Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:24

Oh wat fijn dat het zo goed met hem gaat!! :D

Het huppeltje (als we het over eenzelfde soort huppeltje hebben) komt vaak doordat het paard de kracht achter niet goed gebruikt en/of weerstand ervaart aan de voorkant.
Aangezien je zegt dat de draf wel goed lukt zonder verbinding met de mond, denk ik dus dat hij zich toch geremd voelt aan de voorkant, icm te weinig vanuit de achterhand te dragen.
Ik zou dus halsstrekken/teugels volgen oefenen (zodat hij je hand echt gaat volgen, ipv gedoogd).
En bij de overgang stap-draf even wat extra meegeven en dit langzaamaan verminderen.

Zolang er geen problemen in de galop zijn, is het juist een goed idee die mee te blijven pakken.
Het nageeflijk draven kun je ook gewoon mee blijven pakken, hij zal toch de spieren op moeten bouwen.

Of je de overgang juist veel moet oefenen of niet, hangt ook van Reus af. Aan de ene kant moet hij veel positieve ervaringen meekrijgen, aan de andere kant heeft hij misschien ook wel herhaling nodig. Dat is dus meer afhankelijk van zijn karakter dan dat er een theoretisch passend antwoord is. Belangrijker lijkt me wel dat de huppel wegblijft, als je dat hebt zal het ook makkelijker zijn verbinding te houden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:50

Grappig, dat herken ik van bij mijn eigen paard. Die gaat dat doen als ik te lang doorrij ( omdat het dan zo lekker gaat). Als ik te lang blijf rijden ( en dan bedoel ik dat ik haar bij elkaar heb gereden, dus niet met lang teugeltje) dan krijgt ze wat last van haar spieren waardoor ze ook van stap in een halve galop schiet. Is inderdaad wat gebrek aan kracht na een langere tijd trainen.

Als ik op concours langer moet losrijden dan ik gepland had en ze schiet in die modus, dan hoef ik net zo goed niet de ring in te gaan want dan lukt het niet meer.

Ik ben dat dus aan het trainen door kortere tijd achter elkaar haar nageeflijk en meer bij elkaar te vragen en dan tussendoor even stappen lange teugel. Na een minuut of 5 pak ik haar weer op en ga weer verder met mijn oefeningen. Ik probeer de stukken training steeds verder uit te bouwen, ik voel wel aankomen wanneer die huppelmodus eraan zit te komen. Dan stop ik, geef haar lange teugel en begin weer terug opnieuw nadat ze haar spieren even heeft kunnen laten ontspannen.

Het weer oppakken na stappen lange teugel ging in het begin gepaard met wat verzet omdat ik voorheen thuis eigenlijk maar een minuut of 20 echt aan het rijden was en dan stopte. Stappen lange teugel betekende voor haar dus klaar :+

Maar nu gaat dat steeds beter, ik merk dat ze op deze manier vrij snel meer kracht geeft.
Verder geef ik op aanraden van de veearts vitamine E + seleen bij en ik heb de indruk dat ze daar wel profijt van heeft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:09

Klinkt alsof ie in de stap niet genoeg aan/voor je been is. Maak hem eens wat actiever en probeer het dan nog eens.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:35

Ik volg nog steeds. Meid, meid, wat zijn reus en jij alweer ver gekomen! _/-\o_

Odin

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:26

Heb net het hele topic "even" doorgelezen, en wil voor nu alleen even kwijt dat ik heel veel bewondering heb voor je doorzettingsvermogen en geduld, en je relativeringsvermogen. Denk dat dit dier niet beter terecht had kunnen komen dan bij jou!
Heb ook het filmpje gekeken van een paar pagina's terug, complimenten voor je rustige zit en met de beweging meeverende lichaam en handen!
Blijf dit topic de komende tijd met belangstelling volgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:39

Wat ik om me heen zie is dat veel mensen in mijn ogen te weinig overgangen rijden, waardoor veel paarden toch wat kracht missen in de achterhand. Mensen gaan eerst heel lang losstappen, vervolgens draven ze een minuut of 10 en gaan dan nog een keer galoperen. En rijden eigenlijk alleen maar 1x een overgang van stap naar draf, 1x een overgang van draf naar galop (nou ja, nu chargeer ik wel een beetje, maar ga maar eens kijken, hoeveel overgangen er echt gereden worden).
In jouw beschrijving lees ik dat eigenlijk ook: eerst werken aan nageeflijkheid etc, en dan pas naar de overgangen.
Terwijl je de overgangen juist kunt gebruiken daarvoor, met als bonus dat hij daar ook nog eens veel sterker van wordt. Benadruk dan ook in je zit dat je de overgang wel van achter naar voren wilt hebben, en niet andersom ;)

