Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:08

Sees schreef:

@Kiwiko, ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat iedereen die tegen LDR is nooit gepresteerd heeft. Dat weet je toch niet. Bovendien hoef je niet alle ins en outs te kennen van iets om een mening te vormen, zolang je maar open staat voor de mening van anderen, toch? Iedereen heeft een mening over de Nederlandse wetgeving, hebben al die mensen rechten gestudeerd? Nee, maar dat maakt hun mening niet minder waardevol. Ieder paardemens met een beetje ervaring (en ik denk/hoop dat de meeste mensen met een eigen paard dat toch wel hebben) doet dat op zijn eigen manier. Ik ben hier om wat te leren en dat ik nog nooit op de OS ben geweest maakt toch niet uit?

...

Ik weet dat diegene die hier zo anti LDR zijn niet een paard fatsoenlijk een L proef door kunnen krijgen. Ik weet ook dat ze nog nooit op een paard hebben gezeten die echt goed doorgereden is en zeker weet ik dat ze nog nooit op een paard een goed LDR moment hebben mogen meemaken Haha!

ALs je het ooit gevoeld hebt, dat weet je gewoonweg dat het niet kommer en kwel is Haha! Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:12

Sees schreef:

@Kiwiko, ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat iedereen die tegen LDR is nooit gepresteerd heeft. Dat weet je toch niet. Bovendien hoef je niet alle ins en outs te kennen van iets om een mening te vormen, zolang je maar open staat voor de mening van anderen, toch? Iedereen heeft een mening over de Nederlandse wetgeving, hebben al die mensen rechten gestudeerd? Nee, maar dat maakt hun mening niet minder waardevol. Ieder
paardemens
met een beetje ervaring (en ik denk/hoop dat de meeste mensen met een eigen paard dat toch wel hebben) doet dat op zijn eigen manier. Ik ben hier om wat te leren en dat ik nog nooit op de OS ben geweest maakt toch niet uit?

...

In dat woord zit 'm de kneip... niet iedereen met een paard is een paardemens.

daarnaast is er een verschil tussen een mening en een oordeel...
Een mening kun je zeker hebben, oordelen kun je pas als je weet wat het is..... als je de ins en outs kent.

En ik zou graag weten op welke school Anky de havo heeft gedaan.....
schijnbaar mogen ze daar te paard naar toe dat een 4havo leraar zo'n oordeel kan geven ....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:19

Ik vind dit juist niet vertekend eruit zien. Dit zijn bepaalde moment opnamens. die paarden kunnen heus wel ontspannen lopen en de ruiters laten dat ook toe.

Sommige fotos zien er inderdaad wel een beetje te uit. maar kijk eens naar jezelf? denk dat je ook wel eens daarbij de fout ingaat.

Tevens zie ook bij de paarden dat ze plezier in hun werk hebben, bij sommige niet maar dat van tommie visser vind ik er erg netjes uit zien. mischien inderdaad wat opgekropt en gedwongen maar als het paard er niet mee eens is had die hem er toch allang afgebokt? vind het een beetje een onzin topic, al helemaal omdat je hier uren over kunt discuseren omdat er twee bepaalde groepen zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:38

Sterker nog ........... Ik heb geeneens een paard Haha! Haha! Haha!

Ik werk dagelijk met een paard of 6 (in mijn lessen ) op dit moment rij ik 4 verschillende paarden voor 3 verschillende mensen. Morgen kan het weer anders zijn.

Soms rij ik een paard een keer voor iemand, soms klim ik erop omdat de ruiter er niet uitkrijgt wat er op dat moment nodig is........ soms rij ik wat langer voor een eigenaar.

Ik zit op heel veel verschillende paarden die allemaal hun eigen aanpak nodig hebben. Op mijn ervaring met al die verschillende paarden heb ik geleerd dat niet een systeem zaligmakend is.

Wat bijvoorbeeld voor een tittepetit volbloed werkt werkt niet voor een Fjord/haf....... maar ik heb wel dagen ertussen zitten dat ik om twee uur een volbloed rij en om drie uur een haf/fjord/tinker Haha!

Dan moet je kunnen schakelen.

Ook zijn er dingen als leeftijd en africhtingsgraad die meespelen.....

In het rijden neem je dus het paard, de africhtingsgraad en de gemoedstoestand van die dag mee voor de training.

Ik kan van mezelf zeggen dat ik een paard redelijk aanvoel en ik anticipeer op het paard. Als ik vind dat ik wat LDR mee moet nemen in de training dan doe ik dat. Als ik vind dat het paard er niet aan toe is dan doe ik dat niet.

En volgens mij doet ANkie en de rest van presterend Nederland dat ook zo.

