Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kailonne

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:34

hallo allemaal ik wil me ook graag melden in dit topic. ik ben een angstige ruiter en voel me af en toe echt een muts. Mijn tinker staat te koop. Hij is eigenlijk superbraaf, maar af en toe onzeker. Die onzekerheid voel ik dan en daardoor krijg ik schrik.
Weten jullie misschien een instructeur in de omgeving Eindhoven-Oirschot-Best-Tilburg die mij zou kunne helpen?

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:48

He Kailonne, wat jammer dat je daardoor je paard te koop aan moet bieden, en goed dat je op zoek gaat naar hulp, misschien kan iemand je er toch doorheen helpen..
Ik zou je niet aan iemand kunnen helpen, ik woon daar niet in de buurt.
Maar geef de moed niet zomaar op!

Iemand nog goed nieuws te melden??
Ik moet dit weekend weer mee op buitenrit met mijn instructrice, zin in, maar wel spannend!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:37

Mm kom dit topic tegen en meld me ook maar.
Ooit in mijn ponytijd was ik een angstige ruiter. Had pony die rodeo gaf. Maar altijd terug erop en goede begeleiding is dit verandert. Angst weg hoppa.

Nu ben ik half jaar geleden dus van mijn bijrijdpaard gelanceerd. Vanuit het niets sprong ze met 4 benen in de lucht en tja ik voorover eraf. Ging richting mijn hoofd dus wilde dat beschermen. EN stak mijn arm uit. Helaas heb ik een gecompliceerde polsbreuk opgelopen waarvoor ik nog steeds revaliderende ben. 6 weken gips gehad en daarna nog rustig aan.
Mijn eigen paard was net in herstel periode en longeerde ik. In december ben ik terug gegaan op haar. Ik zat er niet heel zeker op en voelde toen al onzekerheid. Maar nog niet heel erg. Ging best goed. Tot ik in januari bij mij zelf thuis ging rijden. Ze schrok en hop ik vloog er voorover af.
Ben toen gelijk terug erop gegaan en de volgende dag ook gereden. Maar toen begon de vorst en sneeuw enz.
Ik durf niet meer. Mijn eigen paard heeft nooit gebokt om me eraf te gooien dus vertrouwen is weg.
Ben begonnen met rijden van paard waar ik half jaar geleden vanaf gevallen ben. Ik blokkeer snel bij het geringste wat er gebeurt. Gisteren gebeurde er ook weer iets. Tja is altijd wanneer je vertrouwen moet krijgen gebeuren er dingen waarvan paard al in paniek raak. Ben bevend als een rietje afgestapt. Maar wel wederom terug erop en gereden.

Ook mag ik op een paard rijden wat ik nog niet kende. Erg braaf paard. Die was stout voor zijn doen en ik vond het nog wel meevallen. Maar goed hier mag ik gelukkig vaker op gaan rijden. Ik wil zo vertrouwen opdoen zodat ik toch uiteindelijk weer met mijn eigen paard kan gaan rijden.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:34

Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik me hier gemeld heb. Op mijn laatste paard was ik ook zeker een angstige ruiter. Durfde niks meer. Afgelopen woensdag ben ik meegeweest met Marocje naar een pony die zij verzorgd. Hier ben ik op gaan zitten en na 3/4 rondjes aan de longeerlijn alleen doorgereden. Dit ging zo supergoed. Was ook vooral trots op mezelf omdat ik nog banger ben in de buitenbak dan in de binnenbak en jawel, dit was in een buitenbak! Superleuk dus. Had ook eigenlijk geen moment angst. Donderdag naar een ander paardje wezen kijken. Deze was erg fris, dus alleen gelongeerd. Morgen ga ik er weer heen en dan hopelijk erop. Het paardje ziet er superrustig uit en reageert bijna nergens op dus hopelijk gaat dat goed. Want ook dat is in een buitenbak. Heb er in ieder geval heel veel zin in!

