Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:34

als je het eenmal een beetje kan, verleer je het nooit meer!!

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:34

als je het eenmal een beetje kan, verleer je het nooit meer!!

eekhoornerik

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:05

Hoi Ankem,

Dit is het zadel, door de vorm van de zitting werd ik achter in het zadel gedrukt.

Afbeelding

En mijn stoelzit (al heb ik die altijd al heel sterk gehad, maar in dit zadel werd het nog versterkt).

Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:21

@laetitia
Had een heel verhaal getypt, maar ben het kwijt geraakt, omdat mijn dochter eerst aandacht vroeg en vervolgens mijn partner met de ipad ging prutsen, waardoor mijn getypte bericht foetsie is. Iig bedankt voor de foto's. Kon je in het zadel goed lichtrijden? Ben er inmiddels wel achter dat een zadel in eerste plaats erg paard bepaald is, maar zeker ook ruiter bepaald. Ik moet absoluut niet een gedwongen zit hebben, want dan kantel ik mijn bekken achterover en ga dan met mijn bovenlijf voorover zitten. Ik heb een zadel nodig dat me de ruimte biedt om zelf mijn bekken in een stand te zetten, wat voor mij prettig is. Wel iets steun, vanwege de grote bewegingen van een Fries, maar niet gedwongen en vastgezet.

Heb vandaag lang niet zo'n pijn in mijn lijf, terwijl ik op 2 paarden heb gereden en flink meer heb gedraafd dan anders. Ook het sluizen probleem was er niet. Omdat ik meer ontspannen kon zitten en daardoor niet onbewust mijn bekkenbodem aanspan om me te verhouden. Ik ben er wel blij om :)

Ik ben laatst bij de divoza geweest om op diverse zadels te gaan zitten. Er was gewoon niet 1 zadel met een vlakkere zit. Alle zadels waren van die kuipstoelen. Ik vind dat erg bedroevend. Ga eens leren zitten...

Morgen naar mijn juffie. Heb er zin in.

Gooya,bedankt voor je leuke reactie op mijn filmpje :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:31

Ankem,
Lastig he dat je moeilijk een zadel vind zonder diepe zit. Zelf het ik een tijd een Bates gehad de Caprilli die is vrij plat en goed regelbaar met de kniewrongen (geen, dunne of dikke). Heb nu een Equestor Movimenta, erg fijn, veel vrijheid om te bewegen, maar toch steun, kan de beugel ophanging verschuiven, en ook bepalen of en hoe dik ik de kniewrongen wil.
Helaas woon je niet echt in de buurt, anders had je deze ook wel mogen proberen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:46

Lief aangeboden Japeloup. Ja, ik woon in het hoge noorden.
Hier is weinig, wat betreft zitlessen of mensen die eens even door een andere bril kijken. Ik moet voor mijn juffie ook naar Drenthe afreizen. Daarom neem ik ook niet altijd paard mee en rijd ik ook wel op haar paarden. Wat ik daarop leer, kan ik ook prima op de mijne toepassen.
Wil er op den duur wel wat mee gaan doen. Ik vind de combinatie met haptonomie ook erg mooi. Ga nu de komende tijd veel van haar leren en dan zien we in de toekomst wel :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:56

Het klopt misschien niet met het plaatje wat je in je hoofd hebt maar is een westernzadel niks?
Je wordt dan in ieder geval niet in een zit gedwongen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:00

