Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BaileyMix schreef:Met 'extreem zacht' bedoel ik vooral dat ze extreem 'zacht' reageerd. Dus ringvingers zachtjes aanspannen en ze luistertBedankt voor je tips! Bedoel je met meegaan dan meer meegaan met m'n handen of met m'n hele lichaam? Want dat kan het best zijn, ben zelf ook scheef en best houterig
Ik ga het er toch eens over hebben of ik een keer instructie van buitenaf mag laten komen...
ankie1999 schreef:Hebben jullie hier tips/opmerkingen over?
superwoman schreef:ankie1999 schreef:Hebben jullie hier tips/opmerkingen over?
Belangrijkste zijn je polsen. Deze buig je niet correct, waardoor je onbewust en onbedoeld erg hard bent met je handen.
Op deze manier staan ze op slot en veren ze niet mee.
Het is lastig uit te leggen hoe ze wel moeten (redelijk rechtop natuurlijk) dus zoek het eens op. er zijn genoeg plaatjes te vinden op internet
ankie1999 schreef:Dankje! Ik weet dat mijn polsen soms een eigen leven lijden, maar in het echt
(dus niet op deze foto) viel het opzich wel,mee.
Maar toch bedankt, ik zal eraan werken.
Yamcha schreef:Is idd bij alle 3 de foto's.
Paard heeft ook een valse knik, je wil de hele halsspier zien opbollen, en wat je bij jou ziet, is dat alleen het bovenste deel opbolt. Verder vind ik dat ze erg op de voorhand valt. Ik zou zeggen: eerst aan de achterkant gaan werken, je voltes en wendingen, schouders voor de heupen plaatsen, zorg dat ze onvoorwaardelijk aan je been is, en dan zul je zien dat als je wat stug is, je alleen met je ringvinger even een trilletje hoeft te geven, en ze geeft na.
Yamcha schreef:Oké, hoop niet dat je het vervelend vindt, zo is het niet bedoeld iig
Ik hoop dat je er wat mee kan, mss les nemen?
Yamcha schreef:Is idd bij alle 3 de foto's.
Paard heeft ook een valse knik, je wil de hele halsspier zien opbollen, en wat je bij jou ziet, is dat alleen het bovenste deel opbolt.
superwoman schreef:Yamcha schreef:Is idd bij alle 3 de foto's.
Paard heeft ook een valse knik, je wil de hele halsspier zien opbollen, en wat je bij jou ziet, is dat alleen het bovenste deel opbolt.
Ik denk dat je op dit niveau en bespiering echt nog niet meer kan verwachten.
Een typisch voorbeeld van een valse knik vind ik het niet, het zit wel tegen de valse knik aan.
Het paard loopt idd erg op de voorhand,naar mijn mening ook mede door de ruiterhand
Weet niet of je het met me eens bent?
ankie1999 schreef:Ja ik ben het met je,eens maar vind het vervelend dat je erover door gaat.
ze heeft er idd een handje van op erg op te voorhand te lopen, maar daar word aan gewerkt.
paard word niet iedere dag gereden, en ik rijd haar 1 a 2 keer in de maand, (mn opa verder wel bijna iedere week 3x)
dus het is altijd weer even hervinden hoe je haar goed aan de teugel kan krijgen,
en lekker ontspannen aan het werk zet.
foto's zijn overigens aan het begin van het rijden genomen, ongeveer 10 min. na het instappen en draven.
xxanouuk schreef:Hee!
Ik heb even een vraag,
Ik heb een verzorgpony Sinja, een welsh.
Ik rijd haar nu ongeveer 10 maanden, alleen ze heeft nog nooit nagegeven.
Haar eigenaar reed pas op haar, die rijdt ongeveel 2x per week en ik 3x, zat dus te rijden en ging stilstaan en deed haar handen écht op haar knieen en zat zegmaar een soort van te trekken.
Nu weet ik dat je je paard niet zo moet rijden, maar heeft dit er misschien mee te maken dat ze bij mij niet nageeflijk loopt?
Het was ook alleen toen ze stilstond, daarna liep ze weer gewoon.
Ik hoop op antwoord, Anouk.
Hannepan schreef:Kunnen jullie mij advies geven?
Mijn paard staat mank maar omdat we de 30e een show hebben met 8tal mag ik op een paard van d manege.
ze is nieuw, het ìs een merrie, haar veulen is niet zolang geleden gespeend. ze is dus nog maar pas weer aan het werk, ze is ook nog vrij mager
toen ik erop ging, ging ye meteen naar beneden lopen zonder dat ik wat deed. Volgens mij hebben alle knopjes er ooit wel opgezetenZe had wel een enorme valse knik in haar hals en liep helemaal niet voorwaarts en was erg stijf in de wendingen. Helemaal "vast" in die houding. ze is ook niet echt goed gespierd, maar dat komt wel met weer meer rijden.
hoe kan ik het het best aanpakken?
Ik rij haar een paar x peq week en ik wil haar ook niet overbelarten maar wat doe ik het bert om haar mooi aan de teugel te rijden?
superwoman schreef:Yamcha schreef:Is idd bij alle 3 de foto's.
Ik denk dat je op dit niveau en bespiering echt nog niet meer kan verwachten.
Een typisch voorbeeld van een valse knik vind ik het niet, het zit wel tegen de valse knik aan.
Het paard loopt idd erg op de voorhand,naar mijn mening ook mede door de ruiterhand
Weet niet of je het met me eens bent?
Yamcha schreef:Ze knikt niet door, en ik vind de ruiter niet echt onvriendelijk, het zit er wel tegenaan, dus ik snap wat je bedoelt. het is iig niet een eerlijke aanleuning, het is de ruiter die het bit tegen de onderkaak van het paard legt, ipv het paard dat de onderkaak tegen het bit legt, en van daaruit nageeflijk wordt.
Idd, dat was mijn idee ook, en het is wat mij betreft een bevestiging van wat ik al dacht te zien. Komt idd door de ruiterhand, van voor naar achter gereden, en dan krijg je dit beeld.
Citaat:Oh, dat is héééél moeilijk en zal wel wat tijd overheen gaan voor je dat weer correct hebt.
Belangrijkste is om eerst dat hoofd met rust te laten en vooral te richten op het scherp maken op je been. Lengte geven en houden in het paardenlichaam. Dus vraag ook wat verruimen en regelmatig lange teugel geven. Dan wordt ze eerst losser in der lijf en kun je daarna richten op het buigen van dat lichaam.
superwoman schreef:Okee, wat zou nog meer een reden kunnen zijn?xxanouuk schreef:Hee!
Ik heb even een vraag,
Ik heb een verzorgpony Sinja, een welsh.
Ik rijd haar nu ongeveer 10 maanden, alleen ze heeft nog nooit nagegeven.
Haar eigenaar reed pas op haar, die rijdt ongeveel 2x per week en ik 3x, zat dus te rijden en ging stilstaan en deed haar handen écht op haar knieen en zat zegmaar een soort van te trekken.
Nu weet ik dat je je paard niet zo moet rijden, maar heeft dit er misschien mee te maken dat ze bij mij niet nageeflijk loopt?
Het was ook alleen toen ze stilstond, daarna liep ze weer gewoon.
Ik hoop op antwoord, Anouk.
Nou, het helpt iig niet.
Maar ik verwacht niet dat dat de hoofdreden is.