Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:58

Ik heb wel opnieuw leren rijden.... Bij knollentuin. Reed daarvoor volgens het oude Deurne systeem; hou maar goed die kop vast dan geven ze vanzelf na

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:59

Nou Yamcha, dat vind ik wel heel kort door de bocht....als er één is die constant tips geeft en dus helemaal opnieuw begonnen is, is het Zooist wel. Jammer dat je je er aan stoort dat iemand op een wat hoger niveau hier meepraat.

Ik haal juist heel veel uit haar verhalen maar net zo goed uit die van jullie, ondanks dat ik Z rijd ben ik eigenlijk alleen maar bezig met de basis en dan moet het niveau waar je op rijdt toch niet uitmaken? Daarnaast geeft Zooist, net als ik, ook les en ook daarin kun je dingen meepakken wat hier besproken wordt of je ervaringen delen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:02

Ik vind het juist heel fijn dat er mensen in dit topic zitten die op veel hoger niveau rijden dan ik. Ik heb erg veel aan de posts en tips van Zooist, ook al gaan ze vaak over oefeningen waar ik nog (lang) niet aan toe ben. :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:02

een van ons??

keertwending is hier al eerder besproken... vind ik niet echt basis.
wissel is al eerder aan de orde gekomen.... vind ik niet echt basis.

Ik ervaar dit topic niet voor alleen basis dingen. Iedereen worsteld met iets anders.
houding, zit, oefening... juist de tips van de "ervaren" ruiter vind ik prettig.

Iedereen geeft een verslagje van wat er gedaan is en wat er ervaren is.
Zooist verduidelijkte voor mijn gevoel in haar verslag dat zelfs zij in hoger niveau dan mij en jou ze toch merkt dat basis een grote aandacht vergt. Want zelfs haar topper gaat vooruit denken en moet ze toerijden omdat hij anders zelf al gaat halthouden.

Dat is niet veel anders dan KT die verduidelijkt hoe zij Goof heeft gereden en wat haar gevoel was bij de les en dat hij tijdens pirouette prachtig ging zitten.

waarom deze sneer (?) naar zooist?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:03

Japeloup schreef:
Ik heb wel opnieuw leren rijden.... Bij knollentuin. Reed daarvoor volgens het oude Deurne systeem; hou maar goed die kop vast dan geven ze vanzelf na

dat is waar maar nu ben je een van onze "ervaren" rijders :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:03

En ik voeg daar nog aan toe dat ik bijvoorbeeld nu die post van JustKid ga gebruiken voor net dat stukje extra rechtrichten, denk dat ik m toch te veel aan het helpen ben en daar een stap terug in moet doen. Zo pak ik mee wat ik kan gebruiken en ga ik voorbij aan wat ik niet kan gebruiken. Dat doet toch iedereen? Dus als je niet met een appuyement bezig ben, lees je daar gewoon overheen. Aan de andere kant, kan in dat stukje over het hoe en wat met appuyeren wel een heel handige tip staan over losmaken, buigen, soepelheid etc....en dat is en blijft gewoon basis, welke oefening je ook rijdt en welk niveau je rijdt!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:05

Sorry, Yamcha, ik ben het helemaal niet met je eens. Ik vind het juist heel interessant om te lezen wat Zooist doet en dat ze goede opmerkingen heeft over dingen van anderen. Als je goed leest, dan kan je juist leren van hoe de basis op elkaar gestapeld leidt tot het kunnen rijden van ingewikkeldere oefeningen. En dat is toch wat iedereen hier wil bereiken ? Verder ontwikkelen en groeien vanuit die basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:06

In welke zin is ze dan opnieuw begonnen, sorry, dat is mij totaal niet duidelijk..... en vragen mogen gesteld worden, lijkt me?
Punt is dat de verhalen over hoge oefeningen nogal offtopic zijn imo.

En je mag het zien als een sneer, zo is het niet bedoeld, het is een vraag. Waarom specifiek hier posten, wat voeg je dan toe?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:12

Ah, ik ben dus niet de enige die het enigzins vervelend opvatte. Ik dacht, ik wacht even met posten want ik moest de opmerking even laten bezinken.

Ik zal nog eens uitleggen waarom ik me aangesloten heb in dit topic (zie mijn eerste post)

Ik ben jarenlang onbewust bezig geweest met een verkeerde manier van rijden. Een beetje zoals Japeloup dat ook omschrijft. En eigenlijk weet je ook niet beter :o
Ik begon vast te lopen in mijn wedstrijden en na een gesprek met een jurylid heb ik besloten om andere instructie te zoeken. Dat is goed gelukt en er ging een wereld voor me open. Sindsdien ga ik enorm vooruit in mijn eigen rijderij wat dan toevallig met twee paarden op hoger niveau is en met een jonkie, die ongeveer L2 geschoold is.

Daarnaast geef ik sinds eind december een behoorlijk aantal lessen. En naast de andere lesgevers hier in dit topic, steek ik daar dus ook een hoop van op. Dingen die ik hier lees neem ik ook mee in mijn eigen rijden en lessen.

