Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:41

Aimee schreef:
Dat lijkt me niet, er zijn zat voorbeelden van ruiters die absoluut niet konden verwoorden wat ze deden en wat ze voelden. Bovendien heeft dat imo weinig met niveau te maken, sterker nog; ik verwacht van een basisruiter niet eens dat ie het kan verwoorden, ook niet dat ie een ontwikkeld gevoel heeft trouwens.

Lees dan nogmaals al die topics over dit onderwerp door, daarin blijkt wel dat veel mensen wel hun gevoel onder woorden kunnen brengen.

We zijn toch allemaal basisruiters Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:47

Pipo schreef:
Lees dan nogmaals al die topics over dit onderwerp door, daarin blijkt wel dat veel mensen wel hun gevoel onder woorden kunnen brengen.

Lees dan eens goed wat ik schrijf; namelijk dat er ruiters zijn die het wél kunnen verwoorden en ruiters die het niet kunnen.
Kennelijk zijn er een aantal bokkers actief hier die het kunnen verwoorden, nu maar hopen dat ze het goede gevoel verwoorden (geldt trouwens ook voor mij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:51

Dat is inderdaad de vraag, verwoorden ze het goede gevoel wel. Dat zul je nooit kunnen meten vanaf het internet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:06

Pipo schreef:
Ik zeg ook niet dat het mij wel gelijk lukt Haha! Dat is ook training, maar dat is toch het gehele paardrijden? Steeds proberen je paard een beetje beter voor elkaar te krijgen? En daar hoort het balans, kracht, souplesse enz enz verhaal toch bij?

Wie krijgt zijn paard wel gelijk bij opstijgen in die positie??? ( nee Aqua, jou geloven we niet meer)

Er staat toch niet voor niets minimaal 6 jaar tot GP nivo?

Haha! Als ik over 6 jaar GP niveau bereik, dank ik God op de blote knieën (of moet ik dan tegenwoordig Moslim worden?) Bloos!

Maar inderdaad; steeds je paard een stukje beter voor elkaar proberen te krijgen. Steeds een wat betere balans, wat meer kracht een meer souplesse enz. enz. Dat is een trainingsproces, dat hopelijk uiteindelijk tot een bepaald doel leidt. Iedereen pakt die training op z'n eigen persoonlijke manier aan, wat maakt dat nou uit.
Bij andere sporten, neem bijvoorbeeld schaatsen, traint ook iedereen voor hetzelfde doel; zo hard mogelijk schaatsen. Maar elke sporter volgt een andere training, elke trainer heeft z'n eigen aanpak en methodes. Uiteindelijk zie je op de baan welke methode het beste effect brengt ten opzichte van het doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:45

Dat is een verkeerde vergelijking. Schaatsen gaat op tijd, en is dus veel beter meetbaar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:52

Daarom heb ik het juist als voorbeeld genomen. Haha! Zodat duidelijk is dat zo'n sport één bepaald doel heeft en daar is iedereen het over eens, alleen traint Ingrid Paul heel anders met haar 'pupillen' dan Jac Orie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:52

Kunstschaatsen word het dan.
Aimee, als je moslim wordt dank je Allah op je bedekte knieën Haha!

Ik heb al eerder genoemd dat ik denk dat je LDR tot op zekere hoogte wel zou kunnen opvatten als een soort "cross-training". Of misschien genuandeerder gezegd (maar wel gevaarlijker): een ruiter die LDR en bijbehorend systeem toepast traint het lichaam van zijn paard veelzijdiger dan een ruiter die meer in dezelfde houding werkt.

Dat klopt niet helemaal, want ook de "klassieken" werken met verschillende "werkhoudingen", maar zoals ik het ervaren heb zijn de uitersten veel minder groot dan bij iemand die LDR werkt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:56

Zep schreef:
Aimee, als je moslim wordt dank je Allah op je bedekte knieën Haha!

