Het huppeltje (als we het over eenzelfde soort huppeltje hebben) komt vaak doordat het paard de kracht achter niet goed gebruikt en/of weerstand ervaart aan de voorkant.
Aangezien je zegt dat de draf wel goed lukt zonder verbinding met de mond, denk ik dus dat hij zich toch geremd voelt aan de voorkant, icm te weinig vanuit de achterhand te dragen.
Ik zou dus halsstrekken/teugels volgen oefenen (zodat hij je hand echt gaat volgen, ipv gedoogd).
En bij de overgang stap-draf even wat extra meegeven en dit langzaamaan verminderen.
Zolang er geen problemen in de galop zijn, is het juist een goed idee die mee te blijven pakken.
Het nageeflijk draven kun je ook gewoon mee blijven pakken, hij zal toch de spieren op moeten bouwen.
Of je de overgang juist veel moet oefenen of niet, hangt ook van Reus af. Aan de ene kant moet hij veel positieve ervaringen meekrijgen, aan de andere kant heeft hij misschien ook wel herhaling nodig. Dat is dus meer afhankelijk van zijn karakter dan dat er een theoretisch passend antwoord is. Belangrijker lijkt me wel dat de huppel wegblijft, als je dat hebt zal het ook makkelijker zijn verbinding te houden.