Nou heb ik geen talent, ik ben geen goede ruiter........... maar ik heb wel verdomd veel gevoel voor het dier.

Dat maakt me dan wel boos, dat er mensen zijn die zeggen dat ik (als ik een stukje LDR meeneem) een dierenbeul ben, dat ik slecht ben voor het paard en het paard de vernieling in help.....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:41

ik kan het niet beter verwoorden kiwiko, dit is dus precies wat ik bedoel. tevens is elk paard anders en elke ruiter is ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:50

Super verwoord zelfs
Maar dat is moeilijk inzien voor sommige dnek ik

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:19

Even simpel...

We zijn het er ongeveer over eens dat de gelinkte foto's van TS beter niet op de bijsluiter van LRD kunnen omdat ze de lading niet dekken.

Dan de vraag van TS: Is dit paardrijden? Is dit het doel, het hoogste niveau van de dressuur?
Als dit verwijst naar de betreffende nono foto's dan is het antwoord dus nee niet het hoogste niveau van dressuur, mogelijk wel het hoogste niveau van de hedendaagse sport.

Klaar *o/*
Laatst bijgewerkt door friemel op 10-06-05 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:24

Jee, dus alle paarden die de hele dag op het land lopen hebben zuurstof tekort, omdat ze de hele dag met hun hoofd naar beneden lopen?

Nu snap ik waarom mijn paard zo sloom is na een dagje weiland :

ha ha ik ben er ook ineens uit Haha! flauw he

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:26

hmm zie dat het me nog niet helemaal lukt om iemand antwoord in zo'n mooi wit vakje te krijgen, we blijven proberen Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:26

het doel van paardrijden is het beste te halen uit de combinatie op dat moment. En als je dat kan danben je op het hoogste niveau van de combinatie op dat moment bezig.

Ik vind dat wat ik gezien heb dus wel goed is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:39

Zeeeeer goed verwoord KiWiKo!! OK dan!

Daar kan ik aan toevoegen dat ik niet dat gevoel heb wat jij hebt, ik heb 1 eigen paard, rij verder alleen maar op mijn eigen paard. Toch zit er iedere keer in mijn (prive)les verschil, ene keer beginnen we veel dieper en ronder dan de andere keer. Daar komt idd het humeur van de dag om de hoek kijken.... Een andere keer pakken we hem veel sneller op en gaan we meer op de oefeningen door, dat doen we als hij meteen al lekker ontspannen op 2 teugels loopt. Gister had ik weer een les dat hij op de rechterkant niet na wou geven op de buitenteugel, dan galoperen we bij wijze van een half uur die kant op tot hij doet wat we van hem vragen. Dan sluiten we op die manier af, morgen ga ik er weer op, dan denk je daar meteen al om en dan zul je zien dat het alweer veel beter gaat. Zo ben je nooit uitgeleerd en je rijd nooit volgens 1 systeem!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:46

Zep schreef:
Ik blijf me na 36 pagina´s verbazen dat mensen een doorhangende teugel met een prachtige lichte verbinding niet kunnen onderscheiden van een paard dat geen verbinding heeft.

Kafue, ik ben het met je eens dat Anky een waanzinnig gevoel heeft. Maar met alle respect, het zijn wel Anky en Edward etc die hier nu al 36 pagina´s door de mangel gehaald worden. Dus om je er nou van af te maken dat zij het wel kunnen maar dat je er zelf maar vanaf blijft omdat je het eng vindt, vind ik een beetje simpel.

De manier waarop ik kennis gemaakt heb met de ideeën achter Anky´s manier van werken is dat de principes exact gelijk zijn aan de principes van "klassiek Duits" als je het die naam wilt geven. Je rijdt echt nog steeds van achter naar voor hoor!

Wat ik zo jammer vind is dat iedereen altijd over die houding valt. De manier van werken van Anky en co gaat veel en veel verder dan alleen dat krulletje. Maar niemand die het door heeft, beetje jammer.

Nee nee ik blijf er niet af hoor, ik heb het zelfs vandaag onder het wakende oog van geprobeerd richting LDR te komen. En het was een komische ervaring waaar ik dacht dat je het paard er wel heen zou moeten trekken en waar normaal volgens die instructeur bijzet en slof en dergelijke gebruikt werd drukte ik hem zo met een beetje spelen correct op de boeg. Waanzinnig, ik miste wel de aanleuning trouwens en daarna ging het fijner, dusssss ik druk hem daar nu denk ik wel vaker heen. En het ging eigelijk vrij vanzelf niks dwang ofzo.
Bewezen is wel het gevaar voor onder andere de nek, maar die instructeur weliswaar met pensioen wist er heel veel van af en heeft het heel erg goed uitgelegd hoe waarom, waarneer en vooral belangrijk dat het kan. Het kan dus, ik ga overigens niet alleen super experimenteren met hoor kan ja ook niet zonder begeleiding, ik kreeg alleen het paard wel zover, en ben er nu achter dat zelfs mijn ruin het kan.
Echter vind ik een doorhangende teugel wel een teugel zonder verbinding. Officieel moet het paard ja de hand opzoeken heb je een doorhangende teugel dan zoekt die de hand niet op en het echte extreme LDr zoals daar met doorhangende teugel wat het antwoord van het paard op het been en de zit van bijvoorbeeld anky.
Een antwoord naar extreem is het eigen initiatief van het paard gedrukt door de ruiter. En zo ziet het er ook uit het paard doet het zelf.

