[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:56

superwoman schreef:
Moeilijk Lizzle, zonder het te zien.
Kan het zijn dat je anders rijdt op de wedstrijd, omdat je dan meer kijkt waar je heen moet rijden..waardoor je dus meer spanning veroorzaakt?
Ik kan zelf merken dat ik door veel oefening,
nu meer tijd heb in de proef om echt te rijden,bijv net vóór een lastige oefening iets dieper instellen zonder dat het duidelijk opvalt en ff voelen voor de middendraf of ze scherp op m'n been reageerd etc.

Het voorkomen van het bit vastpakken bij een manegepony lijkt mij zeer moeilijk, omdat het voor de pony een soort van verdediging (tegen het getrek van beginners)is geworden en zich daar prettig bij is gaan voelen.

Je hebt gelijk, dat is ook moeilijk te bepalen zonder het te zien
Ik rijd met wedstrijden inderdaad wel anders, het inrijden gaat altijd vrij goed, redelijk ontspannen zelfs. Maar met de proef wordt ik wat stugger in mijn hand, denk ik. Ik ben teveel gefocused op het rondrijden en wil daardoor de controle houden op de figuren. Misschien moet ik hem daar meer vertrouwen in geven. Sommige stukken gaan best goed, ook met de proeven, maar voornamelijk de galop op lange zijdes en de middendraf zijn niet bepaald je van het.

Ik oefen tijdens het trainen veel op de middengangen, het rond rijden en houden en vooral de ontspanning. Maar tijdens de proef gaat hij soms zelfs in galop bij een middendraf. Vork Ook maakt hij zich dan sterk in zijn nek, waarschijnlijk door mijn eigen geforceerd-heid.

Gisteren heb ik sinds lange tijd weer gereden en hij pakte absoluut niet het bit vast, misschien komt dat doordat er nu een enkelgebroken trens in hangt in plaats van een d-trens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:42

Dat kan helpen. Ga veel oefenen mét een voorlezer, als het kan ook nog met les, zodat je instructeur je fouten kan zien en vertellen.
Wanneer je instructeur moet lezen zal hij minder tijd hebben om écht naar je te kijken. Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:52

Ik heb al een voorlezer gevraagd wanneer ik een aantal keer ga vrijrijden. Ik denk dat dat inderdaad het meest praktisch is. Zodra er iemand begint te lezen ga ik meestal al slordiger rijden. Clown

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:27

Unica is mijn hele lieve fjord ze was 7 toen we haar kregen!
ik ben nu dus een jaar op haar aan het rijden, ze was bij haar vorige eigenaar een beetje verpest, ze kreeg altijd haar zin etc. en is ook absoluut niet door gereden, ik heb unica nu lekker aan het rijden ze is op conditie alleen heb ik moeite met haar aan de teugel te rijden! ze loopt egt stukjes aan de teugel maar vaak is het veelste laag naar beneden!

ik rijd veel overgangen etc. Bloos
wie heeft er tips? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:07

Het is voor een Fjord ook best heel moeilijk om aan de teugel te gaan, ze hebben een vrij dikke, korte hals. Dus dat ze het kleine stukjes doet is super! Probeer je been er goed aan te houden en niet te streng met je hand te zijn, dan zal ze wel hoger komen. Imo ben je super bezig met veel overgangen te rijden...

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:05

Als ze te diep loopt moet je gewoon blijven trainen op overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen etc. Dus je bent wel goed bezig Lachen.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:24

Ik heb een vraagje wat hier denk prima tussen past Tong uitsteken

Bij het rijden heeft mijn paard niet een probleem om te zakken met haar hoofdje, maar ze wil om haar heen kijken en komt om de paar stappen weer omhoog.

Heeft iemand een idee hoe ik dit rustig aan kan pakken? voor het buigen zelf hoef ik bijna niets te doen, maar omdat ze om haar heen wil kijken trekt ze hard terug en moet ik weer overnieuw vragen. eigenlijk is het behoorlijk irri!

ik hoop dat iemand mij kan helpen! als het niet duidenlijk is sorry! het is beetje moeilijk uit te leggen:P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:12

OssiejJ schreef:
Ik heb een vraagje wat hier denk prima tussen past Tong uitsteken

Bij het rijden heeft mijn paard niet een probleem om te zakken met haar hoofdje, maar ze wil om haar heen kijken en komt om de paar stappen weer omhoog.