Is dit m'n eerste godsdienst les? Knipoog:D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:30

Aqua8horse schreef:
Samsam, jij kent die draagtechniek niet eens, hoe kan je er dan zo over oordelen?

Daar gaat het niet eens om, meer over het feit dat jij jouw mening hier altijd als feit bestempeld!

Trouwens mijn paard draagt me super!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:41

Ja met training is het ja toch eerst even lekker 10 minuten stappen en kletsen met de buurvrouw Haha! en daarna 10 minuten draf en galop met de hals lekker op boeghoogte neusje eruit, als het koud is iets langer. Dan weer lekker op adem komen in stap en dan is aan het werk gaan. En het verzamelen afwisselen met de ontspanning.
Of zoals Rudolf Zeilinger zegt Aanspannen en Ontspannen. Zeilinger heeft een prachtige lichte aanleuning, Rinie van der Schaft vind het zelfs de mooiste aanleuning die eris.
En een fijne aanleuning heft alles te maken met het doel van het rijden. Het moet vanuit het achterbeen, over de rug aan de teugel dat is de basis.
Van daaruit krijg je dan weer die mooiebasishouding. Het paard moet de aanleuning zoeken, de ruiter is neit degene die de aanleuning neemt.

Zeilinger schreef eens in de Bit 03-2000 dat Anky haar paarden heel laag en diep rijd, zeilinger doet dat praktisch nooit. Hij oordeelt echter niet over Anky maar zegt simpel het doel is het zelfde. Alleen een heel bijzonder paard en een heel speicale ruiter kan de methode vanAnky toepassen. Met een ectreem diepe inbuiging moet je het paard goed voorwaarts kunnen houden. Maar voorZeilinger zelf geld de regel waarom zal ik een paardthuis anders rijden dan in de proef?. 80% van de paarden kun je het best rijden met een hoofd-halshouding als in de proef. Dat is de natuurlijke oprichting. Daarbij is balans ook erg belangrijk. De ruiter moet leren steeds in balans te blijven zitten wat het paard ook doet.

Drie aspecten kun je niet nemen al ruiter die moet je krijgen van het paaard en dat zijn looplust, souplesse en motivatie.
En de ruiter moet ook souplesse, balans en ontspanning leren want zoals Zeilinger altijd zegt het begint met het goed zitten. Als je met spanning rijd zal het paard nooit kunnen stralen.

In zes jaar naar de grand prix is een nobel streven en een goede doelstelling en plezier in het rijden houden.
En dan zal na die training en paard met een goed gangwerk en een ruiter die lekker ontspannen zit super lopen mits de gedachten van het paard ook bij de ruiter blijven.

En dan haal ik Anky in Athene aan met Salinero. Een plaatje, zo zou ik ook wel willen zitten poe aan bijna niets te zien wat ze doet.
Maar dat zelfde met Zeilinger ook super zit, daar zie je geen been onnodig bewegen. En de een rijd LDR en de ander klassiek en samen komen ze toch op dat ene grote doel met plezier een grand prix proef doorrijden endat is toch wat belangrijk is.
Genieten van je rijden en genieten van je paard.

Kaja

Re: Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:44

Het is naar alle waarschijnlijkheid beter om deze discussie nieuw leven in te blazen... Gezien het feit dat ik nog steeds niet kan snappen dat er een link gemaakt wordt tussen LDR en dierenkwelling!

Kan een neutraal iemand, ik dus niet ben een LDR aanhanger, beide systemen, LDR en Klassiek in het kort omschrijven met beide zijn voor- en nadelen?
En mij dan even melden waar vervolgens de dierenkwelling voor komt!

En dan niet met de opmerking erbij "Wegens verkeerde toepassing", want dat geldt ook bij het klassieke systeem, of ben ik hier nu de naieveling??

Ik wil deze discussie op een juiste manier afsluiten, gezien ik dierenkwelling een zeer grote beschuldiging acht! Ook voor de mensen die alle know how's willen weten van beide systemen, zullen ongetwijfeld de term niet vergeten die genoemd wordt en vergeleken met LDR!

En Jantina, mijn PB's staan ergens anders op deze site ook weergegeven!
Maar dan zonder excuus... ....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:44

Kaja, een PB plaatsen van iemand is niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:51

Word het niet eens tijd dat er wat gedaan word aan degene die al 2 jaar dit soort scheldPB's rondstuurt?

(sorry off topic)

Theresa is wel met een ware kruistocht bezig zeg! Nou moet Salinero het ook al ontgelden.

Ik vraag me af of er dezelfde commotie zou zijn als Anky en Edward en alle anderen gewoon ergens in de middenmoot zouden eindigen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:14

ik erger me er steeds meer aann, dat als je je paard netjes met zijn neus voor de lood lijn rijdt er op je coupon komt te staan: paard moet ronder, paard loopt met zijn neus er uit, paard mag dieper lopen.

dit krijg je steeds meer te zien als je je paard netjes met zijn neus voor de lood lijn loopt. met als gevolg dat je automatisch op ieder punt minstens 1 punt aftrek krijgt.

halo hoe schreef het fei regelement het voor?????????

vervolgens moet er iemand voor je rijden die haar paard in een heel mooi krulletje kan rijden en duidelijk achter de lood lijn loopt en vervolgens met veel punten bovenaan komt te staan.

leg me dat eens uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:24

Ik denk dat je, net als TS, vergeet dat er meer in het spel is dan alleen waar de neus zich bevindt.

Kortom: als je paard met de neus voor de LL loopt omdat ie gewoon niet over de rug is, kun je idd geen punten verwachten. In het B en het L mag je paard rustig wat ronder en lager, en daar weer met de neus er iets uit.

Als ie op de kop loopt krijg je net zoveel aftrek hoor!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 11:10

Anoukie schreef:
Oho Q heeft getemd Knipoog.

Nee, Apple let gewoon goed op.
Aimee schreef:
Hierover wil ik nog opmerken dat voor mij ook het ideale geval is dat een paard zo fijn van achter naar voren over de rug loopt, dat ik het neusje eruit kan rijden. Maar ik ben nou eenmaal geen topruiter en mijn paarden lopen dus niet vanaf de eerste seconde dat ik erop zit zo fijn door het lijf. Dat is iets waar ik naartoe train gedurende het rijden en het lukt zelfs niet altijd dat punt te bereiken. Dat betekend voor mij dat ik het punt van 'het neusje eruit kunnen rijden' dus niet altijd bereik en logisch gezien houdt dat dus in dat die neus gedurende de training achter de loodlijn blijft.

Ik vind er een groot verschil in zitten of je de neus bewust achter de loodlijn vraagt, of dat je je best doet om hem eruit te rijden, maar het lukt bij dit paard op dit moment even niet.

Zep, je weet dat de TS ook weet dat er meer is dan de LL, daar is ook al veel over gezegt.
Wel vind ik het slecht als een jury op een coupon slechts vermeld "moet ronder/dieper" en daar aftrek voor geeft, als er een ander (groter) probleem te onderkennen is. Hoe moet een ruiter dan leren van die opmerkingen?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:17

Daar heeft die ruiter hopelijk een goede instructeur voor. Haha!

Jury's moeten bij 5 of minder commentaar schrijven. De plaats is echter beperkt zodus is de commentaar heel kort maar toch duidelijk.

Maar daar ontbreekt het bij ons soms aan...

Dit 'probleem' zie je heel vaak op wedstrijden. Kan er tijdens de jurycursus niet extra op ingegaan worden? (En dan maar hopen dat elke jury zo'n cursus volgt en zich eraan houdt!!! Boos! ) Zo kunnen ze misschien een afkorting plaatsen (enkele letters bvb.) voor een 'bepaald probleem'.

