ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:44

AvdL: bezig met beleren (longeren + rijden) 3 x ca 25 - 30 minuten en 1 x "leukigheid" (schriktraining, wassen, tutten)

Jibbel

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:48

Op 3 jarige leeftijd deed ik nog niks met hem, maar nu (hij is 4) wil ik zo'n 2-3x per week gaan rijden, 2-3x longeren en 2 dagen vrij.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:52

Ik loop tegen iets aan en ik vraag me af of ik de enige ben :+

Mijn merrie vind het achterbeen onderzetten in de galop nog erg lastig. Nu is het zo dat ik de ene dag prima voltes van 15 meter kan galloperen, maar dat ze de volgende dag zelfs al moeilijk doet (wegrennen buitenschouder) wanneer ik een volte van 20 meter wil galloperen.

Hebben meer mensen hiermee te maken?
Ik vind het zo apart :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:54

Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om met 3 jarigen aan het werk te gaan voordat ze 3,5 jaar (maar liefst 4) zijn, maar krijgen we hier pony's of paarden van anderen om te beleren, dan doen we dat wel.
Een 2,5 jarige (het is gelukkig nog niet gebeurd) zou ik sowieso weigeren.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:12

Misschien heeft ze de ene dag flinke spierpijn van het galoperen op kleine voltes?
Ik zou het anders ook niet echt weten...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:11

Morgan heeft gisteren voor de eerste keer in een vreemde binnenbak gelopen en aan het eind ook nog met een vreemd paard erbij. Joëlle, ons rijmeisje van 14, had haar meegenomen naar de les (privéles) en heeft zonder problemen kunnen stappen, draven en galopperen op beide handen. Daarmee hebben we weer 2 stappen gedaan en is het eerste doel "inrijden" behaald *\o/* . Nu nog het tweede doel "verkoop-klaar maken" (toiletteren, op de foto zetten, advertentie opstellen, aspirant-kopers laten rijden) en verder is het gewoon lekker bijleren.

Morgen gaan we beginnen met MacNamara :) . Hij heeft de afgelopen dagen lekker de tijd gehad om te wennen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:16

zondag hebben we voor het eerst gegaloppeerd. ik heb eerst alleen een recht stuk gedaan en dat ging goed. ben helemaal trots op mijn ventje.
ik rij hem om de dag zo'n 30 minuten. dat is voor hem al heel intensief. soms doen we een buitenritje en dat is dan iets langer.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:01

Pion schreef:
Ik loop tegen iets aan en ik vraag me af of ik de enige ben :+

Mijn merrie vind het achterbeen onderzetten in de galop nog erg lastig. Nu is het zo dat ik de ene dag prima voltes van 15 meter kan galloperen, maar dat ze de volgende dag zelfs al moeilijk doet (wegrennen buitenschouder) wanneer ik een volte van 20 meter wil galloperen.

Hebben meer mensen hiermee te maken?
Ik vind het zo apart :+

hoe sterk is hij dan op dat moment op de binnen teugel, hoe oud is hij?
spier pijn inderdaat.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:09

Alle 2 de kanten Pion?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:18

HoiHoi,
Wilde me hier ook maar eens melden.
Heb momenteel een 3 jarige waar ik mee bezig ben. Hij kent ondertussen stap en draf.
En dit gaat erg goed. Wel vindt hij het nog erg spannend. Maar zodra hij eenmaal loopt gaat het super!

Verder een 4 jarige ook zelf beleerd) die het op het moment erg goed doet en ik binnenkort voor het eerst mee op wedstrijd wil.

Bij jullie gaat het allemaal super zo te lezen! Wat gaaf!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:49

Mijn brave Cas heeft van de week een rondje buiten gelopen met mij erop :) zus ernaast. En nog les gehad van mijn zus, dus we kunnen weer verder :)
Zondag wat balkjes gedraaft en een klein sprongetje, echt snappen deed ze het nog niet maar ze was wel heel braaf dus dat komt allemaal wel goed.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:40

Ik krijg haar dan amper de bocht meer om, ze trekt zich er helemaal onderuit.
Op een gegeven moment moet ik haar echt omtrekken en stilzetten omdat ze maar blijft 'trekken' en ik niets meer kan.
Ze is nu 7 en 1,5 jaar onder het zadel.

