Iets lichter dan Vegs, en Vegs is wat tengerder gebouwd. Ik vind Miga leuk, volgens mij is dat (in goede doen) een heel vrolijk paard. Ze heeft echt een heel blije uitstraling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Erg interessant topic vind ik dit.
Is ook een kwestie waar ik meer dan eens over nadenk, en soms over pieker.....
Welzijn is een recht van het paard. Maar heb ik het recht om daarop in te breken? Imo niet. Ik kan haar leven beïnvloeden, en zo dat haar welzijn daar niet van lijdt. Maar wat ik wil, is dat zij er voordeel van heeft........ kan dat ook? Ik weet het niet goed.
Ik leer opnieuw rijden. Vanaf het begin. Ik leer zitten. En dan ben ik het gelijk oneens met de stelling dat leren rijden voor het paard altijd ongemak zal opleveren. Heather Moffet vond de equisimulator uit, een machine waarop een mens de bewegingen van het paard leert kennen en leert meebewegen met het paard (wat echt iets anders is als alleen maar uitzitten) synchroon bewegen met het paard, zoals je meebeweegt met een danspartner. Leiden (niet dwingen) en je laten leiden.
Op die manier levert het leren rijden geen last en pijn op. Sterker nog: mijn merrie vindt het rijden leuk. En ik moet nog zoveel leren........ maar zij is ook mijn lerares. Zij leert mij veel over wie zij is.
Je kunt wel een partnership hebben met je paard.
Maar ik snap de stelling in de op heel goed, want wedstrijden brengen niet altijd het beste in een mens naar boven. Zij heeft daar echter niet om gevraagd........