Vraag ik me alleen nog het modeitem af die die ruiters gebruiken dat bontje onder de aansnoerneusriem waarom is dat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:54

En hier heb ik dus wel respect voor, een verklaard tegenstander die het een keer probeert en open staat voor de - onverwacht positieve - resultaten. OK dan! Kafue

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:54

Aqua8horse schreef:
Dat jij nu de makkelijkste weg kiest, dat verbaast me!

Ik zwaaide jóu gedag, niet omdat ík weg ging maar omdat ik aannam dat je eens achter die computer vandaan zou gaan en om de praktijk kennis te gaan maken met LDR, zodat je weet waar je het over hebt.

Bovendien; ik weet niet wat jij doet, maar ik heb wel wat beters te doen dan de hele dag achter de pc te zitten...... hier verdien ik geen centen mee en word ik ook niet wijzer van. Voor dat laatste zoek ik liever gedegen leermeesters op.... Pling

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:58

KiWiKo schreef:

Ik weet dat diegene die hier zo anti LDR zijn niet een paard fatsoenlijk een L proef door kunnen krijgen. Ik weet ook dat ze nog nooit op een paard hebben gezeten die echt goed doorgereden is en zeker weet ik dat ze nog nooit op een paard een goed LDR moment hebben mogen meemaken Haha!

ALs je het ooit gevoeld hebt, dat weet je gewoonweg dat het niet kommer en kwel is Haha! Haha! Haha!

Pardon, hoe kun JIJ dat nu weten, zoveel mensen die meer willen weten over LDR of mischien niet helemaal PRO LDR zijn. DAn beweer JIJ dat die allemaal op paarden rijden die niet goed doorgereden zijn en geeneens een L proef kunnen lopen?

Ik was echt anti LDR nu niet meer dankzij vele goede uileg hier, en uitleg ter plaatse van een LDR instructeur.
Maar voorheen was en is mijn paard door mijzelf aangereden, ingereden en doorgereden. Absoluut durchlassig en keurig in de oprichting.
Na twee jaar en negen maanden geen wedstrijd gereden te hebben afgelopen weekend twee keurige proeven voorgesteld in De Lutte in de L2 dresuur resultaat eerste proef 155 punten ( proef was meer waard volgens publiek) en tweede proef 157 punten dus je stelling vind ik duidelijk niet terzake kundig en absouut berustend op een onwaarheid.
Bovendien neem ik aan dat een L ruiter het paard thuis toch minimaal M heeft lopen alvorens die L start. En in de basis wordt vaak zo ontzettend slecht gejureerd dat een proef ook niet echt als maatstaf genoemd kan worden daar sommige juryleden niet eens kijken als ze jureren. Hier in het oosten wordt in ieder geval niet door iedereen correct gejureerd.
O ja en afgelopen zondag na een schouderblessure van drie weken na twee dagen training voorgesteld op de wedstrijd, en nog nooit met hem ldr gereden alleen maar klassiek.

Dus oppassen niet iedereen is over een kam te scheren.
En absolute durchalssigkeit hebben heel veel ruiters nooit mogen beleven dat is ook niet eenvoudig en vergt veel training en kundige instructie en een goede band vormen met je paard. Mij lukt het gelukkig wel.
Anti LDR hoeft nog niet te beteken dat je een paard niet durchalssig kunt krijgen hoor.
Laatst bijgewerkt door Kafue op 10-06-05 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:02

Alane schreef:
Sees schreef:

En ik zou graag weten op welke school Anky de havo heeft gedaan.....
schijnbaar mogen ze daar te paard naar toe dat een 4havo leraar zo'n oordeel kan geven ....