Plaatje heb ik al losgelaten justkid.bij mijn juffie rijd ik ook op westernzadel en dat gaat goed. Ik mag misschien haar bob marshall boomloos westernzadel mee ;)
Ipad typt wat onhandig...:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:02

een zadel met een vlakke zit is haast niet meer standaard te koop omdat er geen vraag meer naar is, mensen willen een diepe zit en het liefst type luie leunstoel...
Ik heb me echt onmogelijk gevoeld toen al mn zadels gestolen waren en ik op zoek moest naar 3 nieuwe, geen ruitersportzaak had liggen wat ik zocht,en zo maar op de gok een zadel naar wens laten maken..?straks zit t niet lekker...! en dan? bij van der schaft rijden ze op stubbenzadels,model schultheiss megaplat ,maar ook die worden op vraag gemaakt..
als je al in het hoge noorden woont ankem,ga je dan ook wel eens naar ter apel? daar zit bastiaan de regt die kan jou ook wel goed helpen denk ik.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:05

Ter apel is ruim 1,5 uur rijden vanaf mijn woonplaats. Anders had ik het waarschijnlijk wel gedaan. Moet nu 50 minuten (zonder trailer) naar mijn juffie en dat is prima.
Friesland is wat dat aan gaat erg traditioneel qua rijden en dressuurvisie.

Edit: 3 zadels gestolen? Menn wat moet dat kl*te zijn geweest.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:08

leuk he zo'n Ipad ik heb hem dwars dat vind ik wel goed te doen.
Ja ik dacht wel dat je het "plaatje" had losgelaten maar ik kan me ook voorstellen dat je een westernzadel niet bij je vindt passen.
Ik heb een equiflex dat is een min of meer flexibele boom.
Als je het wat vindt zou ik er wel door een westernzadelpasser naar laten kijken.
Het is best lastig om een goed passend zadel te vinden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:09

Wat je wellicht wel kan doen is een mail sturen naar ze. Ze zijn bezig met een opleiding en weten zij iemand die meer bij jou in de buurt zit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:22

Maarre laat mijn juffie niet gaan hoor, heb er teveel aan. Heb ook hapto van haar. Ze heeft zoveel voor me kunnen doen rondom de verwerking van de bevalling/ziekenhuisperiode. Ik heb bijvoorbeeld 3 weken na de bevalling een bloeding gekregen in de auto. Werkelijkwaar, het stroomde eruit. Alles zat onder het bloed en ik werd met spoed naar het ziekenhuis gereden. Het is heel heftig geweest, dit is nog maar een stukje.

Bij de hapto gebruikt ze haar paarden. Niet alleen rijdend, maar ook in grondwerk. De eerste oefening was dat ik een paard van haar uit de wei moest halen. Hij deed het niet. Ik zat teveel in mijn hoofd en niet geaard. Paard liep niet mee. Tot ik meer met beide benen op de grond kwam, toen liep ie wel. In de roundpen ook gewerkt. Het vertelt veel over jezelf en je houding.

Het lukt me gewoon niet altijd om mijn paard mee te nemen en een paar ogen vanaf de grond zijn ook fijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:31

Maar ik zeg ook niet dat het een het ander uitsluit.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:36

Het alles belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt Ankem.
Fijn dat je vandaag goede ervaringen hebt gehad met een ander zadel.
Misschien zit ik er helemaal naast, maar Wintec heeft toch ook redelijk vlakke zadels? Ik heb er mee gereden, en ik vond het heerlijk zitten. Helaas is het geen goed zadel voor mijn paard, maar ik hoop echt dat Goofy, mijn "puppie" <3 straks met een Wintec toe kan.

SabM, ik heb het hoofdstel gekocht, nadat ik er heel veel over gelezen had, en me zo ver als mogelijk verdiept in het idee van het ontwerp. Voor mij was dat voldoende om het te gaan proberen.
Wat ik merk:
Hoofdstel ligt heel stabiel om het hoofd van mijn paard. Het sluit overal mooi aan. Alles ligt "aan" dus het beweegt ook minder, geen loshangende stukken (zoals bv de keelriem bij een normaal hoofdstel). Voorheen schuurde mijn paard altijd flink met zijn hoofd na het rijden. Dit is nu helemaal voorbij. Als ik het bit voor de mond van mijn paard houdt is het nu meteen een hap naar het bit, hij stopt het al in zijn mond voordat ik er al klaar voor ben, terwijl ik eerst moest vragen om het bit aan te nemen.
het voelt rustig, stabiel, en "licht".
In alle verhalen die ik erover gelezen heb zijn de meeste mensen enthausiast. Sommigen zeggen dat ze geen verschil voelen, bij andere past het hoofdstel niet mooi om het paardenhoofd.
Ik vind het kaptoomringetje ook ideaal.
Nou genoeg reclame gemaakt., maar ik ben er gewoon erg blij mee.