Heeft iemand een idee hoe ik dit rustig aan kan pakken? voor het buigen zelf hoef ik bijna niets te doen, maar omdat ze om haar heen wil kijken trekt ze hard terug en moet ik weer overnieuw vragen. eigenlijk is het behoorlijk irri!

ik hoop dat iemand mij kan helpen! als het niet duidenlijk is sorry! het is beetje moeilijk uit te leggen:P

oefening is de oplossing. Leren voelen wanneer je paard z'n hoofd omhoog wil gaan doen(spanning)en dan moet 1 kneepje al voldoen om haar hoofd niet verder omhoog te doen. Hoe eerder je het voelt en reageerd, hoe makkerlijker/sneller de oplossing .

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:31

Juist dat heb ik ook wel eens met nemo.
Zorg dat zijn aandacht bij jou blijft

TwistFire

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:25

Ninla_ schreef:
Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?

Neem les ofzo Scheve mond

ja eigenlijk wel, als je weet hoe je een paard makkelijker aan teugel kunt rijden, kun je er met je pard aan werken..
andere opties zijn dat jij er geen geduld voor hebt of dat je gewoon niet kan rijden of lezen.

want alle paarden (uitzondering bij rugproblemen) hoe slecht opgevoed/opgeleerd ook, zelf alle manegepaarden kunnen aan teugel rijden.
voor paarden is afknikken een teken van geen verzet meer en zijn best doen voor de ruiter... als hij niet afknikt, dan moet je er gewoon aan werken, en als je er niet aan wilt werken dan ben je het niet waard voor het paard om voor aan teugel te lopen!!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:25

hoe kan ik dan zo rijden dat de aandagt echt bij mij blijft? tips meschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:45

Veel afwisseling in de training, niet de bakrand volgen maar figuren rijden, veel overgangen, wendingen, voltes...

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:00

okee! bedankt!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:32

Yamcha schreef:
Veel afwisseling in de training, niet de bakrand volgen maar figuren rijden, veel overgangen, wendingen, voltes...

Inderdaad, en tempowisselingen Haha!. Lekker bezig houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:39

Precies. Hebben ze geen tijd om zich te gaan vervelen.

Een van mijn favo schema's (die ik bij mijn vroegere bijrijdpaard gebruikte)
Zo: buitenrit
Ma: dressuurtraining (kan 45 minuten, maar als het na 20 minuten goed is, kun je ook stoppen, met idd al die overgangen, tempowisselingen en figuren)
Di: balkjes lopen + lage sprongetjes (ben een dressuurmuts hè, niet te hoop voor mij)
Wo: werken aan de longe of dubbele lijn (freestyle of vrijheidsdressuur is ook leuk om af te wisselen)
Do: een uitgebreide poetsbeurt en een flinke wandeling
Vr: dressuur
Za: vrij

Elke training laat je 20 minuten tot 45 minuten duren, wandelingen en buitenritten uiteraard langer. Zo hou je de training afwisselend en blijft werken voor het paard ook echt een leuk iets. Weekend is ook voor jou weekend.
Na de training even goed laten uitdampen onder een zweetdeken, daarna waterdichte deken op en lekker op de wei.

Als je aan het trainen bent voor een wedstrijd kun je bijv. even losrijden, daarna balkjes en dan elementen uit de proefjes oefenen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:31

Yamcha schreef:
Precies. Hebben ze geen tijd om zich te gaan vervelen.

Een van mijn favo schema's (die ik bij mijn vroegere bijrijdpaard gebruikte)
Zo: buitenrit
Ma: dressuurtraining (kan 45 minuten, maar als het na 20 minuten goed is, kun je ook stoppen, met idd al die overgangen, tempowisselingen en figuren)
Di: balkjes lopen + lage sprongetjes (ben een dressuurmuts hè, niet te hoop voor mij)
Wo: werken aan de longe of dubbele lijn (freestyle of vrijheidsdressuur is ook leuk om af te wisselen)
Do: een uitgebreide poetsbeurt en een flinke wandeling
Vr: dressuur
Za: vrij

Elke training laat je 20 minuten tot 45 minuten duren, wandelingen en buitenritten uiteraard langer. Zo hou je de training afwisselend en blijft werken voor het paard ook echt een leuk iets. Weekend is ook voor jou weekend.
Na de training even goed laten uitdampen onder een zweetdeken, daarna waterdichte deken op en lekker op de wei.