Een dergelijk huppeltje is vaak toch een teken dat hij wat kracht mist, of zoals Sassol al aangeeft, dat hij zich wat beperkt voelt aan de voorkant. Uiteindelijk is het een kwestie van aftasten of dat de verbinding bijvoorbeeld toch nog wat lichter moet, of dat er juist wat been bij moet...

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:15

Hoe gaat het nu met hem? :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 16:19

Van veel belovende dressuur hengst naar ---> probleem paard naar ---> BOMPROOF RECREATIE EN KNUFFEL PAARD.

Ja het gaat echt heeeeeeeeeeeeel goed met reus hij is onder hand type "opstappen en wegrijden" echt gewoon een serieus makkelijk te rijden paard. Zowel in stap draf en galop is hij gewoon super braaf makkelijk bestuurbaar, rembaar/ terugneembaar en betrouwbaar. Het is er gewoon 1 geworden die voor je door het vuur gaat (en in zijn geval zelfs door de plassen en dat is heel wat voor een paard dat echt gruweld van water maar onder het zadel gaat hij er braaf doorheen).

Wel moet ik toegeven voor iedereen die zei dat het nooit wat zou worden met dit paard. Ja hij heeft nog wel wat kleine bijzonderheden zo stap ik altijd van rechts op en wanneer je hem echt in de een dressuurmatige aanleuning wil rijden wil hij nog wel is tactfouten maken. (Hier doe ik dus niet aan, ik zorg voor een constante verbinding met de mond en rij met mijn been naar mijn hand toe, maar ga niet aan de voorkant zitten rommelen voor een mooie afgebogenhals)

Maar al met al is het een zeer ongecompliceerd paard geworden, zo ben ik er vandaag zelfs even zonder zadel opgesprongen. Had hem even langs en muurtje geparkeerd en hup erop en lekker over het terrein rijden. Zelfs toen er vuurwerk werd afgestoken, en de kudde schapen op het terrein (die hij 2 keer heeft gezien) enorm aan de kletter ging heeft hij geen stap verkeerd gezet...... bomproof lijkt me dus een toepasselijke term!

Wanneer het weer weer iets beter is zullen we langzaam aan gaan werken aan de echte buitenritten dus ook buiten het terrein dat zal eerst aan de hand zijn maar als alles zo gaat als het de laatste weken gaat ben ik er van overtuigd dat ik en geweldig buitenrij paard heb!

WAT MIJ BETREFT IS HET DUS EEN GROOT SUCCES VERHAAL!
Zou hem voor geen goud meer willen missen!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:52

Hier word ik helemaal blij van!
Super gedaan dame!
_/-\o_

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:53

oh wat heerlijk zeg!!! Kun je ons niet blij maken met een recente foto? :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:54

Super dat hij zo is opgeknapt! Ben ook wel benieuwd naar een foto.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:04

Een wonderbaarlijk succesverhaal dus, heel apart, ben wel erg blij dat het nu deze wending heeft genomen!

Achteraf viel het dan dus wel mee met alle gekkigheid (van bit (onmogelijk) tot zadel(onverdraaglijk) en voortbewegen (onzuiver).
Bleek meer mogelijk dan voor mogelijk gehouden....

Geniet er maar van!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:54

Super gedaan!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:10

Wat super zeg!
Rijdt je hem nog steeds zonder bit?

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:55

Wat een geweldig nieuws! Foto's ??? :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:07

Wat fijn dat het zo goed gaat zeg! :j

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:16

Amai, super vooruitgegaan!!!
Je mag hier ten zeerste trots op zijn !!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:54

Bionda86 schreef:
en wanneer je hem echt in de een dressuurmatige aanleuning wil rijden wil hij nog wel is tactfouten maken. (Hier doe ik dus niet aan, ik zorg voor een constante verbinding met de mond en rij met mijn been naar mijn hand toe, maar ga niet aan de voorkant zitten rommelen voor een mooie afgebogenhals)

Heb je dan toch niet het gevoel dat hem iets dwars zit? Ik bedoel, als je er niet aan komt zal hij best braaf blijven dat geloof ik wel.
Enfin, als je dat prima vindt gewoon zo houden. Wat goed gaat gaat goed toch?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 17:50

Babootje schreef:
Heb je dan toch niet het gevoel dat hem iets dwars zit? Ik bedoel, als je er niet aan komt zal hij best braaf blijven dat geloof ik wel.

Er zijn natuurlijk een hoop dingen die hem daar in nog dwars kunnen zitten.
* de schievels in zijn mond
* gebrek aan kracht in het achterbeen
* een stukje van zijn verleden
(Daarbij valt het op dat wanneer hij nageeflijk moet lopen hij bij het aandraven zijn rechter achterbeen Extreem ver onder de massa zet eigenlijk bijna helemaal schuin onder zijn lichaam door. Ook biljardeert hij al zijn hele leven dus het zou me niets verbazen als het gewoon een stukje gebrek aan kracht is.)

Aan de extra kracht ga ik dus eerst werken door middel van overgangen, zijgangen, (en wanneer onze springbaan weer boven water komt) balkjes en in de toekomst zo mogelijk kruisjes en in-uitjes. Ook zal ik de pessoateugel in de toekomst gaan gebruiken. Maar ik wil zowiezo eerst aan de kracht werken en kijk daarna wel of de nageeflijkheid een logisch vervolg hierop zou kunnen zijn.

* terug komend op een bovenstaande vraag ja we rijden weer met bit *

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:15

Babootje schreef:

Bionda86 schreef:
Er zijn natuurlijk een hoop dingen die hem daar in nog dwars kunnen zitten.
* de schievels in zijn mond
* gebrek aan kracht in het achterbeen
* een stukje van zijn verleden
(Daarbij valt het op dat wanneer hij nageeflijk moet lopen hij bij het aandraven zijn rechter achterbeen Extreem ver onder de massa zet eigenlijk bijna helemaal schuin onder zijn lichaam door. Ook biljardeert hij al zijn hele leven dus het zou me niets verbazen als het gewoon een stukje gebrek aan kracht is.)

Aan de extra kracht ga ik dus eerst werken door middel van overgangen, zijgangen, (en wanneer onze springbaan weer boven water komt) balkjes en in de toekomst zo mogelijk kruisjes en in-uitjes. Ook zal ik de pessoateugel in de toekomst gaan gebruiken. Maar ik wil zowiezo eerst aan de kracht werken en kijk daarna wel of de nageeflijkheid een logisch vervolg hierop zou kunnen zijn.

* terug komend op een bovenstaande vraag ja we rijden weer met bit *

Een combinatie van dat alles waarschijnlijk... Fijn dat je hem de tijd geeft en niet overvraagt. Wel benieuwd waar je eindigen zal, dus ik blijf volgen. :D

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:32

Heb je ergens de mogelijkheid om heuveltjes op en af te gaan? Erg goed om sterker te worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:52

Bionda86 schreef:
Hier doe ik dus niet aan, ik zorg voor een constante verbinding met de mond en rij met mijn been naar mijn hand toe, maar ga niet aan de voorkant zitten rommelen voor een mooie afgebogen hals

En zo hoort het, toch?

chelseatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:48

ik ben blij dat het goed is afgelopen!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:01

Hier een van de mensen die nogal sceptisch was over bepaalde keuzes die je hebt gemaakt... ondanks dat bepaalde dingen imo op een andere manier hadden gekund wil ik je bij deze laten weten dat ik het super knap vind dat jullie zover zijn gekomen !!!!!!!! Ik hoop dat jullie nog veel plezier aan elkaar gaan beleven :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 17:08

_Mondy_ schreef:
Hier een van de mensen die nogal sceptisch was over bepaalde keuzes die je hebt gemaakt... ondanks dat bepaalde dingen imo op een andere manier hadden gekund wil ik je bij deze laten weten dat ik het super knap vind dat jullie zover zijn gekomen !!!!!!!! Ik hoop dat jullie nog veel plezier aan elkaar gaan beleven :j

Dank je wel!
Wel grappig hoe verschillend iedereen denkt over de te maken keuzes terwijl eigenlijk iedereen het zelfde doel nastreeft.
Voor mijn gevoel heb ik helemaal geen onlogische keuzes gemaakt.... nou ja op die buitenrit na dan...... dat was niet echt bijster slim......

Maar goed het is allemaal goed gekomen!