Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:42

hwn schreef:
Kan je dan een zwelling hebben zonder ontsteking? Waarom zwelt het dan?

Een kneuzing of een breuk zorgt ook voor zwelling

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:49

Het is wel gebruikelijk om pijnstiller ontstekingsremmer te spuiten of oraal te geven (Metacam) als ze zoveel pijn hebben. Het verdooft echt niet alle pijn maar maakt het wel draaglijk. Boxrust is in dat geval dan echt wel een must.
Het uitgebreide verhaal van Bionda maakt wel wat meer duidelijk en ik kan me wel vinden in de handelwijze. Als er een zwelling zit, kun je qua onderzoek niet zoveel. Een foto kan, maar echo niet. Uitgebreid onderzoek is dan lastig. Als er een breuk zit belasten ze helemaal niet.

Babootje

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:50

@Bionda. Ik zou je traumeel adviseren (gel smeren of druppels oraal)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:38

Corelli schreef:
hwn schreef:
Kan je dan een zwelling hebben zonder ontsteking? Waarom zwelt het dan?

Een kneuzing of een breuk zorgt ook voor zwelling

Maar gaat dat dan ook niet met ontsteking gepaard? Of wordt de pijn dan veroorzaakt door een zenuw die ergens tegenaan duwt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:39

@Babootje, ik heb begrepen dat traumeel enkel onstekingsremmer is, geen pijnstiller, dus als het paard enkel pijn heeft en geen ontsteking, dan haalt dit toch niets uit?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:08

Traumeel, kan ook worden gebruikt bij pijn en zweling. Daar heb ik voor gebruikt bij mijn oude paard met peesblessure en gebruik het voor mijzelf als ik pijn in mijn lijf heb met pilletjes en zalf als ik rug pijn heb of een bepaalde plek. (Schouder, enkel) en heb hier wel degelijk baat bij!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:23

Ah, hier hebben pilletjes/vloeistof nog geen effect gehad op mij of de paarden, in zalfvorm heb ik dit nog niet gekocht. Maar iemand zei me dat ze er voorstander van is omdat het geneest, maar niet pijnstillend is, dat klopt dus niet helemaal? Hoewel, als je geneest, heb je natuurlijk vanzelf minder pijn hé.

Maar we zijn wat aan het afdwalen in Reus z'n toppic hé.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:11

hwn schreef:
@Share, van een breuk zou ie daar toch niet meer op kunnen lopen?

Bij een van mijn paarden een soortgelijk verhaal, mooi wel een breuk. Ik heb altijd geleerd: bij katskreupele paarden denk aan een hoefzweer of een breuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:57

Daarom denk ik ook aan breuk.. Was het eerste gevoel en idee dat in me opkwam toen ik haar verhaal las.

Lieve TS, hoe gaat het nu? En met jouzelf?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:37

En wat is de prognose dan als het effectief een breuk is? Is dit nog te redden? Pfff, als ik TS was, zou ik toch geen nacht meer gerust slapen voor ik meer weet. Maar van hieruit zien we natuurlijk niet hoe erg het is en maken we van een mug een olifant, mss es een filmpje posten?

Ik zou ook sowieso hoefsmid erbij halen voor hoefzweer, hier ook es 3 weken aangemodderd met een paard dat alle symptomen had van hoefzweer, maar DA bleef bij hoog en bij laag beweren dat het maandagziekte was. Nadat ze 3 weken op 3 benen rondgehuppeld had met een actief veulen aan de voet, hoefsmid erbij, kanjer van hoefzweer weggesneden, en 's anderendaags was ze niet meer kreupel.

Hoewel, nu ik er verder over nadenk: zwelling aan de schouder is niet te verklaren door hoefzweer hé.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 13:37

Ik ben ook benieuwd of iemand weet wat de prognose is mocht het een breuk zijn.

Verder probeer ik het maar zo nuchter mogelijk te bekijken. Een dierenarts kan uiteindelijk zeggen wat Reus mankeert, maar kan het probleem niet weg nemen. Wat dat betreft geld het principe "tijd heelt alle wonden" daar ga ik dus voor alsnog maar gewoon vanuit.
Want niet wil zeggen dat ik er 's nachts niet over lig te piekeren, ook droom ik er echt extreem vaak over en me vriend wordt al een beetje gek van het onderwerp....

Maar ik ben best wel van het positieve denken, dus ik bekijk het maar gewoon weer positief...... uit eindelijk zal het wel weer goed komen mocht het nog een aantal maanden duren dan heeft hij even zijn wel verdiende vakantie na zijn leven als werk paard. En heeft hij de tijd om alles wat die afgelopen maanden heeft geleerd te overdenken (of te vergeten hahahah). Ook is het zijn linkerschouder dus dat is een mooie reden voor hem om rechts wat meer spier op te bouwen. (gelukje bij een ongelukje)

Zo lang hij er vrolijk bij staat (met zo oortjes naar voren en alert en nog blij wordt van een aai over ze bolletje) heb ik het idee dat hij het nog wel naar ze zin heeft. Mocht ik daar aan gaan twijfelen dan moet er echt iets gebeuren. Maar zolang ik een vrolijk paard heb staan probeer ik me er niet al te druk om te maken.

Vandaag stond hij er wel weer levendig bij het lopen ziet er nog steeds niet best uit, hij wil het been nog steeds niet belasten, maar het lijkt minder moeizaam te gaan (of ik begin aan het beeld te wennen).
Ik ben ook traumeel aan het smeren en hij heeft er geen enkele moeite mee als ik op de plke druk...... blijft apart allemaal. (Ook kan ik zijn andere voorbeen op pakken en staat die wel op zijn zere been.........)

WE HOUDEN GOEDE HOOP

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:06

Succes ts, wel balen voor jullie maar komt vast goed, misschien een flinke kneuzing

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 16:50

GOED NIEUWS

Zo wel ik de dierenarts en die hoefsmid zijn toch goed om de tuin geleid door REUS want het bleek uiteindelijk toch echt een hoefzweer.......... En dat hadden we allemaal gecheckt.
Dit verklaard ook waarom de zwelling op de schouder niet warm was (de zwelling was dus geen zwelling maar gewoon een dikke blut door het rare dragen van het been) DA= kwakzalver ;)

Gister kwam ik op stal en ik dacht meteen wat staat die goed. Mijn eerste reactie was toch de hoef checken en jaar Precies aan de voorkant van zijn been boven de hoef aan de kroonrand was de zweer er uit gekomen.

Nu wilde ik uiteraard meteen met biotex beginnen. Dus snel een grote emmer klaar gemaakt (maar reus HAAT water) dus dit ging 1 minuut even goed en toen flipte die helemaal sprong meters de lucht in en vloog door de wei. Dus mijn volgende optie was een spons goed in de biotex dopen en die dan om zijn hoef tapen (uiteraard alleen voor zolang ik er bij ben) zodat het gaatje toch even week bleef. Dit ging ook heel even goed tot dat die daar van helemaal flipte weer de lucht in sprong en er als een gek van door ging. Waardoor de spons er uit vloog en de tape bleef zitten. Toen liet die zich nooit meer vangen...... dus een uur later heb ik eindelijk de tape er af kunnen knippen en heb ik er maar gewoon wat betadine op gedaan.

Heeft iemand misschien een goede tip hoe ik het gat tijdelijk week kan houden ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:54

O wat een opluchting dat het toch een hoefzweer was en het nu vanzelf is doorgebroken. Een hoog zittende hoefzweer is ook voor een DA moeilijk te diagnosticeren, dus kwakzalver zou ik nu niet meteen roepen.

Tip als je paard niet van emmers met water houdt: gebruik een hoefzak waarin je het water met de biotex/soda doet. En zet hem voor dat moment wel even op stal. Heb je hem ook sneller te pakken als hij niet zo blij is met die zak. En misschien een tip om hem eraan te laten wennen?

http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 346-05.jpg

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:02

Bionda86 schreef:
GOED NIEUWS

Zo wel ik de dierenarts en die hoefsmid zijn toch goed om de tuin geleid door REUS want het bleek uiteindelijk toch echt een hoefzweer.......... En dat hadden we allemaal gecheckt.
Dit verklaard ook waarom de zwelling op de schouder niet warm was (de zwelling was dus geen zwelling maar gewoon een dikke blut door het rare dragen van het been) DA= kwakzalver ;)

Gister kwam ik op stal en ik dacht meteen wat staat die goed. Mijn eerste reactie was toch de hoef checken en jaar Precies aan de voorkant van zijn been boven de hoef aan de kroonrand was de zweer er uit gekomen.

Nu wilde ik uiteraard meteen met biotex beginnen. Dus snel een grote emmer klaar gemaakt (maar reus HAAT water) dus dit ging 1 minuut even goed en toen flipte die helemaal sprong meters de lucht in en vloog door de wei. Dus mijn volgende optie was een spons goed in de biotex dopen en die dan om zijn hoef tapen (uiteraard alleen voor zolang ik er bij ben) zodat het gaatje toch even week bleef. Dit ging ook heel even goed tot dat die daar van helemaal flipte weer de lucht in sprong en er als een gek van door ging. Waardoor de spons er uit vloog en de tape bleef zitten. Toen liet die zich nooit meer vangen...... dus een uur later heb ik eindelijk de tape er af kunnen knippen en heb ik er maar gewoon wat betadine op gedaan.

Heeft iemand misschien een goede tip hoe ik het gat tijdelijk week kan houden ?

Gewoon in t verband zetten. Dikke watten en animalintex erom heen en duct tape om de hoef om alles op zijn plaats te houden. Nat maken en houden. Hoe lang dat moet als de zweer al door is weet ik niet. Maar daar kun je de smid of DA wel om bellen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:32

Ook ik heb me door het hele topic heengelezen, erg interessant :-)
Ik zou hem nu in t verband zetten, want ik denk dat hij een hoefzak met water misschien ook he-le-maal niet leuk gaat vinden.
Blijf meelezen, ben heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk verder gaat met hem.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:36

Misschien is vetramil erop smeren een oplossing?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:49

Dat ie zo uit z'n plaat is gegaan is wel lekker voor de zweer, komt alle zooi er uit :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:43

*Meeleesmodus uit* Neoprene springschoen in het spul dopen en aandoen? Gelukkig dus "maar" een hoefzweer.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:38

Waar je ook voor kiest (vind persoonlijk de sprinschoen wel een goede) zet hem iig niet met een hoefzak in de weide of onbeheerd in een (grote) paddock. Risico op rennen, en ondertussen op de hoefzak gaan staan. Die dingen gaan niet stuk, dus kan een fatale val geven.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:04

Up-date:

Vandaag was de eerste dat ik reus weer van de wei al haalt.
Toen ik hem even aan de hand stapte om te kijken of die echt 100% zuiver was kwamen er belletjes uit zijn kroon rand....... BAH BAH
In eerste instantie dacht ik dus dat er toch nog een zweer in zat, en twijfelde ik of ik er wel op moest gaan....
Maar aangezien de zweer een in beweging toch het beste uit komt toch besloten er even op te springen. Alleen aan gezien hij al weer bijna 3 weken stil stond kon het nog wel een risicotje zijn. Hem even ze energie er uit laten gooien in een longeerrondje of losgooi bak was geen optie als dat vieze zand in zijn open wond komt heb ik meteen weer een nieuwe zweer gekweekt...
Dus maar gewoon op hoop van zegen van uit de wei opgestapt en richting rijbaan gereden. Dit was de 3de keer met bit in maar hij was gewoon weer super als of ik er gister nog op gezeten hand. Liep netjes door de hoeken zo als ik hem de laatste keren geleerd had. En na even flink te hebben gestapt hebben we nog een klein draf je gedaan links om en recht om toen dit ook gewoon ging als of we nooit anders hebben gedaan heb ik rustig uitgestapt en ben ik weer terug naar de wei gereden. Tijdens en na het rijden is er niets meer uit de kroonrand gekomen dus ik ga er maar van uit dat de belletjes kwamen door het natte gras waar hij in had gestaan.

Verder doe ik nu steeds een spons met biotex tussen mijn spring schoen laat ik hem daar een half uurtje mee staan en dan gewoon weer met blote voeten verder de wei op.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:01

Ah, da's super! Die belletjes waren mss Biotex? :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:26

Hoi lieve meelezers, meepraters en meedenkers!

Ik heb jullie weer nodig voor wat tips en adviezen!!!!

Allereerst wou ik even zeggen dat het GEWELDIG gaat met reus! Zijn hoefzweer is genezen ziet er heel netjes uit wel maakt ik het nog iedere dag goed schoon .... gewoon voor het geval dat. Door het weer kon hij niet langer op de wei staan dus nu staat hij weer in zijn paddock met uitloop. Helaas krijgt hij daar echt ONGELOOFLIJKE stalbenen echt olifanten poten. Hopelijk wordt dat allemaal wat minder als de grond weer goed droog is want aangezien hij niet van water houd kiest hij er al snel voor om lekker stil te blijven staan in zijn inloopstal. Gelukkig lijkt hij er verder geen last van te hebben en zijn ze na het werken weer mooi dun.

Het rijden gaat ook echt goed, ik heb afgelopen week een springzadel voor hem gekocht, vooral omdat ik dacht dat hij wanneer ik mijn zit wat kan verlichten hij makkelijker zijn rug kan gaan gebruiken. En of het nou door het zadel komt of door wat anders maar hij gaat nu echt HEERLIJK lopen. Het enige wat ik hoef te doen tijdens het rijden is zorgen voor een hele lichte verbinding en dan met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden (want hij heeft de neiging zwaar te worden op binnen en buiten juist niet aan te nemen) als ik dit doe hij echt heerlijk nageeflijk lopen (vooral in draf wat zijn moeilijkste gang is). Als ik hem daar dan heb kan ik hem buigen kan ik voltes rijden en kan ik prima de hoeken door. Ook is er op het moment weinig verschil tussen links om of rechts om beide kanten wil hij goed buigen en is hij fijn los. In stap laat ik hem wat langer dan is hij het meest rustig in zijn hoofd hals houding, soms wil hij ineens onwijs achter de teugel duiken in stap dan steek ik gewoon mijn hand naar voren en drijf ik hem weer omhoog (liever het hoofd weer even in de lucht dan dat hij aanleert helemaal achter de teugel te kruipen). De galop gaat ook wel netjes maar daar rommel ik nog even niet te veel aan de voorkant.

Nu het "probleempje" waar ik graag jullie tips, adviezen en jullie kijk erop over zou horen.
Als ik begin met rijden en ik stap rustig in en ik draaf vervolgens aan is er niets aan de hand. Tijdens het draven ga ik rustig werken naar de ontspanning (nageeflijkheid al is dit echt geen eis, het gaat als het gaat). Als hij dan netjes nageeflijk rond loopt probeer ik veel grote figuren te rijden (langelijnen) waardoor is rustig aan zijn buiging kan werken, zonder hem hierin te overvragen. Dit gaat allemaal prima en ontspannen. Terug rijden naar stap gaat prima, maar als ik daarna (dus na het nageeflijk draven) weer opnieuw wil aandraven merk ik dat er meer spanning is. Ik voel dat hij dan bij het aandraven bijna weer in die vreemde drietakt (soort van rare galop op de plaats) wil gaan. Vandaag is hij voor het eerst wel even echt in die vreemde 3takt gegaan, gelukkig voelde het niet zo gestrest als het voor heen was, en kon ik hem direct weer terug nemen naar stap hen even rustig laten stappen en weer opnieuw aan laten draven.
Wanneer ik in de overgang stap draf me teugels echt los gooi dan heb ik de grootste kans dat hij normaal naar de draf gaat wanneer ik verbinding hou komt er al eerder een huppeltje in. Nu vroeg ik me af hoe jullie dit zouden oplossen?

Moet ik juist overgangen stap-draf heel vaak herhalen?
- en moet dat dan met een losse teugel voor een ontspannen overgang.
- of met verbinding om het hem goed aan te leren, maar grote kans op 3 takt.

Moet ik juist weinig overgangen rijden en zorgen dat hij echt ontspant in de draf?
- door hem nageeflijk simpele lijnen te laten lopen en hem te laten hals strekken.

Moet ik de galop nog mee pakken of kan ik die beter even schrappen?
- of pas weer galopperen als het overgang stap-draf weer zonder rare 3takt (galopsprongejtes) gaat.

Moet ik wel aandacht blijven besteden aan het nageeflijk draven?
- of moet ik wisselen bv: dagje nageeflijk rijden en dagje rijden met lange teugel.

Of hebben jullie nog andere goede voorstellen?

Het aller belangrijkste is dat die 3 takt niet meer in zijn systeem komt, het is natuurlijk nog maar 1 keertje gebeurt dan kan natuurlijk toeval zijn, maar ik los het liever op voordat het een probleem wordt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:38

Vraagje wat betreft dat huppeltje bij de overgang en die drietakt: rij je nu met bit of zonder?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:44

Probeer es aan te draven vanuit een mooie ruime stap, los door zijn lijf, desnoods bijna in draf laten "vallen". In ieder geval zorgen dat zijn hoofdhouding niet te hoog is, want dan krijg je vaak die huppeltjes, dus desnoods twintig meter verder aandraven maar vanuit een goede hoofd-halshouding, probeer hem daarin niet te overhaasten.

Misschien doet ie dat in het begin niet omdat ie dan nog fris is en vanzelf meer voorwaarts en los door zijn lijf. Ik vermoed dat zijn zadel wel mooi op de plaats blijft? Dat kan ook een oorzaak zijn van een andere reactie.

De andere vragen laat ik aan anderen over, zelf stel ik de galop vaak (te lang) uit, terwijl ze er soms juist deugd van hebben, en ben sowieso een lange-teugel ruiter, "echte" dressuur is voor later (zei de 39-jarige :)).