Als je aan het trainen bent voor een wedstrijd kun je bijv. even losrijden, daarna balkjes en dan elementen uit de proefjes oefenen.

dit heeft toch niets te maken met de afwisseling in de tarining die bedoeld is om de problemen met het aan de teugel gaan op te lossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:22

Toch wel. Verveling in de training kan leiden tot allerlei dingen, staken, spanning, verveling... allemaal factoren waarbij het paard het trainen een "moeten" gaat vinden en niet meer werkwillig is.
En een niet werkwillig paard is niet ontspannen, of verveelt zich en heeft de aandacht er niet bij. Als je iedere dag niets anders doet dan rondjes in de bak rijden, heeft het paard er echt de aandacht niet bij, is niet meer alert op de hulpen. Het ging er ook om hoe de aandacht van het paard erbij te houden, dit doe je imo ook door de training af te wisselen.
Op die buitenrit kun je ook tempowisselingen , wendingen, overgangen, wijken, enz. oefenen, alleen is het in een andere omgeving.
Ook balkjes lopen is goed voor de tact en balans. Paard tilt de benen meer op, is alerter.
Werken aan de longe: nogmaals goed voor het lijf, kun je ook checken of bepaalde dingen niet toch aan de ruiter liggen...
Wandelen en poetsen is gewoon leuk. Maar wil je dressuurmatig goed bezig zijn is een goede communicatie belangrijk... Heeft dus wel degelijk nut allemaal.
Maar ik begrijp dat je meer doelde op specifieke dingen tijdens de dressuurtraining zelf... Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:03

Caris

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:10

Met deze instelling kunnen ze het halve forum wel opdoeken, natuurlijk vallen er tips te geven!
Daarmee zal ik beginnen:
Mijn paardje was vanaf het moment dat ik hem inreed een blok beton.
Dat maakte mij niet zoveel uit, ik reed recreatie maar had af en toe veel moeite om hem te stoppen, het was een type bulldozer...
Toen ik na een tijd toch wat meer met dressuur wilde gaan doen, heb ik een aantal instructeurs versleten voordat ik er één had die écht wist waar hij mee bezig was!
Ik moest van hem mijn paard eerst aan het been hebben, mijn paard was erg voorwaarts, maar evengoed niet vor het been.
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!
Maar na een paar weken ging dit aardig, dus kwamen we bij het stoppen.
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop Clown )
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben![/quote]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Natuurlijk kan je vragen stellen en op die manier wijzer proberen te worden. Zeker als je autodidact bent en je je zelf dingen kan aanleren, maar ook corrigeren, is dit de ideale site.
Over bovenstaand stukje (holle rug=remmen, bolle rug=wegrijden) heb ik nog een opmerking.
Ik heb hier een discussie over gehad. De holle rug kan je volgens mij ook wel vergelijken met als je met je billen op het puntje van een barkruk zit, je benen op de grond en dan naar voren wippen zodat de achterste 2 poten van de barkruk van de grond komen. Ook wel "kruis aantrekken". En de bolle rug het tegenover gestelde.

Herkennen jullie dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:45

Volgens mij is bolle rug juist kruis aantrekken, en remmen, holle rug niet Nagelbijten / Gniffelen
Maar correct me if I'm wrong...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:07

Dat is het ook. Eerst alle andere voorwaarden, en dan komt dat krulletje pas...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:02

Het gevoel moet je leren, wanneer je druk moet geven en hoeveel.
(zowel met drijven als met je teugels..... )
Alles tesamen (goede timing+juiste hoeveelheid druk én ontspanning)
geeft hét resultaat.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:42

ff een moeilijke Tong uitsteken

ik rij op manegepaarden, en ik kan in stap meestal alle paarden wel aan de teugel rijden, maar als ik de hulpen geef voor in draf te gaan gaat het paard weer met z'n hoofd omhoog en ik krijg de ontspanning en de druk ook niet meer goed. Maar als ik weer terug ga naar stap lukt het wel weer om aan de teugel te lopen.

wie kan mij helpen Verward

niemandies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:47

nou ik heb dus ook problemen met aan de teugel lopen ik kreeg mijn merrie totaal niet aan de teugel nu nog steeds niet hoor maar er zit wel vooruitgang in hoor want ik blijf het gewoon vragen en ze gaat steeds meer naar benenden lopen dus er is hoop