Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:12

Iedereen kan vinden wat hij wil, het lijkt me een verstandige keuze dat je ervoor gekozen hebt om Char weg te doen. Ik hoop wel dat de fokker haar de nodige behandelingen geeft.

Wie weet kan je de proefweek verlengen als je er nog niet zeker van bent.

Ik hoop ook dat je overstapt naar andere instructie. Het lijkt me overduidelijk dat je huidige instructrice niet goed genoeg is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:21

Tipje laat dierenarts op de 1e dag van de proef periode even komen om een bloedje te trekken.
En laat hem dit opslaan .....kan handig zijn in de toekomst

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:30

Tip: neem helemaal geen paard van deze fokker handelaar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:33

Gypsy schreef:

Ja en dan? Moet zij dit paard zien te verkopen en ergens maar een passend paard zoeken? Ik vind deze handelaar nogal coulant eerlijk gezegd. Men hoeft bij mij niet na een halfjaar met een paard terug te komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:37

pillow schreef:
Gypsy schreef:

Ja en dan? Moet zij dit paard zien te verkopen en ergens maar een passend paard zoeken? Ik vind deze handelaar nogal coulant eerlijk gezegd. Men hoeft bij mij niet na een halfjaar met een paard terug te komen.

Er werd al eerder opgemerkt dat een gezond paard op dit niveau voor dit geld te mooi is om waar te kunnen zijn. Het stinkt. Dus nogal dom om dan weer een paard hier weg te halen. Als dit nieuwe paard weer hetzelfde gesodemieter gaat brengen (en die kans is er) is het wsl goedkoper om je verlies met het eerste paard te nemen en elders een realistischer geprijsd dier te kopen.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:35

genja schreef:
Tipje laat dierenarts op de 1e dag van de proef periode even komen om een bloedje te trekken.
En laat hem dit opslaan .....kan handig zijn in de toekomst

De beste tip die je in dit geval kan krijgen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:33

Jammer voor Char en voor jou TS. Denk dat je aan Char een prima paard zou hebben wanneer zij medisch niets meer mankeert en je er goede begeleiding bij zou hebben. Vrees het ergste voor Char en hoop dat ze bij haar volgende eigenaar wel de medische zorg gaat krijgen die ze nodig heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:53

Kmbly schreef:
Laatste update;
Ik heb vrijdag avond echt slecht geslapen en nagedacht. Ik heb besloten om char weg te doen. Ik ben te onervaren voor dr en kan niet bieden wat ze nodig heeft.
De fokker heeft mij andere paarden aangeboden en ik heb ze geprobeerd. Een witte ruin waarvan ik snel wist dat het hem niet was. Hij was dood voor het been en gaf een bok wanneer je even streng was, merkte dat ik verstijfde van angst, wat de fokker ook zag. Hij bood toen een andere merrie aan. 13 jarige merrie, wat energieker en werkwilliger. Ik reed er veel ontspannender op en durfde te springen met haar. We mogen haar op proef. Als zij het niet wordt zal hij kijken of hij nog wat heeft.

Dit is ongeveer het scenario uit mijn kristallen bol, geen verrassing.
Hopelijk is er nu wel een goede match, driemaal is tenslotte scheepsrecht!
Paard goed laten keuren, inclusief bloedtest en foto's van de rug.

Komt je nieuwe paard op dezelfe stal te staan?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:55

Ik denk de beste beslissing in deze nare situatie TS. Ik vermoed ook dat Char gewoon nog een maatje teveel voor jou is, waardoor jij haar niet kan rijden zoals zij nodig heeft om haar lijf fit en gezond te houden. Ook met de beste begeleiding van de wereld, leer je dat niet in een periode dat Char daar iets mee kan....daar gaat jaren overheen.

Ook snap ik wel dat je bij deze fokker blijft. Als je naar een ander gaat sta je helemaal met lege handen, want een ander zal Char niet overnemen/inruilen. Het is jammer dat je hierdoor beperkt bent in je keuze, maar het is wel de meest logische keuze.

Verder ben ik verbaasd dat iedereen maar zo zijn oordeel klaar heeft dat de begeleiding van TS zo slecht is. We weten niet eens welke begeleiding zij heeft. Bokker staan zo snel met hun negatieve oordeel klaar. Maar zelfs de beste trainer ter wereld maakt van een beginnend iemand met een paard dat nog teveel is, niet in no time een ruiter die dat paard correct kan rijden en daardoor blessurevrij blijft. Zelfs de meest ervaren begeleiding maakt niet dat iemand met nog weinig ervaring met paarden, binnen een paar weken tot iemand die alle problemen onmiddellijk herkent en weet hoe te handelen. Echt ongelooflijk hoe snel bokkers hier hun oordeel vormen en veroordelen.

TS, ik hoop dat het met de 13-jarige merrie een goede match gaat zijn en dat je heel veel plezier met haar gaat beleven. Veel van haar gaat leren. Jij hebt je portie ellende wel gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:02

oji schreef:
Verder ben ik verbaasd dat iedereen maar zo zijn oordeel klaar heeft dat de begeleiding van TS zo slecht is. We weten niet eens welke begeleiding zij heeft. Bokker staan zo snel met hun negatieve oordeel klaar. Maar zelfs de beste trainer ter wereld maakt van een beginnend iemand met een paard dat nog teveel is, niet in no time een ruiter die dat paard correct kan rijden en daardoor blessurevrij blijft. Zelfs de meest ervaren begeleiding maakt niet dat iemand met nog weinig ervaring met paarden, binnen een paar weken tot iemand die alle problemen onmiddellijk herkent en weet hoe te handelen. Echt ongelooflijk hoe snel bokkers hier hun oordeel vormen en veroordelen.

Lees even de waslijst aan fysieke klachten en bedenk vervolgens dat het paard volgens de instructrice dwars was. Ze moest naar voren gewerkt met de instructrice met een longeerzweep in de bak? Één dik been is een stalbeen?
Goede begeleiding zou zoveel pijn bij een paard moeten herkennen.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:17

En tel daarbij op dat dit het tweede paard binnen een jaar is waarmee TS vastloopt. Ik denk dat de begeleiding die ze dan gekregen heeft echt niet voldoende is.

TS, ik hoop dat dit paard de juiste match is, en anders dat je die snel vindt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:51

oji schreef:
Ik denk de beste beslissing in deze nare situatie TS. Ik vermoed ook dat Char gewoon nog een maatje teveel voor jou is, waardoor jij haar niet kan rijden zoals zij nodig heeft om haar lijf fit en gezond te houden. Ook met de beste begeleiding van de wereld, leer je dat niet in een periode dat Char daar iets mee kan....daar gaat jaren overheen.

Ook snap ik wel dat je bij deze fokker blijft. Als je naar een ander gaat sta je helemaal met lege handen, want een ander zal Char niet overnemen/inruilen. Het is jammer dat je hierdoor beperkt bent in je keuze, maar het is wel de meest logische keuze.

TS, ik hoop dat het met de 13-jarige merrie een goede match gaat zijn en dat je heel veel plezier met haar gaat beleven. Veel van haar gaat leren. Jij hebt je portie ellende wel gehad.

IK denk dat je even dit topic door moet gaan lezen om te weten hoe de begeleiding is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:54

MamAppelsap schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarschijnlijk kan papsie het goed vinden met de handelaar :=

Het hele topic is net opgeschoond waarbij overal de naam en toenaam van de handelaar is verwijderd en dan moet jij zo nodig weer aan naming doen. Wat ben je dan denkende?

Dat opschonen werkt ook niet voldoende als ik op Bokt de naam van de handelaar in toets bij zoeken kom ik bij X van dit topic terecht dus helaas is het niet opgeschoond.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:23

Dat laatste komt doordat het even duurt voordat de zoekmachine van Bokt is gelijkgesteld met hoe het nu op Bokt staat. Als het goed is dan is dat met een dag of wat voorbij.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:28

fransje23 schreef:
oji schreef:

Lees even de waslijst aan fysieke klachten en bedenk vervolgens dat het paard volgens de instructrice dwars was. Ze moest naar voren gewerkt met de instructrice met een longeerzweep in de bak? Één dik been is een stalbeen?
Goede begeleiding zou zoveel pijn bij een paard moeten herkennen.

Dit inderdaad, en daarnaast ben ik bij het paard en TS geweest, en ken ik zowel de instructrice als de staleigenaar waar TS nu staat.
Er werd ook door meerdere partijen aangegeven dat het paard geen pijn zou hebben... en miss mist TS inderdaad de kennis, maar als dan instructeur ook erop gaat mag je verwachten dat die wel de kennis heeft om het paard soepel en fit te houden. En niet er maar doorheen rijdt en idd met een zweep in de baan gaat staan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:34

@Darkadia, ik heb medelijden met het paard, maar ook met jou: je hebt kostenloos en belangeloos je kennis ter beschikking gesteld om TS en haar paard te helpen, bent altijd heel tactvol en beleefd geweest in je adviezen (qua diplomatie kan ik nog wat van je leren :) ) en dan leggen ze alles naast zich neer en belandt dit en volgend paard van de regen in de drop. Ik durf wedden dat TS toch bij huidige stal en instructie blijft, wat denk jij?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:55

Wedden? Serieus?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:36

Rizette schreef:
IK denk dat je even dit topic door moet gaan lezen om te weten hoe de begeleiding is.

Ik heb het topic van het begin gevolgd, dus hoef het niet door te lezen.
Misschien moeten anderen eens een keer goed doorlezen wat TS schrijft ipv elkaar na te blaten zonder echt te lezen.

Als je nl goed zou lezen, zou je gelezen hebben dat het negeren van het dikke been, bij de vorige stal was en dat TS daarna verhuisd is naar de huidige stal. Dat er nergens is gezegd dat der begeleiding heeft gezegd dat dat dikke been een stalbeen was.

Verder voor men begeleiding gaat massaal gaat afkraken, we lezen hier het verhaal van een 15 jarige die nog niet zoveel ervaring heeft en daarmee misschien niet alles goed overbrengt wat haar begeleiding bedoeld. Verder lees ik dat TS zeker naar alle tips luistert, dat ze zeer regelmatig DA erbij heeft gehaald en tot de laaste keer, er door die DA's steeds geen mankementen werden geconstateerd. Maar goed, ook dat is niet genoeg voor de bokkers hier, want vanachter hun scherm kunnen zij prima zien dat net als de begeleiding ook de DA's het bij het verkeerde eind hebben.

En dan het argument dat de instructeur met een longeerzweep in de bak staat...sorry hoor, maar Rien vd Schaft heeft ook een longeerzweep in zijn handen als hij in de bak staat les te geven. Ik heb nog nooit van de goede man les gehad, maar iets zegt mij dat dat een prima instructeur is waar we allemaal wel wat van kunnen leren. Daarnaast is het in de springwereld heel gebruikelijk dat als een instructeur een lesklant heeft met een paard dat vaak stopt of staakt, dat daar even een longeerzweepje bij gepakt wordt, om duidelijk te maken dat stoppen en staken geen optie is (oei...dit is vast geen bokt proof opmerking)

Ik ken de begeleiding van TS niet. Ik kan dus niet oordelen of die goed of slecht is. Het enige wat ik wil zeggen is, dat als je de berichten van TS zelf goed leest, dat daar geen rare dingen over de begeleiding in staan. Dat TS keurig naar alle adviezen luistert. Dat TS nadat Dakardia langs is geweest op haar advies wederom een DA heeft laten komen en dat dat de eerste keer is dat er door een DA daadwerkelijk een mogelijk blessure is geconstateerd. Dat TS daarna ook niet meer gereden heeft.