Zo heb ik de afgelopen dagen geademt door mijn handen en donders, dat heeft dus tot een super resultaat geleid het afgelopen weekend.

Heb ook even mijn eigen posten terug zitten lezen, maar ik zie dat ik ook veel tips probeer te geven op vragen die hier gesteld worden.

Gelukkig wordt dat ook door een aantal anderen zo ervaren.

Yamcha, zou je eens toe willen lichten wat je bedoeld met je opmerking over basis. Dat het leuk is dat ik me aansluit bij KT over de basis, maar dat ik het niet begrijp.
Misschien kan jij het me dan uitleggen, want wellicht steek ik daar dan ook weer wat van op.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:15

Misschien niet opnieuw begonnen maar ze kan wel helpen ... dat is toch wat we willen? hulp van elkaar!
Ze maakt duidelijk dat ze bv met zit, houding, ophouding etc bepaalde dingen bereikt.... Ze geeft tips en advies... Dus dat voegt ze toe ;) advies en tips.

Ik vind je opmerking geen vraag. Eerder een aanval. Omdat zij mss wat bot reageerde op dat je niet galoppeert met Vegs?? Dat die opmerking je mss tegen de haren in heeft gestreken? Ik weet het niet..maar vind (en ik blijkbaar niet alleen) je Vraag?? aan haar niet eerlijk en zeker niet terrecht.

Ik heb in het begin van dit topic niet gelezen wat de regels zijn om mee te mogen praten.
Juist alle klasse rijders en mensen en paarden zijn hier volgens mij welkom... iedereen kan elkaar tips en ervarinen en ideeen en advies geven. Dat maakt dit topic zo fijn.

daffodil

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:17

En alle varianten, western/dressuur/spring/recreatie het maakt geen moer uit, het doel is hetzelfde toch:

Een fijn lopend paard wat zijn lijf optimaal gebruikt en een ruiter die met alle plezier ermee aan het werk is!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:17

hihi de kuikentjes (blijf het zielig vinden) ademen door handen werkt dus ook bij jou Zooist :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:18

daffodil schreef:
En alle varianten, western/dressuur/spring/recreatie het maakt geen moer uit, het doel is hetzelfde toch:

Een fijn lopend paard wat zijn lijf optimaal gebruikt en een ruiter die met alle plezier ermee aan het werk is!

AMEN

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:18

en nu ga ik werken ;)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:19

daffodil schreef:

I second this!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:21

Dag mensjes,

Knap van je zooist dat je alles hebt bijgelezen. Ik heb de afgelopen dagen echt even wat afstand van dingen genomen. Een paarheftige werkdagen gehad en thema's bij de poot gehad die er niet om liegen. Het koppie zat een beetje vol en dat merkte ik. Dan moet je even niet teveel willen.

Yamcha ik kan me ook niet helemaal vinden in het commentaar. Ik vind het fijn dat er ook mensen meeschrijven die hoger rijden en goed in staat zijn om op onderbouwde wijze vragen te beantwoorden. Ik heb zelf opnieuw leren rijden breder opgevat in de zin van: met een andere kijk op het paard zitten en dingen willen bereiken.
Ik ben dus niet letterlijk begonnen met opnieuw leren rijden, maar figuurlijk. En daardoor kom ik nu verder dan ik ooit ben geweest. Ik rijd nu wel eens oefeningen als sbw of travers. Ik heb zaterdag een paar keertwendingen gestapt, puur alleen op zit. Was heel gaaf. Dus lekker blijven meeschrijven allen.

Gisteravond heb ik geschreven bij L2 paarden. Het rijden liep heel erg uiteen. De laagste had 165, de hoogste 204. Dat was echt een heel gaaf paard.

Verder ga ik vandaag mijn beide zadels te koop zetten. Ik ga vandaag een tweedehands passier passen.
Ik kan gewoon niet fijn zitten. Ik rijd me echt kapot. Ik ben denk ik wat afwijkend gebouwd. Ik kom jankend van het paard af. Da's niet leuk meer.
Heb wel eens het gevoel dat ik de enige ben met dit probleem...:(
Laatst bijgewerkt door ankem op 27-02-12 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:22

daffodil schreef:

+1!

Door m'n handen ademen heb ik ook gebruikt tijdens het halthouden dit weekend. :D Geeft weer een stukje bewustwording wat je met je handen en armen doet tijdens het halthouden en het werkte heel fijn om de spanning te laten afvloeien.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:23

SabM schreef:
hihi de kuikentjes (blijf het zielig vinden) ademen door handen werkt dus ook bij jou Zooist :D

Ja, ik wil soms nog teveel doen, zeker als ik in een moeilijke oefening zit. Ik ben daarnaast ook altijd bang om met dit paard (waar ik dus echt heel bang voor geweest ben) de controle kwijt te raken.

Ergens ver in mijn onderbewustzijn werkt dat nog tegen me. Ik heb inmiddels al vaak zat ervaren dat juist het loslaten veel meer vertrouwen geeft.