Kailonne, ik weet zo geen instructeur in de buurt bij jou. Maar is er geen ponyclub/manege in de buurt die misschien iemand weten? Of misschien staat er wat op de site van de KNHS. Daar staan ook nog wel eens instructeurs op die zichzelf aanbieden. Je weet dan ook zeker dat ze gediplomeerd zijn. Hopelijk gaat het je lukken!

Tyke, wat fijn dat je iig op dat brave paard mag rijden afentoe. Ik denk dat dat heel goed is voor je zelfvertrouwen. Zoals in mijn verhaal werkt dat bij mij iig wel heel goed. Hopelijk bij jou ook! Succes!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:47

ik rij nog wel vaak met stress, als mn verzorgpaard een beetje heet is
maar ik stap niet meer met een gevoel op zovan moet dit :)
alleen buitenrijden vind ik nog niet zo fijn, daarom rij ik nu vooral op het weiland of in de bak
maar vorige week zondag voor het eerst naar buiten gegaan :), en komende zondag weer

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 03:23

welkom kailonne en tyke! allemaal weer herkenbare verhalen. Mijn paard heeft ook te koop gestaan Kailonne omdat ik het niet meer aan kon, maar uiteindelijk toch gehouden, een nieuwe start geprobeerd te maken en hulp gezocht van een goede instructrice en nu gaat het steeds beter. ik heb afgelopen weekend zelfs een sprongetje gemaakt en gisteren heb ik weer voor het eerst zonder bodyprotector gereden. En ik was echt een bangepoeperd geworden van hem, ik zat continu trillend en jankend op het paard en had de avond er voor al buikpijn voor de volgende dag, maar nu het zo goed gaat en hij zich ook steeds fijner gaat voelen heb ik gewoon zin om naar stal te gaan! dus geef de moed niet op. Als het uiteindelijk écht niet gaat kan je altijd nog met je paard stoppen, maar een goede instructrice kan echt wonderen verrichten. Misschien heb je gewoon wat coaching nodig, jezelf kleine doelen stellen, korte en lange termijn en even een stapje terug naar een goede basis en niet teveel van jezelf verwachten en jezelf niet vergelijken met andere ruiters.
Wat fijn dat je op een ander paard mag rijden! Zodat je weer lekker het ruitergevoel terug krijgt!
Wat ik zelf ook wel fijn vind is als mijn instructrice af en toe op mijn paard rijd, zodat ik het even kan bekijken en als ik dan zie hoe fijn hij is dan krijg ik gelijk zin om te rijden :D

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:46

hallo allemaal
ik heb gisteren toch wel een beetje mn springangst overwonnen :)
ik heb namelijk gesprongen, een klein kruisje weliswaar. maar ik durfde bijna niet meer te springen. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 07:00

goed gedaan!! is toch weer een kleine overwinning!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:03

Dan is dat toch een flinke overwinning.

Ik heb gisteren weer buitenritje gedaan met Floor. Paard waar ik vanaf gevallen ben en pols brak. Blijf angst houden maar heb wel gegallopeerd en ben minder angstig geeindigd. Maar weet uit eigen ervaring dat dit niet alles zegt bij mij. Kan volgende keer weer helemaal fout zijn.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:38

Zo, gister heerlijk gereden in de bak, opstappen ging super!
Vandaag ook weer heerlijk buitenritje gedaan, alleen een beetje jammer dat er een grote hond in z'n achterbeen moest hangen.. Vond ie niet zo leuk, dus een paar flinke bokkesprongen en ik lag in de berm... Hij was zo braaf dat ik lekker zat te kletsen en rond me heen zat te kijken dus ik lag er zo naast natuurlijk..
Gelukkig niks aan het handje, hij kwam gelijk naar me toegelopen.. Maarr, toen moest ik er weer terug op, midden op de weg, zonder krukje, de eerste keer mislukte natuurlijk, maar ik was al een heel eind.
Toen kwam er gelukkig iemand op de fiets voorbij die hem even vast wilde houden..

