hwn schreef:Nou, ik had toch begrepen dat de schoolsprongen zoals die in de Spaanse Rijschool aangeleerd werden, bedoeld waren om de tegenstanders af te schrikken of te lijf te gaan tijdens de oorlog. Met een capriool bijvoorbeeld kon je een paard achter jou een flinke trap verkopen.En als een koning in de strijd gestuurd werd, dan hoorde dat natuurlijk op een goed opgeleid paard, was van levensbelang voor het hele land, vandaar dat de opleiding ook zo lang duurde. Hier spreken we natuurlijk over nog een paar generaties vroeger (of mss zelfs paar eeuwen) dan WO1.
En ze leefden nog lang en gelukkig.... 
Abacab schreef:paard staat stil- voorwaarts in stap en overdreven schoudervoor zetten- aangalopperen- achterhand naar binnen laten komen door je rechterbeen naar achter te leggen- hals naar links buigen- wissel of omspringen volgt dan vanzelf
Ah... dan begrijp ik nu waar de scheef en nagespongen wissels vandaan komen
Abacab schreef:Van een paard wordt geen perfecte wissel verwacht. Van het paard wordt verwacht dat hij een wissel maakt die in verhouding staat naar wat het paard aan kwaliteit heeft te bieden.
Volgens mij kan ieder enigzins normaal paard gewoon een rechte wissel van achter naar voor kunnen springen. De kwaliteit van het paard en zijn galop bepaald hoe hoog hij hem van de grond kan springen, en of hij uiteindelijk series kan springen. Als paarden naspringen dat ligt de oorzaak meestal in het feit dat de sprong en behoud van impuls niet voldoende bevestigd is. Paarden die van voor naar achter worden gereden ipv andersom, springen na. Het scheefspringen is een balansprobleem. De AR legt zo de nadruk op rechtrichten, maar een rechte wissel springen is er niet bij? Dat is raar.....
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 25-10-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt