Airnt schreef:Die opmerking van guérinière was natuurlijk gebaseerd op het opleiden van beginners op hoog opgeleide paarden, en in die context moet je het zien.
Maar dat is nu niet meer van deze tijd, want nu rijden beginners op groene of slecht opgeleidde paarden en vaak zonder (kundige) begeleiding. Die moet je geen bit met hefboomwerking geven, nog moet je ze voor gaan stellen om LDR te gaan rijden. Waar topruiters altijd gewaarschuwd worden dat zij een voorbeeldfunctie hebben, lijkt mij dat AR toppers dat ook hebben? En het beginnersniveau van het gros wat zich tot AR bekeerd zal echt niet veel anders zijn van in de reguliere dressuur.
Airnt schreef:Ja je moet oppassen wat je doet, maar dat geldt net zo goed voor een trens.
Alleen een grof gedoseerde hulp met een kandare komt wel 3 keer zo hard aan dan dezelfde hulp met een trens.
Airnt schreef:daar komt nog bij dat als je echt grof bent dat het paard veel beter laat zien dat het zo is. We zijn ons er daardoor meer van bewust.
Dat zou je denken... Maar een hoop paarden zijn zo afgestompt dat ze ondanks continu grof rijden zij gewoon stoicijns hun rondjes blijven lopen.
Airnt schreef:waar deze discussie over moet gaan is dat de oprichting anders word bewerkstelligd, het paard wordt bij de AR vroeger opgericht in de hals en de vraag is dus of dat slecht is.
De vraag is of je oprichting met of zonder ruggebruik wilt? In de AR rijden ze vaak met barokke paarden. Die hebben van zichzelf al die houding en kunnen van nature piafferen als een malle. Door je dan alleen maar met oprichting en verzameling bezig te houden lijkt het heel wat. Maar gewoon een pas rechtuit draven of galoperen. Of een fatsoenlijke wissel rijden is er niet bij. In het door jou aangehaald filmpje zie je een paard wissels om de pas doen waarbij het paard constant naspringt. Dat is gewoon een fout in de basisafrichting. Maar voor de show maakt het blijkbaar niet zoveel uit, want ze monteren het dus rustig in een zorgvuldig samengesteld promofilmpje. Ik als gewone dressuurruiter zou absoluut niet blij zijn omdat het technisch niet correct is. En verder vind ik het showtje leuk om naar te kijken, maar ik wordt toch warmer van de internationale GP. Ik ben geen showruiter. Ik wil juist alles technisch correct uit kunnen voeren. Dus of het goed of slecht is, is maar net wat je doel is.
Airnt schreef:Als je dan de buik omhoog rijdt is er denk ik niet zo'n probleem, maar dat is nog wel eens afwezig, wellicht. Maar is het slechter?
Ik vind het dus wel slechter.
Airnt schreef:het lastige aan praktijkvoorbeelden is dat er niet altijd overal een camera naast staat. en dus zijn we genoodzaakt te kiezen uit een heel klein aantal voorbeelden.
Youtube staat er vol mee.... de keuze is er reuze.
Airnt schreef:Of probeer je me een uitspraak te laten doen over Marius? en daar heb ik dus geen zin in. juist omdat het me opgedrongen wordt.
Iemand anders mag ook. Mag jij kiezen.