Toch gek, maar ik denk dat die val me goed heeft gedaan, ik stond daar en ik wist dat ik er terug op moest, dus maar gewoon geprobeerd, als mijn benen niet zo bibberden had ik er in 1 keer op gezeten!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:43

Respect hoor.
Ik had hetzelfde toen ik van mijn eigen paard viel. Moet er terug op. EN heb dit ook gedaan. Maar goed voor mij is het toch een deuk erbij.

Flutter_shy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:58

Hoi allemaal,
Ik had me ook graag gemeld!
Sinds kort heb ik dus erg veel schrik, zelfs bij het stappen..
Gewoon poetsen, spelen en grondwerk vind ik nog steeds superleuk om te doen,
maar vanaf het woordje 'rijden' valt, begin ik al te trillen.
Nu is dit een heel vervelend probleem, en ik ben eigenlijk ook op zoek naar hulp.
Ik wil echt héél graag gewoon weer ontspannen rijden, net als vroeger.
Alleen heb ik geen eigen paard, ik rijd wel met het paard van m'n vriendin, maar het is moeilijk om een vertrouwensband te krijgen met een paard dat niet van jou is.
En het grootste probleem is nu eigenlijk dat, ik droom al héél lang van een eigen paard, maar ik wou wachten tot ik genoeg zekerheid had op financieel vlak. Dus een tijdje voor mijn angstprobleem kwam die tijd eraan en ben ik beginnen rondkijken. En toen de angst er kwam, ben ik weer gestopt.
Maar nu heb ik via iemand die ik erg goed ken, de kans om mijn droompaard te kopen. Een superbrave tinkermerrie. Alleen ben ik nu heel erg aan het twijfelen of dit wel verstandig is. Ergens denk ik van wel omdat dit misschien kan helpen. Misschien door veel grondwerk en echt privéles te nemen dat ik mijn angst beter kan overwinnen dan zonder eigen paard en een keer om de zoveel tijd een poging tot rijden te ondernemen. En anderzijds; wat als ik hier nooit over raak. Dit is natuurlijk worst case scenario, maar als het een jaar duurt, is dit dan eerlijk tegenover het paard? Mijn vriend zou ook wel met haar rijden, maar het is toch zeker meer bedoeld voor mij. Ik zit echt met een dilemma. Ik denk dat ik zoiezo naar haar ga gaan kijken, maar als ik de klik voel is het natuurlijk nog moeilijker. Ik mag hoor ook 2weken op proef. Ik raak er echt niet aan uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:59

Je kan het altijd proberen toch? Ik denk persoonlijk dat een paard er niet echt verschrikkelijk onder lijdt als jij lekker begint met grondwerken en eerst een band op gaat bouwen. Zo lang zo'n diertje zijn/haar stal uit komt is rijden echt niet een prioriteit. Als het jouw kans is om je droompaard te kopen zou ik het op zijn minst proberen. Als het niet gaat kan je altijd weer zoeken naar iemand die ook zijn/haar droompaard zoekt!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:11

Lastig.......... Wat is precies je angst. Echt het rijden? Rijd je op een manege waar je misschien toch wat vertrouwen kan opbouwen?

Mbt tinker: grondwerk doen is zeker niet verkeerd. Gewoon lekker er mee bezig zijn. En zoek goede hulp. Wat verstandig is?? Weet ik niet.

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 06:29

Ik had enorme angst. Ik wou niet meer naar paardrijden , Ging ik toch , Viel ik of het ging gewoon niet goed.
Toen heeft mijn instructeur besloten dat ik tijdelijk naar een gehandicapten les zou gaan.
Samen met nog een normaal meisje.
Die les bestaat uit 2 lichamelijke gehandicapten , Maar die stappen alleen in het midden.
Ik ben dan om de week de enige op de hoefslag , en de andere week , is dat normale meisje er.
Nu heb ik er weer enorm plezier in , Zelfs als het een lesje niet goed gaat , Anders is het toch ook zo saai :D.
Dus ik ben helemaal van mijn angst af , Ik blijf een half jaartje a 3 kwartjaar nog in die les, Daarna ga ik waarschijnlijk weer in een normale les.