Wat die afkorting dan weer juist betekent zou je dan bvb op de site van de KNHS ergens moeten kunnen lezen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:23

QQQQ schreef:
[Ik vind er een groot verschil in zitten of je de neus bewust achter de loodlijn vraagt, of dat je je best doet om hem eruit te rijden, maar het lukt bij dit paard op dit moment even niet.
[/quote]

Ik doe m'n best om m'n paard zo voor elkaar te krijgen dat ik uiteindelijk op de gewenste manier het neusje eruit kan rijden. Daar werk ik bewust naartoe met een lagere, rondere instelling. Ik ben tijdens het rijden namelijk niet bezig met de kwestie of m'n paard voor of achter de loodlijn loopt, maar of ie van achter naar voren loopt, los door zijn lijf en vooral over de rug loopt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:47

Apple schreef:
Kaja, een PB plaatsen van iemand is niet de bedoeling.

Bloos Dat heb ik inmiddels door hoor!
Alleen zijn een aantal van mijn PB's ook op deze site geplaatst...???

Maar goed, whatever.... Kzal het niet meer doen!

Alleen hoop ik wel dat ik een antwoord krijg op mijn vorige vraag!
Is LDR dierenkwelling of is dit een opmerking van een beoefenaar van het klassieke systeem?

Topic is "Show boven functionaliteit" en naar mijn weten geldt dit niet alleen voor het LDR systeem!

@ Q4: Wat is nu eigenlijk je bedoeling van je topic?
Ik heb gezegd dat je op- en aanmerkingen kant noch wal raken omdat ik simpelweg niet weet waar je naar toe wilt of wat je met dit topic wilt bereiken...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:18

Hij wil met dit topic bereiken dat jury's hem eindelijk eens meer punten gaan geven.... Knipoog Lips are sealed

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:22

Aimee schreef:
Hij wil met dit topic bereiken dat jury's hem eindelijk eens meer punten gaan geven.... Knipoog Lips are sealed

Haha! Haha! Haha! Haha! .... Bloos .... Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 13:29

Kaja schreef:
@ Q4: Wat is nu eigenlijk je bedoeling van je topic?
Ik heb gezegd dat je op- en aanmerkingen kant noch wal raken omdat ik simpelweg niet weet waar je naar toe wilt of wat je met dit topic wilt bereiken...

Eigelijk is een groot deel daarvan al bereikt, namelijk:
-Niemand hier wil aanpassing van de regels.
-Achter de LL moet bestraft op wedstrijd, maar hoe precies en hoe streng, daar is wat verdeeldheid over.
-Volgens Magique (geloof ik), lag de nadruk op het voorstel van Anky over het aanpassen van de regels bij het punt nek als hoogste punt, niet zo zeer plaatsing van de neus voor de LL. Naar mijn mening is dat onlosmakelijk met elkaar verbonden. RK zou nog met een plaatje komen.....

De hele LDR trainingsdiscussie en het Weiler verhaal is er bijgehaald, maar daar ging dit topic eigenlijk niet over.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 13:30

Aimee schreef:

Ik heb niet de illusie dat bokt zoveel invloed heeft hoor Knipoog

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:31

OT maar toch het 922ste bericht. Huilen

Edit: sorry 924ste bericht, als er niet nogmaals gereageerd is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:34

QQQQ schreef:
-Volgens Magique (geloof ik), lag de nadruk op het voorstel van Anky over het aanpassen van de regels bij het punt nek als hoogste punt, niet zo zeer plaatsing van de neus voor de LL. Naar mijn mening is dat onlosmakelijk met elkaar verbonden. RK zou nog met een plaatje komen.....

Ik ben zo vrij geweest,
heb niet lang hoeven te zoeken want ik bedacht gewoon een hengst met een flinke kap en voerde deze in op Google.

Donnerhall, neus er uit, fantastisch op het achterbeen, maar de nek niet als hoogste punt. Is door zijn exterieur ook vrijwel onmogelijk.
Afbeelding