijn
Russel
Lot
Mieke
RunningKawa
Kjoerdie
Kitty
Gerrie
Magique +2
QQQQ
SamSam

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:07

Nou, Jippie dat is nou ook een beetje mijn idee. Het gaat mij erom dat mensen kunnen zien en ervaren wat ik heb geprobeerd te verwoorden. Dus hoe ik een paard wil zien lopen en hoe ik dat paard zo kan laten lopen. Wat voor mij belangrijk is dat iedere toeschouwer meer gaat nadenken, over wat hij of zij zelf doet, over dat wat diegene ziet en ervaart op die clinic en het voor hem mogelijke of geschikte er uitpikt. Duidelijk mag zijn dat dat van mij kant dan vooral gaat om het welzijn van het paard. Daar komt dan bij dat het met de combinatie dan vanzelf ook beter zal gaan.

Rijden is voor mij een combinatie van voelen en denken. In mijn beleving zijn deze onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de meeste gevallen beredeneer ik eerst waarom een paard iets doet of juist niet doet. Als ik dat uitgevogeld heb bedenk ik een oplossing die ik dan vervolgens samen met mijn gevoel ga uitvoeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:14

Sorrie voor de late reactie, ik heb me erbuiten gelaten..... maar ik denk dat ik van zo een bijeenkomst heel veel kan leren en ik wil graag van de partij zijn!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:19

Wordt het dan inmiddels geen tijd voor een nieuw topic? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:48

Even off-topic, maar ik moet iets rechtzetten.

Eerder al in een quote van mijzelf warrig hersteld.

In een eerdere reaktie vermelde ik dat ik niet volgens de methode die Tyrza toepast zou kunnen rijden, maar misschien wel volgens de methode van A8H.

Door verkeerd woordgebruik leek het alsof ik volgens Tyrza niet zou kunnen rijden. Snappen we het nog?

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:33

Ik wou eerst wel komen maar ik ga zeker niet meer komen ik vind het inmiddels allemaal zo omslachtig worden. Bovendien zouden we het verschil tussen diep rijden (en dan wel degene die het consequent doen, en niet bij soms wel en soms niet en bij de ene wel en de ander niet) en klassieke rijders zien. Niet wat Aqua doet of wat tyrza doet. Ze zullen het beide op hun manier vast goed doen alleen ging daar de discussie niet over. Het ging over het verschil en de nadelen en voordelen van beide systemen te zien en dat is dus niet, hoe tyrza of aqua het doet.