Flutter_shy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:56

Tyke schreef:
Lastig.......... Wat is precies je angst. Echt het rijden? Rijd je op een manege waar je misschien toch wat vertrouwen kan opbouwen?

Mbt tinker: grondwerk doen is zeker niet verkeerd. Gewoon lekker er mee bezig zijn. En zoek goede hulp. Wat verstandig is?? Weet ik niet.

Ja, echt het rijden. Ernaast heb ik geen beetje schrik. Opstijgen geen probleem, maar vanaf het paard een stap zet, is het voorbij en moet ik er terug af. Ik rijd op een manege maar niet in de les, rijd eigenlijk met het paard van mijn vriendin, ongeveer 1keer per week en zij geeft mij dan aanwijzingen.
Mijn angst is eigenlijk begonnen, nuja, ik ben nooit echt een waaghals geweest, maar ik durfde wel gewoon normaal rijden en buitenrijden. Maar het begon eigenlijk door zonder zadel te gaan rijden en ik heb niet echt een fantastische zit. Dus stappen was er geen probleem, maar ik begon te draven en doordat ik mijn been teveel naar achter legde ging hij naar galop en ik kreeg hem niet terug en viel. Dit gebeurde zo 3keer en dan had ik het gehad. Ben dan wel nog opgestapt en heb nog een kwartiertje ongeveer gestapt, zonder angst. Maar de week nadien begon het.

Gisteren heb ik nog eens geprobeerd en hield zij hem onder het hoofdstel vast met een hoofdstel, opnieuw zonder zadel want zij rijd hem ook zo, maar na 3minuten vol trillen en beven, vlogen er plots papieren in de piste, hij schrok en ging achteruit en ik wou eraf. Ben er dan terug opgegaan maar heel even. Ik had genoeg gehad.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:01

Maar waarom rijdt ze hem dan zonder zadel? Met zadel is juist beter voor de paardenrug! Kun je anders niet gewoon op eennrustig manegepaard gaan zitten? Al stap je alleen maar rond, dat is dan toch al een overwinning? Succes!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:39

Flutter_shy, is het niet verstandig om het zonder zadel rijden dan gewoon niet te doen en voor je eigen balans en zekerheid met zadel te rijden? Ik zou zelf nu ook nog niet zonder zadel op mijn paard stappen, ik weet dat mijn balans daarvoor niet goed genoeg is en dat ik er zeker af zou glijden.
En inderdaad wat Sanniey zegt, gewoon rustig opbouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:24

Zonder zadel meer dan stappen en een paar stapjes draven zou ik ook absoluut nieeeeeet doen.. Merrie die ik nu rij heb ik al vrij veel vertrouwen in, maar door mijn angst heb ik af en toe nog steeds even de shakes als er iets gebeurd waar ik niet op had gerekend. Kan ook echt dik een half uur ontzet zijn als ze een keer opzij springt ofzo

x_Maris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:36

Hoihoi!
Sorry dat ik een tijdje niets van me heb laten horen, maar door omstandigheden lukte het me echt niet! Laat ik zeggen dat ik even in een dipje zat ;)

Wat goed om te lezen dat het bij sommige echt beter gaat! En er komen ook steeds meer mensen bij in het forum, fijn! Hopelijk kunnen we elkaar goed helpen!

Ik zou jullie nog vertellen over het vrijrijden op mijn lievelingspaard. Dat ging wonderbaarlijk goed! Hij was echt heel braaf, wel echt heel erg voorwaarts maar niet dominant, ik kon hem goed te baas! Dat gaf me echt een goed gevoel! Ik heb zelfs wat jongere kinderen geholpen om hun paard in galop te krijgen! Ik was echt trots op mezelf!
Alleen een week daarna ging ik op mijn verzorgpaard rijden en toen was ik toch wel weer echt heel zenuwachtig voordat ik moest opstappen! Het ging gelukkig wel allemaal goed!