Op dit moment is het rechts, maar ze heeft het ook wel eens op links gedaan.
Laatste paar trainingen was er weer niets aan de hand. Het komt echt met vlagen.
Is heel lang niets aan de hand geweest, maar nu zaten er weer 2 hele vervelende dagen bij, daarna was het ook gewoon weer over.

Ik vind het zo vreemd...
Zadel gecheckt, gebit gecheckt, osteo is geweest, en nog blijft ze met vlagen zulke 'trucjes' uithalen.
En dat vind ik ook zo vreemd, dat ze het de ene dag wel kan en de volgende dag opeens 'niet'.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:02

Pion, moeilijk om vanaf de pc er iets van te zeggen. Heb je les van een (gediplomeerd) instructeur? Wat zegt hij / zij ervan?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:17

Ja, 2 zelfs (of eigenlijk 3, maar 2 hebben het nu gezien).

Zeggen beide hetzelfde, blijven rijden, ze heeft een ontsnappingsroute gevonden en maakt er ook gebruik van.
Vreemde vind ik alleen dat het lang niet altijd voor komt, alsof ze zich soms weer herinnert dat ze er onder uit kan.

Of misschien, dat ze het soms probeert, het niet naar volle tevredenheid lukt, en ze vervolgens weer een tijd lang normaal doet. :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:05

Pion, ben je met grondwerk wel de baas?
en wanneer begint het gedonder ohz, meteen bij het wegstappen of later pas?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:05

Op de grond heeft ze zeker respect voor me. Het is een schat aan de hand.
Heb er alleen tijdens de galop last van, hoewel ze het vroeger ook wel eens in draf deed.
Op dit moment doet ze het alleen rechtsom, maar ook lang niet altijd.
Het is eerder uitzondering dan regel dat ze er zo tussenuit piept, maar toch, van die uitzondering wil ik ook wel af. :+
Het lijkt alleen steeds weer terug te komen en nooit helemaal weg te gaan.
Zo als ik eerder al aan gaf; dat ze eens in de zoveel tijd even checkt of de ontsnappingsroute nog werkt. :Y)

Maargoed, niemand die eens in dezelfde situatie heeft gezeten?
Natuurlijk proberen ze wel eens wat, maar zo debiel als zij probeert om de bocht niet te hoeven nemen wordt me toch iets te gortig. :P
Ik moet haar soms echt omtrekken omdat ze mn hulpen maar blijft negeren (of naja, er tegenin gaat hangen).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-06-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:14

Pion, Ik had ooit eens een instructeur die zei dat als paarden een ontsnappingsroute hadden dat ze dan niet hard genoeg aan het werk werden gezet en blijkbaar tijd hadden om hun ontsnapping te bedenken.
Valt over te discussieren natuurlijk..
Heeft destijds met de merrie wel gewerkt :Y) (nou was dat geen echt jong paard meer, 9 jaar)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:18

Maar zij gaat juist ontsnappen op een moment dat we het haar lastig maken (meer op het achterbeen in de galop) en dus aan het werk zetten. :P
Ik denk dat het door training ook steeds minder gaat worden. Aan het begin deed ze het ook wel eens in draf maar nu ook niet meer.

Het vreemde alleen, vind ik, is dat het de ene dag geweldig gaat in de galop, en de volgende dag ze opeens van mening is dat een 20 meter volte toch echt belachelijk is. :+

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:00

Lastig is dat. Misschien heeft ze wat spierpijn van de vorige dag, en ze weet ondertussen hoe ze dat kan voorkomen ;). Ik zou haar lekker los rijden voordat je weer gaat galopperen dan.

Ik heb vandaag op mijn pony gestapt en hij deed 't zo goed, zolang het beestje maar aandacht krijgt vind ie alles prima volgens mij :))

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:40

Ik meld me hier ook even.