Vandaag had peerd vrij, ik had late dienst, en ben te laat uit bed gekomen om nog naar Janus te kunnen gaan. Hoop dat ik morgenvroeg wat meer discipline heb...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:40

Japeloup schreef:

Nope, maar ik ben wel een typetje dat snel in de war is als persoon 1 zus zegt en persoon 2 zo, snappie :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:42

ankem schreef:
Japeloup schreef:

Nope, maar ik ben wel een typetje dat snel in de war is als persoon 1 zus zegt en persoon 2 zo, snappie :)

Ik snap. Gewoon je gevoel blijven volgen, komt volgens mij wel goed....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:44

@gooya,
Ik ken wintec niet echt qua zadels. Nooit op gereden.

Over welk hoofdstel heb je het? Heb ik denk ik even gemist.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:45

@japeloup
:) en hier gezellig posten.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:50

Voor Ankem even mijn bericht quoten. Als je klikt op de link, dan zie je over welk hoodstel ik het heb.
Gooya schreef:
Apple, ik heb dit : http://www.trot2.com/images/_lib/rambo- ... 288000.jpg hoofdstel. Is een Rambo Micklem hoofdstel. Alleen gebruik ik de bitclips niet, heb het idee dat mijn paard dit niet zo fijn vindt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:57

ankem schreef:
@gooya,

Zeker de moeite waard om wintec of de leren versie Bates een keer te proberen. Wintec is ook geen duur zadel en verstelbare boom, makkelijk aan te passen kussens (bij de nieuwe modellen dan) en aanpasbare kniewrongen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:59

Gooya schreef:
Voor Ankem even mijn bericht quoten. Als je klikt op de link, dan zie je over welk hoodstel ik het heb.
Gooya schreef:
Apple, ik heb dit : http://www.trot2.com/images/_lib/rambo- ... 288000.jpg hoofdstel. Is een Rambo Micklem hoofdstel. Alleen gebruik ik de bitclips niet, heb het idee dat mijn paard dit niet zo fijn vindt.

Oe...dat vind ik mooiiiii! Duur zeker ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:03

Japeloup schreef:
ankem schreef:
@gooya,

Zeker de moeite waard om wintec of de leren versie Bates een keer te proberen. Wintec is ook geen duur zadel en verstelbare boom, makkelijk aan te passen kussens (bij de nieuwe modellen dan) en aanpasbare kniewrongen

Houd ik in mijn achterhoofd. Thanks. Ga deze keer ook niet over 1 nacht ijs. Ben sinds juni al bezig. 2 zadelmakers, 1 zadelpasser, 1 test zadel en aankomend testzadel verder...:)
Gooi het eigen zadel er ook niet meer op. Ze liet vandaag zo'n protest zien en ik heb pijn. Is het mij niet meer waard. Ga dr wel aan de hand werken en omdat ze dat kent, wil ik ook proberen te langteugelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:04

ankem schreef:
@gooya,

De nieuwe Wintecs zijn wel oké vind ik. De oude vond ik niet lekker zitten, maar de nieuwe zitten goed en met de cair ook nog heel comfortabel voor je paard. Vegs vond Japeloup haar Bates geweldig. Ik wil ook een Bates, maar als dat niet lukt een Wintec, maar wel een met cair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:06

Overigens is mijn zadel ook te koop, weinig wrong en een vlakke zit.