Ik zou inderdaad ook niet zonder zadel gaan rijden netzoals grasieux zegt: voor je balans en zekerheid is een zadel wel beter... maar je moet natuurlijk doen wat jij het fijnste vind!

Flutter_shy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:44

Ja, ik doe het ook niet meer opnieuw denk ik, misschien ooit met mijn eigen paard als ik heel zeker ben van mijn zit maar voorlopig heb ik even genoeg van 'zonder zadel'. Zondag probeer ik eens opnieuw op een pony van de manege mét zadel, en een hele brave pony die ik nog nooit een stap opzij heb weten zetten(niet dat paarden die opzij gaan niet braaf zijn, maar jullie snappen wel wat ik bedoel) en mijn vriend ernaast, dus ik hoop dat dit lukt. Nadien mag ik naar de tinker merrie gaan kijken. Ik denk dat ik gewoon mijn hart volg en kijk of de klik er is. Ik heb het gevoel dat ik wel met de nodige tijd en juiste hulp over mijn angst heen raak en dat het merendeel aan het ontbreken van een zadel ligt. Zoiezo zou ik in de tijd die ik nodig heb om haar echt intensief te rijden veel grondwerk gaan doen, en haar zeker genoeg aandacht geven.

Het enige probleem dat ik nu nog heb, is dat als de klik er is, en ik neem haar 14dagen op proef, ze geen zadel heeft. En op de manege is er denk ik niet echt een zadel dat haar past, hangt een beetje af van haar bouw. Dus pff, het blijft een dilemma..

x_Maris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:52

Flutter_shy: Even op een echt braaf paard rijden helpt echt! (spreek uit ervaring ;)) Dat komt helemaal goed, ik weet het zeker!
En volg inderdaad je hart bij de tinker merrie, maar dat je geen zadel hebt voor haar is wel lastig inderdaad! Misschien even vragen aan de eigenaar van de tinker of hij/zij er een kan missen..

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:37

Ik heb weer een mijlpaal bereikt. Gegaloppeerd met 1 hand en met hele losse teugel. Ging super.
Onlangs ook grondbalk gegaloppeerd, maar je moet weten dat die van mij dan 60cm springt. Heb 1 keer geluk gehad ( ik zat te ver naar voor) maar gewoon opnieuw gedaan.
Gisteren in de buitenpiste even een opflakkering, paard achter mij schrok en mijn paard schrok van het schrikkend paard. Ze ging in galop, ik had haar heel snel terug maar ze bleef zo trippelen en dit kreeg ik er niet uit waardoor ik weer wat gespannen zat. Lesgeefster heeft dan even meegewandeld en toen ging het weer.
Goede steun van een intructeur is belangrijk, wees dan ook eerlijk over je angst

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:01

ben nu deze winter iedere keer begonnen met rijden en moest iedere keer weer stoppen vanwege het weer/vorst e.d. Iedere keer weer opnieuw vertrouwen zien te krijgen, zucht.
Nu heb ik weer al 2/3 weken niet gereden maar wil toch (morgen) weer gaan beginnen. Hoop dat ik dan ook doooor kan rijden (2/3 keer in de week).....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:06

Ik mag me hier helaas ook melden denk ik :')

Ben 22 juli vorig jaar tijdens een fotoshoot zonder zadel van mijn merrie afgevallen en heb daar een gebroken heup aan over gehouden. Ben er nu nog zoet mee en rijd inmiddels wel weer maar die angst om te vallen zit me erg dwars.
Voor de val reed ik liever buiten dan binnen (als ze gaan dan kan je ze in ieder geval lekker even het zand insturen en laat maar rennen) maar nu als ik al denk aan buiten rijden stokt mijn adem :oo
Ik weet logisch gezien dat ik met zadel NOOIT gevallen was maar mijn gevoel heeft zijn eigen mening :')

Nu is mijn merrie ook zeer temperamentvol en getraumatiseerd dus dat is een geweldige combinatie _O-