Wanneer ik naar een wissel toerijd, pak ik dus mijn teugels te vast. Nu ben ik dus bezig geweest met "het ademen' door mijn handen. Daarna voelde ik dat ze echt bleef wachten op de hulp en dan ging ik voelen of ik echt op twee billen zat. Wanneer dat niet is zal het paard niet recht blijven in de wissel. En daar ging het dus elke keer fout.

1 ik hield zelf vast waardoor ik ook spanning creeerde
2 ik zat al scheef naar de kant van de wissel

Twee dingen die ik dus ben gaan voelen.

Dus stap 1 was ademen en stap 2 kont voelen. Ik hoefde dus gisteren alleen met mijn been en zit de wissel in te zetten en die was echt kaarsrecht. En dus met dank aan de tips in dit topic :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:25

Haha kontvoelen was ook mijn thema afgelopen zaterdag. Met name in de volte en in de zijgangen. Mijn buitenzitbeenknobbel kwam stiekem los.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:36

Mensen, om te beginnen wil ik graag (en ik ga er van uit dat iedereen dat met me eens is) dat dit het gezelligste topic van bokt blijft. Want zo is het door vele nieuwkomers omschreven.
Moeilijk is altijd als je met vele mensen in een topic zit om elkaar goed te begrijpen. Iedereen schrijft en leest dingen net ff anders dan een ander. Daar komt soms een communicatie storing uit voort, oké het is duidelijk dat we dat nu hebben, geen probleem, daarvoor zijn we met elkaar in gesprek. Lijkt me een goed plan om in de topic het vooral te hebben over de gedachte van rijden zoals die begonnen is in deel 1.
Je ervaringen delen met andere en zo met elkaar kijken of we onze paarden fijner kunnen gaan rijden zodat we steeds blijere paarden en ruiters krijgen.
Vooral de gedachte achter het rijden vind ik interessant, niet hoe ver je bent. Natuurlijk is het leuk om te laten weten dat je fijn gereden hebt en dat je wedstrijd goed ging. Maar laten we ons vooral concentreren op het gevoel en de gedachte om samen met onze paarden te groeien en sterker te worden.

En laten we wel wezen, deze communicatie storing kan ook weer een leer moment zijn. Iedereen post iets met goede bedoelingen, maar komt soms anders over. Hebben we dat in het dagelijks leven ook niet, en hoe zit dat met de communicatie met onze paarden!?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:39

SabM schreef:

Zo had ik in de manege lessen altijd het voorbeeld van een pakje drinken om aan te geven wat het verschil is tussen trekken en weerstand bieden.
Het pakje drinken zo vast houden dat je drinken net bol boven je rietje uitsteekt maar er net niet overheen gaat. Dat is begrenzen. Knijp je net iets te hard en het gaat er over heen dan trek je, en zakt je drinken te veel terug in je rietje dan laat je te los.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:42

Die is ook leuk Japeloup. :j

Ik ga er altijd naast staan en dan pak ik de arm en trek ik er aan.
Dan vraag ik of ze aan mij willen trekken en bied ik weerstand :)

En bij de kleintje ga ik altijd rondspringen en auw auw auw auw roepen als ze trekken. De eerste keer schrikken ze zich een hoedje maar daarna weten ze gelijk wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:49

Zooist, dank je wel voor deze verduidelijking. Ik wist dat niet, en op een gegeven moment las ik alleen nog maar z en appuyementen en wissels, dus het onbegrip werd groter en groter.
Mijn excuses, ik geloof dat ik je nu veel beter begrijp. Ik post ff met de mobiel nu, dus kan de opmerking van KT niet quoten. Nogmaals excuus.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:50

Aanvaard hoor! No problem!
Blij dat er nu iets weg genomen is :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:57

Zooo ik laat hier ook even van me horen..
Ik lees altijd trouw bij, maar jullie helpen elkaar al zo, dat ik het zelf maar even hou bij bijlezen :)

Mijn merrie had weer behoorlijke kuren de laatste week. Alleen maar heel erg boos, niet willen lopen en dus dan maar willen steigeren, bijten, bokken.. you name it :roll:
Lichamelijk niks met mevrouw aan de hand, maar de vorstvakantie was haar iets té goed bevallen :D
Blijft een koppie op zitten. Dit gedrag hebben we ongeveer eens in de 3 maand. Vooral in het voorjaar een drama zodra ze hengstig raakt.
Aantal dagen achter elkaar alleen maar les gehad om mij de moed te geven hier doorheen te rijden en paard knop om te laten zetten dat ik me niet zo laten intimideren.
Gisteren als beloning een lange boswandeling gemaakt met vriendin. Ze staat nu é-norm goed aan mn hulpen. Als ik alleen al denk aan draf word ik al gelanceerd naar achteren :')
Maarr mevrouw sprong zelfs aan in galop! Terwijl we dat nooit oefenen. Mevrouw raakte die paar keer dat ik het heb geoefend zo onzeker van het aanspringen. Kostte behoorlijk wat moeite en nu ineens vanuit drafje hoppa in galop. Lekker verzameld met koppie omlaag :+: