Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:34

Mijn definitie van dressuur = de bewegingen van het paard met schwung en tact in de natuur, zoveel mogelijk te evenaren met ons op de rug.

Je zal dus zonder enige twijfel de bewegingen vanuit het paard moeten laten komen en moeten laten blijven. Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.

Bij deze visie is de kern de balans. Die balans moet in verhouding gelijk zijn. Dat houdt in dat de belaste balans gelijk moet zijn aan de natuurlijke balans De enige manier om dat te kunnen creeeren is dat je het paard leert dragen. Zodra hij kan dragen, heeft hij nauwelijks meer hinder van de last op zijn rug. Gevolg is dan automatisch dat het paard in balans loopt. OK dan! Op dit moment heb je dus geen kans op overbelastings problemen en blessures. Knipoog (Opm: harnachement en lichamelijke conditie moet uiteraard oke zijn Bloos! )

Je hebt dus een paard in balans, die nageeflijk is doordat hij draagt. Het
gevolg is dat de beweging vloeiend en soepel zullen zijn waardoor schwung en tact standaard aanwezig zijn in alle gangen.Pling

Ook hoef je niet te varieeren in hoofd/ hals houding omdat tijdens het rijden op deze manier het paard zijn eigen hoofd/ hals houding perfecter dan wie dan ook zal aanpassen aan de balans waar het dier zich in bevindt op een bepaald moment. Hoe zwaarder de oefening, hoe meer kracht, een zakkende achterhand dus een compenserende opgerichte hoofd/ hals houding. Je kan dus heel simpel stellen dat alles veel makkelijker en vanzelf gaat als je dit onder controle hebt. In de praktijk blijkt het echter wat minder simpel uitvoerbaar te zijn, maar het is mogelijk!!! *LOL*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 07:36

Ik geloof dat Tyrza wel een grote bijdrage aan een evt. clinic kan leveren,
misschien dat ze Tol niet helemaal oprolt zoals een Anky dat bijvoorbeeld af en toe doet, maar ze traint wel regelmatig achter de loodlijn en haar paard heeft daar veel baat bij.
Iets waar bijvoorbeeld Aqua geen heil in ziet, die vind alles achter de loodlijn afschuwelijk.
Ik denk dat je zo een mooie basis voor een clinic hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 07:59

A8H, sorry dat je het zo heet opneemt. Uit respekt voor jouw heb ik niet een volledige vergelijking willen trekken van jouw paarden met het paard van Tyrza. Bij mij is blijven hangen dat je zelf ooit een keer hebt gezegd of althans bij mij de indruk hebt gewekt dat je met paarden werkt die ooit verreden/verpest of rijp voor de slacht waren en deze hebt opgeknapt. Je hebt bij mij nooit de indruk gewekt dat je paarden met goed fatsoen een GP kunnen rijden. Maar dat kunnen ze dus wel en dan vind ik het jammer dat je niet meteen de uitdaging aanneemt.

Als ik vol overtuigt bent van iets dat ik goed kan en mijn omgeving niet, zou ik graag het tegendeel willen laten zien. Jij bent waarschijnlijk gelatener in dit opzicht. Je argumenten vind ik altijd heel goed en ik wil gewoon zien. Maar krijg steeds het gevoel dat dat niet mag. Creil is echt niet te doen voor mij hoor, sorry, dus zeg niet steeds dat men alleen maar kritiek heeft maar nooit wil komen kijken.

Als je bij mij in de buurt woonde, had ik je allang voor een lesje uitgenodigd.

Temeer daar wil ik vergelijk zien van beide kunnen. Alleen mijn verwachtigen van jouw A8H zijn nu hoger. Volgens Tyrza kan ik nooit rijden, maar wellicht wel volgens jouw methode.

Dus, wanneer wordt de clinic gehouden??

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:37

Sjuimpje schreef:
Ik geloof dat Tyrza wel een grote bijdrage aan een evt. clinic kan leveren,
misschien dat ze Tol niet helemaal oprolt zoals een Anky dat bijvoorbeeld af en toe doet, maar ze traint wel regelmatig achter de loodlijn en haar paard heeft daar veel baat bij.
Iets waar bijvoorbeeld Aqua geen heil in ziet, die vind alles achter de loodlijn afschuwelijk.
Ik denk dat je zo een mooie basis voor een clinic hebt.

Op deze basis zou het inderdaad een mooie clinic zijn. Ik ben alleen bang dat het een "fouten-zoek" clinic wordt. En dan vooral een "hoe kunnen we Aqua op haar woorden pakken" houding bij de toeschouwers. Aangezien veel van de reacties in dit topic of in andere topics ook al kort door de bocht zijn zonder goed te lezen.