Ik vind het dus dieptriest dat mensen hier Kmby lopen af te branden en al haar begeleiding daarbij. Ik zeg hulde voor TS hoe ze met het commentaar en de adviezen omgaat. Dat ze keer op keer medische hulp heeft gezocht en vooral ook hoe ze hier is blijven updaten en met het veelal beschamend beschuldigende commentaar is omgegaan. Diep respect voor een meisje van 15 hoe zij met grote lummels die wel durven vanachter hun scherm omgaat!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:19

Het gaat er om dat ts ging rijden terwijl dat werd af geraden, en dat de begeleiding haar ook liet rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:53

oji schreef:
Verder lees ik dat TS zeker naar alle tips luistert, dat ze zeer regelmatig DA erbij heeft gehaald en tot de laaste keer, er door die DA's steeds geen mankementen werden geconstateerd. Maar goed, ook dat is niet genoeg voor de bokkers hier, want vanachter hun scherm kunnen zij prima zien dat net als de begeleiding ook de DA's het bij het verkeerde eind hebben.

Ik ben het grotendeels met je eens Oji. Namelijk dat het TS dr beslissing is en dat iedereen dat te respecteren heeft. Maar het is niet zo dat er 'steeds geen mankementen" zijn gevonden.

Er zijn lijken mij in ieder geval 2 dierenartsen in het spel. De dierenarts van de handelaar/ mogelijk de dierenarts die het paard bij aankoop heeft gekeurd (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker) en die nog steeds beweert dat het paard niets mankeert. En de dierenarts die bij TS op stal is geweest.
Deze dierenarts had wel degelijk bevindingen. De vader van TS voelde er echter niet voor om verder onderzoek te doen wegens de kosten.

Kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(

Er lijkt dus wel wat meer aan de hand te zijn dan "een maatje te groot".

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 00:03

Wij hadden char laten keuren door onze oude DA. Die vond niks, en keurde haar goed

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 06:58

Zoals eerder al uitgelegd is een aankoopkeuring ook absoluut geen garantie dat ze inderdaad goed is. Bijvoorbeeld het SI gewricht wordt niet bekeken. Daarbij is het een momentopname en kan er altijd een blessure ontstaan. En dan is verder onderzoek gewoon noodzakelijk op een kliniek als een paard zulke duidelijke signalen geeft. Ook dat hoort bij het houden van een paard.

Ik ben dan ook bang dat je met dit paard (filmpjes gezien) ook gaat vastlopen, gebruikt haar lijf ook niet op de juiste manier van wat ik nu gezien heb helaas...

...ik hoop dat ik daar ongelijk in ga hebben...en je nog jaren plezier hebt en betere begeleiding gaat krijgen van mensen die het wel zien als het paard pijnsignalen geeft ipv er doorheen te rijden.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:42

Vind persoonlijk de 13 jarige niet prettig lopen op filmpje op je instagram, lijkt gevoelig en voorzichtig te lopen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:53

Ik zie vooral een stijf paard, lijkt me wel braaf.

Komt soms wat tegen TS haar hand in, lijkt me een dressuurmatig iets in combi met dat TS haar hand streng is en ze haar handen strak op 1 plek houdt.

Mocht je willen overgaan tot koop zou ik haar inclusief rug en hals laten keuren bij een onafhankelijke dierenarts.

Heb je al een keuze gemaakt wat betreft je begeleiding?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:58

Klopt Babootje, dat die dierenarts van het stukje wat jij quote wel degelijk bevindingen had. Maar dat is de dierenarts die op het laatst bij TS aan huis is geweest. Daarna heeft TS ook niet meer gereden en daarna is het dier naar de fokker gegaan.

Ik bedoel dat TS ook daarvoor een aantal keer een DA over de vloer heeft gehad, en dat daar geen medische mankementen zijn uitgekomen.

En ja doordat het paard een maatje teveel is, daar komen vroeg of laat blessures uit bij paard en/of ruiter. Ik denk dat het paard in de staak is gegaan omdat TS haar lijf niet heeft kunnen trainen op een manier dat het lijf van Char nodig heeft. Dat Char daardoor stijf is geworden, haar lijf zeer is gaan doen en ze in protest is gekomen. Je ziet het zo vaak bij springpaarden met onervaren ruiters. Paard is gretig en trekt aan op het hout, ruiter is nog niet zo ervaren, maar omdat het paard toch altijd springt gaan de balken al snel omhoog. Maar als het omhoog gaat, en de ruiter kan nog geen correcte afstanden rijden, de ruiter zit niet helemaal lekker mee in de sprong en vooral zit niet goed in de landing, dan moet het paard zich elke keer een beetje teveel rekken. Als het dier dan minder spoepel wordt, gaat dat rekken, net elke keer een beetje meer pijn doen en van het een op het ander moment is het klaar en doen ze het gewoon niet meer.

TS kan er kapitalen in steken om helemaal uit te zoeken wat er allemaal mis is, vervolgens kapitalen in de revalidatie, maar vervolgens heeft zij nog steeds een paard dat zij niet mans is, dat zij nog steeds niet correct lichamelijk voor elkaar kan krijgen/houden dat ie het weer gaat doen. Dat de fokker haar voor 6000 een paard heeft verkocht dat èn een leerpaard èn gezond èn een commercieel aantrekkelijke leeftijd èn commercieel aantrekkelijke wedstrijdresultaten heeft, is natuurlijk uitgesloten. Dit paard is waarschijnlijk blessure gevoelig en geen leerpaard. Zodra het dier niet het management en de training krijgt die het nodig is, begint de ellende. Maar daar kan TS gewoon niets aan doen. Dat herken je niet altijd, zolang het dier in training staat bij iemand die het wel goed en voor elkaar weet te houden.

Dus daarom lijkt het mij een hele goede beslissing dat het dier terug gaat naar de fokker. Voor TS is Char, hoe sneu ook, een doodlopende weg. Maar andersom net zo. Voor Char is TS een doodlopende weg. Beide zullen hier niet blij van worden, beide zullen hier niet van kunnen leren.

En Kmbly, als een DA een paard goed keurt, dan moet je daar ook gewoon vanuit gaan dat het dier op dat moment goed is. Je kunt wel overal aan gaan twijfelen, en natuurlijk zijn er dieren artsen die beter zijn en die slechter zijn, er zijn dieren artsen die paarden goedkeuren waar een ander ze afkeurt, maar dat kun jij gewoon niet weten. Je bent nog te jong en onervaren om zelf een realistisch onderbuik gevoel te hebben, ook dat komt met de jaren en de ervaring. En geloof me, alle bokkers die hier zo bokkig tegen jou doen, die hebben allemaal ook een berg aan fouten gemaakt voor ze waren waar ze nu zijn...en zullen ook nog fouten maken, want goed paardrijden en paarden houden, is een leven lang leren. Er zijn er maar weinig die in 1 keer het ultieme paard kopen, waarbij niets mis gaat, waarmee ze al hun dromen waar kunnen maken. Maar weet wel, dat paarden houden niet alleen maar leuk en een rechte lijn omhoog is. Het gaat ook gepaard gaat met zorgen en verdriet, teleurstelling en terugslag. Naarmate je een paard hebt dat minder bij je past, worden de zorgen, verdriet en teleurstelling groter. Ik hoop echt voor jou dat je volgende paard een match is, dat je daar veel van kunt leren en veel plezier mee kunt hebben. Maar let op, als je nog niet zo ervaren bent, ga niet voor het mooie plaatje, maar koop een degelijk paard, een paard dat al wat gezien heeft, ook met minder professionele ruiters als de handelsruiters bij de fokker. Een paard dat misschien niet de potentie heeft om die 1.50 te springen, maar een paard dat wel lichamelijk kan hebben dat jij nog niet een perfect passend parcours kunt rijden.