De HAVO 4 leraar is toevallig ook een heel kundig instructeur. die kent Anky vanuit Brabant en woont nu toevallig in Losser.
Die man kent Anky dus al heel lang. En nee ze ging niet te paard na school.
Die man heeft haar vaak zien paardrijden en nu natuurlijk nog op wedstrijden enzo.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:03

Ho ho Kafue.... er werd op één enkel persoon gedoeld en ik geloof niet dat jij diegene bent..... Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:13

Aimee schreef:
Ho ho Kafue.... er werd op één enkel persoon gedoeld en ik geloof niet dat jij diegene bent..... Knipoog

Geen idee, maar dan moet Gijsenkim namen noemen, niet zo algemeen.

Maar anti LDr of andere manier van rijden hoeft toch niet te betekenen dat je neit rijden kunt.
En hier bij ons op stal wordt altijd gezegt ik word liever beoordeeld dan veroordeeld Als de balk met springen valt is voor iedereen zichtbaar in de dressuur is het juryoordeel echter niet zichtbaar.

En weet je zondag ook ik rijd een keurig middendraf, dus mooi van achteruit en ik rijd aan een kant helemaal geen middendraf omdat het paard klierde en ik hem bij me wilde houden. Resultaat twee keer een 6 dus een goede middendraf was net zoveel waard als geen middendraf en daar mee wil ik illustreren dat juryleden ook maar mensen zijn die wel eens niet opletten dus zo eerlijk is dresssuur niet.
Dus het resultaat ook niet. Je moet ook maar net tijd, zin en mogelijkheden hebben om wedstrijden te bezeoeken. Het wedstrijdresultaat is dus geen maatstaf voor wel of niet goed kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:14

runningkawa schreef:
Paarden met dat karakter doen het echt niet
Beren hebben geen keus, de kippen in een hok niet
een paard van 600 KG wel, die flikkert zich in 1 sec achterover.

Hier ben ik het overigens ook niet helemaal mee eens. Als je een paard maar op een bepaalde manier weet te bespelen krijg je zo geod als alles gedaan. Ik zie ehir in de buurt ook genoeg paarden emt een nogal sterk karakter en die laten zich gewoon in de krul zagen hoor.
Een paard heeft eigenlijk die keuze niet echt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:16

Citaat:
Echter vind ik een doorhangende teugel wel een teugel zonder verbinding. Officieel moet het paard ja de hand opzoeken heb je een doorhangende teugel dan zoekt die de hand niet op

Als er voldoende drang naar voren is door zit en been (elektrisch), dan wordt de hand binnen nog geen seconde opgezocht, mocht dat nodig zijn.

Je kunt het vergelijken met een soort uberstreichen: even wordt er lucht gegeven om het paard op eigen benen op het achterbeen te zetten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:31

Is het de bokkers ook opgevallen dat Edward en Anky met oortjes in aan het losrijden waren?

Afbeelding

Verder vind ik sommige discussies echt gehouden worden door bokkers die nooit een bepaalde topsport hebben gedaan. Ook bij de mensen is topsport het vinden van de fysieke grenzen. Dat wordt in de trainingen opgezocht. Steeds weer de grens verleggen, de rek vergroten en de soeplesse vergroten. Elke topsporter weet dat komen en blijven op het topsportniveau uiteindelijk pijnlijden is. Denk in dat opzicht dat de paarden er beter van af komen. Want ook in de topportwereld zijn enorm veel blessures, ondanks hun o zo goede begeleiding.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:49

Bijna allemaal rijden ze los met instructie aan de kant Ja (die oortjes dus Knipoog).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:53

Eleonoor schreef:
Is het de bokkers ook opgevallen dat Edward en Anky met oortjes in aan het losrijden waren?

Ja, en dat lijkt standaard te zijn, of beter is standaard... kunnen anderen niets leren van hun tegenstander,

en kan iemand aan de kant stiekum de proef voorlezen.... Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 00:04

Fellor schreef:
Ik zie hier in de buurt ook genoeg paarden met een nogal sterk karakter en die laten zich gewoon in de krul zagen hoor.
Een paard heeft eigenlijk die keuze niet echt.

Wat raar...ik heb vanavond toch echt een paard in de sloot zien belanden omdat hij perse niet meer vooruit wilde, (en dus achteruit de sloot in dook). Dit tijdens een buitenritje...Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 00:28

Ik ben heel erg anti LDR. Niet als Anky of Edward of een van de GP ruiters het doen. Maar wel als de basisruiters het proberen na te doen. Degene die net zoveel gevoel in hun lijf hebben als Anky in haar topje van der pink.

En aangezien dat 99,999999999 % van de ruiters is. Denk ik nog steeds dat Bokt.nl ruiters zich er maar niet aan moeten wagen. Hoe Anky ze zich ook voelen Clown

Tineke wist het in een artikel in de IDS goed te verwoorden. Het is de universiteit van paardrijden. En die universiteit begint pas als je meerdere paarden in de GP hebt gestart.

Maar goed, dat is mijn mening Haha!