Ik zou het niet raar vinden als Aqua en Tyrza zich hier niet voor zouden lenen. Overigens les ik bij Tyrza en kan ik je vertellen dat ze niemand LDR lesgeeft omdat er niemand aan toe is. Zodra ze op Maddox stapt gaat hij in ieder geval wel lekker lopen!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:40

manon, aqua heeft er nooit problemen mee gehad clinics te geven aan mensen die sceptisch zijn, dus ik zou niet weten waarom nu opeens wel. tyrza heeft ook aangegeven dat ze er positief tegenover staat.

volgens mij kan dit een erg druk bezochte clinic worden.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:57

Heb net even op de kaart gezocht waar creil ligt en bij nader inzien ga ik toch niet komen. Ik moet er dik anderhalf uur voor rijden. En door de beperkte vrije tijd die ik heb zal ik dit moeten missen...
Vind het erg jammer. Ben erg benieuwd naar de werkwijze van aqua en thyrza en zou graag willen kijken en vergelijken...

Misschien een volgende keer. Lachen.

Groetjes joyce

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:16

SuperPepeijn schreef:
manon, aqua heeft er nooit problemen mee gehad clinics te geven aan mensen die sceptisch zijn, dus ik zou niet weten waarom nu opeens wel. tyrza heeft ook aangegeven dat ze er positief tegenover staat.

volgens mij kan dit een erg druk bezochte clinic worden.

SP sceptisch zijn is wat anders als niet objectief zijn.

En Manon verwoordt perfect OK dan! wat ik bedoel!

Joycje, als die clinic er al komt, zal het vast centraal gehouden worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:28

Aqua8horse schreef:
Mijn definitie van dressuur = de bewegingen van het paard met schwung en tact in de natuur, zoveel mogelijk te evenaren met ons op de rug.

Mischien ligt daar het verschil. Ik wil en paard hebben dat uiteindelijk onder het zadel beter kan bewegen dan hij oorspronkelijk los deed.

Afbeelding

Deze hengst kon los en aan de hand zeer matig draven om nog maar te zwijgen van hoe hij onder het zadel liep.
Door de, voor hem, juiste training is hij uitgegroeid tot een goed sportpaard dat bovengemiddeld beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:42

russel schreef:
.
Volgens Tyrza kan ik nooit rijden, maar wellicht wel volgens jouw methode.

Bedoelde dus: volgens de methode van Tyrza. Sorry.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:48

Ik ben helemaal niet van plan om fouten te gaan kijken. We zijn toch allemaal volwassen?? En kunnen dus ons echt wel objectief opstellen!! Het lijkt mij super interessant. Ook al neig ik naar de trainingsmethodes van Tyrza, dat wil zeker niet zeggen dat ik niet open sta voor ander soortige methodes!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 10:50

Goh, dagje weg en je moet weer pagina's bijlezen tegenwoordig! OK dan!

Uiteraard zal ik ook graag naar zo'n clinic komen, maar snap de momentele reserves van Aqua ook wel.
Helemaal mooi zou het natuurlijk zijn als misschien Horst Weiler een duidelijk verhaal zou kunnen komen houden over zijn werk en wellicht Solange Schreijer als tegenpool....??? Misschien kan een paardenveterinair expert als Rob van Wessum overgehaald worden een wat bredere intro te geven, zodat iedereen de verhalen van Horst en Solange beter kan volgen? En evt discussies te leiden/sturen?
'smorgens "theorie" en 'smiddags praktijk bijvoorbeeld? Of gaat mensen dit te ver?

In de discussie merk ik dat nog veel mensen iedereen die geen LDR rijdt tot de klassieke ruiters rekent, maar dat is een wat te grove scheiding.

Iemand zei dat oa de paarden van Anky er in de ring niet onderdanig uitzien. Dat klopt, maar in de ring worden ze ook niet LDR ingesteld. Een hele tijd terug werd er gesuggereert dat LDR misschien ook maar in de proeven moet worden toegevoegd (was denk ik niet helemaal serieus bedoelt). Het lijkt mij een foute zaak om iets in een proef toe te voegen waar lang niet elk paard geschikt voor is... . Niet elk paard is geschikt voor de piaffe, nee, maar zo bedoel ik het dan ook niet... Knipoog

De psychische effecten zijn niet te onderschatten, naar mijn mening. Door de extreme LDR houding ontneem je een paard een groot deel van z'n blikveld. Dit helpt vaak om sommige hete paarden makkelijker onder controle te houden. Onderliggend is, dat het paard geheel op z'n ruiter moet vertrouwen. In theorie klinkt dat nog best goed, maar als je het paard zo sterk z'n "zelfbeschikking" ontneemt, werkt dat wel geestdodend. Sommige paarden kunnen dat dus psychisch niet aan en knallen door of kwijnen weg. Sommigen kunnen er beter mee overweg. Hoe een paard erop zal reageren is niet echt van te voren te bepalen. Je zult dus eerst zo ermee moeten gaan rijden om erachter te komen hoe ie daar op reageert. Ik vind het wat riskant, want de kans is reeel dat je er te laat achter komt dat het paard het niet aankan. Het paard wegdoen is dan een oplossing voor de ruiter die toch zo wil rijden, maar voor het paard is meer werk nodig om de schade te herstellen. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:55

QQQ een stoer plan. Stel eens voor aan Wanroy of Deurne. Als wij ze laten komen, wordt het misschien te kostbaar. Eigenlijk heb je dan het hele paardrijverhaal compleet. Dan nog met demonstraties erbij. Staat straks heel nederland op zijn kop.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 11:05

Katja schreef:
Deze hengst kon los en aan de hand zeer matig draven om nog maar te zwijgen van hoe hij onder het zadel liep.
Door de, voor hem, juiste training is hij uitgegroeid tot een goed sportpaard dat bovengemiddeld beweegt.

Hoe oud was die hengst toen?
In de natuur, en dan bedoel ik in een grote kudde op een groot, wild terrein, zou z'n draf ook wel heel wat verbeterd zijn geweest, mettertijd.

Met de natuurlijke gangen onder het zadel ontwikkelen, doelen we niet op de gangen waarmee een paard geboren is, maar welke ie in de loop van de beste natuurlijke omstandigheden zal kunnen ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:17

Als het er van nature niet in zit, dan komt het er ook niet uit, denk ik.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 11:19

Lovely schreef:
Als het er van nature niet in zit, dan komt het er ook niet uit, denk ik.

Da's mooi samengevat OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:25

Bijna alle paarden verstoppen nog een groot deel van het gangwerk, vooral qua draf, want daar zit nog de meeste "rek" in.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:50

Ik ga in dit geval met Katja mee en het voorbeeld heb ik zelf op stal Knipoog
Mijn paard toont los als een gewoon paard, niets bijzonders, maar weet zich onder het zadel enorm op te waarderen. Dit komt wel degelijk door training.
Overigens zou ik de trainingswijze niet LDR willen noemen. Gewoon veel varieren in hoofd-halshouding, van rond tot opgericht

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:00

QQQQ"]
[quote="Katja schreef:

Hoe oud was die hengst toen?
[/quote]

4.

Ik ga er wel in mee dat sommige paarden nooit zullen leren bewegen. Maar denk wel dat je door training de beweging beter kan maken dan dat er anders uitgekomen zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:05

Eruit halen wat er in zit, da's dressuur in hele algemene bewoordingen. Je kunt er alleen maar uithalen wat er echt in zit, styleren en optimaliseren. Meestal zit er toch meer in dan verwacht, omdat de meeste paarden veel verstoppen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 12:08

Katja schreef:
Ik ga er wel in mee dat sommige paarden nooit zullen leren bewegen. Maar denk wel dat je door training de beweging beter kan maken dan dat er anders uitgekomen zou zijn.

Dat denk ik ook wel zeker, maar het zal afhangen van de kwaliteit van de training, net zoals het zonder invloed van mensen zal afhangen van de natuurlijke omstandigheden (een ruig bergachtig gebied met veel predatoren zal hetzelfde paard heel anders "trainen" dan een grote vlakke wei in de polder...)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:27

russel schreef:
QQQ een stoer plan. Stel eens voor aan Wanroy of Deurne. Als wij ze laten komen, wordt het misschien te kostbaar. Eigenlijk heb je dan het hele paardrijverhaal compleet. Dan nog met demonstraties erbij. Staat straks heel nederland op zijn kop.

Helemaal mee eens. Ik volg deze discussie in stukjes en beetjes, altijd interessant en leerzaam (maar jullie gaan wel hard, dus af en toe sla ik een pagina over Knipoog), maar als er een clinic of soortgelijk evenement georganiseerd wordt ben ik zeker van de partij! Wie is bereid om de organisatie op zich te nemen??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:33

Lov: als jij zegt eruit halen wat erin zit, dan zou de beweging toch los beter moeten zijn dan onder het zadel, of begrijp ik je interpretatie nu verkeerd?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:42

Als de clinic in Deurne is, ben ik zeker van de Partij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:44

Ik ook
Is maar 10 min. fietsen voor mij
En een autoheld ben ik niet, dus zou ideaal zijn Lachen

maar ik zie nog geen clinic komen, omdat er nu al terug getrokken word.
jammer, want het zou zo leerzaam kunnen zijn.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:45

Het zou idd super leerzaam kunnen zijn. Ik volg dit topic nu al vanaf het begin en je leert meer over dingen, maar als je het in de praktijk toegepast ziet worden op een goede manier valt daar veel meer uit te halen dan enkel wat woorden op je beeldscherm...