We zijn op het moment bezig mijn 4 jarige fries te beleren.
Hij word door iemand ingereden die genoeg ervaring heeft, en verder komt er af en toe nog iemand helpen tijdens het rijden
zoals les geven.
Tijdens het rijden gaat het echt heel erg goed.
Alleen word hij steeds vervelender met opstappen, het hangen is geen probleem alleen het lijkt wel of hij bang is als je je been over zijn
kont komt.
Er is helemaal niks gebeurd in het begin of iets dergelijks, hij heeft het altijd wel eng gevonden waardoor we het veel geoefend hebben en daarna ging het dus heel erg goed.
Alleen nu sinds een week komt hij er gewoon bijna niet meer op, tijdens het hangen blijft hij staan maar zodra hij ze been er over wil doen dan schiet hij vooruit of springt opzij.
Met vandaag het gevolg dat hij mij omver heeft gelopen en over me heen is gelopen.
Heeft iemand misschien een tip hoe we dit het beste op kunnen lossen want we weten het even niet meer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:08

Pion, ik zou er eens een apart topic voor openen. Weet je zeker dat er (behalve spierpijn) misschien niet iets lichamelijks aan de hand is? Overbelaste pezen of beginnende artrose bijvoorbeeld. De aanname van ontsnappen en daarom extra aan het werk zetten vind ik een beetje "eng".

Zorry, als dat hier zou voorkomen gaan we weer helemaal terug naar af, en beginnen weer met half opstijgen. Been zwaaien tot boven de kont, terug en weer afstappen, en dat tig keer, onder afleiding van steeds een biksje. En niet alleen vanaf links, maar óók vanaf de verkeerde kant! Goed en veilig kunnen opstappen is een absolute voorwaarde, voordat we ook maar 1 stap verder gaan.

Vandaag zijn we voor het eerst met MacNamara gaan werken :) . Dekje had hij al een paar keer opgehad, nu het zadeltje erbij. Op, af, op, af, verkeerde kant op, verkeerde kant af, etc. etc. Steeds een biksje. Uiteindelijk singel vast (biksje), gaatje bij pakken (biksje), nog eentje...... Daarna rondje door de paddock gelopen (biksje biksje biksje). Het leven is zo lekker :Y) :D . En omdat de biksjes best smaakten heeft de amazone nog even naast zijn schouder gehupst, en heeft ze uiteindelijk nog (middels een pootje) op Mac's rug gehangen *\o/* .
Daarna alles afgedaan, en even gelongeerd. Hij reageert wel veel bloederiger dan Morgan, is ook wel in voor een geintje. Ineens omdraaien bijvoorbeeld :P . Rustig goed zetten en weer verder gaan. Nergens op reageren. Ging goed!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:26

Pion, wat Gem zegt zal ik nog eens even goed (laten) onderzoeken. Ik dacht ook direct aan iets lichamelijks.
In bijna alle gevallen is er een oorzaak voor dit gedrag.

En zie ook even naar mijn onderschrift, paarden die scheef zijn vertonen dit gedrag ook en zullen uiteindelijk overbelast raken. Vooral omdat je zegt dat hij het op 1 kant (erger) doet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:48

Dat ga ik inderdaad even doen :j
Ze is 1,5 jaar geleden helemaal ggk overigens...

Wanneer ik haar probeer te verzamelen ontsnapt ze, niet andersom hoor ;)
Nadat ze zo doet ga ik haar zeker niet nog verder doorvragen.
En soms laat ze zich juist heel fijn verzamelen, ook op rechts.

Het enige wat ik zo vreemd vind is dat ze het soms doet... eerder uitzondering dan regel.
Indien iets lichamelijks, zal het toch veel vaker voorkomen?

Iig ik open een topic :)

Bedankt voor de hulp iig en succes met alle jonge knollies! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:21

Ik ben begonnen met wijken in stap. Is momenteel nog over de schouder weglopen, maar slecht gaat het niet.
Het schudden met het hoofd wordt ook steeds minder. Af en toe bij aanspringen moet meneer nog even terugkomen en een bok geven, maar ook dat gaat de goede kant op.
Halthouden is meestal vierkant. Binnenkort maar weer eens een buitenritje maken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:57

Gisteren voor het eerst in de paddock op Yme gereden! Stap, draf en halthouden meegepakt en ging erg goed! Hij was wel een heel stuk kalmer / trager dan bij de africhtingsstal. Wss ligt dat voor een gedeelte aan het voer; hij kreeg daar sportbrok en nu basisbrok, aan de bodem; paddock is momenteel bij ons erg zwaar en hij staat nu overdags de hele dag op het land en daar op stal.

Enerzijds is het heerlijk dat hij dus zo rustig is, anderzijds mag er best een beetje pit in zitten, heb wel graag een voorwaarts paard, zolang het maar niet rennerig is.

Al met al heel blij en trots! :D